Mist zorgde vanmorgen voor een wel heel hoge moeilijkheidsgraad van de proeven. Twee streekrijders, Thierry Dekoninck (Lancer Evo 7) en Koen Lauwaert (Clio R3), traden meteen op het voorplan en wisselden de scratches af in de openingsronde. Dekoninck had na vier proeven vier seconden voorsprong op Lauwaert, die een proef later even de leiding overnam na een kanontijd op KP Kortemark. Ondertussen was het duidelijk dat niemand het tweetal nog ging bijbenen, want Filip Pyck (Lancer Evo 6) stond reeds op een halve minuut terwijl Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) geplaagd werd door motorproblemen.
Ondertussen trok de mist geleidelijkaan weg en werden de wegen volledig droog. Dekoninck kon beetje bij beetje afstand nemen van Lauwaert, geholpen door de proef van Gistel waar de hogere topsnelheid van zijn Mitsu hem steeds enkele seconden deed winnen. De Ichtegemnaar won uiteindelijk het duel met zijn dorpsgenoot met 33". Na een jaar inactiviteit een opsteker voor Dekoninck, die zijn Mitsu te koop zet en uitkijkt naar een snellere wagen. Koen Lauwaert had bijna voor een verrassing gezorgd maar reed toch opnieuw een ijzersterke wedstrijd met zijn Renault Clio R3.
Dirk Vermeirsch leek op weg naar de derde plaats maar moest de handdoek werpen in de servicebeurt voor het ingaan van de laatste ronde, als gevolg een gebroken triangel en problemen met de achterbrug op de Sierra. Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), winnaar van de rally in 2003, mocht zo mee op het podium. Filip Pyck (Lancer Evo 6) werde vierde terwijl Phil Nijs (Impreza WRX) de top-5 afrondde. Chris Dobbelaere (Opel Kadett) reed zich naar de zesde plaats en ging daarmee net Bert Coene vooraf, geplaagd door een tijdstraf (50") en problemen met de cilinderkoppakking op zijn pas aangekochte Lancer Evo 9. Bart Pyck (Renault Mégane) werd achtste en won de strijd bij de voorwielaangedreven wagens van streekrijder Pieter Cailliez, die in zijn pas vierde wedstrijd ooit schitterend 10de finishte met de Lauwaert-Clio Williams.
Tuur Vanden Abeele reed zijn BMW 323 E21 naar een sterke negende plaats en de Historic-overwinning, de eerste in zijn nog jonge rallycarrière. De BMW-piloot klopte thuisrijder Ronny Declerck (Opel Ascona), 11de algemeen en winnaar van de felgebeerde titel 'eerste Koekelarenaar'. Tom Tytgat (Opel Kadett) werd derde in Divisie 4 op meer dan twee minuten.
In Divisie 1 & 2 had Filip Pyck (Lancer Evo 6) al vlug een mooie marge na de tijdstraf van Bert Coene (Lancer Evo 9). Stefaan T'Joens werd derde bij de groep N's met zijn Renault Clio, gevolgd door de sterk presterende thuisrijder Michaël Lynneel (Peugeot 106, 21ste).
De wedstrijd kende heel wat opgevers: Renzo Herpoel (sortie), Fangio Verbeke (sortie), Patricia Nijs (sortie), Jean-Marc Decloedt (motor), Didier Ceenaeme (cardan), Johan Gouwy (sortie), Jacques Maroy (ontsteking),...
:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be
Co-piloot Heikki: "Na Ieper was het een beetje stil geworden rond ons. Enerzijds de ontgoocheling van de gebroken motor van de Crack-Escort, anderzijds het besef dat een top Escort-BDA onderhouden met kans op zo een voorval te duur uitviel voor ons. Daar we ons woord in feite gegeven hadden aan Paul, moeten we zeggen dat we in een goede verstandhouding eruit geraakt zijn. Daar we een trapje wilden zakken, startten we de zoektocht naar een nieuwe wagen. Het moest iets worden dat toch sneller was dan onze Jägermeister-BMW en prijsinteressanter dan een Escort."
"Ons oog viel op een Talbot Lotus. Eén probleem: de wagen stond in Madeira, daar rij je niet zomaar naar toe. We hebben ons toch georganiseerd en eind augustus zijn we voor drie dagen ter plaatse gegaan om te testen en te keuren. Een onvergetelijke ervaring. Een supermooi eiland, ongelofelijke gastvrijheid en eens met een rallywagen de bergen inrijden op het parcoiurs van het IRC: niet te doen. De vele foto's die we gekregen hadden lieten al iets goeds vermoeden, maar eenmaal ter plaatse zag ie er en reed ie ook nog beter dan verwacht. Een wagen die gereden heeft maar deftige mechaniek heeft. Nu is de wagen ondertussen 14 dagen bij ons en hebben we toch verschillende zaken aangepast naar ons wegennet. Ondertussen is er een vzw opgericht met nog enkele ondersteunende mannen en is de Talbot Lotus van Filip Vanmarcke eveneens aangekocht. Dit met als doel om enkele keren te verhuren en zo twee wagens in te zetten die je niet veel ziet. We gaan nu de Portugese Talbot testen in de Haspengouwrally en nadien de beide wagens in dezelfde configuratie van versnellingsbak, vering... zetten. Zo werken we geleidelijk aan naar volgend jaar toe. We hopen op een betrouwbare wagen waar we er nu twee hebben voor de prijs van één top-BDA. Voor wie niet kan afzakken naar Landen: op 1 november zal er een voorstellig plaatsvinden.", aldus nog Heikki Vandeputte.
Vleminckx, die zelf vroeger jaren met achterwielaandrijvers reed en dat plezier wil terugvinden, zal uiteraard ook zelf het stuur van de BMW's in handen nemen. Het debuut is al voorzien in de Rally van Haspengouw, waar hij samen met Johan Vandeweyers zal deelnemen met de ex-Soenens M3. Ook de TBR Rally staat op het programma met deze wagen. Als afsluiter zal nog de Condroz Rally worden gereden met de vierdeurs-M3, aangezien de tweedeurs reeds vooraf verhuurd was voor deze wedstrijd. Alle wedstrijden worden in functie van volgend seizoen gereden, waarin Vleminckx opnieuw het volledige BK wil afwerken (behalve Ieper).
Vermeirsch ook zonder WRC?
De Hemicuda Rally werd dit jaar verplaatst van november en september. Beter weer en minder vettige wegen gegarandeerd, maar het
deelnemersveld lijdt onder het feit dat volgende week al de Rally van Haspengouw plaats vindt. Dirk Vermeirsch voert de deelnemerslijst aan,
niet in zijn Subaru Impreza WRC maar wel met de vertrouwde Ford Sierra Cosworth. Daarmee mag hij de strijd aanbinden met thuisrijder Thierry
Dekoninck (Lancer Evo 7), ex-winnaar Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) en Mies-teamgenoot Bert Cornelis (Escort Cosworth). Andere
4x4-rijders aan de start zijn Decloedt (Impreza N12), Nijs (Impreza N14), Pyck (Lancer Evo 6), Coene (Lancer Evo 9) en Czech (Impreza).
Bij de voorwielaangedreven wagens wordt het zeker uitkijken naar de prestatie van Koen Lauwaert (Clio R3) in eigen streek, het debuut van
Victorien Heuninck met de Caen-C2 R2 Max of het tweede optreden van Bart Maes met de RGRS-Polo S1600. Bij de achtertrekkers zien we oa.
Alliet (BMW M3), Dobbelaere (Kadett), Cools (Kadett), Ceenaeme (BMW M3), Verbeke (Ascona),... aan de start verschijnen, zonder ook de 20-tal Historics te vergeten.
Tot slot: er staat wel degelijk een WRC aan de start, maar dan als 00: de Corolla WRC van Peter Desmet.
(genummerde deelnemerslijst)
Parcours & Timing
Het parcours onderging opnieuw enkele wijzigingen: KP Kortemark werd een bocht langer,
Gistel wordt omgekeerd verreden en op De Mokker maakt de kunstmatige pin plaats voor een lange natuurlijke haarspeldbocht. KP Hovaeremolen
blijft onveranderd.
De rally start omstreeks 8u voor vier ronden van vier proeven, gevolgd door nog eens twee KP's.
