BK: Strijd tussen de titelkandidaten
In Landen zijn alle ogen gericht op de titelstrijd, die dit jaar spannnender is dan ooit. Pieter Tsjoen laat de Haspengouw vallen voor de Franse Rallye
de Touquet
zodat Paul Lietaer, Melissa Debackere en Patrick Snijers nog wat extra punten kunnen pakken vooraleer ze naar Condroz Rally trekken. Snijers
lijkt met zijn Impreza WRC S12 het best gewapend voor de overwinning, in principe broodnodig om de puntenkloof met Lietaer en Debackere te kunnen dichten.
Achter de WRC's mogen we een mooie strijd verwachten tussen de groep A's van oa. Lhonnay (Lancer Evo 9), Jonkers (Lancer Evo 6) en Langenakens
(Lancer Evo 6.5) en de achtertrekkers van oa. Lefevere (BMW M3 E46), Van Woensel (Nissan 350Z) en Schmelcher (Porsche 911 GT3). Daarnaast is er nog
een sterke bezetting in groep N, waar Matthias Boon (Impreza N14) zich mag meten met de Colsoul-Lancers van Bob Colsoul (Lancer Evo X), Peter Hopmans (Lancer Evo 9)
en Raphaël Auquier (Lancer Evo X). Bij de Historics heeft Vincent Verschueren (Ascona A) nog enkele punten nodig om zich van de titel te verzekeren. Komend
weekend krijgt hij oa. Monnens (Transeurope), Deveux (Escort MK 2) en Barbier (Porsche 911) tegenover zich.
(deelnemerslijst BK)
Criterium:
Dankzij de lagere inschrijvingskosten blijft het Criterium-gedeelte populair in de Rally van de Haspengouw. Ongeveer 50 wagens gaan er van start, waarvan
een tiental Mitsubishi's. De favorieten voor de Criterium-wedstrijd zijn dan ook Steve Matterne (Lancer Evo 9), Jean-Yves Laruelle (Lancer Evo 9) en Stefan
Van Craenbroeck (Lancer Evo 6.5), die de Criterium-titel kan binnenhalen. Verder nog aan de start: de Lancers van Clajot, Lootens en Deveux, de BMW's van
Boulat, Heusdens en Lamquet en de voorwielaangedreven wagens van Coulembier (Puma S1600), Vermeulen (Corsa KC) en Schockaert (C2 R2).
(deelnemerslijst Criterium)
Parcours & Timing
De wedstrijd start op zaterdagnamiddag met twee doortochten op het oude vliegveld van Brustem. De Criterium-rijders rijden de proef eerst tweemaal
(twee rondjes op de showproef), daarna werken de BK-rijders de showproef tweemaal af, weliswaar met drie rondjes per passage. Zondag staan
vier verschillende
proeven op het menu: Neerlanden, Lincent, Walshoutem en Velm.
De BK-rijders rijden drie ronden, de deelnemers aan het Criterium werken twee wedstrijdronden af.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is opnieuw in en rond de gebouwen van Colsoul Rallysport gelegen. Via deze
pagina kunt u alle info over de toegangsprijzen raadplegen. Live resultaten
zijn het ganse te raadplegen via www.rallytiming.nl.
Website organisatie: www.trch.be
Na zijn overwinning van vorig jaar had Thierry Dekoninck heel wat meer wedstrijden gepland in 2009, maar door gezondheidsproblemen van zijn ouders draaide het anders uit. Onder impuls van zijn ouders schreef hij zich toch in voor zijn thuiswedstrijd. De Lancer-piloot had dan ook wat tijd nodig om in het ritme te komen, zodat Grégoire Coulembier (Ford Puma S1600) verrassend de eerste leider in de wedstrijd was. Dekoninck nam na drie proeven de leiding over en had na de eerste ronde 11" voorsprong op Bert Coene (Lancer Evo 9). Coulembier en Vincent Verschueren, met steun van Wim Soenens voor het eerst in een C2 R2 Max, volgden op 1" en 2" van Coene.
