:: Weinig geluk voor FP Rallysport, het team van Matias Priem en Maxim Froyman. "Onze rally begon nochtans redelijk goed. We reden ons tempo en amuseerden ons. Na tweede boucle zagen we dat we mooi 35ste algemeen stonden en tweede in de klasse I en dit op 10" van Schockaert. We dachten er aan om 'een tandje bij te steken'. Op KP 8 deden we 20" van onze vorige tijd af en waren we 8" sneller dan Schockaert. Maar op KP 9 liep het fout. Een beetje te snel in een vettige waaier en de Corsa begon uit te breken, en toen kwam die elektriciteitspaal... De Corsa is redelijk toegetakeld. De kas zal moeten worden rechtgetrokken. Er moet bovendien hergeprékeurd worden en dat is onmogelijk in één week. De RS van de Monteberg valt voor ons dus in het water, tenzij we nog een andere oplossing kunnen vinden. We hadden nochtans veel verwacht van deze rally van Wervik, misschien iets te veel... En chapeau voor Stefaan Vanneste die een schitterende wedstrijd reed met z'n 205!" aldus Matias Priem.
:: Philip Bouckaert en Peter De Houck kwamen Wervik de cardans van hun Nissan Sunny op uithouding testen. Ondanks een wat minder eindklassement - mede veroorzaakt door een sortie - is het toch een geslaagde rally geweest. Het team maakt zich nu klaar voor de Sezoensrally van Bocholt.
:: Rallyteam Coetsiers-Loix (Peugeot 205, °102) heeft de wedstrijd moeten stopzetten na een zware sortie op KP 2. Na een check-up mochten ze het ziekenhuis verlaten met enkele lichte verwondingen. Het team gaat nu op zoek naar een nieuwe wagen.
:: Het L&M Racing Team van Wim Lootens en Bert Minne eindigde als 28ste algemeen en 5de in hun klasse L. Na een geslaagde test in de RS Deux Bottes twee weken geleden verliep ook deze wedstrijd vrij vlot. Hun AX met 1600cc Saxo-motor deed het voortreffelijk, maar het eindresultaat had nog beter gekund. "Op KP 6 gingen we even rond na het rempunt te hebben gemist. Hierdoor verloren we ongeveer 20". Op KP 9 reed Priem, die voor ons startte, een elektriciteitspaal omver. Toen wij aankwamen stonden ze gewoon met een gele vlag en zagen we Priem langs de kant en dachten gewoon door te kunnen rijden zonder te vertragen. We deden dit dan ook tot we net op het laatste moment de paal over de weg zagen liggen. Gelukkig stonden we net op tijd stil. Doordat we niet meer door konden rijden kregen we een normtijd, en dan nog deze van Brunhilde Verhenne! Deze was namelijk 40" trager dan onze normale tijd. Door die normtijd gingen we van de 22ste naar een 26ste plaats algemeen." Bovendien moest het team nog twee proeven in het donker afwerken, een nadeel tegenover de vroeger gestarte klassegenoten. Door slecht werkende verstralers verloren Wim en Bert ongeveer een minuut. Zonder de verloren tijd had er dus meer ingezeten dan een 28ste plaats.
:: Didier Ceenaeme kwam in Wervik voor de tweede maal in actie met zijn nieuwe BMW 325 Coupé. "Ik heb de eerste boucle niets geforceerd en de vering nog verder afgesteld. Naar mate het droger werd heb ik de wagen beter leren kennen, maar op KP Kruiseke ging ik te laat in de remmen en probeerde ik nog met de handrem de wagen in de L3 te gooien maar de achterwielen hingen over de gracht. Gelukkig was er wat volk aanwezig om ons terug op de baan te zetten! Op KP Wervik zijn we de eerste keer rond geweest en tijdens de tweede ronde zijn we op precies dezelfde plaats terug rond gegaan. In de derde ronde zijn we op Wervik iets te vlug in een rechtste gaan en beginnen schuiven op de neus in een gracht. We zaten te diep maar gelukkig is er bijna geen schade." Didier en co Dietrich Deceuninck stonden 23ste voor hun opgave. Komend weekend is de spektakelman aan het werk te zien in de RS van de Monteberg.
:: Het was een rally van korte duur voor Jan Czech. De Mini-piloot moest na zes kilometer aan de kant met een kapotte eindoverbrenging. Het team hoopt nu dat de nieuwe stukken op tijd binnen zijn zodat er kan gestart worden op de Monteberg.