(timing
- parcours)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich opnieuw op terreinen van Bouwmaterialen Willaert in Koekelare. Zowel regroup, servicepark als podium bevinden zich op dezelfde site nabij het centrum. Je kunt er zaterdag al terecht voor de technische controle.
(plan rallycentrum) Website organisatie: www.hemicuda.be.
Yves Matton: "Naast het duidelijke sportieve aspect is het doel van dit project de competitiviteit van onze producten aan te tonen. De Condroz Rally is daar uiterst geschikt voor, want er staat heel wat schoon volk aan de start. Bovendien is het het einde van het seizoen, het moment waarop heel wat rijders nadenken over hun programma voor het volgende seizoen. Tenslotte zijn de verraderlijke en gladde wegen van de Condroz op maat gesneden voor de C2 R2 Max."
Simon Jean-Joseph: "Ik kijk er al naar uit om nog eens te starten in Hoei. Ik heb er echt goede herinneringen aan: mooi parcours, veel volk, warm onthaal… alles was in orde. Bovendien is een duel met Bruno en met gelijke wapens altijd een mooie uitdaging. Men zegt wel eens dat de Belgen op eigen terrein moeilijk te kloppen zijn. Ik ga proberen dat te ontkrachten."
Bruno Thiry: "Ik kon me onmiddellijk vinden in het project dat Yves me voorstelde. Het is een leuk idee en om als rijder de sfeer van de Condroz te proeven, daar kan je geen nee tegen zeggen. Bovendien lijkt die C2 R2 Max me een leuke auto. En er is geen druk, want ik rijd niet voor de zege. Toch zal ik de wedstrijd samen met mijn co Nicolas Gilsoul terdege voorbereiden, want ik wil mijn goede vriend Simon wel achter me laten…"
Bjorn: "Met 80 deelnemende voertuigen, waarvan slechts 11 toer timers (wagens gebouwd na 1993!), is het maximaal aantal deelnemende teams terug bereikt. De deelnemers krijgen ook dit jaar terug dezelfde ingrediënten als andere jaren voorgeschoteld: een stevig ritme gedurende 300 kilometer in 5 verschillende streken binnen West- en Oost-Vlaanderen. Wie het rallyrijden van de jaren 70 terug herbeleven, kan de deelnemers op verschillende locaties zien voorbijkomen of kan de benzinegeuren opsnuiven op één van de twee regroups. De eerste regroup wordt gehouden tijdens de middag vanaf 13 uur tot 15 uur op de parking van onze startlocatie Eetkaffee De Linde in Deerlijk. De tweede regroup vindt plaats op de markt van Boezinge, het rallycenter van de Ypres Historic Rally. De eerste deelnemer wordt verwacht om 18u15 en rond 20u15 zal de laatste deelnemer de regroup terug verlaten. Alle andere publiekspunten kan je terugvinden op onze website www.belgianwesthoekclassic.tk."
Vanavond kun je trouwens luisteren naar een voorbeschouwing op de Hemicuda Rally, door Radio Extra Gold live uitgezonden vanuit Autostal Atlantic in Edewalle. Te beluisteren via 105.8 FM voor de streekbewoners of via de livestream op www.autostal-atlantic.be (zie Hemicuda Rally Radio links)
De voorlopige deelnemerslijst heeft ondertussen de kaap van de 100 deelnemers overschreden. Enkele in het oog springende namen zijn oa. Lauwaert (Clio R3), Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6), Dekoninck (Lancer Evo 7), Nijs (Impreza N14), Cornelis (Escort Cosworth), Decloedt (Impreaza N12), Alliet (BMW M3), Lootens (Clio), Pyck (Lancer Evo 6), Heuninck (C2 R2 Max), Maes (Polo Super 1600), Coene (Lancer Evo 9),...
Bert: "Vanaf de Hemicuda Rally starten we niet meer met de Evo 8 maar met een Evo 9. Het Jetcar Racing Team nam mijn wagen over en ik kocht bij hen de ex-Turrion Evo 9. Het is wel nog geen top-groep N want de wagen heeft nog kleine remmen en een standaard versnellingsbak."
