:: TEST - Ford Focus RS

Jaren na de Sierra Cosworth en Escort Cosworth heeft Ford opnieuw een echte krachtpatser in huis. De langverwachte Ford Focus RS maakt niet alleen indruk door het aantal pk's onder de motorkap, hij ziet er ook nog eens geweldig mooi en agressief uit. In het segment 'rallywagens voor de weg' hebben de Subaru Impreza WRX en Mitsubishi Lancer Evolution er een stevige concurrent bij. Wij konden één van de eerste RS-exemplaren in België aan een korte 'shakedown' onderwerpen.

De Focus RS is niet zomaar een upgrade van de Focus ST. Eerst en vooral werd de motor flink onder handen genomen: de vijfcilinder van Volvo-makelij werd door oa. een grotere turbo van 225 pk naar 305 pk opgevoerd. Om dergelijk geweld aan de grond te zetten verkoos Team RS geen duurdere vierwielaandrijving te ontwikkelen. De snelste Ford blijft dus voorwielaangedreven, maar om de surplus aan power aan te kunnen werd wel een volledig nieuwe voorophanging ontwikkeld. Waar je met de Focus ST nog relatief anoniem kon rondscheuren, lijkt dat met de Focus RS haast onmogelijk. De RS trekt onvermijdelijk de aandacht met zijn indrukwekkende body-kit, spoiler, 19"-velgen, diffuser en twee dikke uitlaten: opvallend maar niet overdreven.

 

Sensaties bij de vleet
De Focus RS start je met de knop 'Ford Power' op de middenconsole onderaan. De zalige brom van de vijfcilinder vult het interieur en laat je meteen horen dat een radio in deze wagen eigenlijk overbodig is: de mooiste muziek zit immers helemaal vooraan... Vanaf de eerste meters wordt duidelijk dat je niet met een doordeweekse Focus op pad bent: bij de minste aanraking van het gaspedaal heb je een immens koppel ter beschikking, dat echter wel wordt begrensd in de eerste twee versnellingen. Vanaf de derde versnelling krijg je de volle 440 Nm ter beschikking, wat uiteraard garant staat voor indrukwekkende acceleraties en hernemingen. Een fikse duw in de rug en de heerlijke sound van de vijfpitter mèt dumpvalve zorgen voor een ongemeen verslavend effect. De RS doet de spurt naar 100 in 5,9 seconden en heeft een topsnelheid van 263 km/u.

RevoKnuckle krijgt ze aan de grond
Om alle pk-geweld op de voorwielen de baas te kunnen dokterden de ingenieurs van Fords Team RS een revolutionaire wielophanging uit, genaamd 'RevoKnuckle', dat ongewenste stuurreacties bij het overbrengen van het koppel op de voorwielen zoveel mogelijk beperkt. In combinatie met een Quaife-sperdifferentieel, aangepaste veren en schokdempers en een dikkere en langere antirolstang achteraan kan de Focus RS rekenen op een uitstekend weggedrag. De RS bezorgt je bij felle accleraties dus zeker geen al te vervelende reacties aan het stuur, een stuur dat overigens perfect z'n werk doet.

Smaakvolle RS-tint
Binnenin de Focus RS springen de Recaro-zetels meteen in het oog. De kuipjes voor een perfecte steun en zithouding, al zijn ze wel niet in de hoogte verstelbaar. Het RS-interieur wordt verder gekenmerkt door een extra tellerpartij (oa. turbodruk) bovenop het dashboard, een middenconsole in carbonlook en een lederen stuur met RS-logo dat perfect in de hand ligt. Voor de rest vindt men in de RS een ruime achterbank en grote koffer terug, een punt waar andere sportieve wagens minder goed in scoren. Een navigatiesysteem is optioneel verkrijgbaar, net als het felgroene introductiekleur of het Team RS-blauw. Wit is de derde kleur waarmee de RS (standaard) wordt geleverd.

Wat betaal je voor dit alles? 32.150 € om precies te zijn. Voor de prijs van een gemiddelde BMW of Audi heb je de snelste voorwielaangedreven wagen op de markt, die bovendien uitstekend uitgerust is en een schitterend lawaai produceert. De Focus RS is niet enkel heel wat goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten, door het ontbreken van vierwielaandrijving verbruikt hij ook minder. De Ford Focus RS ziet eruit als een WRC, zet de pk's aan de grond als een echte Kit Car en verwent je met de sound van een Audi Quattro groep B. Voer voor echte rallyliefhebbers waarmee je je geen seconde verveelt.

+ Indrukwekkende prestaties
+ Efficiënt RevoKnuckle-systeem
+ Sound
+ Prijs
- Gekende pijnpunten bij dergelijke wagens: verbruik en hoge BIV

   

Met dank aan Unicars.

Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster

Terug naar de Extra-pagina