[Algemeen]   [Extra]   [Archief]

27.09.10 ::  Vooruitblik Steffix Comines Rally
Komend weekend gaat net over de Waalse grens de Steffix Comines Rally door. Op enkele mogelijk last-minute deelnames na mogen zaterdag zo'n 100 teams aan de start worden verwacht. Het deelnemersveld wordt aangevoerd door ex-winnaar Claudie Tanghe, die opnieuw de Toyota Celica GT4 van ASD in stelling brengt. Collega-thuisrijders Milleville en Debaere zullen ook van de partij zijn met respectievelijk een Mitsubishi Lancer Evo 8 en Toyota Celica 4WD.

Hoewel de wedstrijd niet meer meetelt voor het West-Vlaams PAK-kampioenschap zijn toch zo'n 40 West-Vlaamse deelnemers ingeschreven, waaronder Coene (Lancer Evo 9), de winnaar van vorig jaar, Vanherzeele (Lancer Evo 9), Hosten (Corolla Kit Car), Beernaert (106), Claeys (106 Maxi), Tytgat (Ascona),...

De wedstrijd start op zaterdagnamiddag met twee ronden van twee proeven. Zondag staan vier ronden van drie KP's op het programma, waaronder een proef die start op het Speedwaycircuit van Warneton.

:: Deelnemerslijst

27.09.10 ::  East Belgian Rally finale van RACB Rally Criterium
De East Belgian Rally vormt niet enkel de voorlaatste manche van het BK maar is tevens de slotmanche van het RACB Rally Criterium. In tegenstelling tot het BK is de strijd in het Criterium nog niet beslecht. Johan Van Keer (Lancer Evo 9) trekt als leider in de tussenstand naar Sankt-Vith en zal er vooral de jonge Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) in de gaten moeten houden.

Sinds dit jaar hangt ook een serieuze prijzenpot vast aan het klassement. “Voor elke deelnemende auto werd telkens 25 € gestort in de pot en met die centen belonen wij de kampioen in 2011 met gratis start in drie van de betrokken nationale rally’s,” aldus Benny Giebens, de organisator van de Rally van Haspengouw en initiatiefnemer. “Op die manier geven wij hen een kans, kosteloos, een stapje hoger te gaan. Het is daarom dat wij dit jaar kleinere formaties extra wilden aanmoedigen door de punten in de klassen te laten meetellen voor de berekening van het eindklassement. Naast drie gratis starts voor de kampioen, bieden wij de tweede in de punten twee rally’s aan en de derde in het eindklassement mag één rally kiezen waar hij/zij gratis start. Op deze manier kan het RACB Rally Criterium op passende wijze verder evolueren als kweekvijver van regionale rijders die hogerop willen.”

Tussenstand na 4 wedstrijden: 1. Johan Van Keer 70; 2. Jean-Luc Berleur 68; 3. Alain Renkin 58; 4. Erik Deveux 46 ; 5. Laurent Leonard, Koen Lauwaert 40 ; 7. Bert Coene 34 ; 8. Benny Roosen, Philip Lommers 32 ; 10. Stéphane Spiertz 29 ; 11. Thomas Wullaert, Xavier Alliet 26 ; 13. Gunther Lenges 25 ; 14. Bert Swerts 24

:: Voorlopige deelnemerslijst BK
:: Voorlopige deelnemerslijst Criterium

26.09.10 ::  Bart Maes wint 10de Hemicuda Rally
Bart Maes heeft de 10de Hemicuda Rally op zijn naam geschreven. Met de BMA-Octavia WRC haalde hij het met een kleine minuut voorsprong van Andy. Lefevere (Evo X). Matthias Boon (Subaru) moest in de laatste proef opgeven waardoor de Dave Pattison (Lancer Evo 6) in extremis derde werd. Hendrik Aerts (Escort MK I) won het Historic-gedeelte, Stefaan T'Joens (Subaru) was de beste in Divisie 1-2.

De Hemicuda Rally was aan zijn tiende editie toe en werd net als vele voorgaande edities in uiterst vettige omstandigheden afgewerkt. Na forfait van oa. Hendy (Focus WRC) namen vanmorgen 110 teams de start in Koekelare. Dirk Vermeirsch verkoos uiteindelijk zijn Sierra boven zijn Impreza WRC zodat Bart Maes als enige over een WRC beschikte om de regen te trotseren.

Met de Octavia van BMA nam Maes meteen de leiding, na vier proeven op 9" gevolgd door Andy Lefevere die voor het eerst een Lancer Evo X van Colsoul bestuurde. Matthias Boon, die opnieuw met de Subaru van Jean-Marc Decloedt reed, was aanvankelijk sneller dan Lefevere maar na een foutje op KP 3 moest hij na de eerste ronde vrede nemen met de vierde plaats. De derde plaats was voor Johan Van Keer (Lancer Evo 9), die op vijfde proef evenwel moest opgeven na een sortie. Na de eerste ronde waren ook al Dekoninck (Lancer, koppeling) en Coulembier (Puma, motor) uit koers verdwenen.

In de volgende rondes wist Maes zonder forceren alle besttijden te draaien. Lefevere kreeg de Evo X ondertussen steeds beter onder de knie maar kon de snellere WRC logischerwijs niet meer bedreigen. De Beitemnaar moest uiteindelijk 55" toegeven op Maes, die verdiend zijn eerste algemene overwinning kon boeken. Boon leek op weg naar de derde podiumplaats maar enkele kilometers van het einde krijg zijn Subaru met een defecte turbo af te rekenen. Ex-winaar Dave Pattison (Lancer Evo 6) finishte zo als derde op iets meer dan twee minuten van de winnaar.