De organisatoren zorgden voor een grondige wijziging van het parcours. Vrijdagavond wordt opnieuw met een showproef gestart, maar de spéciale van Vierset-Barse maakt plaats voor een KP van 4,4 km in het centrum. Zaterdag wordt hoofdzakelijk ten zuiden van de Maas gereden, met tweemaal de proeven Ben-Ahin, Wanzoul, Engis-Nandrin-Scry, Vierset-Modave en Marchin-Goesnes. Zondag staan nog twee doortochten op Villers-le-Temple - Strée, Wanze-Marneffe en Lavoir op het programma. Enkele proeven werden samengebracht, zoals de vroegere KP's Marchin en Goesnes of Modave en Vierset, wat voor minder maar wel langere KP's zorgt.
Voor reglement, inschrijving en timing verwijzen we naar www.condrozrally.be.
Didier Vanwijnsberghe zette op zondag alle scratches neer wat hem nog de tweede plaats opleverde, op 35" van winnaar Stouf. Tweede in extremis, want Vanwijnsberghe klopte Smith pas in de laatste proef met slechts drie seconden. Vandoorne viel nog uit waardoor Vincent Verschueren (Opel Ascona A) een mooie vierde plaats behaalde. Hij wist op zondag nog voorbij de Escorts van de Britten Cunningham en Moon te raken. De Britten Graham, Nutt, Hill en onze landgenoot Dirk Deveux (Escort MK 2) maakten de top-10 bij de Historics compleet.
:: Uitslagen
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!
Voor de start waren alle ogen gericht op Pieter Tsjoen. De zakenman maakte na meer dan een jaar inactiviteit zijn comeback aan het stuur van zijn Ford Focus WRC '05. De viervoudige Omloop-winnaar had geen moeite om opnieuw het juiste ritme te vinden want hij nam meteen de leiding in handen. De besttijden volgden elkaar op en Tsjoen mocht zaterdagavond al 1'12" voorsprong noteren op Paul Lietaer. Een comfortabele uitgangspositie om de wedstrijd zondag te controleren, maar daar kwamen Tsjoen en zijn Structo-Focus niet aan toe. Zondagmorgen liep bij het wegrijden uit het servicepark, na vervanging van de distributieriem, de de motor vast. De comeback eindigde zo in mineur maar we zien Tsjoen opnieuw aan het werk in de Condroz Rally met de Focus WRC '07 van Steven Vergalle.
De opgave betekende dat de strijd vooraan weer helemaal open lag. Paul Lietaer had op zaterdag 24" voorsprong verzameld op Melissa Debackere en moest dan ook blijven aanvallen en tegelijk fouten vermijden. De Subaru-rijder liet zijn Wervikse teamgenote niet begaan en vergrootte zijn bonus tot een halve minuut na de eerste ronde. Toen Debackere in Hooglede even van de baan ging door een lekkende remcilinder en vervolgens 30" straftijd nam door een uitgelopen servicebeurt was Lietaer helemaal zegezeker. De 'snor' won voor de derde maal de Omloop van Vlaanderen, reeds 13 jaar na zijn laatste BK-zege in 1995.
De schuiver van Debackere zorgde nog voor een spannende strijd voor de podiumplaatsen. De Corolla-pilote had voor het ingaan van de slotronde slechts een tiental seconden voorsprong op Bernard Munster (Impreza WRC), terwijl ook Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) en Bernd Casier (VW Polo S2000) slechts op een handvol seconden lagen. Debackere kon uiteindelijk Munster met 6" afhouden en zorgde zo voor de Crack-dubbel en belangrijke punten in het BK. Snijers strandde op 9" van het podium maar de Porschist blijft wel aan de leiding in het BK, al heeft hij nu slechts twee punten voorsprong meer op Debackere. Bernd Casier finishte als vijfde op slechts 9" van Snijers na een foutloze wedstrijd in de VW Polo Super 2000.
