:: TEST - Renault Twingo RS

Renault is al decennia lang bekend om de sportieve inslag in zijn uitgebreide gamma. Het Franse merk scoorde met oa. de R8 Gordini, R5 GT Turbo of Clio Williams. Momenteel geeft Renault Sport de benaming 'RS' mee aan de sportieve modellen van het merk met de ruit. De Mégane RS en Clio RS konden reeds op heel wat bijval rekenen, nu is er ook de Twingo RS.

 

Om de brave Twingo een stoer uiterlijk te geven liet Renault Sport niets aan het toeval over. Bredere voor- en achtervleugels, een aërodynamische achterspoiler, geprofileerde zijschorten, specifieke Renault Sport-striping,... De Twingo RS komt mooi voor de dag, maar toch lukt het niet volledig om de eigenlijke roeping van deze wagen, een echte stadsmus, te vergeten. De kleinste van de familie staat echter stevig in zijn schoenen in deze RS-versie: het standaard voorziene Sport-chassis legt de RS 10 mm lager dan de Twingo GT en zorgt voor 30 % stijvere veren en 30 % hardere schokdempers. Onze testwagen was voorzien van het optionele Cup-chassis, dat nog eens 4 mm lager ligt en voor nog eens 10% stijvere veren zorgt. In deze uitvoering krijgt de Twingo knappe 17"-velgen mee met 195/40 R17-banden, in de Sport-uitrusting is de Twingo met 16"-wielen uitgerust.

 

Verslavende shiftlight
Onder de motorkap zorgde Renault voor een atmosferische 1.6 16v waaruit 133 pk gepuurd werd. In lage toeren rijdt deze Twingo omzeggens als elke andere Twingo, maar vanaf 4000 toeren/min begin je te merken dat deze kleine Fransman meer in zijn mars heeft. Het maximumkoppel van 160 Nm is beschikbaar op 4400 toeren/min: vanaf dan wordt de RS op de staart getrapt en gaat het kleine bommetje vlot door tot aan 7000 toeren/min. In de hoogste regionen wordt je op een mooi klankspel getrakteerd, iets waar de ingenieurs van Renault Sport speciale aandacht aan besteedden. De schakelverklikker op de toerenteller toont je omstreeks 7000 toeren/min het ideale schakelmoment, momenten die zich met de korte vijfbak snel opvolgen. De Twingo RS spurt naar 100 in 8,7 seconden en haalt in vijfde net de kaap van 200 km/u.

Geen geboren rallywagen
Een sportversie van een wagen koop je niet bepaald om het comfort en dat is ook met de Twingo RS niet anders. Het Cup-chassis rijdt beenhard en is eerder voor circuitritjes ontwikkeld dan voor landelijke binnenwegen. Op typische rallywegen gedraagt de RS zich dan ook nerveus en is er steeds het standaard ingeschakelde ESP dat ingrijpt wanneer de wagen denkt dat je te snel de bocht instuurt. Zonder ESP - met een knop onder het dashboard uit te schakelen - kan de Twingo met een gewillige achterkant best venijnig uit de hoek komen. Op het remsysteem is niets aan te merken, met rondom schijven afkomstig van de Mégane II.

Sportief getint interieur
Ook binnenin is duidelijk de stempel van Renault Sport te zien: sportstuur, sportstoelen met oranje bestikking, oranje gordels, aluminium pedalen,... een welkome toevoeging op het anders vrij 'basic' interieur. De zithouding is uitstekend, al is het jammer dat het stuur enkel in de hoogte en niet in de diepte in te stellen is. De RS is standaard uitgerust met manuele airco en radio-cd met 4 luidsprekers maar ontbreekt wel een boordcomputer of rijk instrumentenpaneel. Het comfort achterin en de kofferruimte kunnen beter maar de Twingo is dan ook geen gezinswagen. Zeker de RS heeft geen nood aan overbodige luxe en sluit perfect aan bij de noden van jonge, sportieve bestuurders.

Renault heeft de Twingo RS scherp geprijsd: de Sport-versie kost standaard 15.550 €. Voor het Cup-chassis met de 17" alu-velgen betaal je 550 € extra. Met een motor, onderstel en remsysteem die een Renault Sport-kuur ondergaan hebben weet je zeker dat er genoeg rijplezier te beleven valt met deze Twingo. Jammergenoeg is en blijft dit een Twingo, die in de RS-versie eerder op circuitwegen thuishoort dan op hobbelige en diep uitgesneden rallypaden.

+ Motor
+ Uitschakelbare ESP
+ Prijs
- Imago
- Karig interieur
- Verstelmogelijkheden stuur & zetels

   

Met dank aan Renault Decleir Torhout.

Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster

Terug naar de Extra-pagina