Pattison reed pas zijn eerste rally van het jaar maar wist ondanks het gebrek aan competitieritme toch nipt landgenoot John Morgan (Escort Cosworth) voor te blijven. Morgan klopte op zijn beurt Bert Coene (Lancer Evo 9), die met een vijfde plaats opnieuw een uitstekende zaak doet voor het VAS-kampioenschap. Na de late opgave van Vermeirsch (gaskabel) reed Erik Vleminckx zijn BMW M3, de eerste tweewielaangedreven wagen in het klassement, naar de zesde plaats. Andy Rowe (Lancer Evo 3) werd zevende en tevens eindwinnaar in het FIRC-kampioenschap. Chris Dobbelaere (Opel Kadett) werd achtste voor Patrick Schockaert (C2 R2), die als eerste F2 finishte na de vroege opgaves van Coulembier en Lauwaert (Clio, kogelgewricht). De top-10 in Koekelare werd afgesloten door Chris Algoedt (BMW M3).

In Divisie 1-2 ging de overwinning naar Stefaan T'Joens, die zijn Subaru Impreza naar een 12de plaats algemeen stuurde. T'Joens haalde het met een halve minuut voorsprong van Steven Dolfen (Clio), die evenwel een minuut straftijd opliep. Jeroen Catelin werd derde en bovendien 16de algemeen met zijn Citroën Saxo.

Bij de Historics waren alle ogen gericht op thuisrijder Ronny Declerck. De Opelist moest echter al in de openingsronde opgeven met een defecte koppeling. Frank Deleersnijder (Opel Manta) nam de snelste start maar hij moest in de tweede ronde aan de kant met een kapotte cardan. Nadat ook De Keyser (Porsche, versnellingsbak) en Lievens (Manta, sortie) al uit de wedstrijd verdwenen kon Hendrik Aerts (Ford Escort MK I) de leiding overnemen. De Ford-garagist won uiteindelijk met meer dan twee minuten voorsprong van de Brit Egerton (Escort MK 1), Nico Wyffels (Escort MK 2) werd derde.

:: resultaten

22.09.10 ::  Voorbeschouwing Hemicuda Rally
Autostal Atlantic en Autostal Hemicuda organiseren komende zondag al voor de tiende maal de Hemicuda Rally. De bijna 120 deelnemers krijgen 17 proeven voorgeschoteld, goed voor 100 km tegen de klok. Maar liefst drie WRC's voeren het deelnemersveld aan, waarin op verschillende fronten een mooie strijd verwacht mag worden.

Drie WRC's aan de start
De tiende editie van Hemicuda Rally mag uitpakken met een meer dan behoorlijk deelnemersveld. Bijna 120 wagens worden aan de start verwacht, waaronder drie WRC's: de Focus WRC van de Brit Steve Hendy, de BMA-Octavia in handen van Bart Maes en de Impreza WRC van Vermeirsch. De WRC-rijders zijn echter niet de gedoodverfde favorieten want er staan nog heel wat snelle 4x4's aan de start. Zo maakt Andy Lefevere zijn debuut met een Lancer Evo X van bij Colsoul en bestuurt Matthias Boon opnieuw de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt. Ex-winnaar Dave Pattison (Lancer Evo 6) mag ook vooraan verwacht worden, net als zijn landgenoten John Morgan (Escort Cosworth) en Andy Rowe (Lancer Evo 3). Andere snelle Lancers zijn in handen van thuisrijder Thierry Dekoninck (Lancer Evo 7) en VAS-kampioenschapsrijders Bert Coene en Johan Van Keer, beiden met een Evo 9. Koen Lauwaert (Clio R3) moet zich voor eigen volk ongetwijfeld kunnen mengen in het 4x4-geweld. In de F2-klasse is Grégoire Coulembier, vorig jaar nog tweede met zijn Puma S1600, zijn enige noemenswaardige concurrent. Bij de achterwielaangedreven wagens is het vooral uitkijken naar de BMW's van Vleminckx, Louies en Ceenaeme. In Divisie 1-2 zijn vaste waarden T'Joens (Subaru), Dolfen (Clio) en Verbeke (206) de favorieten.
De VAS Historics zijn met een 30-tal deelnemers opnieuw goed vertegenwoordigd in Koekelare. Met thuisrijder Ronny Declerck (Opel Ascona) tegenover Deleersnijder (Manta), De Keyser (Porsche 911) en Lievens (Manta) gaan we zeker een spannende strijd tegemoet in Divisie 4. (deelnemerslijst)

Timing & Parcours
Aan het parcours van deze editie werd opnieuw wat gesleuteld. KP Kortemark uit de editie 2008 werd terug in het parcours opgenomen terwijl KP Gistel in het begin een wijziging meekreeg. De proeven Hovaeremolen en De Mokker nabij Koekelare bleven identiek. In totaal worden vier ronden van vier KP's afgewerkt, aangevuld met nog een vijfde passage in Kortemark. (timing). Een overzichtskaart en kaarten van alle proeven zijn terug te vinden op www.hemicuda.be.

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert in Koekelare. Zowel regroup, servicepark als podium bevinden zich op dezelfde site nabij het centrum. Je kunt er zaterdag al terecht voor de technische controle. (plan rallycentrum)

Rallyradio via Radio Gold op 105.8 FM, live resultaten via www.hemicuda.be

21.09.10 ::  Eerste info Short Rally van Sint-Truiden
Na een jaar afwezigheid wordt de Short Rally van Sint-Truiden dit jaar opnieuw georganiseerd. In tegenstelling tot de steeds terugkerende geruchten gaat de wedstrijd wel degelijk door en dit op zondag 21 november, als afsluiter van het VAS-rally -en rallysprintkampioenschap. De organisatie is opnieuw in handen van de Tiense Veiligheidsclub in samenwerking met Rallyteam Hugaerts-Buekers.

