|
Met Dominique Bruyneel op de startlijst was de winnaar eigenlijk al voor de start van de wedstrijd bekend. Net als vorig jaar zou een Celica GT4 hier gaan winnen, werd er verwacht. Maar de pechduivel besliste er anders over. Door een fiche die niet goed bevestigd zou zijn kon de wagen niet optrekken. De tapijtenfabrikant haalde het einde van de eerste proef niet. De strijd om de zege lag dus open. Claudie Tanghe ging met zijn BMW M3 het snelst van start en had na de eerste ronde 8" voorsprong op Paul Lietaer, die duidelijk een spectaculairdere rijstijl hanteerde dan zijn merkgenoot. Dirk Vermeirsch bezette de derde plaats op 11", de rest volgde al op meer dan 20 tellen. Vermeirsch, die duidelijk niet voor een bijrol naar Wervik was afgezakt, noteerde op KP 5 de scratch en nam zo
|
de tweede positie over van Paul Lietaer. Na een annulatie op KP 5 - wegens vertraging op schema na koprol en andere sorties - werd de besttijd op de zesde proef gedeeld door maar liefst vier piloten. Claudie Tanghe had toen een voorsprong van een kleine 7" op Dirk Vermeirsch. In de volgende twee ronden vergrootte de M3-piloot zijn voorsprong tot uiteindelijk 15" op Dirk Vermeirsch, die nog de scratch reed op KP 9. Na een bijna-zege in de Rallye des Routes du Nord was het dit keer dus wel prijs voor de Komense drukker. "We hadden een top-5 plaats vooropgesteld want Bruyneel stond aan de start en er was ook Lietaer die de rally goed kent. We zijn eigenlijk zonder aan te vallen aan de wedstrijd begonnen. Dat we hier zouden winnen hadden we zeker niet verwacht. En het feit dat Claudie van deze streek is en ook ik van Wervik ben maakt deze zege nog mooier natuurlijk." aldus een glunderende François Geerlandt, die voor de eerste keer Claudie navigeerde en onder de indruk was van diens rijstijl. De derde plaats ging naar Paul Lietaer op 53" van de winnaar. Achter het koptrio toonde Stefan Van Craenenbroeck zich de snelste.
|
|
|
Met een vierde plaats was het team meer dan tevreden. "We kwamen naar hier voor een top-10 plaats, en het is een vierde plaats geworden. En bovendien zijn we de eerste die het volledig VAS-kampioenschap rijden, een goede zaak dus." zegt co-piloot Peter De Bolle. Jullie zijn nu toch wel favoriet voor de titel? "Ja, iedereen zegt dat, maar er moet ook nog gereden worden. Akkoord, we hebben er de wagen voor, maar het is en blijft mechaniek, er kan altijd iets gebeuren." Voor merkgenoot Bart Du Jardin, vijfde op 1'45", had er meer in gezeten. Co Jeannick Breyne aan de finish: "We hebben de tweede wedstrijdhelft zonder vierde versnelling moeten afwerken. Maar we draaiden regelmatige tijden en zelfs een gedeelde scratch op KP 6, dus zijn we al bij al nog heel tevreden."
|
Didier Vanwijnsberghe eindigde als zesde in zijn Ford Escort Cosworth, hetzij op ruime afstand van de hem voorgaande 4x4's. Maar voor Didier was het zijn eerste rally met een 4x4. "Het was de eerste ronde nog wat aanpassen en zoeken, want ik had voor de start nog geen meter met deze wagen gereden. De laatste twee ronden verliepen vrij vlot. Het is echt een prettige
wagen om mee te rijden." En verkies je nu deze wagen of je Historic-Escort? "Alle twee!", aldus de Waregemnaar, die dit jaar nog de Historic-wedstrijden in Ieper en Roeselare rijdt met zijn MK 1. Bij de voorwielaangedreven wagens werd een mooi duel uitgevochten tussen Bart Pyck en Franky Boulat. Na KP 8 bedroeg het verschil tussen hen vijf seconden. Maar een proef later verloor Boulat een halve minuut door een probleem met de ophanging achteraan.
|
|
|
:: Wervik betekende ook de terugkeer van Dirk Clauwaert. De Sierra-piloot verloor op de eerste KP wat tijd door een kapotte turbo. Daarna verliep alles vlot en werden zelfs enkele top-10 tijden gedraaid, tot op KP 10 een remleiding brak bij het trekken aan de handrem. De broers werden uiteindelijk 19de algemeen. :: Fangio Verbeke had terug maar één doel: spektakel geven. Co-piloot Leo Dekeyser: "We hebben misschien wel een wagen voor een top-15 te gaan, maar we rijden om ons en het publiek te amuseren. In het begin hadden we weinig grip. We hebben dan wat met de bandenkeuze gespeeld, die in de laatste ronde het beste was." |
:: Voor Bart Demeyere was de wedstrijd van korte duur. Op KP 1 reed de Mercedes-piloot lek en verloor hij zo'n drie minuten. Op de tweede proef brak een remleiding met opgave tot gevolg. :: Andy Lefevere schoof met zijn BMW op KP 3 in een gracht. :: Filip Pyck kwam niet aan de start. Net voor de tecnische controle merkte hij een kleine stuurfout op in de computerdoos van zijn Lancer. Omdat het team nog maar net een nieuwe motor heeft en geen risico's wou nemen werd er beslist niet te rijden. Volgend weekend zal Filip wel van de partij zijn tijdens de RS van de Monteberg, zowel op zaterdag als zondag. |
|
|
:: Een vroegtijdig einde voor Bert Bosmans in deze wedstrijd: na enkele kilometers belandde de BMW in een van de talrijke diepe grachten. Bert: "Hoewel de baan er nog nat bijlag liep de wagen perfect, tot we plots tegen 40 km/u op de vier wielen schoven en zo in de gracht belandden. Jammer, want het had een mooie wedstrijd kunnen worden, zeker als het nog een beetje was opgedroogd." Co-piloot Jo Van Lee: "Spijtig, maar we gaan ons nu goed voorbereiden op onze thuiswedstrijd in Bocholt om daar onze leidersplaats in groep R te verdedigen." :: Pedro Dieryckx won met zijn Corsa de klasse B, nadat Dimitri D'Haene met zijn Corolla van de baan ging toen hij aan de leiding lag. :: Meer nieuws volgt de komende dagen !!! |
:: Foto's: Carl Daems (www.rallyphotos.be) en Francis Soete
:: alle uitslagen