:: TEST - Ford Fiesta Sport

Met de zevende generatie van de Ford Fiesta hoopt Ford internationaal te scoren. Het merk met de blauwe ovaal stak veel energie in de nieuwe Fiesta, die in niets te vergelijken is met het vorige model. Het knappe en verrassende uiterlijk moet vooral jongeren lokken. Voor de sportievelingen voorzag Ford de versie 'Sport', met voorlopig keuze tussen de 1.6 Duratec benzinemotor of de 1.6 TDCI-diesel, in afwachting van de krachtigere ST. Wij maakten kennis met de benzineversie van de Sport, tevens de basis voor de nieuwe Fiesta Trophy.

 

In 32 jaar tijd rolden meer dan 12 miljoen exemplaren van de Ford Fiesta van de band. De Fiesta werd elke generatie iets volwassener, maar de overgang van de zesde naar de zevende generatie is meer dan één stap vooruit. Een compleet nieuw design volgens de Kinetic-lijnen van Ford, een opvallend en fris interieur en een resem ingrepen die veiligheid, verbruik en milieu ten goede komen kenmerken de nieuwe Fiesta. Op vlak van uiterlijk is Ford er in elk geval in geslaagd op te vallen. Waar de vorige versies eerder braaf bleven, springt deze Fiesta meteen in het oog met zijn verrassende lijn. Zeker in de versie 'Sport' doet de Fiesta blikken afwenden, met oa. verlaagde ophanging, spoiler, diffuser en een andere voorbumper.

Amusante zestienklepper
De Sport heeft in de benzineversie een 1.6 16v in het vooronder, een evolutie van de 1600cc uit het vorige model waarbij de motor van 100 naar 120 pk werd gebracht. De krachtbron staat garant voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. Geen onaardig cijfer, maar ondanks een verlies van 40 kg tegenover zijn voorganger weegt de Fiesta - oa. door de huidige veiligheidsvoorzieningen - nog altijd te veel om mee te kunnen met de zestienkleppers van weleer. Het lineaire karakter van de motor draagt overigens niet bij tot het gevoel van snelheid, dat jammergenoeg niet echt aanwezig is. Maar, vergis je niet, de Duratec klimt gewillig in toeren en is best amusant om mee te rijden. Bovendien is de Sport uitgerust met een kortere versnellingsbak, die erg vlot schakelt. Dit komt echter het verbruik niet ten goede, want tijdens het testen kregen we - weliswaar in de inrijperiode - het verbruik bijna niet onder 8 liter per 100 km. Iets te veel toch, zeker als Ford een normverbruik van 5,9 liter voorop stelt.

Help, waar zijn mijn (schijf)remmen?
Het weggedrag van de vorige Fiesta kreeg niets dan lof door zijn uitermate baanvaste koets. De nieuwe Fiesta heeft deze eigenschappen geërfd, toch zeker met de voor de Sport-versie specificieke verlaagde en stijvere ophanging. De Fiesta stuurt snel, soepel en precies maar is zeker ook speels met een makkelijk te zetten achtertrein. Uitstekend om je uit je leven, maar wie even het tempo verhoogt zal snel een onmiskenbaar knelpunt ontdekken. De Sport is achteraan uitgerust met trommelremmen: aanvaardbaar in een versie met kleine motor, maar zeker niet in een wagen met sportieve roots, die de Fiesta Sport toch zeker is.

Toekomstgericht interieur
Ook binnenin onderging de nieuwe Fiesta een metamorfose. Het eerder saaie interieur van vroeger kreeg een moderne inslag. De middenconsole, waarvan de bediening wat gewenning nodig heeft, werd geïnspireerd op een mobiele telefoon. De Fiesta Sport is uitstekend uitgerust, met oa. een lederen stuurwiel dat goed aanvoelt. Op de sportzetels valt niets op aan te merken, de zithouding is ronduit uitstekend. Achteraan is de beenruimte voldoende en ook de koffer, groter dan in de vorige Fiesta, is ruim bemeten. Enkele kleine minpunten op interieurvlak zijn de moeilijk bereikbare gordels en de soms lastig verstelbare voorzetels.

Ford biedt de benzineversie van de Fiesta Sport aan voor 17.000 €. Voor deze prijs krijg je een opvallende, sportieve en goed uitgeruste wagen waar zeker fun mee te beleven valt. Haast je echter nog niet naar de dealer voor een testrit, want op dit ogenblik is deze testwagen de enige 1.6 Sport op Belgische wegen, voorbestemd om bij Team Floral binnenkort tot rallywagen omgebouwd te worden. De 1.6 vormt immers de basis voor de nieuwe Fiesta Trophy 'R2', die momenteel in ontwikkeling is bij M-Sport. Vanaf begin 2009 is de Fiesta Sport verkrijgbaar bij de Ford-dealer, maar wie op zoek is naar echte sensaties wacht beter op de nog voor te stellen Fiesta ST, waarbij de 1.6 met behulp van een turbo opgevoerd wordt tot 180 pk...

+ Opvallend en vernieuwend, zowel vanbuiten als vanbinnen
+ Amusante motor
+ Weggedrag
- Trommelremmen achteraan
- Verbruik
- Snelheidsgevoel

 

Met dank aan Team Floral en Unicars

Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster

Terug naar de Extra-pagina