:: Johan Vandeweyers reed met zijn BMW voor de eerste keer een rally in West-Vlaanderen. "Die was slecht begonnen want we hadden haperende remmen: ofwel niks, ofwel blokkeren en we gingen al in de eerste proef van de baan. Gelukkig was er enkel een kapotte rechtervoorband en was de spiegel afgerukt. Maar de eigenaar wiens smeedijzeren poort we hebben vernield, zal iets minder gelukkig zijn. Via deze, onze excuses voor de beschadiging, en we hopen dat de schade snel en goed door de VAS-verzekering geregeld wordt. Resultaat: de op één na slechtste tijd en ongeveer 7 minuten verloren." De remproblemen bleven aanhouden en na het ontluchten op de service ging het stukken beter. "Maar ik moet toegeven dat het een hele aanpassing vereist om in West-Vlaanderen te komen rijden. Een enig en mooi parcoours, maar zo technisch en smal, en o zo verraderlijk. Kijk maar naar de vele uitvallers door wegverlatingen. We hebben nadien tijden gedraaid tussen de vijftigste en zestigste plaats. Aanvaardbaar voor onze eerste West-Vlaamse proef, met een gelegenheidsco en met nieuwe Dunlop-banden SP9000 en SP01 waarvan we de uitstekende prestaties tijdens de KP's mochten ontdekken. De limiet van deze banden hebben we, gezien de omstandigheden, nog niet gevonden. Eindbalans: een 86ste eindklassering is het hoogst haalbare geweest. Met zeven minuten minder zouden we 57ste geworden zijn. En dat was zelfs iets beter dan onze doelstelling." De eindbalans was dus positief en gezien er geen tegenstand was in klasse G kon Johan met de maximumscore terug naar Limburg afreizen. "We hebben weer veel geleerd. Volgend jaar komen we terug, maar nu beginnen we ons voor te bereiden op de Rallysprint van Zuid-Limburg."
:: Stefaan Vanneste won met zijn Peugeot 205 de klasse E. Bovendien eindigde hij mooi 24ste algemeen en zelfs al eerste wagen op straatbanden. "De rally was voor ons een opstekker daar we in Komen niet zo goed gereden hadden. We hadden ervoor gekozen om vanaf de eerste meter de aanval te kiezen en dat lukte ons redelijk. We bleven voor Christophe Samyn die al van bij de start redelijk nerveus liep. We konden enkel de tijden van Dierickx met zijn Honda Civic niet weten omdat hij een veel hoger startnummer had. Wat bleek: hij had de leiding genomen gedurende 4 KP's, waarna wij terug kwamen en toch de leiding in handen namen. Zo hebben we het ook kunnen houden tot aan de eindmeet. Ook in het algemeen klassement kwamen we goed uit de verf met een 24ste plaats algemeen. Jammer dat vele van onze collega's uitvielen waaronder Samyn, Claeys (sortie), Berville en Priem (sortie). Hopelijk zien we ze snel terug aan het werk."
:: Vincent Verstraete eindigde 63ste algemeen en als derde in klasse D. "Tijdens de eerste klassementsproef kende ik al problemen toen ik te vroeg afkwam en zo de versnellingsbak forceerde. Ik dacht dat het afgelopen was, maar uiteindelijk bleek het roulement rechtachter los te zitten. We konden dus met verse moed de tweede boucle beginnen. We verbeterden stelselmatig onze chrono's. Enkele keren liet ik mij nog verrassen door de spekgladde coupeerzones en we gingen twee keer rond. De laatste boucle werkten we volledig in het donker af en dit verliep vlekkeloos. Uiteindelijk konden we toch nog als derde eindigen in de klasse. Een beter dan verhoopt resultaat na onze problemen in het begin van de wedstrijd. Het was ook de eerste samenwerking met Yves Bruyneel als co-piloot." De volgende wedstrijd op het progamma is de Rallysprint van de Monteberg, waar Vincent terug Xavier Lannoo meeneemt in de rechterstoel.
:: Arnel Calcoen moest noodgedwongen forfait geven voor deze 12u van Wervik. Een gevolg van zijn opgave in de Wallonie na koppelingsproblemen. "We hebben altijd gereden met een te kleine klok op onze boîte en daardoor kwam onze koppeling onder enorme druk te staan alsook de rollementen. Dit verbrandde en een opgave leek nooit ver weg”, aldus Arnel. De stukken konden niet tijdig binnen zijn voor Wervik. De Cortina Lotus zal normaal gezien wel de start nemen in de Historic-manche van de RS van de Monteberg komende zondag.
:: Mauro Alciini moest eveneens forfait geven. Zijn Toyota Celica GT4 raakte niet tijdig klaar wegens een probleem met de koppeling.
:: Verschillende teams moesten vroeg aan de kant in Wervik, maar de opgave van Chris Scheers breekt toch wel alle records. Net na de start van KP 1, bij het schakelen van eerste naar tweede versnelling, brak het voorste differentieel op de Subaru Impreza.
:: Kadett-piloot Chris Dobbelaere was heel tevreden over zijn wedstrijd: "Voor ons is Wervik echt fantastisch geweest. We reden een heel strak tempo, niettegenstaande het parcour zeer verraderlijk lag. Onze vernieuwde motor draaide als een Zwitsers uurwerk. Enkel in de derde ronde, op KP 8 Geluwe, hebben we een koord te vroeg aangesneden en de ophanging beschadigd. Maar na een knappe interventie van onze servicecrew konden we onze wedstrijd verderzetten. We reden constant top-10 tijden, wat resulteerde in een negende plaats. Gezien het deelnemersveld een uitstekend resultaat."
:: Het JMD Racing Team van Jean-Marie Decloedt en Mario Peene kende minder geluk. Op KP 3 moesten ze de strijd staken door een gat in de versnellingsbak van hun Renault Clio. Het team hoopt nu alles hersteld te krijgen om zo te kunnen starten in de RS van de Monteberg.