De wedstrijd heeft terug Velm als uitvalsbasis, met het Parochiecentrum Sint-Martinus als wedstrijdcentrum, het wagenpark op het Velmerplein en het servicepark in de Hazelaarweg. De twee gewijzigde proeven bevinden zich in Gelmen en Velm en worden elk viermaal verreden, goed voor 64 km tegen de chrono. Parallel met de Short Rally van Sint-Truiden wordt ook de Trudo Regularity gereden. Deze wedstrijd staat open voor alle wagens ouder dan 25 jaar.

:: Reglement
:: Inschrijvingsformulier

Voor meer info kan men terecht op shortrallysinttruiden@hotmail.com of trudoregularity@hotmail.com.

21.09.10 ::  Hemicuda Rally: Met Hendy, Lefevere, Boon...
De inschrijvingen voor de 10de Hemicuda Rally van komende zondag werden gisteren afgesloten. Uiteindelijk gaan bijna 120 teams van start in de wedstrijd van Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic. Er staan maar liefst drie WRC's op de deelnemerslijst, oa. de Focus van de Brit Steve Hendy die nog voor de start van de eerste proef in de Omloop van Vlaanderen moest opgeven. In extremis werden nog enkele 4x4's aan de lijst toegevoegd, oa. thuisrijder en tweevoudig winnaar Thierry Dekoninck (Lancer Evo 9) en Bert Cornelis (Escort Cosworth). Matthias Boon gaat opnieuw van start met de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt terwijl Andy Lefevere met een Lancer Evo X van bij Colsoul Rallysport deelneemt, een wagen die hij ook in de TBR en Condroz Rally zal besturen.

:: Deelnemerslijst (startnummers vanavond nog on-line)

20.09.10 ::  Jonas Langenakens wint Critérium J-L Dumont
Jonas Langenakens heeft in Waremme het Critérium Jean-Louis Dumont gewonnen. De Landenaar moest aanvankelijk de wet van Hubert Deferm (Impreza WRC) ondergaan, tot deze aan de kant moest nadat de radiator beschadigd werd bij een sortie. Langenakens had toen een halve minuut voorsprong op Matthias Boon (Impreza groep A) maar de Lancer-piloot wist zijn bonus op Boon nog tot 52" uit te breiden. Voor Langenakens werd het na zijn groep N-overwinning in de Omloop van Vlaanderen zijn tweede zege in twee wedstrijden, tevens zijn tweede algemene overwinning ooit na winst in Tienen begin juli.

Patrick Clajot (Lancer Evo 8) werd derde op bijna twee minuten van de winnaar. Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) klopte in de laatste proef Jean-Yves Laruelle (Lancer Evo 9) in de strijd om de vierde plaats. In Divisie 3-2-1 ging de winst naar Eric Charlier (Peugeot 306).

:: uitslagen
:: foto's Frans Bonte

17.09.10 ::  Vooruitblik East Belgian Rally
Na meer dan een jaar afwezigheid wordt de East Belgian Rally dit jaar terug georganiseerd. Hoewel de voorlaatste manche van het BK in het uiterste oosten van België doorgaat is de organisatie hoofdzakelijk in handen van de mensen achter de TAC Rally in Tielt, in samenwerking met de lokale autoclub van Sankt-Vith. Rondom Sankt-Vith werden vijf proeven voorzien, waarvan er onlangs twee ingekort moesten worden. Toch heeft men 152 km (13 KP's) op het programma staan voor de nationale wedstrijd en 94 km (8 KP's) voor de Criterium-manche. (timing)

De inschrijvingen lopen nog een tweetal weken maar toch kan al een beeld van het deelnemersveld gevormd worden. In afwezigheid van Tsjoen en Snijers mogen we misschien wel een open strijd om de overwinning verwachten. Structo, sponsor van de wedstrijd, moet het zonder kampioen Tsjoen stellen maar zal wel vertegenwoordigd worden door Bernd Casier in de Focus WRC '05. Indien zijn Impreza WRC tijdig klaar raakt neemt Paul Lietaer de start in de kleuren van Lambermont, een onderdeel van de Crack-groep en tevens sponsor van het evenement. Na zijn forfait in Roeselare zou ook Mark Van Eldik terug van de partij moeten zijn, samen met heel wat Nederlanders aangezien de wedstrijd ook meetelt voor het Nederlands kampioenschap. Didier Vanwijnsberghe (Fabia Super 2000) zakt ook af naar de Oostkantons terwijl Bruno Thiry (C2 R2 Max) nog eens voor eigen volk zal aantreden. Naar alle waarschijnlijkheid mag ook die andere 'local hero', Thierry Neuville, aan de start worden verwacht.

Timing, reglement en andere praktische info zijn beschikbaar via www.eastbelgianrally.eu.

17.09.10 ::  Luc Bruneel overleden
Gisteren is Luc Bruneel overleden. Luc was welgekend in het rallymilieu als piloot en co-piloot. Hij was de broer van Yves Bruneel en de schoonbroer van Manuel Verhaeghe bij wie hij actief was als co. De begrafenisplechtigheid vindt komende woensdag plaats om 10u in de Sint-Pieterskerk in Ieper.

We bieden de familie en vrienden van Luc ons medeleven aan in deze donkere periode.

15.09.10 ::  Voorlopige deelnemerslijst Hemicuda Rally
De finale van het VAS-kampioenschap start traditiegetrouw met de Hemicuda Rally eind september. De wedstrijd van Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic is reeds aan de tiende editie toe. Aan het parcours werd opnieuw wat gesleuteld, zo wordt de proef van Kortemark uit de editie 2008 opnieuw verreden en werd KP Gistel gewijzigd.

