De Focus RS is niet zomaar een upgrade van de Focus ST. Eerst en vooral werd de motor flink onder handen genomen: de vijfcilinder van Volvo-makelij werd door oa. een grotere turbo van 225 pk naar 305 pk opgevoerd. Om dergelijk geweld aan de grond te zetten verkoos Team RS geen duurdere vierwielaandrijving te ontwikkelen. De snelste Ford blijft dus voorwielaangedreven, maar om de surplus aan power aan te kunnen werd wel een volledig nieuwe voorophanging ontwikkeld. Waar je met de Focus ST nog relatief anoniem kon rondscheuren, lijkt dat met de Focus RS haast onmogelijk. De RS trekt onvermijdelijk de aandacht met zijn indrukwekkende body-kit, spoiler, 19"-velgen, diffuser en twee dikke uitlaten: opvallend maar niet overdreven.
Sensaties bij de vleet
De Focus RS start je met de knop 'Ford Power' op de middenconsole onderaan. De zalige brom van de vijfcilinder vult het interieur en laat je meteen
horen dat een radio in deze wagen eigenlijk overbodig is: de mooiste muziek zit immers helemaal vooraan... Vanaf de eerste meters wordt duidelijk dat
je niet met een doordeweekse Focus op pad bent: bij de minste aanraking van het gaspedaal heb je een immens koppel ter beschikking, dat echter wel
wordt begrensd in de eerste twee versnellingen. Vanaf de derde versnelling krijg je de volle 440 Nm ter beschikking, wat uiteraard garant staat voor
indrukwekkende acceleraties en hernemingen. Een fikse duw in de rug en de heerlijke sound van de vijfpitter mèt dumpvalve zorgen voor een ongemeen
verslavend effect. De RS doet de spurt naar 100 in 5,9 seconden en heeft een topsnelheid van 263 km/u.
Wat betaal je voor dit alles? 32.150 € om precies te zijn. Voor de prijs van een gemiddelde BMW of Audi heb je de snelste voorwielaangedreven wagen op de markt, die bovendien uitstekend uitgerust is en een schitterend lawaai produceert. De Focus RS is niet enkel heel wat goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten, door het ontbreken van vierwielaandrijving verbruikt hij ook minder. De Ford Focus RS ziet eruit als een WRC, zet de pk's aan de grond als een echte Kit Car en verwent je met de sound van een Audi Quattro groep B. Voer voor echte rallyliefhebbers waarmee je je geen seconde verveelt.
+ Indrukwekkende prestaties
+ Efficiënt RevoKnuckle-systeem
+ Sound
+ Prijs
- Gekende pijnpunten bij dergelijke wagens: verbruik en hoge BIV
Met dank aan Unicars.
Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster