:: Van de 138 gestarte wagens in Staden haalden er 118 de finish. Niet verwonderlijk op een wedstrijd van 12 - voor sommigen 22 - kilometer. Het opgavelijstje dikte vooral in het wedstrijdbegin goed aan met volgende namen: Louies (motor, zal in Kasterlee met reservemotor rijden), Dobbelaere (motor, verkenningen), Demey (gracht), Demeyere (gracht), Pauwelyn (motor), Declerck (steekas), Sinnaeve (sortie, verkenningen), Vanryckeghem (sortie), Maertens (motor), Van Woinsel (sortie),...
:: Steve Daele en co Davy Esther gingen er in Staden eens goed voor gaan zitten, het eindresultaat mag er dan ook best wezen. "Door het voorspelde warme weer waren we vanaf het begin van de wedstrijd in onze nopjes. We hadden de 27ste plaats op de startlijst, hierdoor konden we dan ook redelijk vroeg de eerstee kp afwerken. We voelden het parcours echt goed aan en leefden ons uit in de coupeerzones. De combinatie van opeenvolgende waaiers nodigde uit om voluit op het gas te gaan. Toch was dit vooral verradelijk want het is een snel doch zeer technisch parkoer waardoor één klein foutje zwaar afgestraft kan worden. Dat merkten we reeds bij enkele sorties tijdens de eerste verkenning. Tijdens de tweede verkenning reden we onze linkervoorband lek, we merkten dit pas toen we in de servicezone aankwamen, vermoedelijk is deze langzaam leeggelopen waardoor we er geen hinder van ondervonden hadden. Op het einde van de eerste proef waren we erg tevreden met onze uitslag. We keken ernaar uit om met volle moed de tweede KP aan te snijden doch toen sloeg weeral eens het noodlot toe met het zwaar ongeval op de eerste kp. Resultaat was terug lang wachten, annulatie van de eerste kp en een inkorting van het parkoer voor ongeveer een derde. Nieuwe poging dus en terug vol op het gas, dit met een schitterend resultaat en een voorlopig 92ste plaats algemeen. Door onze supporters stevig opgepept gaven we op de laaste special alles wat we uit onze peugeot konden halen, het was buigen of barsten, we gingen op sommige plekken heel laat in de remmen waardoor we zeer dicht bij de grachten uitkwamen wat wel voor wat angstzweet zorgde. Aan de finish waren we al heel tevreden over onze prestatie, deze was maar liefst 12 seconden sneller dan onze vorige tijd. Doch ons geluk kon niet op toen we de officiële uitslag hoorden, 67ste algemeen en nipt vierdee in divisie 3 klasse H."
:: Door de regenval - droog voor de eerste startnummers, regen in het midden en een nog nat parcours op het einde - konden heel wat minder pk-sterke bolides oprukken in het klassement. Voortaan zullen we met wat meer outsiders rekening houden in onze voorbeschouwingen, is het niet, Jeoffrey Lerminez? Met de groep N Celica GT4 van Dekeersgieter werd hij knap zesde algemeen. Ook een vermelding voor Jeffrey Dewulf, die een vijfde tijd in de derde KP optekende en daardoor de top-10 haalde met zijn Renault Clio. Jan Czech werd twintigste met zijn Mini en won de klasse H, net voor Glenn Tratsaert, debutant met een standaard-Saxo. Hij won meteen de klasse E voor Nico Dejonghe, die mooi 24ste algemeen werd met zijn Honda Civic. Verder bemerken we nog klassewinnaars Dieter Verbeke (D, Peugeot 205, 33ste), Frederik De Keyser (B, Toyota Corolla, 34ste) en Dieter Thys (A, Mini Cooper, 45ste), die met een kleine wagen van het droge wegdek gebruik konden maken om algemeen goed te scoren.
:: Willy Cools zette zoals gewoonlijk terug een sterke prestatie neer. Met zijn 2.3-liter Opel Kadett werd hij achtste algemeen, net voor de BMW M3 van Desmet. De stukken van zijn 2.7-motor waren al binnen maar door omstandigheden is men nog niet aan de motor kunnen beginnen. Hopelijk lukt dit wel tegen de Titanic Rallysprint, de volgende wedstrijd voor het team. |
:: Didier Ceenaeme begint zijn mooie BMW stilaan onder de knie te krijgen. Dit keer werd hij 17de algemeen. "Het zag er allemaal mooi ui! We hebben vlot de verkenningen gereden, we waren goed op dreef maar voor de de eerste maal konden starten lag het stil. We hebben dan toch nog kunnen rijden, om kwart voor vijf voor de eerste maal kwart, maar eerlijk gezegd had ik geen goesting meer om te rijden! We hebben ons dan toch nog geamuseerd!"