Een kleine week voor het afsluiten van de inschrijvingen zijn bijna 90 teams ingeschreven. Door de ligging tussen de Omloop van Vlaanderen en East Belgian Rally zal de inbreng van nationale toppers wellicht beperkt of nihil zijn maar toch ziet het deelnemersveld er al niet onaardig uit. De Hemicuda Rally is de laatste manche van het FIRC-kampioenschap, dat vooral heel wat Engelsen aantrekt. John Morgan (Escort Cosworth) en Andy Rowe (Lancer Evo 3) brengen oa. ex-winnaar Dave Pattison (Lancer Evo 6) mee van over de plas. Belgisch weerwerk zal (voorlopig) moeten komen van WRC-rijders Maes (Octavia WRC) en Vermeirsch (Impreza WRC), Mitsu-piloten Van Keer (Lancer Evo 9) en Coene (Lancer Evo 9) en thuisrijder Lauwaert (Clio R3).

:: Voorlopige deelnemerslijst

15.09.10 ::  Voorbeschouwing Belgian Westhoek Classic
Komende zaterdag gaat opnieuw de Belgian Westhoek Classic door, één van de bekendste regelmatigheidsrally's in Vlaanderen. De organisatie kan steeds op een trouw publiek rekenen want de deelnemerslijst, die in totaal 80 teams telt, was één dag na het openen van de inschrijvingen begin maart reeds volzet.

De deelnemers nemen ’s morgens om 11 uur de start te Deerlijk en trekken richting Vlaamse Ardennen om de eerste helft van de wedstrijdkilometers aan te vatten. Meteen na de start staat een slalomproef tegen de klok op het programma! Rond 15 uur bereiken de deelnemers Mouscron voor een tankbeurt na 150 kilometer stevig doorrijden over de beboste smalle weggetjes van de Vlaamse Ardennen! De karavaan vervolgt het roadbook richting Westhoek en het Heuvelland en een regroup is gepland op de markt van Nieuwkerke rond 18 uur. Nadien gaat de strijd verder en doet de nacht zijn intrede, terwijl de deelnemers de ‘night section’ afwerken over de hobbelige Ieperse wegen…

De deelnemerslijst is terug gevarieerd met onder andere enkele Saab 96’s, twee Triumph’s TR7 maar ook oudere TR-modellen, een Ferrari 308 Gr 4, 2x Alfa Romeo Guillietta, Audi Quattro en klassiekers zoals Ford Escortjes, Opel Kadett en enkele Mini Coopers. De strijd zal ongemeen spannend te noemen zij n met onder andere Philippe De Munck, vorige week nog winnaar van de 12h de Huy, Belgisch kampioen Eddy D’Hoe, winnaars van vorig jaar Dupan-Dupan, Vlaams kampioen Rackham-Rackham en tal van andere Vlaamse, Waalse en Nederlandse toppers uit deze discipline.

:: Deelnemerslijst
:: Publiekspunten

Verdere info via www.belgianwesthoekclassic.be

13.09.10 ::  Reglement & inschrijvingsformulier TBR Rally beschikbaar
Nu de Omloop van Vlaanderen achter de rug is mogen de regionale teams zich opmaken om ook over de Roeselaarse rallywegen te scheuren. Traditioneel gebeurt dit in de tweede helft van oktober tijdens de TBR Rally (zondag 17 oktober), de populaire VAS-rally die dit jaar aan zijn 30ste editie toe is.

Zoals reeds bekend krijgt deze editie er een vijfde KP bij, meerbepaald de proef op de Zoning die we kennen uit de Omloop van Vlaanderen. De KP's Oekene, Rumbeke en De Zilten blijven ongewijzigd, Moorslede is dan weer wel veranderd. In totaal staan drie wedstrijdronden op het programmma, goed voor zo'n 119 km tegen de klok. De eerste wagen verlaat om 8u het podium op de parking van de Hallen in Roeselare, omstreeks 16u45 wordt daar de winnaar gehuldigd.

De website van de rally, www.rallytbr.com wordt heel binnenkort bijgewerkt met alle nodige info. In afwachting kunt u hieronder het reglement en het inschrijvingsformulier downloaden.

:: Reglement
:: Inschrijvingsformulier

12.09.10 ::  Omloop Historic: Tweede opeenvolgende zege voor Gunther Monnens
Het gebrek aan spanning bij de moderne wedstrijd werd ruimschoots gecompenseerd bij de Historics. De wedstrijd kende tot voor de laatste proef maar liefst vier verschillende leiders, tot regerend kampioen Verschueren (Ascona A) in de laatste proef moest opgeven en Monnens (Transeurope) in extremis voor de tweede maal kon winnen in Roeselare.

Net als de BK-wedstrijd reden ook de Historics op vrijdagavond de proeven Beveren en Staden. Yves Bruneel (Escort MK 2) nam de snelste start in Beveren terwijl Stefaan Stouf (Escort MK 2) zich de beste toonde op KP Staden. Bruneel mocht met 7" voorsprong terug naar Schiervelde, Geert Vandoorne (Escort MK 1) volgde als derde op 13". Tuur Vanden Abeele (BMW E21 - versnellingsbak) en Chris Debyser (Escort MK 2 - ontsteking) waren ondertussen al uit koers verdwenen, al kon laatstgenoemde wel nog herstarten op zaterdag.

Zaterdagmorgen werd meteen duidelijk wie de belangrijkste belager zou worden van de Escort-piloten: regerend Historic-kampioen Vincent Verschueren. De Ascona-rijder kon in extremis bij de Historics starten nadat de motor van de BMA-Octavia WRC waarmee hij zou debuteren bij de moderne stukging bij een laatste test. Verschueren, door een normtijd en een spin op vrijdagavond pas negende, was na drie besttijden in de openingsronde al naar de derde plaats opgeklommen. Stouf had op de eerste zaterdagproef de leiding overgenomen van Bruneel maar zag Filip Barbier (Porsche 911) wel tot op 5" naderen.

Na de tweede doortocht op Hooglede nam Barbier de leidersplaats over van Stouf en twee proeven later ging ook Verschueren de vishandelaar voorbij in de rangschikking. Barbier had ondertussen 10" bonus op Verschueren maar op KP Zilverberg verloor de Porschist bijna vijf minuten door een sortie, waardoor hij ver terugviel in het klassement en alle hoop op de zege mocht vergeten. Verschueren kon de tweede ronde als leider afsluiten met 25" voorsprong op Stouf, die op zijn beurt maar twee tellen bonus had op Gunther Monnens (Transeurope) die bezig was aan een sterke remonte.