Ondanks een kleine schuiver breidde Dekoninck zijn voorsprong in de tweede ronde uit tot 15" op Coulembier, die door de lage topsnelheid van zijn Puma telkens heel wat seconden moest toegeven op de snelle proef van Gistel. Hij bleef wel gelijke tred houden met Coene, die door een probleem met de derde versnelling spinde op KP 5. Verschueren verloor na een spin en kapotte luchtmassametersensor de aansluiting en bezette na acht KP's de vierde plaats op 44" van de leider.
De derde ronde bracht weinig veranderingen vooraan. Dekonick vergrootte zijn voorsprong tot 31" op Coene, die dankzij KP Gistel 3" voorsprong kon nemen op Coulembier. Verschueren bleef vierde terwijl Johan Van Keer (Lancer Evo 9), terug na een half jaar inactiviteit, als vijfde de BMW's van Louies en Ceenaeme zag naderen. De derde boucle betekende het einde voor Victorien Heuninck (C2 R2 - benzinepomp) en Wim Soenens, auteur van enkele besttijden met zijn Porsche 911 GT3 voor hij van de baan ging.
In de vierde en laatste ronde van drie proeven kon Dekoninck zijn voorsprong rustig controleren om zo naar zijn tweede opeenvolgende zege te rijden in de Hemicuda Rally. Bert Coene moest op KP Kortemark nog aan de kant met een kapotte versnellingsbak, waardoor Grégoire Coulembier mooi tweede werd op 1'12", ondanks motorproblemen op het einde. Vincent Verschueren, die volgend weekend Belgische Historic-kampioen kan worden, finishte derde bij zijn debuut met een voortrekker op 1'12" van de winnaar.
Johan Van Keer eindigde na een scratch in de slotproef als vierde met zijn Lancer Evo 9 groep A. Eric Louies, vijfde met zijn BMW M3 klopte een sterk rijdende Didier Ceenaeme in een onderlinge BMW-strijd. De zevende plaats was voor Chris Dobbelaere en zijn Opel Kadett GTE. Phil Nijs (Impreza N10) ging in de laatste proef nog over Stefaan Prinzie (C2 R2 Max) naar de achtste plaats. Rino Beernaert vervolledigde met zijn Peugeot 106 de top-10 in Koekelare.
In Divisie 1-2 (groep N) verdween leider Coene op KP 13 uit de wedstrijden terwijl naaste achtervolger Hermant (Clio Ragnotti) heel wat minuten verloor. Kevin Hoet (Honda Civic) pakte zo de overwinning voor thuisrijder en klassegenoot Michaël Lynneel (Citroën Saxo) en Patricia Nijs (Impreza N12).
Bij de Historics zette Frank Deleersnijder meteen een sterke besttijd neer op de openingsproef, maar even later moest de Manta-rijder aan de kant met motorproblemen. Lode De Keyser (Porsche 911) nam het commando over, maar genekt door problemen met de benzinetoevoer zag hij Ronny Declerck (Opel Ascona) naar de leiding rijden. Declerck klopte voor eigen volk Bart Aerts, zijn grootste concurrent voor de Historic-titel, met 26". De Keyser moest nog opgeven waardoor Wouter Lievens (Porsche 911) de derde plaats pakte voor Verschaeve (Porsche 911) en Corneillie (Escort MK 2).
:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!
Op www.hemicuda.be zijn ondertussen kaarten van de KP's en een nieuwe timing terug te vinden.
Opnieuw Thierry Dekoninck?
Het startnummer 1 is weggelegd voor de winnaar van de vorige editie, Thierry Dekoninck. De thuisrijder mag het met zijn Lancer Evo 7 opnemen
tegen oa. Wim Soenens (Porsche 911 GT3), Eric Louies (BMW M3), Bert Coene (Lancer Evo 9) en de voorwielaangedreven wagens van oa. Ronny
Hosten (Corolla Kit Car), Grégoire Coulembier (Puma Super 1600), Stefaan Prinzie (C2 R2 Max Caen) en Vincent Verschueren (C2 R2 Max Caen),
wiens BMW M3 niet tijdig klaar raakte. Verder vinden we oa. Vermeirsch (Sierra RS Cosworth), Nijs (Impreza N10),
Van Keer (Lancer Evo 9), Decloedt (Impreza N12), Dobbelaere (Kadett), Maertens (BMW M3), Ceenaeme (BMW M3), Breda (BMW M3), Cailliez (Clio Williams), Heyrick
(Impreza),... op de deelnemerslijst terug. Bij de Historics mag thuisrijder Ronny Declerck (Ascona) het opnemen tegen oa. Aerts (Escort MK 2),
Deleersnijder (Manta) en de Porsches van Lievens en De Keyser.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De Hemicuda Rally krijgt een volledige vernieuwde KP Kortemark met onverhard en rondjes, goed voor een goeie 10 km tegen de klok.
KP De Mokker werd ietwat ingekort, de proeven Gistel en Hovaeremolen bleven ongewijzigd tegenover vorig jaar. In totaal staan 15 KP's op het programma.
De eerste wagen gaat omstreeks 8u van start in Koekelare, het eindpodium is voorzien om 17u.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich op terreinen van Bouwmaterialen Willaert in Koekelare. Zowel regroup, servicepark als podium bevinden zich
op dezelfde site nabij het centrum. Je kunt er zaterdag al terecht voor de technische controle.
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.hemicuda.be
Bij het bekijken van de eerste chrono's bleek dat Jonas goed uitgeslapen was want na drie proeven stond hij onverwachts tweede algemeen, na de onklopbare Subaru Impreza WRC S10 van Hubert Deferm. "Dit had ik echt niet verwacht. Maar de rally is nog lang en er kan nog veel gebeuren...," vertelde de Lancer-piloot tijdens de eerste servicebeurt. En gelijk had hij want na het uitkomen van een bocht, brak linksachter een aandrijfas. Door deze breuk verloren Jonas en Jennifer natuurlijk veel tijd waardoor ze naar een 11de plaats verwezen werden na de eerste ronde. "Dit is echt pech hebben. We hebben natuurlijk veel tijd verloren want we hebben bijna twee volledige proeven moeten afwerken met een kapotte aandrijfas. Er was pas service na de vijfde proef. Nu is alles terug hersteld en gaan we proberen enkele plaatsen te winnen."
En Jonas hield woord want proef na proef verkleinde hij zijn achterstand waardoor hij na 10 proeven terug opgeklommen was naar een derde plek. "Slechts 8 seconden moet ik nog goedmaken op Han Hoendervangers...," vertelde de Landenaar net voor het begin van de laatste ronde. "Het is niet onmogelijk en ik zal zeker een poging doen om die tweede plaats te veroveren want Hubert Deferm en zijn Subaru Impreza WRC S10 kloppen zal niet voor vandaag zijn," grapte een toch wel nerveuse Jonas. Maar Jonas hield het hoofd koel en reageerde met zijn zware rechtervoet. Na vijf spannende proeven keerden Jonas en Jennifer met een verdiende tweede plek op zak terug naar het rallycentrum in Waremme. "Wat een dag. Na de gebroken aandrijfas had ik zeker niet gedacht dat ik nog tweede algemeen zou worden. Dit is zonder twijfel mijn beste resultaat dat ik ooit gereden heb. Deze test kunnen we zeker geslaagd noemen. Het was een zéér leuk parcours met toch enkele verscholen valstrikken. Ik heb weer veel bijgeleerd vandaag. Dit was trouwens een goede oefening om te leren omgaan met stress en druk," blikt Jonas terug. "Zeg dat wel," vervolledigt copilote Jennifer Rambour. "Het was best spannend gedurende de ganse dag. Jonas heeft vandaag weer eens bewezen wat hij in zijn mars heeft. Dit resultaat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Eén zaak is zeker: ik heb mij ongelooflijk geamuseerd en wij zullen zeker nog samen een wedstrijd rijden," besluit Jennifer tenslotte na de rally.
Met deze schitterende ervaring rijker werkt het team al volop aan de volgende wedstrijd, de Haspengouw Rally, een wedstrijd die Jonas graag rijdt. In Landen zal Eddy Smeets de rechterkuip bemannen.
(persbericht)
De volledige deelnemerslijst kun je hier raadplegen.
Morgenavond worden de startnummers bekend gemaakt, volledige voorbeschouwing volgt!
:: uitslagen
:: foto's Frans Bonte
Voorlopige deelnemerslijst, reglement, inschrijvingsformulier, timing en heel wat andere praktische info kun je raadplegen via www.hemicuda.be.
Zaterdagmorgen zette Verschueren de aanval in op Stouf. Na twee proeven veroverde de Oost-Vlaming de leiding van Stouf, die op de derde proef aan de kant moest. De Nieuwpoortse visboer moest net als in Ieper opgeven met injectieproblemen op zijn BDA-Escort. Verschueren vergrootte ondertussen zijn voorsprong op Monnens tot meer dan 20", tot hij in de tweede ronde de handdoek moest werpen met een kapotte koppeling. Monnens kwam op kop en zag naaste achtervolger Vanwijnsberghe terugvallen na een lekke band. In de slotronde reed ook Monnens lek, waardoor de leiding naar Vanwijnsberghe ging. De autohandelaar sloot de tweede dag af met slechts zes seconden voorsprong op Monnens.
Vanwijnsberghe nam zondagmorgen meteen 5" bonus op Monnens in de openingsproef, maar een lekke band op Passendale deed hem twee minuten èn de zege verliezen. Monnens forceerde ondertussen niets meer om na de Sezoensrally zijn tweede Historic-zege van het seizoen veilig te stellen. Met ConXion-Escort MK 2 won hij uiteindelijk met 44" van de Brit Smith (Porsche 911). Zijn landgenoot Moon (Escort MK 2) rukte nog op naar de derde plaats op een dikke minuut van de winnaar. Hij wist nipt een verrassende Filip Barbier (Porsche 911) achter zich te houden, die op zijn beurt net voorbij Stokes (Escort MK 2) ging. Achter hen vervolledigden Onions (Escort MK 2) en onze landgenoten Vandoorne (Escort MK 1), Vankemmel (Ascona A) en Harri Rovanperä (Ascona) de top-10.
:: resultaten
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!
De showproef in Beveren op vrijdagavond leek meteen de toon te zetten voor de rest van het weekend: Snijers was met zijn Impreza WRC '06 één tiende van een seconde sneller dan de Structo-Focus van Tsjoen. Helaas werd de secondenstrijd niet verdergezet op zaterdag: op de startlijn van de eerste proef viel Snijers stil. Het opnieuw starten van de WRC kostte door een slechte batterij meer dan 20" seconden. Tsjoen verloor ook wat tijd na het ontwijken van een steen op het onverhard van De Ruiter, maar kwam wel aan de leiding met 15" voorsprong. Op de volgende proeven bleven Snijers en Tsjoen aan elkaar gewaagd waardoor het verschil tussen beide nauwelijks verkleinde. De laatste ronde op zaterdag bracht daar echter verandering in. Snijers reed lek op KP 10, verloor hierdoor 35" en liep even later 1'10" straftijd op, nadat hij op de verbinding een losgekomen starter moest herstellen en te laat aan de start van de volgende proef kwam. Tsjoen reed op zijn beurt lek op KP 11, maar ondanks het tijdsverlies van 50" bleef hij comfortabel aan de leiding. Zijn voorsprong bedroeg zaterdagavond meer dan een minuut op Paul Lietaer (Impreza WRC), Snijers volgde op enkele tellen van 'de Polle'.
Op zondag ging Snijers volop in de aanval om de tweede plaats van Lietaer over te nemen. Met succes, want de Geko-rijder klokte bijna alle besttijden en was na twee proeven voorbij Lietaer, die te hard moest aanvallen en daardoor even van de baan ging. Tsjoen bleef ondertussen rustig de wedstrijd controleren om uiteindelijk met 42" voorsprong te winnen van Snijers. De Focus-rijder, die voor de vijfde keer won in Roeselare, komt zo aan de leiding in het Belgisch kampioenschap maar wijzigt zijn programma niet. In het weekend van de Haspengouwrally rijdt Tsjoen namelijk de Franse Rally van Touquet. Met een tweede en derde plaats sprokkelen Snijers en Lietaer de nodige punten om er in de laatste twee manches van het BK nog een spannende titelstrijd van te maken. Samen met Melissa Debackere uiteraard, die in Roeselare haar joker verspeelde met een opgave (aandrijving) op zaterdag, nadat ze in een secondenstrijd verwikkeld zat met Lietaer.
Timothy Van Parijs miste zaterdag in de openingsronde de aansluiting met oa. Lietaer en reed de Focus WRC '05 eenzaam naar de vierde plaats. De vijfde stek leek lang naar Laurent Verhoestraete (Subaru Impreza gr. A) te gaan, maar zijn mooie comeback werd niet beloond. De streekrijder moest aan de kant met mechanische problemen in de laatste proef waardoor Andy Lefevere (BMW M3) in extremis de top-5 haalde. Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) finishte zesde op 30 seconden van Lefevere. Eddy Snaet werd zevende met de Lancer Evo X van Colsoul en was de beste in groep N. Hopmans, 11de met zijn Lancer Evo 9 en tweede in groep N, neemt na de opgave van Bonjean de leiding in de groep N-tussenstand over. Carlo Mylle (Porsche 911 GT3) werd achste en eerste GT. Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) had met meer dan vier minuten voorsprong de leiding in deze categorie maar moest op zondag opgeven met een afgebroken wiel.
Bij de F2's waren alle ogen gericht op de C2 R2 Max van Thierry Neuville. Terecht, want het jonge talent uit de Oostkantons reed weer verbluffende chrono's op de tabellen. Neuville draaide enkele tijden in de top-6 maar verloor veel tijd na een kleine sortie en een lekke band en ging uiteindelijk zwaar van de baan op zondag. De Citroën Racing Trophy werd zo gewonnen door Xavier Baugnet, die negende algemeen werd net voor de verrassende Brit Rowe (Lancer Evo 3).
In de Fiesta Sporting Trophy kon Matthias Boon zich verzekeren van de titel. De jonge werknemer van M-Sport deed dat ook met een derde plaats, nadat hij zaterdag uitviel met een kapotte versnellingsbak en herstartte op zondag. De overwinning bij de Fiesta's ging naar Cédric De Cecco na een mooie strijd met Raphaël Venant. Anthony Martin liet met succes de nieuwe Fiesta R2 debuteren en draaide oa. de 9de tijd op de laatste proef, maar een kapotte cardan verknalde het eindklassement (18de). Bemerken we verder nog de mooie eindresultaten van oa. Claeys (Peugeot 205, 14de), Ceenaeme (BMW M3, 17de), Spillebeen (BMW 325, 21ste) en Vandenabeele (BMW 325, 22ste) in eigen streek.
:: resultaten
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!
P&P-frontman Francis Veranneman licht toe: "I.R.O. wil de rallyfans voortaan naast de correcte vlotte informatie over het verloop van de wedstrijd ook een goede ontvangst op elke KP bieden. Vandaar dat er een ‘evenementen-vergunning’ werd aangevraagd. Er mag gerust gewag gemaakt worden over een unicum in de Belgische (rally-)radiowereld! Op de parking van de Hallen van Roeselare, het rallycentrum op 11, 12, en 13 september a.s., zal op die dagen naast de reguliere I.R.O.-frequentie, een tweede ondersteunende zender (96.7 FM) in de lucht gebracht worden! Een hele onderneming waarvoor uitzonderlijk, doch officieel, toestemming werd gekregen. Een gedurfd project voor de ‘jonge snaken’ van I.R.O., maar zeker spraakmakend! Zodoende heeft de “Omloop Van Vlaanderen” alweer een primeur!"
Francis en zijn troepen zijn het ganse weekend dus via 107.6 èn 96.7 FM te volgen. Power & Passion blikt deze week met allerle interviews vooruit naar komend weekend, allemaal te herbeluisteren via www.powerandpassion.be.
BK: Structo-WRC's animeren titelstrijd
Het BK gaat met de Omloop van Vlaanderen de tweede seizoenshelft in. Met het oog op de titel wordt in Roeselare een cruciale wedstrijd gereden. Patrick Snijers (Impreza WRC '06) moet meer dan behoorlijk scoren om nog kans te maken op de titel. Voor de zege in Roeselare moet hij eerst voorbij Pieter Tsjoen (Focus WRC '07) zien te raken. In de Rallye de Wallonie was hun duel van korte duur, misschien krijgen we nu de langverwachte tweestrijd te zien? Scheidsrechters zijn er genoeg, te beginnen met de Crack-bolides. Titelfavoriete Melissa Debackere (Corolla WRC) en drievoudig Omloop-winnaar Paul Lietaer (Impreza WRC) kunnen in eigen streek verrassend uit de hoek komen. Vergeten we ook Timothy Van Parijs niet, opnieuw op pad met de Structo-Focus WRC '05 die hij steeds beter onder de knie heeft. Voor de Britse WRC's van Turnbull (Impreza WRC), Hendy (Focus WRC) en Coffey (Impreza WRC) is eerder een bijrol weggelegd. Misschien kunnen zij de strijd aangaan met oa. Didier Duquesne (Toyota Celica GT4),
Andy Lefevere (BMW M3), Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) en Laurent Verhoestraete (Subaru Impreza gr. A BMA), die na jaren inactiviteit zijn comeback maakt. In groep M zien we naast thuisrijder Lefevere nog heel wat andere BMW-piloten aan de start: Braeckevelt, Vleminckx, Louies, Spillebeen,.. zullen ongetwijfeld voor het nodige spektakel zorgen. In groep N komt titelfavoriet Hopmans tegenover streekrijder Snaet te staan terwijl de Citroën Racing Trophy kan rekenen op oa. Neuville, Burton en Baugnet. In de Fiesta Sporting Trophy kan topfavoriet Matthias Boon de titel binnenhalen. In de rand van de Trophy presenteert Anthony Martin de nieuwe Fiesta R2.
(deelnemerslijst BK)
Historic: Verschueren tegen het BDA-peloton
Vincent Verschueren werkte tot nu toe een perfecte titelcampagne af. De Oost-Vlaming kan zich in Roeselare tot Historic-kampioen kronen, samen met een nieuwe overwinning. Na zijn zege in Ieper kreeg zijn Ascona A nog enkele pk's extra, wat garant zou moeten staan voor een mooie strijd met oa. Vanwijnsberghe, Viaene, Vandoorne, Stouf, Monnens en Debyser, allen met een BDA-Escort. Heel wat snelle Engelsen uit het Brits Historic-kampioenschap zullen ongetwijfeld ook voorin meedraaien, maar de blikvanger bij de Historics is ongetwijfeld ex-WK-piloot Harri Rovanperä die met een Opel Ascona A van het SMS-team aan de start komt. Het lijstje outsiders wordt aangevuld door oa. SMS-teambaas Vankemmel (Ascona A), Perneel (Escort MK 2), Barbier (Porsche 911), Maes (Transeurope), Deveux (Escort MK 2),...
(deelnemerslijst Historic)
Parcours & Timing
Ter gelegenheid van de 50ste editie werden opnieuw heel wat veranderingen aangebracht aan het parcours. De voornaamste wijziging is de - eenmalige -
showproef op vrijdagavond in Beveren. De Historics gaan er om 20u van start in omgekeerde volgorde, daarna volgen de moderne wagens volgens
numerieke volgorde.
Zaterdag staan drie ronden van vier proeven op het programma: De Ruiter, Zilverberg, Rumbeke en Izegem, die elk om en bij de 10 km lang zijn.
De tweede dag wordt afgesloten met de bekende Zoningproef. Zondag staan nog twee en halve ronde op het programma met vier proeven: Staden, Passendale,
Zoning 2 en Gits. De Historics rijden zaterdag alle proeven mee na de moderne, zondag gaan ze voor de moderne van start maar rijden ze de laatste
twee proeven niet.
(timing Moderne -
timing Historic)
Rallycentrum
De Hallen nabij het sportcentrum Schiervelde doen opnieuw dienst als rallycentrum, met podium in de grote hal en servicepark op de rondomliggende
parkings. De technische controle vindt vrijdagnamiddag plaats in BMW-garage Dejonckheere.
Toegangskaarten zijn er beschikbaar voor de prijs van 25 €, programmaboekjes zijn beschikbaar vanaf vrijdagnamiddag.
Rallyradio IRO: 107.6 FM of 96.7 FM
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be.
"Wij wensen iedereen te bedanken die aanwezig was tijdens de Short Rally van Linter. Ondanks het lage aantal deelnemers is het al bij al een goede wedstrijd geworden met, heel belangrijk, geen noemenswaardige incidenten. De komende maanden gaan wij rustig de voorbije Short Rally evalueren en bekijken of wij ermee doorgaan of niet. Het is ook mogelijk dat er diverse veranderingen doorgevoerd zullen worden naar de toekomst toe. Ten gepasten tijde zullen wij iedereen daarvan op de hoogte brengen. Wij verzoeken dan ook iedereen die dit wenst zijn opmerkingen door te sturen, zowel positief als negatief.", aldus Bruno Vandeput, wedstrijdleider van de Short Rally van Linter.
:: uitslagen
De Lancer-piloot zien we opnieuw aan het werk in de Hemicuda Rally eind deze maand.
Gerry Heusdens (BMW M3) bevestigde zijn vooruitgang van de laatste wedstrijden met een mooie vijfde plaats, ex-aequo met Dirk Jambe (Ford Sierra Cosworth). Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza WRX '06) klopte Patrick Schockaert (Citroën C2 R2) in de strijd om de zevende plaats. Laatstgenoemde doet daarmee - in afwezigheid van leider Coulembier - een goeie zaak in het VAS-rallykampioenschap maar ziet nu wel SRP-teamgenoot Van Craenenbroeck naderen in Divisie 3-tussenstand. De top-10 werd afgesloten door twee Historics: Bart Aerts (Ford Escort MK 2) won er van Ronny Declerck (Opel Ascona). Stefaan T'Joens werd 11de algemeen met zijn Subaru Impreza en was opnieuw de beste in Divisie 1-2 voor Noël (Lancer Evo 6, 14de) en Delmarche (Clio, 16de).
:: uitslagen
:: Voorlopige deelnemerslijst rally (update 02/09)
:: Voorlopige deelnemerslijst regularity
Parcours & Timing
De wedstrijd bestaat uit 2 klassementsproeven die elk 5 maal verreden worden, goed voor 70 km wedstrijd. De eerste proef start om 9 uur, de laatste om 16u41.
De eerste KP bevindt zich in Neerhespen (gedeelte van KP Neerlanden uit de Haspengouw) en de tweede KP is de show KP van Orsmaal (2 rondjes), met de beruchte kasseien.
Rallycentrum
Het wedstrijdcentrum, wagenpark en servicepark bevinden zich in en rond de voetbalkantine van Sporting Club Orsmaal (Helen-Bosstraat te Linter).
Op zaterdag gebeuren de inschrijvingen van 12u15 tot 13u45, de verkenningen tussen 12u30 en 15u30,
de technische controle van 14 tot 17 uur en de administratieve controle tussen 15u30 en 17 uur.
