[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

::  Meer nieuws uit Zolder (Publides Rallysprint)

:: Tom Simonis (Opel Corsa): "De laatste wedstrijd van mijn eerste (leer)jaar als rallypiloot was de SWS Rallysprint van 5 december in Zolder. Deze wedstrijd heb ik gereden met als gelegenheidscopiloot mijn vriendin Ellen Plugers. Voor haar was dit een totaal nieuwe ervaring, die uiteindelijk heel goed bleek mee te vallen. Nadat we de uitslag van de eerste reeks doorkregen werd het duidelijk dat we die dag de Honda van Patrick Mattele niet konden volgen. De rest van de wedstrijd werd dan ook afgewerkt met de gedachte van ons te amuseren. Onverwacht was dan wel de aanrijding met de bandenstapel in de remzone om het binnenpark in te rijden, maar dit is nu eenmaal rally! We hebben ons goed geamuseerd met een derde plaats in onze klasse als uitslag. Bij deze zou ik onze sponsors dit seizoen willen danken, met als voornaamste drankelhandel Bungeneers uit Sint-Truiden. Ook Reto Racing (Rudy Remilies) wil ik bij deze bedanken voor onze Corsa, die het hele seizoen als een klokje heeft gedraaid en ons telkens tot aan de finish bracht. Merci Rudy!"

:: Johan Vandeweyers (BMW 325, 40ste): "Door de afwezigheid van Danny Poels; zijn wagen werd door co Sven Jambers gepiloteerd, hoopten we op het behalen van de klassetitel 2G VAS-rallysprint. Maar dat was buiten Dany Claesen en zijn Cosworth gerekend. Hij wist zijn vierwielaandrijving en Markgum-banden maximaal te benutten op het bijwijlen gladde Zolderse asfalt. Vooral het binnenplein was na de verkenningen meer een slipperige schaatsbaan dan een ondergrond voor snelheidswedstrijden. Reeds in de eerste reeks kregen we 23 seconden aan de broek. Sven Jambers (Impreza) volgde op 17 tellen, en Stefan Trekels (M3) op 20. Van een echte strijd is dus nooit sprake geweest, want reeks twee bracht ons nog eens 17 seconden extra achterstand op. Uiteindelijk finishen we in de eindklassering op 1'36" na de Escort, die vandaag van een andere klasse leek te zijn. We wensen Dany Claesen en zijn dochter Deborah van harte proficiat met hun klassezege, maar hopen stilletjes dat ze hun witte raket volgend jaar niet teveel van stal zullen halen. Door slechts tweede te eindigen missen we de klassetitel op één punt. That's life. Maar evengoed gelukwensen voor Sven Jambers die als vice-kampioen co-piloten rallysprint nationaal, zichzelf nu ook tot VAS-kampioen klasse 2G mag kronen, je hebt het verdiend. Via deze bedanken we Arnaud Demuynck, die als winaar van de Dunlop wedstrijd, onze nota's mocht lezen in het Frans. Ook bedankt aan alle supporters en rallyliefhebbers, organisatoren en medepiloten voor het fantastische jaar dat we achter de rug hebben. We hopen jullie volgend jaar allemaal gezond terug te zien."

:: Dieter Verbeke (Citroën Saxo): "Na ons resultaat van vorige week trokken we met volle moed naar Zolder voor onze laatste wedstrijd van het seizoen. We hadden de wagen vorige week uitgebreid kunnen testen en wilden ons resultaat zeker verbeteren en daarin zijn we zeker geslaagd met onze 38ste plaats algemeen. De wedstrijd begon goed voor ons, we konden goed verkennen en maakten de juiste bandenkeuze. In de eerste ronde draaiden we een goede tijd, we maakten wel een klein foutje op het binnenplein maar geraakten werder goed weg. De tweede ronde liep vlekkeloos maar bij de finish stond een official te wachten met een papierke, met als resultaat dat de uitlaat te veel lawaai maakte. We konden het probleem oplossen op de service en met een bang hartje werkte ik de derde ronde af want bij een tweede overtreding werd je uit de wedstrijd gezet. De uitlaat hield het vol en zo kon ik de laatste ronde ingaan . Ondertussen was het al donker geworden en dit was toch in ons nadeel want we hadden geen lichtbak mee en konden de remzones niet zo goed meer inschatten. We reden de wedstrijd uit en finishten als 28ste algemeen en als vierde in de klasse. Ik was heel tevreden en kan me nu concentreren op volgend jaar. Hierbij wil ik ook nogmaals het MiniMaxi Racing Team bedanken voor de medewerking en hopelijk kunnen we zo verder doen."