De voorsprong van Verschueren werd meer dan gehalveerd bij het ingaan van de slotronde, toen de Heli-Ascona problemen kreeg met de benzinepomp. Monnens nam in Passendale nog eens 6 seconden terug op Verschueren maar verloor dan weer 12 tellen in Rumbeke. 'Tsanne' kon met 17,5" voorsprong de slotproef aanvatten maar toen sloeg opnieuw het noodlot toe voor het Oost-Vlaamse team. Door problemen met de ontsteking op de verbinding naar de Zilverberg werd vijf minuten later ingeklokt. Met 50" straftijd mocht Verschueren de zege vergeten, bovendien begaf ook nog de achterbrug van de Ascona met de finish in zicht. Monnens kon zo in extremis voor de tweede keer op rij zegevieren in Roeselare.

Stouf werd uiteindelijk tweede op 18,6" van de winnaar terwijl thuisrijder Vandoorne het podium mocht vervolledigen. De Brit Moon (Escort MK 2) werd vierde en klopte nipt Bruneel, die opnieuw aan de leiding komt in het Historic-kampioenschap. Tussen de Escorts van Onions, Stokes, Browne en Smith in werd Barbier nog achtste algemeen.

:: resultaten

12.09.10 ::  Omloop: Pieter Tsjoen behaalt zesde Omloop-zege en zesde Belgische titel
Pieter Tsjoen heeft voor de zesde keer de Omloop van Vlaanderen gewonnen. De Focus-rijder wist zich hiermee ook te verzekeren van zijn zesde Belgische titel. Tsjoen kende weinig of geen tegenstand in de omgeving van Roeselare. Na de opgave van Lietaer werd Freddy Loix (Fabia S2000) tweede op meer dan drie minuten. Debackere (Corolla WRC) werd derde voor Bruyneel (207 S2000) en Duquesne (Celica GT4).

Na de forfaits van Snijers en Van Eldik had Tsjoen genoeg aan een podiumplaats om in Roeselare zijn zesde Belgische titel te pakken. Bij gebrek aan tegenstand kon Tsjoen makkelijk alle proeven op zijn naam schrijven maar tegelijk hield hij het ritme hoog om geconcentreerd te blijven. Een foutje maken kon immers betekenen dat nog een extra BK-rally zou gereden moeten worden en dat liet het budget van het Structo-team na de sortie in Ieper niet meer toe. Tsjoen kende echter geen enkel oponthoud en kon zo voor de zesde keer de Omloop van Vlaanderen winnen met als surplus een zesde Belgische titel. De Focus-rijder komt hierdoor niet meer aan de start in de East Belgian en Condroz Rally en richt zich nu volledig op zijn campagne in het Frans kampioenschap, waar hij nog steeds in de running is voor de titel.

Paul Lietaer bezette van bij de start de tweede plaats. De 'Snor' kon uiteraard niet wedijveren met de Focus van Tsjoen maar was vrijwel telkens sneller dan Freddy Loix (Skoda Fabia S2000). Helaas moest de Polle bij het ingaan van de slotronde opgeven toen hij op KP Hooglede een paaltje raakte met de voorkant van zijn Impreza WRC. Na het checken van de schade aan de finish kreeg men de wagen niet meer aan de praat, vermoedelijk door een versprongen distributieriem. Freddy Loix nam zo de tweede plaats over, nadat hij met gelegenheidsco Stefaan Vallaeys van BFO een rustige start had genomen. Fast Freddy lag hierdoor enige tijd in duel met Melissa Debackere maar verhoogde op zaterdagnamiddag het tempo. Mede door schakelproblemen op haar Corolla WRC moest Debackere uiteindelijk bijna anderhalve minuut toegeven op Loix, maar de Wervikse amazone was wel tevreden met haar beoogde podiumplaats.

Dominique Bruyneel werd knap vierde met de Peugeot 207 Super 2000 van NCRS. Hij klopte Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) met bijna een halve minuut. Duquesne was op zijn beurt 29" sneller dan Didier Vanwijnsberghe en zijn Skoda Fabia Super 2000. In groep N werd uitgekeken naar een Evo X-strijdt tussen Langenakens, Lhonnay en Snaet. Langenakens nam de snelste start en zag dichtste belager Lhonnay zaterdag met een sortie uit koers verdwijnen. De Landenaar finishte zevende en won voor het eerst de standaardklasse en komt tevens aan de leiding in het groep N-kampioenschap. Thuisrijder Eddy Snaet werd tweede op een dikke minuut van Langenakens, de Brit Swann (Impreza N14) werd derde op ruime afstand.

De GT-winst ging naar Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3), die op de laatste proef door Snaet geklopt werd in de strijd om de achtste plaats. De Oost-Vlaming kende echter weinig of geen tegenstand want Schmelcher (Porsche) en Van Woensel (Nissan 370Z - oververhitte motor) moesten vroegtijdig aan de kant. Na de opgaves van Hendy, Coffey, Rowe,... kon Ryan Champion (Subaru Impreza 555) de Britse eer redden met een tiende plaats terwijl thuisrijder Bert Coene (Lancer Evo 9) elfde werd.

In de Citroën Racing Trophy waren Baugnet en Weijs al meteen op achtervolgen aangewezen na een sortie in de eerste proef. Croes kon hierdoor makkelijk de leiding nemen maar zag Baugnet zienderogen naderen op zaterdag. Bij het ingaan van de laatste proef had de Leuvenaar nog 18" bonus op zijn Waalse tegenstander, maar door een lekke band van Croes mocht Baugnet alsnog zegevieren, die hierdoor de leiding neemt in de Trophy. Hans Weijs werd na een knappe remonte nog derde. Ghislian de Mévius was de snelste starter in de Fiesta Trophy maar zag na een kapotte motor Cédric De Cecco aan de leiding komen. De Cecco werd niet meer bedreigd door Demaerschalk, die een foutje maakte, en zette met een nieuwe overwinning een belangrijke stap richting titel.

