Na een debuut in verschillende andere Europes landen, heeft de fiestasportingtrophy dit weekend in België ook zijn eerste stappen gezet in het kader van de TAC Rally, de tweede manche van het nationaal kampioenschap 2006. Een veelbelovende première die gewonnen werd door een piloot die misschien vooraf niet meteen verwacht werd: Bert Coene.
Zes wagens stonden aan de start van de eerste manche van de fordfiestasportingtrophy 2006. Na enkele proeven waren de deelnemers aan deze nieuwe promotieformule unaniem: "Deze Fiesta is uitzonderlijk." Toch kunnen we niet zeggen dat de omstandigheden ideaal waren om een nieuwe wagen te ontdekken. Veel wind, regen, hagel werden afgewisseld met opklaringen. Maar, dergelijke omstandigheden zijn wel ideaal om de kwaliteiten van een wagen te ontdekken.
Op een extreem verraderlijk parcours, waar elk foutje genadeloos afgestraft wordt, vielen ook de eerste slachtoffers in de nieuwe promotieformule. Frederik Verstraete, de eerste leider met de wagen ingezet door de Hogeschool van Kortrijk, moest als eerste opgeven na een schuiver. Even later werd hij daarin gevolgd door Marc Deblieck, die in een van de talloze grachten schoof. Bij die klap brak hij een ruggenwervel, maar gelukkig zonder zware gevolgen. De laatste opgave was die van Raphaël Aucquier, die zich vergiste van versnelling en daardoor de motor over zijn toeren joeg. De krachtbron overleefde het niet.
Vanaf dat moment, nam Bert Coene, die al naam maakte in het VAS-kampioenschap, de wedstrijd in handen. Hij won uiteindelijk voor Hein Derynck en Cédric Clément. De voormalige VAS-klassekampioen heeft alvast vertrouwen voor de rest van het seizoen: "Ik en mijn copiloot, we hebben deze Fiesta samen gekocht. Ik vond de wagen opmerkelijk. Omdat ik enkel ervaring heb met een kleine Gr.A, moest ik wel wennen aan de remmen van deze Gr.N. In elk geval geven de chrono's die we reden veel vertrouwen voor de toekomst. Ik kijk al uit naar de Wallonie."
De Wallonie wordt de volgende manche van de fordfiestasportingtrophy. Daar zullen twee bijkomende Fiesta's ST de rangen vervoegen en nog twee andere teams bereiden zich voor op hun intrede in de Westhoek Ypres Rally.
Final Classification Tielt 1. Coene-Thores (Ford Fiesta ST), 1h50'30" 2. Derynck-Malais (Ford Fiesta ST), + 2'08" 3. Clément-Gallet (Ford Fiesta ST), + 8'16"
Na de knappe 9de plaats in de Ardenne Bleue Rally, begonnen Chris Van Woensel en Rik Snaet sterk aan het Belgisch rallykampioenschap 2006. Een prestatie die het team graag bevestigde in Tielt, maar de omstandigheden beslisten er anders over. Een jammerlijke lekke band hield Chris en Rik net uit de top 10.
"Ik wist vooraf dat het bijzonder moeilijk zou worden om de schade te beperken. In Spa konden we de lange verhoudingen van de standaard versnellingsbak compenseren in de sneeuw, maar op de proeven rondom Tielt, met veel haakse situaties en hernemingen, was het onbegonnen werk."
Kort na de eerste hergroepering, begon het plots te regenen. Alle teams waren om slicks gestart. Het werden vier helse proeven, zeker voor de piloten van een achterwielaandrijver, waaronder Chris met de potente Nissan 350Z. In de derde lus van vier proeven lagen wel de geschikte Yokohama's onder de Nissan, maar weer sloeg de pechduivel toe.
"In Schuiferskapelle nam ik een haarspeld met de handrem. Een vlekkeloze passage, maar een licht niveauverschil in het asfalt sloeg een achterband lek. We reden de proef met die lekke band uit, maar het kostte ons wel twee minuten op onze rechtstreekse concurrenten."
Het parcours was in de slotronde nog bijzonder vettig en glad, vooral door de modder die uit de koorden was gereden door de 4x4's. Op de voorlaatste proef werd Chris even verrast door de achtertrein van de Nissan en schoof hij achterwaarts tegen een betonnen paal. De schade oogde indrukwekkend, maar de 350Z gaf geen krimp. Chris en Rik werden afgevlagd op de 11de plaats algemeen, als tweede in Groep GT.