De toeschouwers kunnen op zaterdag van 14 tot 19 uur en op zondag vanaf 7 uur de nodige info verkrijgen in de voetbalkantine van Sporting Club Orsmaal.
De programmaboekjes kosten 2 euro, een algemeen toegangsbewijs 8 euro.
De parkings voor de toeschouwers die zich naar het wedstrijdcentrum willen begeven, bevinden zich in de onmiddellijke nabijheid
van het wedstrijdcentrum, zijnde op de parking van het gemeentehuis van Linter (Helen-Bosstraat) en in de
Derde Regiment Lanciersstraat (rechtover het gemeentehuis). Van hieruit is het slechts 200 meter wandelen naar de voetbalkantine.
"Aan de toeschouwers wensen wij nog te verzoeken zich NIET in de verboden zone's te begeven en de richtlijnen van de stewards trachten op te volgen.
Deze vrijwilligers offeren hun vrije tijd op ten dienste van de rallysport, behandel hen dan ook met het nodige respect.
Denk eraan : zonder deze vrijwilligers zouden de rally 's niet meer kunnen doorgaan.", aldus organisator Bruno Vandeput van TVC.
"Een verregaande samenwerking met de bevoegde diensten is de oorzaak van de enkele maanden vertraging. De introductie van een dergelijk nieuw gebeuren heeft immers de steun nodig van alle betrokkenen. De organisatie heeft daarom gekozen om de samenwerking met de instanties verder door te voeren dan wettelijk voorzien en hoopt hiermede diepgaander in te kunnen spelen op de wensen van de diverse partijen. Niet alleen wordt er meer tijd besteed aan het uitplannen van een mooi parcours, maar ook het gebeuren rond de rally wordt beter gestructureerd. Zo staan publieksplaatsen en parkeergelegenheid als prioriteit in dit randgebeuren. Wij zijn ervan overtuigd dat deze meerinspanningen tot een grote tevredenheid zullen leiden.", aldus organisator Ludo L'Hoyes van Trudo Racing Team vzw.
Organisator Bruno Vandeput van TVC: "In tegenstelling tot de geruchten die de ronde doen zal de Short Rally van Linter aanstaande zaterdag en zondag wel degelijk doorgaan. Net zoals andere organisatoren spenderen wij al maanden op voorhand al onze vrije tijd aan het voorbereiden en op poten zetten van onze Short Rally van Linter. Wij vinden het dan ook erg jammer dat een paar enkelingen valse geruchten de rallywereld insturen, wat uiteraard nefaste gevolgen heeft voor onze organisatie, getuige het lage aantal inschrijvingen op dit ogenblik. Het is trouwens nog steeds mogelijk om in te schrijven voor de Short Rally van Linter, die tevens een Open wedstrijd is waardoor deelnemers met een buitenlandse vergunning kunnen deelnemen."
Ondertussen zijn een 30-tal deelnemers ingeschreven, waaronder Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Hermans (Lancer Evo 6), Noël (Lancer Evo 6), Decloedt (Impreza WRX '06), Boulat (BMW M3), Deveux (Lancer Evo X),...
Naast de rally is er ook opnieuw een regularity-gedeelte voorzien. "Er zullen ook een aantal oldtimers deelnemen aan de Regularity van Linter, die in aanmerking komt voor de Challenge VAS Regularity 2009. In tegenstelling tot voorgaande edities zullen zij dit jaar 5 minuten na de laatste "moderne wagen" van start gaan. D e bedoeling hiervan is om de toeschouwers te laten terugdenken aan de jaren ' 70 - ' 80, toen er nagenoeg enkel achterwielaangedreven wagens in het peloton te vinden waren. Hiervoor kan men ook nog steeds inschrijven.", aldus organisator Bruno Vandeput.
:: Voorlopige deelnemerslijst rally
:: Voorlopige deelnemerslijst regularity
:: Reglement rally
:: Inschrijvingsformulier rally
:: Reglement regularity
:: Inschrijvingsformulier regularity