:: resultaten

10.09.10 ::  Omloop: Verschueren met Ascona A na motorbreuk Octavia
Vanmorgen werd door het team van Bernard Munster een test afgewerkt met de Octavia's WRC bestemd voor Vincent Verschueren en David Bonjean. Verschueren was erg onder de indruk van de wagen die hij voor de eerste keer kon testen op asfalt, nadat hij enkele maanden geleden al een test op onverhard kon afwerken. Helaas ging de motor van de wagen stuk waardoor in allerijl naar een alternatief werd gezocht. Aangezien de Subaru Impreza N14 groep N niet tijdig klaar raakte werd geopteerd om met de Opel Ascona A van start te gaan, de wagen waarmee Verschueren vorig jaar Historic-kampioen werd. 'Tsanne' en co Gert Broekaert blijven echter in de moderne wedstrijd ingeschreven en gaan vanavond van start met nummer 12.

10.09.10 ::  Omloop: Volg de Omloop van Vlaanderen live via radio en internet
De Omloop van Vlaanderen is opnieuw via verschillende manieren live te volgen. Vooreerst is er de rallyradio die opnieuw onder leiding staat van Francis Veranneman en zijn team van 'Power & Passion'. Er wordt uitgezonden op de frequenties van Radio IRO uit Izegem op 107.6 FM (regio Izegem) en 107.5 FM (regio Torhout). Vanuit het rallycentrum werd nog een extra antenne opgezet die je kan bereiken via 96.7 FM. Thuisblijvers kunnen ook luisteren via de livestream op www.radio-iro.be

De tijden van elke klassementsproef zijn te volgen via onderstaande link. Op onze Facebook-pagina zullen we u opnieuw zo goed mogelijk op de hoogte trachten te houden met nieuws vanop de proeven.

:: Resultaten
:: Live verslaggeving

09.09.10 ::  Omloop: Freddy Loix test Skoda Fabia Super 2000
Freddy Loix heeft vandaag zijn strijdwapen voor komend weekend getest. Na drie IRC-wedstrijden met de officiële Fabia Super 2000 stapt 'Fast Freddy' terug in de wagen van René Georges waarmee hij eerder al in België te zien was. Voor de gelegenheid zal Stefaan Vallaeys van BFO de rol als co-piloot op zich nemen. Samen mikken ze op een podiumplaats. Een volledige preview kun je hier nalezen. (foto's Frans Bonte)

 

08.09.10 ::  Omloop: Vincent Verschueren met Skoda Octavia WRC
In extremis verschijnt dit weekend een extra WRC aan de start van Omloop van Vlaanderen. Belgisch Historic-kampioen Vincent Verschueren neemt er niet deel met de vertrouwde Subaru Impreza N14 groep N maar wel met een Skoda Octavia WRC uit de BMA-stal. Gert Broekaert zal 'Tsanne' navigeren bij zijn WRC-debuut.

"Na heel wat heen-en-weer gebel is het eindelijk officieel, we starten dit weekend met de Skoda Octavia WRC uit de stal van BMA. Na een volledige week zoeken naar de rest van het budget zijn we tot een overeenkomst gekomen om de rode Octavia van Bernard Munster te huren voor de Omloop Van Vlaanderen voor dit weekend. Bloed, zweet en tranen heeft het gekost maar het is ons gelukt. Zoals we al twee seizoenen werken heeft het volledige team toegedragen aan deze 'overwinning'. Tal van trouwe sponsors maar ook enkele nieuwe geven ons het vertrouwen om na een halve start van het seizoen 2010 de eindsprint goed in te zetten. Wij hopen dus onze sponsors met een mooi resultaat te kunnen bedanken en dus strijden we voor een top-5 plaats algemeen.", aldus Vincent Verschueren.

"We gaan ons geen illusies maken, Pieter Tsjoen heeft met de Focus het wapen voor de overwinning en Paul 'de Snor' Lietaer is op zijn parcours de gedoodverfde tweede. Ook Melissa zal niet veel aanpassing nodig hebben met het nieuwe parcours en zo hopen wij te kunnen strijden met de rest van de WRC's aan de start. Wij hopen voor onze supporters dat ook dit voor hen een beloning is om ons met een topauto aan de start te zien en wij hopen jullie opnieuw enthousiast rond de proeven te zien. Ik zal er alles aan doen jullie te geven wat een rallysupporter verlangt, spektakel!"

08.09.10 ::  Seizoen wellicht voorbij voor Patrick Snijers
Het was al een tijdje bekend dat Patrick Snijers hoogstwaarschijnlijk de Omloop van Vlaanderen zou moeten missen. Snijers bevestigt zijn forfait en laat in een persbericht weten dat zijn seizoen wellicht voorbij is indien geen extra geldschieters worden gevonden.

"Net zoals dat vorig seizoen het geval was waren we dit jaar gestart om de titel te pakken. Dat was destijds ook de reden waarom Wim Soenens mij steunde. Wim en zijn vrouw Cindy Cokelaere waren, en zijn nog steeds, hevige supporters van mij en ze vonden het jammer dat ik al jaren niet meer kon strijden voor de titel. Er werd een project op poten gezet en ik ben hen daar enorm dankbaar voor. Samen met mijn andere trouwe sponsors hebben we enkele mooie zeges behaald. Vorig jaar pakte ik nipt naast de titel en dit jaar bots ik telkens op een beresterke Pieter Tsjoen. Tsjoen pakt straks in Roeselare de titel, sportief heb ik dit jaar geen uitdaging meer. De huidige financieel economische toestand is niet makkelijk en het budget van 2010 is zo goed als opgeconsumeerd. Vandaar dat ik besloten heb om dit jaar niet meer in actie te komen. Het is beter om goed voorbereid aan de start te komen van het nieuwe seizoen en volgend jaar de jacht op mijn achtste titel verder te zetten. Vandaar dat ik mij nu al op 2011 richt en wie weet ... als de gesprekken de komende weken goed verlopen is er misschien toch een mogelijkheid dat ik begin november aan de start verschijn in de Condroz rally. Rally is en blijft mijn passie. En zeg nu zelf, ik ben toch veel te jong om nu al met de sport te kappen.", aldus Patrick Snijers.