"Toch was het een frustrerende wedstrijd. De Nissan heeft een enorm potentieel en het is jammer dat ik nog niet de kans heb gehad om dat te tonen. Enerzijds omdat de versnellingsbak nog niet klaar was, anderzijds omdat het remsysteem nog niet op punt staat. De remschijven blijken niet bestand tegen de zware beproeving in dergelijke rally's. We hebben twee keer de schijven moeten vervangen. Daarvoor konden we rekenen op een behulpzame plaatselijke dealer van Nissan. In elk geval wil ik in de Rally van Wallonië het ware gelaat van de 350Z tonen. Met de korte sequentiële versnellingsbak en aangepaste remmen, kan ik ongetwijfeld een stuk korter komen. De Rally van Wallonië, met een heel snel en vloeiend parcours, is niet voor niets mijn favoriete rally..."
Als voorbereiding werd op woensdag deelgenomen aan de shakedown om alle nieuwe elementen op elkaar af te stemmen. Al snel werd duidelijk dat rijden met een 4x4 ten opzichte van de brute pk’s van een Historic achterwieltrekker een heus verschil is. Echter groeide het vertrouwen met de kilometer.
Zaterdagmorgen waren de zenuwen dan ook hooggespannen. De eerste boucle werd op het vettige parcours rustig afgewerkt, maar toch kon niet verhinderd worden dat een muurtje getoucheerd werd met als resultaat een beschadigde achterdeur. Tijdens de 2e boucle werd het tempo geleidelijk aan opgevoerd wat echter niet evident was met de wisselende weersomstandigheden. Ook de bandenkeuze was een heikel punt, het werd zoeken en tasten om de ideale combinatie te vinden voor de 4x4. Piloot en co-piloot raakten steeds meer op elkaar ingespeeld en het vertrouwen in de Sierra Cosworth groeide, wat resulteerde in een eerste representatieve tijd op KP Ondank (22e tijd alg.) In navolging van deze tijd werd tijdens de derde boucle zelfs af en toe aangevallen. Het bij tijden helse weer in Tielt kon Tom Cooman & Dirk Rossé niet tegenhouden om in deze ronde, op alweer KP Ondank, een 16e tijd algemeen te laten optekenen. Spijtig genoeg kon hieraan tijdens de laatste ronde geen vervolg meer gebreid worden. Door een verkeerde bandenkeuze was het vertrouwen compleet zoek en werden geen schitterende tijden meer gedraaid.
De algemene conclusie blijft echter enorm positief. De eerste kennismaking in competitieverband met de Sierra Cosworth 4x4 bleek over de hele lijn een meevaller. De soms extreme weersomstandigheden variërend van zon, regen, stortregen tot hagel zorgde ervoor dat er veel opgaves werden genoteerd, maar ditmaal niet voor TOCO-racing! Finishen en zoveel mogelijk kilometers malen was prioriteit. Mooi meegenomen zijn de enkele chrono’s die ons vertrouwen geven voor de komende wedstrijden. Binnen het team wordt nu koortsachtig een kalender uitgetekend om zoveel mogelijk kilometers te vreten. See you in de Rallye de Wallonie!
Voor de start van KP 1 waren de nieuwe Kumho’s ook nog niet op temperatuur, goed opwarmen hadden ze gezegd, k'had enkel de donderdag een stel ingereden en wat een verschil tegenover vroeger. We draaiden een 6'56" goed, voor een 56ste tijd en we waren 16" sneller dan de Kurt Vanderspinnen. Op De Ondank waren we 6 sneller maar Kurt viel uit met motorproblemen. Na de eerste ronde begon het zwart te worden van uit de kustzone. We besloten om de nieuwe Kumho’s die waren gesneden naar regenband te gebruiken en dit bleek de juiste gok want aan de start van Schuiferskapelle gingen de hemelsluizen open en testen we de Kumho-regenbanden, het was niet secuur en vooral op de gladde tarmac maar het lukte heel goed, we hadden grip en goede remzones.
Toen we op de KP Ondank op het vettige parcours op het glibberige gedeelte reden, draaiden we mee met Beauprez. Het ergste moest nog komen, net voor de start van de KP Oosthoek begon het te regenen en hagelen, we waren net getart, de eerste 90° gingen we al bijna rechtdoor, banden ijskoud, 300 m verder remzone gemist en rechtdoor, aquaplanning, we reden bovenop hagelstenen. Yves Bruneel kwam ons vragen of we ook warm hadden gekregen...en of.
Na de tweede ronde begon we tempo te rijden, we kwamen dan nog in de problemen door te couperen, iets wat een groot probleem wordt met deze auto, de ophangingrotulen zitten met de moer naar de onderkant dus niet zoals de hedendaagse wagens naar boven toe en telkens je de koord induikt is het prijs en raak je het beton, niet gezond voor de ophanging. De laatste ronde kregen we het nogmaals warm toen de inlaatcollecteur doorbrak en we een noodoplossing moesten bedenken om niet op te geven. In allerijl werd een beugel rond de wagen gemaakt opdat deze niet zou afbreken. Toen we de aan de finish van de voorlaatste KP kwamen lagen we plat, linksachter vlug het wiel verwisseld en dan nog de Poelberg en de buit was binnen: 1ste klasse H B3, wat goed is en vooral lof aan CK Tyers voor de bijstand en hulp met de Kumho’s. Bedankt aan Tom, Lux, Dieter en Stefaan Vlaminck en onze bezoeker Stefaan Stouf."
“Na de problemen in Spa en Moorslede heeft het Caen Rallysport Team een nieuwe, standaardversnellingsbak in de wagen geplaatst en het motorprobleem opgelost. Ook zit er nu een heel goede nieuwe ophanging onder onze BMW, zoals ik met Patrick (Snijers) al kon vaststellen in de Rallysprint van Moorslede”, lichtte co Bjorn Degandt toe voor de start. “We hopen hier veel ervaring op te doen. Aan referenties, met Snijers, Lefevere, enz. in ieder geval geen enkel gebrek!”
Door hun jammerlijk hoog startnummer verloren ze tijdens de eerste ronde van 4 proeven veel tijd. Zoals bijna iedereen stonden ze op droogweerbanden, maar toen de GEKO-BMW de proeven moest beginnen, lagen de wegen er al wat nat bij.
Voor start van de tweede ronde beslisten beide piloten regenbanden te monteren en dat bleek de goede keuze. Terwijl de wegen er steeds vettiger bij kwamen te liggen, groeide het vertrouwen van het GEKO-duo en pastte Boelens zich bovendien heel snel aan de BMW aan. Meteen kwamen de tijden ook dichter in de buurt van Snijers en Lefevere.
“Na Moorslede en hier de shake-down gereden te hebben met Patrick Snijers, had ik een beter beeld van hoe er met een BMW kan en moet gereden worden. Daarom ben ik dan ook des te meer onder de indruk van mijn piloot, die zich ongelooflijk snel aanpast aan een achterwielaangedreven wagen!”, reageerde copiloot Degandt na de wedstrijd.
De GEKO-BMW sloot de wedstrijd af op een mooie 15 de plaats algemeen en 2de in de klasse M16, na gelegenheidsploegmaat Patrick Snijers. Gezien ook het verschil tussen de wagens is dit resultaat heel bemoedigend. Boelens en Degandt kunnen zo als leiders in hun klasse naar Namen trekken eind april voor de Rallye de Wallonie.
Klassement Belgisch kampioenschap M16 1) Stéphane Boelens 14 punten 2) Patrick Snijers 10 punten Didier Flohimont 10 punten 4) Bert Bosmans 8 punten 5) Didier Duquesne 6 punten
Volgende wedstrijd: Rallye de Wallonie (Jambes) 28-30 april
Na de shakedown op woensdag zag de VABECO-piloot het wel zitten voor het weekend. Dat was net zoals in Luxemburg 2005 een goed teken. Tuner Pauwels Motorsport had een top 5 plaats in gedachte voor het Limburgse team terwijl in VABECO-kringen eerder aan top 10 gedacht werd, gezien het sterke TAC-deelnemersveld. Na amper één ronde zat het Go Fast-duo goed op schema: 10de algemeen op een drietal seconden van de achtste plaats. Tijdens de eerste service werd besloten om de slicks te laten liggen. Daardoor gingen veel kostbare seconden verloren op KP 5 in het doornatte Schuiferskapelle. Vanaf KP 6 begon het duo Vanhees-Smeets aan de inhaalrace op Van Woensel en Snijers. Helaas eindigde dat op KP 7 in een (te) diepe gracht...
Robby Vanhees: "De Oosthoek was mijn favoriete KP in de TAC. Gesterkt door een goede tijd in de eerste ronde wilden we er opnieuw schitteren in de tweede ronde. Tussentijden bewezen dat we zeer snel waren maar een diepe gracht besliste er anders over. 't Stomme is dat we deze valstrik (doortocht aan de boerderij) al goed kenden. Omdat ik de Mitsu echter volop aan 't corrigeren was na bocht aan de boerderij zat ik niet meer op de ideale lijn voor de volgende rechtse. Ik kon de koord niet nemen en schoof dan ook tegen 40 km/u de linkergracht in. Met misschien 20 toeschouwers werd geprobeerd om de wagen eruit te krijgen maar de gracht was te diep en de Mitsu te zwaar. Toch dank aan iedereen die geprobeerd heeft!"