:: Tom Calcoen verscheen aan de start met de Mitsubishi Lancer Evo 7 waarmee Patrick Snijers in de Ypres Westhoek Rally te zien was. De wagen was uitgerust met een gewone versnellingsbak, dus niet met de speciale raceboîte waarmee Snijers reed. Door de annulatie van KP kregen Tom en co Kristoff maar twee KP's om hun kunnen te bewijzen. De eerste ronde kon dan nog niet optimaal worden afgewerkt. Omdat de organisatie een fout had gemaakt in de nummerdeling - een Lancer in klasse M - mocht Tom als laatste starten om zo niemand in te lopen. Heel wat publiek liep echter al op het parcours na de doortocht van Peter Desmet, zodat de piloot meermaals het voetje moest lichten om een drama te vermijden... Tijdens de laatste ronde konden ze nog eens voluit gaan wat resulteerde in een vierde tijd. Het tijdsverlies in de eerste ronde deed hen in de eindstand een plaats verliezen. Uiteindelijk finishte het team uit Nieuwpoort als vijfde algemeen. Dit optreden krijgt dit seizoen misschien nog een vervolg, al zal het dan wel terug op provinciaal niveau zijn.
:: Peter Hollevoet (Renault R5 GT Turbo): "Ondanks het feit dat de eerste kp werd afgelast en de KP daarna werd ingekort, hebben wij ons goed geamuseerd. De problemen met de ophanging en de wegligging op de Monteberg zijn opgelost en we hebben er eindelijk nog eens kunnen voor gaan. Een beetje gefrustreerd door het lange wachten vertrokken we met het mes tussen de tanden en reden een 17de tijd. Voor de laatste kp was het gokken met de bandenkeuze. We hadden al regenbanden gemonteerd en in de laatste minuten zijn we nog overgeschakeld op intermediums. Achteraf gezien een goede beslissing. We draaiden opnieuw een mooie 18de tijd. Dit resulteerde in een mooie 16de plaats in het eindklassement en een 11de plaats in de klasse. Al bij al gingen we dan toch met een tevreden gevoel huiswaarts ondanks het feit dat we maar +/- 12 km KP gereden hadden. Dit is reeds de 19de wedstrijd zonder opgave. Laat ons hopen dat we de 20ste ook mogen finishen zonder problemen."
:: Nu hun AX met Saxo-motor betrouwbaar is, zit het het L&M Racing Team niet mee om eens een uitstekend algemeen resultaat te behalen. Voor de RS van Staden nam Koen Minne, broer van de vertrouwde co Bert, plaats in de rechterstoel. "Het werd even aanpassen maar na de twee verkenningsronden verliep het al vrij goed in de auto en ook de eerste wedstrijdronde verliep vlot. We waren tweede in de klasse na de Saxo Kit Car van Depuydt. Maar al vlug hoorden we het nieuws dat de KP geanulleerd ging worden, weg met onze goeie tijd dus. D KP werd ook met enkele kilometers verkort. In de tweede ronde besloten we nog wat vlotter te gaan. Iets te vlot blijkbaar, want toen we bijna aan de finish waren gingen we even rechtdoor. Na een stuk met waaiers 'à fond' kwamen we iets te snel uit een linkse bocht waardoor we niet tijdig konden remmen. Indraaien met de handrem was onmogelijk door de nog te hoge snelheid. Maar de tijd viel nog goed mee,zonder het tijdverlies reden we echter een tijd in de top-15 maar door de misser stonden we heel wat verder. Voor de laatste ronde besloten we dan nog eens vrij vlot te gaan rijden om zo nog wat goed te maken. Toen we aan de start stonden begon het lichtjes te regenen. De Saxo van Vanhoorne voor ons vertrok nog met een beetje regen, maar wij moesten plots startten met een verschil van twee minuten. Er kan veel veranderen in twee minuten en dat werd het ook, want het werd een ware stortbui. We stonden nog op slicks en zo moesten we de KP afwerken. We hebben dan maar besloten om rustig uit te rijden. Toen we aan de finish kwamen was het al gedaan met regenen, geluk voor de anderen dus. Zo finsihten we 49ste algemeen en vierde in de klasse L. Spijtig van de stortbui anders zat er zeker een plaats in de top-20 in. Hopelijk volgende keer meer geluk." En die volgende keer wordt de Rally van Leptines op 29 augustus.
:: Filip Van Woinsel leverde in zijn debuutwedstrijd in Ettelgem een goede prestatie, maar in Staden liep het minder goed af. De Ford Fiesta dook in de eerste ronde van de baan. Co-piloot Kristof Van Tricht, die in de TVC Rallysprint al reed en ook in Kasterlee aan het stuur zal zitten, vertelt: "Het was in een L2 gevolgd door een L3... We kwamen mooi dwars uit de L2 en Filip wou verder dwars de L3 ingaan, maar de wagen kwam terug recht en hij kon uit paniek de handrem niet meer vinden... Rechtdoor de gracht in... ik schat aan 20 à 30 km/u. De rechterdraagarm was geplooid, zodat de sporing volledig naar de vaantjes was... De auto trok constant naar links en de rechterdeur ging ook niet meer dicht. Hopelijk krijgen we de wagen nog klaar voor de Titanic Rallysprint."
:: Jan Czech verraste alweer met een prachtig resultaat. Hij won met zijn kleine Mini Cooper terug zijn klasse H en werd bovendien schitterend 20ste algemeen. "Iedereen gelijk voor de wet, dit was de leuze van de inrichtende club AMC Staden. Met een totaal vernieuwd parcours die er zeker mocht wezen en een zomers weertje konden we weer op het gaspedaal. Bij de tweede verkenning liep het bijna verkeerd :ik was bezig mijn remzones aan het opzoeken en bij een L4 stond de vorige deelnemer stil. Vast op de gracht en met behulp van een paar mensen konden we terug de weg op. Bij de eerste rit liep alles goed en zoals altijd vertrokken we met de ingesteldheid om alles nog eens aan te voelen. Maar de kick om een goeie tijd neer te zetten veranderde dit fenomeen in een etappe waar we meteen het volle pond gaven. Helaas, na de beste tijd te hebben in onze klasse met 22" voorsprong, ging alles verloren. Een heel spijtig voorval van een man die voor mij een van de mooiste bolides heeft van het wagenpark, de MG B. Hopelijk zien wij Frans Van Ryckeghem en zijn dochter snel terug. De etappe werd dus geanuleerd en het was opnieuw beginnen van nul. Een kortere etappe: je kon minder tijd verliezen of meer tijd nemen op je concurenten. Na de tweede ronde stonden we terug eerste in onze klasse en 32ste algemeen. Doordat de Mini zich de laatste tijd zeer goed bedraagt kunnen we nu onze stoute schoenen aan trekken en in de snelle waaiers voluit gaan. Op het einde wisten we dat we onze klasse gewonnen hadden, nu was het nog afwachten wat de concurentie deed. Het moet er wel bij gezegd worden dat een klein deel van de deelnemers de laatste etappe in de regen hebben gereden, zo eerlijk ben ik wel, maar zeer opgetogen en fier kan ik wel zeggen dat we algemeen terug een 20ste plaats bezetten. Volgende afspraak is Titanic RS met de on-board camera van onze trouwe cameraman Willy Pincket."
:: Pieter Taillieu werd op spectaculaire wijze 18de algemeen met zijn BMW 325. "Een mooi nieuw parcours, jammer van dat ongeval waardoor de start dan 4 km werd verplaatst. De eerste reeks konden we niet rijden, de tweede wel en die verliep vlot. We draaiden een 19de tijd. Een halfuur voor de start van de derde ronde begon het te regenen. Met vier regenbanden op de BMW verliep alles terug vlot, wel was er veel modder in de korte bochten."
:: Geert Van Hove verdween op een stomme manier uit de wedstrijd. In een bocht brak de linkervoorvelg van zijn Subaru Impreza, en de crew besliste om het wiel te vervangen. Toen Geert na de wielwissel zijn helm afdeed - wat bij een stop tijdens de wedstrijd niet mag - om het zweet van zijn hoofd te vegen, werd hij uit koers genomen.