08.09.10 ::  Lara Vanneste met Kevin Abbring in Hellendoorn Rally
Op de valreep kon de organisatie van de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally nog een klinkende naam aan de deelnemerslijst toevoegen. J-WRC rijder Kevin Abbring gaat met Lara Vanneste aan zijn zijde van start met de Subaru Impreza N15 uit de stallen van Ipatec Racing. Ze binden de strijd aan met de overige deelnemers in de standaardklasse, groep N.

Teammanager Edger Nijhuis van Ipatec Racing: “Wij ondersteunen het Nederlandse talent Kevin Abbring graag. In het J-WRC wordt hij door ons gesponsord en we hebben besloten om hem in Hellendoorn kennis te laten maken met onze N15. Hij deelt de service met René en Dennis Kuipers, die beide met een Subaru Impreza S14 WRC van start gaan.”

Aan Kevins zijde vinden we ditmaal niet Erwin Mombaerts. Wegens drukke werkzaamheden moet de sympathieke Belg verstek laten gaan. Wel is er een andere navigator uit België bereid gevonden Kevins notes voor te lezen: Lara Vanneste. Lara werd in 2009 met Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC) vicekampioene van België. Dit jaar bemant ze tijdens de evenementen van het Belgisch Kampioenschap de hotseat van de Subaru Impreza N14 van Vincent Verschueren. Daarnaast navigeert ze bij Dominique Bruyneel (Peugeot 207 S2000) tijdens een aantal Europese evenementen. Kevin is 21 jaar en Lara 20, waarmee ze een van de jongste equipes op de deelnemerslijst zijn.

De Hellendoorn Rally is een van de smaakmakers van het Nederlands Kampioenschap. Het is een goed georganiseerd evenement, met de start op vrijdagavond in het donker en vervolgens een pittige zaterdag. Maar liefst 22 procent van de wedstrijdkilometers wordt over een onverharde ondergrond afgelegd.

De rally start op vrijdagavond om 18.30 uur vanaf de service bij Ten Brinke Transport in Rijssen. De ceremoniële start is een half uur later in manege ’t Oale Spoor in Hellendoorn. Vervolgens leggen de deelnemers twee keer drie proeven af, waarvan de laatste drie in het donker. Om 23.15 uur finisht de eerste deelnemer in de manege in Hellendoorn. De resterende elf proeven worden op zaterdag verreden. ’s Avonds even na achten weten we wie na 180 wedstrijdkilometers de 29ste editie van de Hellendoorn Rally op zijn naam heeft geschreven.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.hellendoornrally.eu. De uitslagen zijn live te volgen via www.rallytiming.nl.

(persbericht)

07.09.10 ::  Voorbeschouwing 51ste Omloop van Vlaanderen
Na een zomerpauze trekt het BK Rally komend weekend richting Roeselare voor een compleet hertekende Omloop van Vlaanderen. Niemand lijkt er Pieter Tsjoen iets in de weg te leggen op weg naar zijn zesde titel. Het rijkgevulde deelnemersveld bevat verder nog een handvol WRC's, enkele Super 2000's en heel wat snelle achterwielaangedreven wagens. Als surplus is er de populaire Historic-wedstrijd die opnieuw op heel wat Britse deelnemers kan rekenen.

BK: Andermaal Pieter Tsjoen?
Vorig weekend moest Pieter Tsjoen de zege in de Franse Mont-Blanc Rally laten schieten door een klein foutje. Daar zal dit weekend wellicht wel ruimte voor zijn want Tsjoen komt opnieuw als topfavoriet aan de start in Roeselare, zeker nu dichtste belager Snijers verstek laat gaan door budgettaire problemen. Met de Nederlandse Lancer-rijder Mark Van Eldik (professionele bezigheden) zien we nog een andere vaste BK-rijder afhaken. Streekrijders Paul Lietaer (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC) zijn wel van de partij net als David Bonjean (Skoda Octavia WRC) en de Britten Hendy (Focus WRC) en Coffey (Impreza WRC). Een andere podiumkandidaat is ongetwijfeld Freddy Loix (Skoda Fabia S2000), die op pad gaat met Stefaan Vallaeys van sponsor BFO als co-piloot. Bruyneel (207) en Vanwijnsberghe (Fabia) brengen ook een Super 2000 aan de start.
Minder recente maar toch nog snelle 4x4's zijn in handen van oa. Duquesne (Celica GT4), Du Jardin (Lancer Evo 9), Morgan (Escort Cosworth), Rowe (Lancer Evo 3), Champion (Impreza 555),... Groep N moet het stellen zonder Romain en Viaene, waardoor we ons aan een tweestrijd Verschueren-Langenakens mogen verwachten, al zijn er ook nog de Evo X-Mitsu's van Lhonnay en thuisrijder Snaet. Bij de GT's uit het uitkijken naar Chris Van Woensel en zijn nieuwe Nissan 370Z, al zijn er ook nog de Porsches van oa. Van Parijs en Soenens. In groep M is thuisrijder Andy Lefevere de grote afwezige na de motorbreuk van zijn BMW M3 in Staden. Oa. Braeckevelt, Vleminckx, Louies, Prinzie, Cokelaere,... zorgen echter voor de nodige M-Power. Tot slot zijn er nog twee promotiecups aan het werk te zien: de Citröen Racing Trophy (met oa. Hans Weijs Junior, Burton, Croes, Baugnet,...) en de Fiesta Sport Trophy. (deelnemerslijst moderne)