De zesde plaats ging naar Hubert Deferm, die een echte pechrally kende met zijn Subaru Impreza WRC na een lekke band en een sortie. De kasseienlegger ging op zondag nog voorbij thuisrijder Andy Lefevere, die naar de finish toe niet meer het volle pond gaf wegens problemen met de versnellingsbak op zijn BMW M3. De versnellingsbak speelde ook parten bij Timothy Van Parijs, tiende na dag 1 met zijn Porsche 911 GT3. De vervanging van de boîte op zondagmorgen nam echter teveel tijd inbeslag waarna de Oost-Vlaming de handdoek moest werpen. Ook Hendy (Focus WRC) en Turnbull (Impreza WRC) haalden het einde niet: beide Britten gingen van de baan op zondag. Yves Bruneel en Bart Du Jardin, beiden aan de start met een Lancer Evo 8 groep A, moesten aan de kant met motorpech op zaterdag en ook thuisrijder Bert Coene moest opgeven met zijn Evo 8 groep N (versnellingsbak).
Frederik De Keyser tekende voor de achtste plaats èn de groep N-zege, nadat hij in zijn categorie Lhonnay (benzinetoevoer) en Bruyneel (sortie) zag opgeven op zaterdag. Ondanks een sortie op zondagmorgen werd Koen Lauwaert negende en eerste F2 met zijn Renault Clio R3. De Engelsman Swan (Impreza N14) werd verrassend tiende algemeen en tweede groep N. Jos Hermans (Lancer Evo 9) mocht mee op het groep N-podium en won het onderlinge Limburgse duel van Phil Nijs (Impreza WRX groep A) voor de 13de plaats met 9".
De vierde manche van de Fiesta Sporting Trophy werd gewonnen door Thierry Neuville. Het 20-jarige supertalent uit Sankt-Vith domineerde op zaterdag (met oa. enkele groep N-scratches) zodat hij op zondag wat gas kon terugnemen. Hij won uiteindelijk met slechts 8" voorsprong van Anthony Martin. Cédric Verhees werd derde op meer dan twee minuten, gevolgd door Cédric De Cecco, Fréderic Berville en Thijs Deburghgraeve. Vandenberghe (cardan) en Boon (sortie) moesten opgeven op zondag, Baugnet werd pas 9de en laatste na een lekke band en een rondje te weinig op Zoning maar behoudt wel de leiding in de Trophy-tussenstand.
:: Uitslagen
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!
:: Reglement
:: Inschrijving
Francis: "Wegens het feit dat er zo goed als geen private radio's meer zijn in Roeselare, die nog willen of kunnen beslissen om mee te werken, moet 'Power & Passion-LIVE' zijn heil dus zoeken buiten de Roeselaarse stadsgrenzen. Wie de rally wil volgen kan luisteren op 107.6 (IRO - Izegem) en 106.6 (ClubFM - Kortemark). De twee frequenties zullen aan elkaar gelinkt worden via RDS. Normaal gezien geeft dit zogoed als 90% dekking op de 'buitenste rand' van de KP's. De verste uithoeken van KP Passendale worden misschien wel de zwarte vlekken in het ontvangstgebied. Maar omdat we weten dat niet iedereen met een radiotje op het parcours staat wordt er weer 'every hour, on the hour' een round-up gegeven van wat er zich afspeelde in het voorgaande uur! Voor de onfortuinlijk thuisblijvers buiten Midden-West-Vlaanderen is er ook nog de live-stream van Radio IRO via www.radio-iro.be. Achter de schermen is er ook nog de steun van Radio Contact Westhoek en Crazy FM!"
Aflevering 163 van Power & Passion staat volledig in het teken van de Omloop van Vlaanderen, herbeluisteren kan op www.powerandpassion.be.
BK: WRC-strijd als vanouds
Lang geleden dat een BK-rally nog kon uitpakken met acht WRC's aan de start, waarvan vijf Belgische. De Britten Coffey (Impreza WRC), Turnbull (Impreza WRC) en Hendy (Focus WRC),
geen onbekenden meer in België, brengen mooie wagens aan de start maar meespelen voor de zege zal er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten. Hun landgenoot
Lloyd (Impreza WRC) geeft forfait. Voor de zegestrijd concentreren we ons op het groepje Belgische WRC's, met op kop Pieter Tsjoen. De viervoudige kampioen
van België is terug van weggeweest, maar verwacht wordt dat de Focus-rijder weinig tijd zal nodig hebben om opnieuw vooraan mee te draaien. Lietaer
(Impreza WRC), Munster (Impreza WRC), Debackere (Corolla WRC) en Deferm (Impreza WRC) moeten zijn belangrijkste tegenstanders worden. Verder wordt het uitkijken
naar zesvoudig Omloop-winnaar Patrick Snijers (Porsche 911 GT3), Bernd Casier (VW Polo Super 2000), thuisrijder Andy Lefevere (BMW M3) en spektakelpiloot Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3).