Eddy Smeets: "Net zoals in Luxemburg kunnen we positief terugblikken. Er is weliswaar geen resultaat maar ik onthou vooral KP 3 Oosthoek. Daar draaiden we de derde tijd algemeen, ex-aequo met Deferm op amper één seconde van Desmet in zijn Corolla WRC. Achteraf gezien hadden we de pronostiek van onze tuner (top 5) wellicht kunnen halen. Laat ons hopen dat de derde keer de goede keer zal zijn. Gezien er geen schade aan de wagen was, zullen we in de Sezoensrally te Bocholt opnieuw van de partij zijn. Laat ons hopen dat we daar wél een klinkend resultaat kunnen neerzetten."
Opgepast, nieuwe link site Hosten Rallysport: www.hostenrallysport.eu.
Ook Phil Nijs en voor de gelegenheid dochter Patrice als co kwam met de Subaru WRX Sti-N12 naar West-Vlaanderen afgezakt. Phil had reeds eerder laten weten nog een laatste test te willen doen voor de reis naar de Mille Miglia volgende week aan te vatten. Resultaten waren hier niet aan de orde, doch een goede laatste test en kilometers met de wagen maken des te meer.
Phil Nijs: “Patrice kreeg de moeilijke taak om Yves te vervangen maar ze heeft het uitstekend gedaan. Het is voor haar ook goed omwat wedstrijdritme op doen gezien zij, als alles vlot verloopt in de Wallonie start met de Fiesta ST. Het was voor mij dan ook een tandje terugzetten en op safe rijden. Enerzijds om de wagen heelhuids aan de finish te krijgen met de Mille Miglia in het vooruitzicht en anderzijds is het rijden met je dochter toch iets anders. Het was een helse en moeilijke rally daar we iedere proef af te rekenen kregen met stortbuien van regen en hagel. Het was dan ook moeilijk rijden met een wagen die op slicks stond en te hard was afgeveerd. Niettegenstaande konden we de eerste boucle afwerken zonder te veel kleerscheuren ondanks de verschillende schuivers. Een paar keer hebben we aan de start gestaan dat we zagen dat onze concurrenten voor ons in meer optimale omstandigheden konden starten dan wij, maar daar leggen we ons bij neer…dat is ook rally. Het slechte weer volgde ons van proef tot proef. De laatste ronde was dan ook wat gas terug nemen en wat fun hebben. Ondanks dit alles was er toch nog een strijd tussen Barbier, Dekeerle en mezelf waarbij wij nog terugkwamen tot een goede 11sec van Barbier. De Keerle was iest te onstuimig in zijn gedrevenheid en zocht de gracht op.”
Patrice Nijs: ”Ik had er eigenlijk niet zo veel zin in om als co-rijder naast mijn vader te zetelen. Ik word altijd wagenziek als co en de relatie met Yves is anderzijds optimaal zodat een vervanging moeilijk is. Op de korte tijd dat de samenwerking er is met Yves heeft hij al veel gerealiseerd. Maar ik ben positief gestemd over de wedstrijd. Ik merkte inderdaad dat er meer had ingezeten. De remzones konden later en voelde dat mijn vader niet op het scherp aan het rijden was. Begrijpelijk met zo een grote wedstrijd in het vooruitzicht. We hebben ons goed geamuseerd en hebben toch nog wat verfijningen aan de wagen kunnen aanbrengen. Belangrijk is dat het team nu weet waar het euvel van de vorige wedstrijden te zoeken was en dat het verholpen is. Ik heb ondertussen toch weer wat wedstrijdritme opgedaan om de volgende wedstrijd “rally de Wallonie” zelf achter het stuur te kruipen van de FiestaST in de Sporting Trophy. Ik wil zoveel mogelijk ervaring opdoen en geleidelijk aan progressie maken. Het is niet mijn bedoeling om hoog van de toren te blazen maar hoop dat tegen het einde van het jaar de mannelijke concurrenten moeten rekening houden met mijn deelname."
Het Team van Multy-Cabine finishte op een goede 19° plaats en was tevreden over geplande test.
Volgende week zet het team aan voor de eerste wedstrijd van het EK in Italië (Mille Miglia).