Om de brave Twingo een stoer uiterlijk te geven liet Renault Sport niets aan het toeval over. Bredere voor- en achtervleugels, een aërodynamische achterspoiler, geprofileerde zijschorten, specifieke Renault Sport-striping,... De Twingo RS komt mooi voor de dag, maar toch lukt het niet volledig om de eigenlijke roeping van deze wagen, een echte stadsmus, te vergeten. De kleinste van de familie staat echter stevig in zijn schoenen in deze RS-versie: het standaard voorziene Sport-chassis legt de RS 10 mm lager dan de Twingo GT en zorgt voor 30 % stijvere veren en 30 % hardere schokdempers. Onze testwagen was voorzien van het optionele Cup-chassis, dat nog eens 4 mm lager ligt en voor nog eens 10% stijvere veren zorgt. In deze uitvoering krijgt de Twingo knappe 17"-velgen mee met 195/40 R17-banden, in de Sport-uitrusting is de Twingo met 16"-wielen uitgerust.
Verslavende shiftlight
Onder de motorkap zorgde Renault voor een atmosferische 1.6 16v waaruit 133 pk gepuurd werd. In lage toeren rijdt deze Twingo omzeggens als elke andere Twingo,
maar vanaf 4000 toeren/min begin je te merken dat deze kleine Fransman meer in zijn mars heeft. Het maximumkoppel van 160 Nm is beschikbaar op 4400 toeren/min:
vanaf dan wordt de RS op de staart getrapt en gaat het kleine bommetje vlot door tot aan 7000 toeren/min. In de hoogste regionen wordt je op een mooi
klankspel getrakteerd, iets waar de ingenieurs van Renault Sport speciale aandacht aan besteedden. De schakelverklikker op de toerenteller toont je omstreeks 7000
toeren/min het ideale schakelmoment, momenten die zich met de korte vijfbak snel opvolgen. De Twingo RS spurt naar 100 in 8,7 seconden en haalt in vijfde
net de kaap van 200 km/u.
Renault heeft de Twingo RS scherp geprijsd: de Sport-versie kost standaard 15.550 €. Voor het Cup-chassis met de 17" alu-velgen betaal je 550 € extra. Met een motor, onderstel en remsysteem die een Renault Sport-kuur ondergaan hebben weet je zeker dat er genoeg rijplezier te beleven valt met deze Twingo. Jammergenoeg is en blijft dit een Twingo, die in de RS-versie eerder op circuitwegen thuishoort dan op hobbelige en diep uitgesneden rallypaden.
+ Motor
+ Uitschakelbare ESP
+ Prijs
- Imago
- Karig interieur
- Verstelmogelijkheden stuur & zetels
Met dank aan Renault Decleir Torhout.
Tekst & foto's: Thijs Deburghgraeve - Jeroen D'hulster