Yves Bruneel en Bart Du Jardin zullen hun strijd van vorig jaar verderzetten maar nu wel in een Lancer Evo 8 groep A terwijl groep N mag rekenen op oa.
Bruyneel (Impreza N14), Lhonnay (Lancer Evo 9), De Keyser (Impreza N12), Coene (Lancer Evo 8),... De deelnemerslijst bevat verder een resem Engelse MK 2's,
enkele spectaculaire BMW-rijders en de vertrouwde Ford Fiesta Sporting Trophy.
(deelnemerslijst BK)
Historic: Duel Stouf-Vanwijnsberghe?
Nu Paul Lietaer aan de moderne wedstrijd deelneemt ziet de zegestrijd in het Historic-gebeuren er helemaal anders uit. De BDA-Escorts van Stouf, Vanwijnsberghe, Vandoorne
en Debyser beloven er een mooi gevecht van te maken. De Nederlander Verzeijl (Escort MK II) en Gunter Monnens (Manta A), twee smaakmakers uit de afgelopen
Short Rally van Kasterlee, zullen ook van de partij zijn. De vele Britten aan de start zullen ongetwijfeld weer instaan voor extra spektakel op de Roeselaarse
wegen.
(deelnemerslijst Historic)
Parcours & Timing
Het parcours onderging tegenover vorig jaar diverse wijzigingen, vooral met het doel zoveel mogelijk bebouwing te mijden. De proeven Zilverberg en Beveren
zijn gewijzigd, De Ruiter maakt plaats voor de nieuwe proef Westrozebeke. De vertrouwde Zoningproef wordt op zondag in een andere versie gereden, terwijl
KP Hooglede opnieuw afwisselt met KP Gits. Zaterdag staan drie ronden van vijf proeven op het programma, zondag drie ronden van vier prieven.
De Historics rijden op zaterdag voor de moderne alle proeven, zondag starten ze erna met op het menu twee ronden van vier KP's.
(timing Moderne -
timing Historic)
Rallycentrum
De Hallen nabij het sportcentrum Schiervelde doen opnieuw dienst als rallycentrum. Het servicepark van het BK ligt op de parking vooraan, terwijl de Historics achter de Hallen kunnen servicen. De technische controle vindt vrijdagnamiddag- en avond plaats in BMW-garage Dejonckheere.
Toegangskaarten zijn er beschikbaar voor de prijs van 25 €, programmaboekjes zijn beschikbaar vanaf vrijdagnamiddag.
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be.
:: Foto's Juha Bos
:: Video
De Vlamingen deden het niet onaardig, met een 8ste plaats in Divisie 4 voor Stefaan Prinzie (C2 R2 Max), gevolgd door Debaere (9de, Citroën ZX), Claesen (18de, BMW E36 Compact), Van Gool (20ste, Citroën Saxo), Verstraete (21ste, Peugeot 106). In Div 3-2-1 werd Timothy Alliet (BMW E30) 30ste, Mike Callens (Opel Manta) 63ste.
:: uitslagen
De Porschist had aan de finish 16" voorsprong op de Lancers van Van Craenbroeck en Hermans, ex-aequo tweede maar een snellere tijd op de tweede proef bezorgde Stefan Van Craenenbroeck de tweede plaats terwijl Stefan Hermans net als in Tienen derde werd. Tot op het einde was ook Tony Schepers in de running voor de tweede plaats maar de Subaru-rijder strandde op twee tellen van het Mitsubishi-duo. Eric Deveux (Lancer Evo 6) werd op ruime afstand vijfde, Wim Lootens (Renault Clio) zesde met in zijn zog Gerry Heusdens (BMW M3) en Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza WRX). Patrick Schockaert (Citroën C2 R2) finishte negende en wist net Franky Boulat (BMW M3) af te houden.
