In 32 jaar tijd rolden meer dan 12 miljoen exemplaren van de Ford Fiesta van de band. De Fiesta werd elke generatie iets volwassener, maar de overgang van de zesde naar de zevende generatie is meer dan één stap vooruit. Een compleet nieuw design volgens de Kinetic-lijnen van Ford, een opvallend en fris interieur en een resem ingrepen die veiligheid, verbruik en milieu ten goede komen kenmerken de nieuwe Fiesta. Op vlak van uiterlijk is Ford er in elk geval in geslaagd op te vallen. Waar de vorige versies eerder braaf bleven, springt deze Fiesta meteen in het oog met zijn verrassende lijn. Zeker in de versie 'Sport' doet de Fiesta blikken afwenden, met oa. verlaagde ophanging, spoiler, diffuser en een andere voorbumper.
Amusante zestienklepper
De Sport heeft in de benzineversie een 1.6 16v in het vooronder, een evolutie van de 1600cc uit het vorige model waarbij de motor van 100 naar 120 pk
werd gebracht. De krachtbron staat garant voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. Geen onaardig cijfer, maar ondanks een verlies van 40 kg tegenover
zijn voorganger weegt de Fiesta - oa. door de huidige veiligheidsvoorzieningen - nog altijd te veel om mee te kunnen met de zestienkleppers van weleer. Het
lineaire karakter van de motor draagt overigens niet bij tot het gevoel van snelheid, dat jammergenoeg niet echt aanwezig is. Maar, vergis je niet, de Duratec klimt
gewillig in toeren en is best amusant om mee te rijden. Bovendien is de Sport uitgerust met een kortere versnellingsbak, die erg vlot schakelt. Dit komt
echter het verbruik niet ten goede, want tijdens het testen kregen we - weliswaar in de inrijperiode - het verbruik bijna niet onder 8 liter per 100 km.
Iets te veel toch, zeker als Ford een normverbruik van 5,9 liter voorop stelt.
Ford biedt de benzineversie van de Fiesta Sport aan voor 17.000 €. Voor deze prijs krijg je een opvallende, sportieve en goed uitgeruste wagen waar zeker fun mee te beleven valt. Haast je echter nog niet naar de dealer voor een testrit, want op dit ogenblik is deze testwagen de enige 1.6 Sport op Belgische wegen, voorbestemd om bij Team Floral binnenkort tot rallywagen omgebouwd te worden. De 1.6 vormt immers de basis voor de nieuwe Fiesta Trophy 'R2', die momenteel in ontwikkeling is bij M-Sport. Vanaf begin 2009 is de Fiesta Sport verkrijgbaar bij de Ford-dealer, maar wie op zoek is naar echte sensaties wacht beter op de nog voor te stellen Fiesta ST, waarbij de 1.6 met behulp van een turbo opgevoerd wordt tot 180 pk...
+ Opvallend en vernieuwend, zowel vanbuiten als vanbinnen
+ Amusante motor
+ Weggedrag
- Trommelremmen achteraan
- Verbruik
- Snelheidsgevoel
Met dank aan Team Floral en Unicars
Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster