:: Bert Coene (Citroën Saxo): "Na de eerste proef waren we redelijk tevreden, tot we tijden hoorden van Bernie Ozeel. Er moest iets schelen aan de auto. Dat we verliezen, dat is zeker, maar dat we zoveel verliezen, dat kon niet meer. Dinsdag zijn we naar de testbank gegaan, en inderdaad, de motor leverde niet de verwachtte pk's. In Reningelst eindigden we dan nog zesde in onze klasse en 32ste algemeen. Nu zijn we klaar voor de Omloop, waar Petra, mijn vrouw, als co-pilote meegaat. We kregen startnummer 52 wat betekent dat we ongeveer 45 minuten na de eerste wagen starten.
:: Tom Cooman nam deel in Reningelst met het oog op de Omloop van Vlaanderen van komend weekend. Het werd eigenlijk een verdere kennismaking met de ex-Tytgat Opel GT met 1900cc-motor, want in Ieper was het avontuur al vroeg afgelopen na een kapotte steekas. Ondanks een spin in de tweede ronde werd Tom, samen met gelegenheidsco-piloot Frederick Bekaert, mooi 25ste algemeen en tweede Historic na de Ascona van Vermeulen. Na de Omloop wordt nog de Haspengouwrally afgewerkt met de GT. Ook volgend jaar wordt enkel met de Opel gereden. De Peugeot 106 Kit Car zal van de hand worden gedaan. Waarom deze keuze? "Met een Historic zoals deze kun je je nog amuseren. Met de Peugeot waren we eigenlijk volledig gefocust op de tijden, om dan toch ergens middenin het pak van de A6 te eindigen.", aldus Tom Cooman.
:: Frederik De Keyser (Toyota Corolla) werd tweede in zijn klasse B, al had hij die moeten winnen. "Aanvankelijk stond deze sprint niet op ons programma, vanwege de wat korte afstand. Maar om onze huidige plaats in het kampioenschap te verdedigen, besloten we toch deel te nemen. Bij de verkenningen merkten we dat het een snel parcours was dat er wel heel erg hobbelig bij lag. We ontdekten al snel dat sommige stukken van de baan te vermijden waren. De eerste KP pakten we naar gewoonte rustig aan. We reden de tweede tijd na thuisrijder Lamertijn met een gehuurde Saxo van Caen Rallysport. Deze tijd deelden we met Pedro Dieryckx. De tweede KP deden we vier seconden beter, wat onze tweede plaats verstevigde, aangezien onze concurrenten hun tijd niet verbeterden. In een poging om de ongeveer vier seconden achterstand op Lamertijn weg te werken, gingen we iets te enthousiast te werk en gleden we rechtdoor. Uiteindelijk verloren we ongeveer 10 seconden. Wat uiteindelijk genoeg bleek voor de tweede plaats na de "standaard"-Saxo. Want bij nadere inspectie van de wagen blijkt dit een groep N-wagen uit de Saxo Challenge te zijn, met sperdiff, remdrukregelaar en wie weet wat nog allemaal meer. Wat dus eigenlijk betekent dat dit een wagen is voor divisie 2 ipv 1. Kortom, een 'WITTE RAAF' in onze divisie. We besloten het zo te laten, maar indien deze wagen de volgende keer opnieuw in onze divisie ingeschreven wordt, overwegen we sterk om klacht in te dienen, daar het reeds de tweede maal is dat deze wagen ons punten voor het kampioenschap kost, na Ettelgem en nu ook in Reningelst."
:: Je moet het toch maar doen, met een wagen op leeftijd, een derde plaats behalen tussen heel wat meer geëvolueerde wagens. We lezen op de website van Willy Cools: "Willy Cools, die een dergelijk parcours altijd ziet zitten, was vastbesloten om de kaart van de aanval te trekken. Er werd toch besloten om de 2.3 motor te gebruiken, hoewel de 2.7 klaar was. Deze zal trouwens in de loop van de volgende week getest worden. Aangezien Nico Bellen zelf reed in Waasten werd beroep gedaan op Ivan Eelbode om nog eens als co te fungeren. Het verschil met de winnaar bedroeg na drie keer 5,8 kilometer slechts een kleine 10 seconden. Wat het resultaat was geweest met de snelle motor mogen we ons niet afvragen. Cools reed een foutloos parcours en haalde alles uit de Kadett."
:: Dieter Verbeke (Peugeot 205): "Deze sprint heb ik gereden met gelegenheidsco-piloot Mathias De Groote voor wie het de eerste keer was dat hij in een rallywagen zat. Al van bij de verkenningen wist ik dat we veel problemen zouden hebben in het laatste technische stuk van het parcours waar het veel draaien en keren was, in de eerste officiele rit nam ik de leiding in de klasse met een drietal secondjes voor op de Mini van Dieter Thys. Ik wist zelf niet dat hij in mijn klasse zat :). Na een slechte start en een stuurfout bij het uitkomen op de grote baan in de tweede ronde was ik een half secondje trager, dus alles was nog mogelijk in de laatste ronde. Het was alles of niets, winst of verlies in de klasse hing er van af. Ik maakte een goede start en reed zeer vlot tot in het laatste technisch stuk op een halve kilometer van de finish: boîte gebroken en vast in eerste versnelling. Ik wist het meteen: de eerste plaats was verloren. Ik ben wel nog over de finish gesukkeld en net op tijd het wagenpark ingeraakt met als resultaat een (toch nog) tweede in klasse D. Wel heb ik nog de zeer sterke tijd opgemerkt van Dieter Thys in zijn laatste ronde, chapeau! Hopelijk blijft hij in D rijden want die secondenstrijd is heel leuk. Volgende afspraak wordt de Hemicuda Rally."
:: R5-piloot Pascal Adam moest noodgedwongen forfait geven. "We konden jammergenoeg niet anwezig zijn in de Targa Florio Rallysprint. Onze mechanieker en transportverantwoordelijke van de rallywagen had ons plots in de steek gelaten. We zullen terug van de partij zijn tijdens de Wintercup. De R5 GT Turbo is wel eerst aan een grondige motorrevisie toe." Bert Swerts was zo enkeling in klasse K en won deze categorie dan ook logischerwijs. Hij werd 33ste, wel met de minder snelle geel-groene Kadett van het team, omdat de andere wagen nog niet hersteld was van de motorpech in Kasterlee.
:: Pieter Taillieu: "De sprint - dit was het wel - is voor ons zeer goed verlopen. We hebben drie bijna gelijke tijden gereden, het verschil was nooit groter dan een seconde. Met een achtste plaats als einduitslag zijn we dan ook zeer tevreden. Onze BMW is trouwens verkocht sinds maandagavond. Daardoor rijden we nog enkel de Hemicuda Rally. Volgend jaar rijden we enkel nog bij de Historics. We bezig namelijk bezig met de opbouw van een (uitgebrede) BMW E21 met 6-cilindermotor."
:: Steve Daele: "Door het prachtige weer waren we opgepept om er voluit tegenaan te gaan. Het was tevens een eerste test voor Bart Verstraete, die inviel als co-piloot aangezien Davy op reis was. Tijdens het aanschuiven voor de start van de eerste verkenning liep het mis. De temperatuur van de wagen begon snel te stijgen en witte rook kwam vanonder de motorkap. Met het stilleggen van de motor en het afwerken van de eerste verkenning op gewone snelheid daalde dit weer. In de service bleek dat de radiator niet meer werkte. Didier en Kris Deboyser hebben ons toen uit de nood geholpen, een dikke merci daarvoor. In een half uurtje hebben ze een overbrugging aangebracht waardoor de radiator terug ging. De tweede verkenning verliep volledig vlekkenloos, we waren klaar voor de eerste KP. Door het rappe parcours besloten we voluit voor de aanval te gaan. Het was toch opletten geblazen want het vele grind maakte de opeenvolging bochten enorm gevaarlijk. Toen de eerste officieuze tijden binnenliepen bleek dat we derde in onze klasse stonden, onze pret kon niet op. De tweede KP haalden we alles uit onze Peugeot, met als resultaat dat we er opnieuw een seconde hadden afgedaan. In de derde KP hebben we ons letterlijk in elke bocht gegooid, op een gegeven moment ging tijdens het couperen de wagen met zijn rechterzijkant een half metertje van de grond, een spannend moment voor Bartje die het uitstekend deed voor zijn eerste keer. We schreeuwden het uit van vreugde toen we de finish overschreden. Resultaat: 56ste algemeen en onze eerste poduimplaats, derde in divisie 3 klasse H!"
:: In een rallysprint verliep je door pech of een schuiver meteen heel wat plaatsen. Dat kon ook Piet Declerq, die elk jaar enkele wedstrijden met een Citroën Saxo rijdt, vaststellen. "Jammer van onze spin op KP 3, anders waren we wel in de tien eersten geeindigd, maar dat is de sport. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij, tot ziens. Ook nog een dikke proficiat aan Filip Pyck en Bernie Ozeel, twee goede vrienden van ons. Met deze wens ik de organisatie als ook de stad Poperinge te bedanken, die het mogelijk maakten om eens voor eigen publiek te rijden wat toch altijd goed meegenomen is. Zo zijn de sponsors en onze supporters ook tevreden."
:: Tony Schepers is steeds vaker te zien in West-Vlaanderen met zijn Subaru Impreza. De leider in het nationaal RS-kampioenschap had een podiumplaats kunnen behalen, maar een bandenprobleem besliste er anders over. Co-piloot Benny Suffeleers: "Na het totale debacle van de Titanic Rallysprint werd elke nacht hard doorgewerkt om het versnellingsbakprobleem te situeren en om de Sub rijdbaar en min of meer toonbaar te maken. Pas donderdagavond kon worden gezegd dat we in de 'Vlaanders' konden gaan rijden. Tijdens de verkenningen kregen we een wat verwarrende kennismaking met behoorlijk wat onoverzichtelijke smalle wegen. Het betrof een zeer bultig parcours met moeilijk in te schatten situaties. Grachten maar ook heerlijke bochtenkombinaties, vooral op het einde. Toch moest ik nog veel schrijven voor minder dan 6 km! Dan maar overschrijven, en bij de tweede doortocht voornamelijk controle van remzones en bochten die niet duidelijk waren genoteerd. Hoewel we tijdens de eerste KP vrij voorzichtig startten, hadden we een vijfde tijd niet op de tabellen verwacht. Bij aankomst in de servicezone bleek echter dat de bandendruk rechts nog maar 800 gram was! Er werd besloten om uit voorzorg de slechts 16" grote velgen - met versleten hardere compound - te leggen... In de tweede ronde gedraagt de wagen zich heel anders. De lagere ligging maakt dat we vaker en harder tegen de bodem slaan bij het afsnijden. De hernemingen zijn duidelijk minder. We zitten snel tegen de top en de hardere compound helpt ook al niet... Resultaat: twee seconden verloren en vertrouwen weg... KP 3: Na veel overleg en na het meten van het drukverlies bij de lekke band, hebben we besloten om toch met de 17 inch banden te starten. Maar niet zonder meer... Serviceman Jelrik houdt de bandendrukmeter aangesloten tot ons vertrek. Wij zien de aanschuivende wagens het servicepark uitrijden en we wachten gewoon tot op het ogenblik dat praktisch niemand meer moet starten... zodat we direct naar de startlijn konden doorrijden. En ja, dat loont... de wagen voelt zoals het hoort waardoor Tony zijn zelfvertrouwen terugkrijgt en er een serieuze lap op geeft: Scratch bij aankomst met een tijd van 03"36", enkel de na ons gestarte Vermeirsch blijkt nadien een snellere supertijd - beste van de dag - te draaien, namelijk 3'30". Besluit: het resultaat op zich stelt toch tevreden en we amuseerden ons goed. Het is een fijne (korte) sprint georganiseerd door een sympathiek stel medewerkers... Zo anders weer, aan de 'andere kant van België' en alleen al daarom terecht deel uitmakend van het nationale rallysprintgebeuren. Geef ons maar meer van zulke Vlaamse organisaties!"
:: Heel wat streekpiloten gebruikten deze wedstrijd als oefengalop voor de Omloop van Vlaanderen van volgend weekend. Zo start Filip Barbier daar met een Lancer Evo 7. Om ondermeer aan zijn nieuwe co te wennen - Cobeltab-zaakvoerder Filip Dekeerle - reed hij in Reningelst nog eens met zijn Opel Astra OPC. Door problemen met de benzineleiding eindigde hij pas 19de. Deelnemers in Reningelst die volgend weekend ook in actie te zien zijn, zijn Pyck, Vermeirsch, Christiaens, Coene, Boury, Ceenaeme, Claeys, en Vlaeminck en in de Historic-wedstrijd Vermeulen, Cooman en Taillieu.
:: Filip Weyne begint zijn nieuwe Seat Ibiza onder de knie te krijgen, wat zich in Reningelst vertaalde in een eerste klassezege. "Na enkele natte wedstrijden hebben we eindelijk nog eens kunnen rijden in goede weersomstandigheden. Het parcours was kort maar ik vond het enorm goed, met de vele afwisselende situaties. Volgend jaar misschien iets langer en ze hebben de mooiste sprint in West-Vlaanderen. Het begon redelijk goed in de eerste ronde met een besttijd in de klasse op twee seconden van Cnudde. De tweede ronde zijn we gestart met de bedoeling nog iets sneller te zijn en we deden dan ook twee tellen af van onze eerste tijd. Doordat Cnudde lek reed konden we na de derde ronde op safe rijden om onze eerste klasseoverwinning veilig te stellen, aangezien de tweede dan al op 10" stond. Na vele tweede plaatsen is het eindelijk gelukt om eens de klasse te winnen in een sprint."
:: Eveneens een klasse-overwinning voor Jan Czech. Met zijn Mini werd hij 27ste algemeen en eerste in klasse H. "Een stralende zon en een prachtig technisch parcours, dat wel wat aan de korte kant was - daar hadden wij piloten onze mening wel over - maar het werd toch een fijne dag. Na onze vier laatste wedstrijden waren we niet uit de top-25 geweest en daar het parcours vele korte situaties had, trok ik mijn stoute schoenen aan en achte ik een top-20 mogelijk. Vanaf KP 1 voelde ik dat de Mini niet dezelfde baanvastheid had als vroeger, maar waarschijnlijk was dit te wijten aan de wegen die erbij lagen als een katterug. Bij elke remzone zocht de Mini enorm maar al bij al hadden we dit goed onder controle. Voor onze co Christopher was het dan ook een moeilijke opdracht om de notities door te spelen op het juiste moment. Voor de leken onder jullie lijkt het misschien simpel om als co te fungeren maar niets is minder waar. Deze mensen moet je kunnen vertrouwen en daarom is het belangrijk een goede co te hebben. Ik daarentegen maakte tot driemaal toe dezelfde fout op dezelfde plaats in een remzone. Bij de pinne (een R4) maakte we iedre keer een spin en verloren we een paar seconden. Bij KP 1 in een L3 couperen zat er een bult die ons eruit gooide en tegen een strobaal deed belanden maar waar volgens mij geen tijd verloren ging. Wij draaiden 3'59", 4'04" en de laatste KP 3'57", wat resulteerde in de 27ste plaats algemeen. Ik had gemengde gevoelens over onze prestatie maar Christopher vernam dat we door onze vijfde klassezege op rij niet alleen op kop staan bij de VAS maar ook in het nationaal kampioenschap aan de leiding staan in klasse H. Het algemeen kampioenschap kan u bekijken op www.vas.be. Met de maand september en oktober voor de deur zal het een zware dobber worden met drie mooie rally’s na mekaar. Onze volgende afspraak is de Hemicuda Rally op 26 september."
:: Dany Claesen is de laatste tijd goed op dreef. In Kasterlee werd hij met zijn Peugeot 205 Maxi 12de, Reningelst was goed voor een 14de plaats. Deze vooruitgang is vooral te danken aan een motorevolutie, waardoor de wagen nu bijna 200 pk heeft.
:: Alain Vermeulen, Opel Ascona: "Normaal ben ik zo geen voorstander om een rallysprint te rijden en zeker niet de week voor een wedstrijd als de Omloop. Maar omdat het slechts enkele kilometers van mijn woonplaats was kon ik er toch niet aan weerstaan en tevens was het een goede test voor de Omloop. We sukkelen echter al een tijdje met iets die slipt aan de auto. De koppeling werd volledig vernieuwd maar al na de eerste bocht bleek dat het euvel nog niet verholpen was en kwamen we tot de conclusie dat het nog enkel het sperdifferentieel kon zijn dat niet meer werkte. Zonder sper verlies je toch snel 1"/km denk ik. Bovendien gingen we nog rond in de eerste KO door de haperende sper. We draaiden er toch nog de elfde tijd op 10" van de scratch en dat tegen een Mitsu. De tweede en de derde rit heb ik dan maar op safe gereden omdat we in de Historic-klasse geen enkele tegenstand hadden en de auto soms moeilijk op de weg te houden was door het gebrek aan tractie wegens de nukkige sper. Door geen foutjes meer te maken zijn we nog een paar plaatsen op geklommen tot de zevende plaats algemeen. Toch vind ik het weer een gemiste kans als je ziet dat Jeffry Dewulf, die echt een knappe prestatie neerzette, tweede wordt op slechts zeven seconden van de winnaar en wij normaal - als de auto meewerkt - dezelfde tijden draaien als Jeffry. We konden dus wel eens dicht gezeten hebben. Maar enfin, dat is altijd makkelijk praten achteraf. Deze week gaan we de sper in orde maken, hopen op beter dus voor volgend weekend."
:: Dieter Thys heeft in Jan Czech blijkbaar een goede leermeester gevonden: snel, efficiënt maar vaak ook spectaculair. In Reningelst behaalde het kustteam een tweede klassezege en de voor hen nieuwe klasse D. "Enkele 'concurrenten' konden het niet geloven dat een Mini zo snel kon zijn. Gevolg dat een deelnemer klacht neerlegde. Die was volgens de sportcommissie ongegrond, maar omdat wij liever met iedereen overeenkomen, hebben we zelf beslist om een klasse hoger te rijden, namelijk in 2D. Een klasse waar we volgend seizoen toch in wilde gaan rijden. We zouden het dus moeten opnemen tegen meer gemodificeerde en pk-sterkere wagens. Tijdens de verkenningsronden, wisten we dat het parcours zeer technisch en hobbelig was. De Mini sprong werkelijk alle kanten uit. Ook het bepalen van een perfect rempunt was door het oneffen wegdek niet van de poes. En dit bleek al snel achter de eerste klassementsproef: éénmaal bijna volledig rond gegaan en tweemaal rechtdoor, gelukkig zonder schade. Ondanks deze remfoutjes, stonden we met een tijd van 04'16"8 op 3 seconden van Verbeke Dieter, die op dat moment de leiding had in klasse D. Tijdens de tweede chronorit ging alles perfect tot Dieter een rempunt te laat in schatte. We slipten met de vier wielen werkelijk de situatie voorbij. Vlug in achteruit schakelen was de boodschap, maar dat bleek niet onmiddellijk te lukken. De pook zelf kwam los van de versnellingsstang tijdens het naar boven trekken om de achteruit te vinden. Gevolg dat we daar zeker zeven seconden lieten liggen. Om dit foutje terug 'dicht' te rijden moesten we dan ook zeer snel gaan. Maar tijdens een 'snelle rechts 15' ging de Mini tijdens het 'snijden' door een bult in de grasberm met de vier wielen van de grond richting een betonnen paal. Dieter riep nog 'Hou je vast!' en bleef gelukkig zelf koelbloedig sturen. Net voor de paal landde ons Minitje terug op de begaande grond en kon Dieter na een flink potje tegensturen de proef verder zetten. Met een tijd van 04'15"9 waren we ondanks onze schuiver, toch één seconde sneller. Toen we hoorden dat de Peugeot van het team Verbeke – De Groote ook een fout maakte, bleef de achterstand op 3 seconden. De derde en laatste ronde zou dus voor de beslissing zorgen wie er met de beker van de klasse naar huis zou mogen gaan. Wij hadden ons voorgenomen om een foutloos parcours te rijden door telkens veel vroeger in de remmen te gaan. En het werkte, de Mini ging stukken vlotter door de talrijke scherpe bochten. Minder spectaculair, maar volgens kenners 'zeer vlot en soms echt zuiver'. Een scherpe tijd van 04'05"6 was het gevolg, tien seconden sneller dan de vorige KP! Maar wat hadden onze vrienden Verbeke en De Groote gedaan? Tijdens de laatste 500 meter van de proef is er iets misgelopen in de versnellingsbak van hun Peugeot. Met gevolg dat ze een tijd van 04'18"7 neerzetten. We wonnen dus de strijd met 9,3 seconden voorsprong. Zo werd onze eerste overwinning in klasse 2D een feit. En dit uiteraard dankzij onze mecaniciens, Lux en Stefaan, onze vrouwtjes, Pam en Bieke, Emeric’s zoon Nathan, die voor de nodige ambiance aan de start zorgde, onze sponsors, het team Verbeke - De Groote, voor de fantastisch spannende strijd en natuurlijk u, die mee duimde (hetzij thuis), supporterde en ons een enorme steun geeft. Volgende afspraak is de de Hemicuda Rally te Koekelare op 26 september."
:: Eric Louies eindigde na motorproblemen in de laatste ronde toch nog als elfde. Met zijn dikkere motor was een veel beter resultaat mogelijk geweest, als je weet dat Eric meestal tijden draait in de buurt van Cools, die gisteren derde werd. Ondertussen is de naar West-Vlaanderen uitgeweken Limburger zijn plannen om dit jaar niet meer te rijden al vergeten. "We gaan nog door, we rijden nog de Hemicuda Rally normaal gezien. Graag zou ik die terug met de andere motor rijden, hopelijk is die tegen dan terug klaar.", aldus Louies, die in Reningelst goeie tijden boven spektakel nam.
:: Net als vorige zondag in Kasterlee reed Ronny Declerck zich terug in de top-15. Dit keer was er wel minder spektakel te zien bij de passages van de Ascona-piloot. Co Steven Ramboer: "Toen Ronny en ikzelf het parcours voor de eerste maal afreden vonden we het een mooi, snel en technisch parcours maar vonden we het ook verraderlijk. Soms heel glad en verraderlijke waaiers. We namen dan ook geen risico tijdens de eerste rit. Bij het opkomen van de grote baan maakten we wel een klein foutje door de auto in een haak te zetten en zo van nul opnieuw te moeten optrekken. Toen we echter de uitslag zagen stonden we rond de 15de plaats. Vooraf hadden we gezegd dat we de 'show-banden' gingen opleggen als het resultaat wat tegenviel maar het parcours viel bij Ronny in de smaak en hij wilde doorgaan voor een goed klassement doch met weinig risico want de thuisrally ligt niet meer veraf. Na de tweede rit stonden we op een voorlopige 12de plaats. We konden ook twee seconden van onze tijd afdoen. Aangezien iedereen zo kort op elkaar stond en het moeilijk is om op zo'n kleine spéciale een verschil te maken en besloten we om hetzelfde ritme aan te houden en te proberen een tijd net onder de 3'49" neer te zetten. Een poging waar we in slaagden maar ook anderen gingen er zich nog eens voor zetten dachten we. En zo was het ook. We werden uiteindelijk 13de op één tiende van een seconde van de twaalfde plaats. Ook achter ons zat alles heel dicht. We waren uiterst tevreden over deze wedstrijd. De auto deed het goed al heb je toch een beetje problemen met wagens die op Webers rijden in dit warme weer. Volgende wedstrijd is onze thuiswedstrijd, de Hemicuda Rally in Koekelare, waar we resoluut zullen rijden voor het resultaat."
:: Christophe Barbez deed in het verleden ervaring op als co van Mario Vermeulen (Mini Cooper). In de voorbije RS van Staden debuteerde hij als piloot en dit met een Opel Kadett. "Deze wagen heb ik zelf gemaakt. Hij heeft echter nog veel kinderziektes. In Staden is de versnellingsbak gebroken, toch hebben wij de wedstrijd uitgefietst, wel enkel met derde versnelling. In Reningelst is er dan een motorsteun afgebroken en ook de schroef sloeg stuk. Dit seizoen rijden mijn vrouw en ik normaal gezien nog de Hemicuda Rally. Misschien rijd ik ook nog die rally in Luxemburg in november.", aldus de piloot van de wit-groene Opel, die al graag eens het spektakel verzorgt.
:: Forfaits in Reningelst waren er van Deleersnijder (familiale omstandigheden en ziekte), Seys (versnellingsbak niet klaar), Prinzie (motor) en Ghillemyn (motor). Wim Dereu moest nog voor de start van de wedstrijd aan de kant, toen de benzinepomp van zijn BMW het begaf.