Willy Cools (Opel Kadett) finishte net buiten de top-10 maar is wel de nieuwe VAS-rallysprintkampioen in Divisie 3. Colin Degroote, zijn co-piloot in enkele wedstrijden, eindigt tweede maar is samen met Cools en Lootens nog in de running voor de rallytitel. In Divisie 1 & 2 ging de zege naar Stefaan T'Joens, voor een verrassende Johan Vandeweyers (Opel Corsa) en Andy Heyrick, die met de Buntinx-Saxo reed. Geert Techel (Subaru Impreza) zette een tegenvallend resultaat neer maar was na Kasterlee al zeker van de rallysprinttitel in Divisie 1 & 2. Peter Frans (Ascona A) won zoals verwacht bij de Historics.
:: uitslag
Naast de Porsches van Snijers, Van Parijs en Schmelcher zorgt Carlo Mylle dus voor een vierde 911 GT3 aan de start in Roeselare. De Gordon-kleuren waarin Marc Duez uitkwam maakten plaats voor een volledig nieuw design, met nadruk op de nieuwe sponsor, Drukkerij Feys. "Zowel Carlo als co-piloot Steven Vyncke zijn goed gemotiveerd om hun plaats op te eisen tussen de andere Porsches.", luidt het bij het CMS Rallyteam.
1. Munster - Subaru Impreza WRC
2. Snijers - Porsche 911 GT3
3. Tsjoen - Ford Focus WRC
4. Lietaer - Subaru Impreza WRC
5. Deferm - Subaru Impreza WRC
6. Debackere - Toyota Corolla WRC
7. Casier - VW Polo Super 2000
8. Coffey - Subaru Impreza WRC
9. Turnbull - Subaru Impreza WRC
10. Hendy - Ford Focus WRC
Een programmaboekje met volledige genummerde deelnemerslijsten is vanaf vrijdagnamiddag beschikbaar in het rallycentrum (Expohallen Roeselare).
Schmelcher op wraak belust
Het deelnemersveld wordt aangevoerd door Henri Schmelcher, die in eigen streek nog iets recht te zetten heeft. Vorig jaar ging de Porsche-rijder van de baan
in Linter, in het naburige Tienen moest hij dit jaar nipt de duimen leggen voor Andy Lefevere. De andere podiumkandidaten zijn vooral Mitsubishi-rijders,
zijnde Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Stefan Hermans (Lancer Evo 6), Erik Degeling (Lancer Evo 6) en Erik Deveux (Lancer Evo 6). Ook
Subaru-rijders Decloedt, Schepers en Czech. kunnen vooraan meespelen. Bij de voorwielaangedreven wagens staat VAS-rijder Wim Lootens (Renault Clio)
tegenover Kristof Vermeulen (Opel Corsa). Het spektakel zal ongetwijfeld verzorgd worden door de talrijke BMW's en Opels aan de start, met name
Sutens, Verbeke, Schrooten, Swerts, Laeremans, Trekels, Schuermans, Heusdens,... Bij de Historics staan slechts drie wagens aan de start, met Peter Frans
(Ascona A) als favoriet. Daarnaast nemen ook een aantal oldtimers de start in het regularity-gedeelte. Deze wagens rijden tussen de S1 en 000-wagen.
(genummerde deelnemerslijst)
Parcours & Timing
De Short Rally van Linter wordt opnieuw over vijf ronden van twee proeven gereden. "De eerste KP bevindt zich in Neerhespen (gedeelte van KP Neerlanden uit de Haspengouw)
en de tweede KP is de show KP van Orsmaal (2 rondjes), met de beruchte kasseien. Deze wordt in de omgekeerde richting verreden als de vorige jaren.",
aldus Bruno Vandeput van de organiserende club. De eerste proef start om 9 uur, de laatste om 16u41.
Rallycentrum
Het wedstrijdcentrum, wagenpark en servicepark bevinden zich in en rond de voetbalkantine van Sporting Club Orsmaal (Helen-Bosstraat te Linter).
De toeschouwers kunnen er op zaterdag van 14 tot 19 uur en op zondag vanaf 7 uur de nodige info verkrijgen.
De programmaboekjes kosten 2 euro, een algemeen toegangsbewijs 8 euro.
Bruno Vandeput:
"De parkings voor de toeschouwers die zich naar het wedstrijdcentrum willen begeven, bevinden zich in de
onmiddellijke nabijheid van het wedstrijdcentrum, zijnde op de parking van het gemeentehuis van Linter (Helen-Bosstraat)
en in de Derde Regiment Lanciersstraat (rechtover het gemeentehuis). Van hieruit is het slechts een 250-tal meter wandelen naar de voetbalkantine.
Nu nog hopen op de medewerking van de weergoden.
Aan de toeschouwers wensen wij nog te verzoeken zich NIET in de verboden zones te begeven en de richtlijnen van de stewards trachten
op te volgen.
Deze vrijwilligers offeren hun vrije tijd op ten dienste van de rallysport, behandel hen dan ook met het nodige respect.
Denk eraan: zonder deze vrijwilligers zouden de rally 's niet meer kunnen doorgaan.", aldus nog Bruno Vandeput
van de Tiense Veiligheidsclub.
De voorlopige deelnemerslijst bij de Historics telt al een 70-tal deelnemers. Vandoorne, Debyser, Vanwijnsberghe, Vankemmel, Dereu, Monnens, Barbier,... krijgen heel wat Britten tegenover zich.
:: Voorlopige deelnemerslijst moderne
:: Voorlopige deelnemerslijst Historic
De Hemicuda Rally gaat door op zondag 28 september over 18 KP's en 104 km KP. Timing, reglement, inschrijvingsformulier en voorlopige deelnemerslijst zijn terug te vinden op www.hemicuda.be.
Het Paradigit-team was opnieuw met drie wagens naar Kasterlee afgezakt en voerde meteen de forcing. Op de eerste proef deelden de Lancers Piet Van Hoof en Arjen De Koning de besttijd. De Koning viel terug op de tweede proef zodat Piet Van Hoof als eerste leider naar Retiesheike mocht terugkeren. De Nederlander zag echter een proef later meteen zijn kansen op een zesde opeenvolgende zege in rook opgaan: op de rondkoers van KP Retiesheike reed hij een rondje te weinig, wat meteen 12' straftijd opleverde.
Dirk Vermeirsch nam met zijn Subaru Impreza WRC de leiding over maar werd op KP 5 één van de vele slachtoffers van een lekke band. De West-Vlaming verloor een minuut en moest de leiding aan Arjen De Koning laten. De patron van Paradigit behaalde uiteindelijk met 36" voorsprong op Hein Jonkers (Lancer Evo 6) zijn eerste overwinning in Kasterlee en onderbreekt daarmee de zegereeks van teamgenoot Van Hoof. Met vier scratches op zeven KP's toonde De Koning echter dat hij de zege zeker niet gestolen had. Vermeirsch werd uiteindelijk derde op 1'28".
Noortje Van Gennip pakte de vierde plaats voor het Paradigit-team pas in de laatste KP nadat ze 10" goedmaakte op Jeroen Swaanen (Lancer Evo 7), die vijfde werd en winnaar werd in Divisie 1 & 2. Swaanen haalde het in de groep N-divisie's met meer dan een minuut van Wim Soenens, die zijn debuut maakte met de Subaru Impreza N12 van BMA. Soenens klopte net merkgenoten Verkooijen en Schepers voor de zevende plaats. Kampioenschapsrijder Willy Cools reed zich opnieuw naar een top-10 plaats met zijn Opel Kadett, nadat hij het duel met Gerry Heusdens (BMW M3) won voor de tiende plaats.
Niet enkel in Divisie 1, 2 en 3 maar ook in Divisie 4 (Historic) stond een Nederlander op het hoogste podiumschavot. Henk Verzeijl (Ford Escort MK 2 BDA) klopte merkgenoot Vanwijnsberghe met 17", maar die werd niet opgenomen in het eindklassement. Spektakelmonnens Gunther Monnens (Manta A) pakte zo de tweede plaats voor Chris Debyser, die debuteerde met de Soenens-Escort MK 2 als voorbereiding op de Omloop van Vlaanderen.
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie sturen naar info@shakedown.be!
:: uitslag