:: Eric Deprez finishte als 90ste algemeen met zijn Ford Escort MK 2. "Een goede eerste boucle gereden, met een goed ritme en zonder fouten, tot we te horen kregen dat de eerste ronde niet zou meetellen voor het klassement na het ongeval. Nog maar eens het bewijs van het 'respect' voor de 'kleinere' wagens. In Ettelgem kreeg een flink deel van het deelnemersveld een normtijd op de 2e KP. Waarom kon dit hier niet?! De tweede (ingekorte) ronde verliep eveneens goed, zonder het spektakel uit het oog te verliezen reden we een vlekkeloze ronde. Door de dreigende wolken net voor de laatste ronde hebben we uit voorzorg toch maar intermediumbanden gemonteerd. Geen slechte gok, want enkele minuten voor de start gingen de hemelsluizen open! Behalve een waarschuwing in een freinage nog in het begin van de KP (waardoor we iets rustiger zijn gaan rijden) hebben we deze sprint zonder problemen beëindigd. We kunnen wel zeggen dat dit zowat onze laatste rallysprint is geweest. Vanaf nu concentreren we ons op de rally's. Onze volgende afspraak binnen een kleine twee weken in de Rally van Leptines.", aldus co-piloot Dries Deforche.
:: Pascal Adam: "Deze rallysprint van Staden was meer een rallysprint van wacht een beetje , of beter, wacht maar een paar uur. We waren nochtans om 3u vertrokken vanuit Mechelen, met volle moed en met een nieuwe servicewagen. Toen we in Roeselare kwamen, kregen we plots de eerste pech. De versnellingbak van de servicewagen had het begeven. Dan maar de rallywagen van de trailer en zo maar naar Staden rijden. Bij de verkenningen ging het al mis: bijna een uur achterstand toen we eindelijk konden starten. Het was dan al 13u. Toen ging een dertigtal wagens voor ons Frans van Ryckekeghem met de mooie groene MG van de baan en reed daarbij een elektriciteitpaal omver. Resultaat: het parcours werd ongeveer 4 kilometer korter, en iedereen die aan de start stond te wachten moest terug naar het servicepark rijden. Daar eenmaal aangekomen kregen de piloten een nieuwe starttijd en werd de eerste kp afgelast. Toen we uiteindelijk konden starten was het al reeds 16u30. Natuurlijk was onze fut er al uit maar toch probeerde ik toch een goede tijd neer te zetten. Toen ik echter ter hoogte van de spoorweg kwam stak er op een afstand van 10 meter van de wagen plots een toeschouwer de baan over. Goed geschrokken en helemaal de kluts kwijt. Toen we om 19u00 de tweede KP reden begon het nog hard te regenen en besloten we maar de wedstrijd uit te rijden aan een middelmatig tempo. We hadden al genoeg pech gehad en ik wou de rallywagen toch zonder schram mee naar Mechelen nemen." Pascal werd 81ste algemeen en tweede in de klasse K, die weerom gewonnen werd door Bert Swerts in zijn Opel Kadett.
:: Ascona-piloot Alain Vermeulen vermaakte het publiek met spektakel. "Voor de fun reed ik eens met Hans Goudezeune naast mij, en die wou natuurlijk zo veel mogelijk dwars staan. De eerste ronde werd spijtig genoeg geannuleerd.
Na de tweede ronde was ik aangenaam verast door onze tijd, we stonden 12de algemeen en tweede in de klasse.
Toen we vertrokken naar de derde ronde was het goed aan het regenen maar toen we aankwamen aan de start was het net gestopt. De baan was echter nog klets nat. Op dat moment besefte ik dat de wagens achter ons zeker voordeel zouden hebben - wij starten namelijk als tweede auto van de klasse - en dat het een verloren zaak was.
We hebben nog enkele keren ons verstand op nul gezet. Het verdict: 20 tellen trager dan in de eerste ronde.
|
:: Chris Dobbelaere mocht al naar huis vertrokken nog voor hij een meter had gekoerst. Tijdens de eerste verkenning brak een nokkenas van zijn Kadett-motor. De volgende wedstrijd voor het team wordt de Hemicuda Rally.
:: Ook forfait voor Patrick Vandeputte. De versnellingbak van zijn Honda Civic ging in Ieper al vroeg stuk en deze raakte niet tijdig klaar voor de wedstrijd in Staden. Ter voorbereiding van de Omloop van Vlaanderen zal de boîte nog ingereden worden in de Targa Florio Rallysprint. Verder zal de Merkemnaar nog de Hemicuda en/of TBR Rally afwerken dit seizoen.
:: Spektakelman Frankie Geldhof werkt aan een comeback! Hij is bezig met de opbouw van een BMW E30, die hij wellicht zal voorzien van een 2500cc-motor. Het steeds groter wordende BMW-peloton krijgt er dus volgend jaar een nieuwe aanwinst bij.