Historic: BDA's bij de vleet
Bij de Historics mogen we ons aan een mooie Escort BDA-strijd verwachten tussen oa. Stouf, Debyser, Vandoorne, Bruneel en Deveux. Barbier en Janssens moeten voor tegenstand vanuit het Porsche-kamp zorgen terwijl oa. Monnens (Transeurope) en Vanden Abeele (BMW E21) het lijstje outsiders verder aanvullen. Er liggen natuurlijk altijd enkele snelle Britten op de loer die de 'Tour of Flanders' steeds beter beginnen kennen, oa. McRae (SMS Ascona B), Smith (Triumph TR7 V8), Onions (Escort MK 2), Moon (Escort MK 2), Stokes (Escort MK 1),... (deelnemerslijst Historic)

Parcours & Timing
De Omloop van Vlaanderen kreeg dit jaar een meer dan grondige facelift. Het zondaggedeelte werd geschrapt maar de deelnemers krijgen in ruil langere proeven op zaterdag. Er wordt al gestart op vrijdagavond met de proeven Staden en Beveren, die de moderne en Historics afwisselend zullen rijden. Zaterdag staan voor beide wedstrijden drie passages over Hooglede, Passendale, Zilverberg en Rumbeke op het programma. (timing Moderne - timing Historic)

Rallycentrum
De Hallen nabij het sportcentrum Schiervelde in Roeselare doen opnieuw dienst als rallycentrum, met podium in de grote hal en servicepark op de rondomliggende parkings. De technische controle vindt vrijdagnamiddag plaats bij JB Motorsport (Zoning). Toegangskaarten zijn er beschikbaar voor de prijs van 25 €, programmaboekjes zijn beschikbaar vanaf vrijdagnamiddag. OPGELET: Er zijn wegenwerken aan de gang op de Roeselaarse ring, klik hier voor meer info.

Rallyradio
Radio IRO zorgt i.s.m. het rallyradioprogramma Power & Passion opnieuw voor de nodige info langs de proeven. Er wordt speciaal een extra zender in de lucht gebracht, te bereiken via 96.7 FM. Daarnaast is Radio IRO ook te bereiken via 107.6 (regio Izegem) en 107.5 (regio Torhout).

Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be

01.09.10 ::  Deelnemerslijst Omloop van Vlaanderen bekend
Het bleef lang stil rond het deelnemersveld in de 51ste Omloop van Vlaanderen maar daar is vandaag verandering in gekomen. Na de voorlopige deelnemerslijst van de Historic-wedstrijd is nu ook een deelnemerslijst van de moderne wedstrijd verschenen.

De inschrijvingen voor de moderne wedstrijd werden afgelopen zondag afgesloten. Het deelnemersveld wordt opnieuw aangevoerd door Pieter Tsjoen, die met zijn Focus een beslissende stap richting titel kan zetten, zeker nu Patrick Snijers er wegens budgettaire problemen niet zal bij zijn. Mark Van Eldik mag met zijn Lancer WRC verwacht worden terwijl Melissa Debackere teruggrijpt naar haar Corolla WRC. Ex-winnaar Paul Lietaer (Impreza WRC) kan op gereviseerde Impreza WRC rekenen en mag op bekend terrein nooit uit het oog verloren worden. Ook Freddy Loix, afgelopen weekend nog overwinnaar in de Barum Rally, komt aan de start in Roeselare met zijn sponsor als co-piloot. Vanwijnsberghe (Fabia) en Bruyneel (207) komen het S2000-veld versterken.

Zoals steeds komen ook enkele snelle en minder snelle Britten naar de Rodenbachstad afgezakt, oa. Hendy (Focus WRC), Coffey (Impreza WRC S21), Pritchard (Impreza WRC S10), Morgan (Escort Cosworth), Rowe (Lancer Evo 3) en Champion (Impreza 555) zullen van de partij zijn. In afwezigheid van Viaene en Romain zetten Verschueren (Impreza N14), Langenakens (Lancer Evo X) en Lhonnay (Lancer Evo 9) de titelstrijd in groep N verder.

Spektakel mag zeker verwachten worden van de vele achterwielaangedreven wagens. Met de Porsches van Van Parijs, Soenens en Schmelcher en de nieuwe Nissan 370Z van Chris Van Woensel zijn de GT's goed vertegenwoordigd. In groep M mag een onderlinge BMW-strijd verwacht worden tussen oa. Braeckevelt, Louies, Cokelaere en Vleminckx. Verder zijn nog twee promotiecups present: de Citroën Racing Trophy met oa. Weijs Junior, Croes, Burton en Baugnet en de Fiesta Sport Trophy met De Cecco, Martin, Demaerschalck,...

Bij de Historics zijn een 70-tal deelnemers ingeschreven. Ook hier zullen opnieuw heel wat Britten van de partij zijn maar het zijn de Belgen die als favorieten van start gaan. Na zijn sterk optreden in Staden lijkt Stouf (Escort MK 2) de te kloppen man te worden met oa. Vandoorne, Debyser, Janssens, Barbier en Vanden Abeele als belangrijkste tegenstanders. Jimmy McRae (Opel Ascona B) komt net als in Ieper aan de start dankzij het SMS Team.

De Omloop wordt zoals bekend niet meer op zondag verreden. De wedstrijd start vrijdagavond met de proeven Staden en Beveren die beide wedstrijden afwisselend zullen afwerken. Op zaterdag staan drie ronden van vier KP's op het menu.

:: Deelnemerslijst moderne
:: Deelnemerslijst Historic

Bekijk het nieuwsarchief