:: Peter Hopmans (Mitsubishi Lancer Evo 7): "Reeks 1 : Zoals altijd begon ik de eerste reeks als een snelle verkenningsronde. Ik moest de wagen immers opnieuw ontdekken op een droger parcours, na de plensbuien van vorige week. Het gedeelte op het circuit verliep vlekkeloos, maar de gedeelte parking was een ander paar mouwen. In een snelle linkse onmiddellijk gevolgd door een haarspeld naar rechts liet ik mij vangen aan een stuurfout. Ik kreeg de wagen niet gezet voor de haarspeld. Ik stond met de neus van de wagen in de verkeerde richting en zag Bobke (Colsoul) naderen. Om mijn vriend niet te hinderen in zijn strijd voor de eerste plaats, besloot ik enkele seconden te wachten tot Bob gepasseerd was zodat ik hem niet zou hinderen. Zo reden wij als een trein richting finish. Net voor de finish ging Bob licht in de fout en raakte eerst nadarhekken om vervolgens een stapel banden te raken. De banden sprongen als pingpongballen voor mijn wagen waardoor ik er één raakte. Gevolg, krassen op onze bumper... dankzij Bob.... met een wagen gehuurd bij Bob! De krassen konden weggewerkt worden en we hebben er hartelijk mee gelachen en gegrapt. Onze fout koste ons wel (te)veel seconden en we stonden meteen 26ste geklasseerd.
Reeks 2 : Een vlotte foutloze reeks waarbij wij zagen dat de Paradigit Mitsu's makkelijk van ons wegreden op de snelle stukken. We hebben toch enkele plaatsen kunnen goedmaken.
Reeks 3: Andermaal lieten wij ons vangen op het gedeelte parking en stonden tot tweemaal toe stil op de proef. Een fout toe te schrijven aan de piloot! Weerom verliezen wij enorm veel tijd en zakken diep weg in het klassement. Volgens vrienden staan wij naar reeks drie op een mageren 32ste plaats met onze Evo 7.
Reeks 4 : Het is reeds donker en ik word verwittigd door mijn verloofde Hilde dat het parcours spekglad is door de lichte regenval. Zij had net de proef gereden en dat was informatie die meer dan welkom was. Johan (mijn co) en ik besloten in de laatste reeks om nog iets proberen te forceren. Wij namen de start met het mes tussen de tanden. We gleden van de ene bocht in de andere en lieten ons deze keer niet verrassen. Het parking gedeelte verliep eveneens rimpeloos en haalde de finish zonder kleerscheuren. Blijkt dat wij eindigen op de 16de plaats. Op zich niet goed met een Evo 7, maar toch opvallend dat wij in de laatste reeks 16 plaatsen goed maakten. Peter Baert was mij andermaal te snel af. Wij hebben evenveel ervaring met een Evo 7 en hij finishde mooi 12de. Wij hebben intussen de bevestiging gekregen van onze deelname aan de finale op 20 februari met de Evo 7 van Colsoul."

:: Het JMD Racing Team van Jean-Marie Decloedt en Mario Peene kende opnieuw geen geluk in Zolder. Hun verslag: "Vijf december, koud maar droog weer, de tweede manche van de Wintercup en de laatste wedstrijd voor het JMD Racing Team van dit rallyseizoen. Na een pechvol rallyjaar met zelfs tijdens de eerste Wintercupmanche nog de zorgen om de cilinderkoppakking en remproblemen hoopte het JMD Racing Team het seizoen wat beter af te sluiten. Dankzij het snelle optreden van Jos Boon Racing en het herstellen van de motor kon het team toch in de tweede manche van de Dunlop Wintercup starten. Zelfs nog op het laatste moment werden de remmen door het JMD Team aangepast en zo werd gehoopt om eens zonder zorgen en problemen te finishen. Maar ondanks alle inspanningen werd deze laatste rit echt wel 'de kers op de taart'. Na een eerste verwittiging na de eerste trainingsrit volgde ook een tweede maar beslissende opmerking over het geproduceerde geluid. Jean-Marc en Mario werden onverbiddelijk uit koers gezet. Het rallyseizoen eindigde daar en wel direct voor het diep ontgoochelde Racing Team. Van de weinige kilometers die Jean-Marc kon rijden was hij alvast zeer tevreden. De Subaru-bolide draaide als een gesmeerde machine en ook met de remmen werd alvast wat vooruitgang geboekt. "Toch nog IETS positiefs", aldus Jean-Marc. Ondanks de teleurstelling bleef het Racing Team enthousiast supporteren voor de collega-rallyrijders. Tijdens de terugrit naar de kust werd er alvast druk nagepraat over de plannen met de Subaru, want het actieve team zal zeker niet blijven stilzitten tijdens de komende maanden."

:: Didier Spillebeen (BMW E30, 62ste) was, nog meer dan anders, oerspectaculair aan het werk op de Terlaemen-omloop. "De Wintercup was een laatste afsluiter voor mij. Voor deze twee wedstrijden nam ik een goeie vriend mee als co, David Vanackere, die tevens co is van Frederiek Houttekiet die met een gele Peugeot 205 16v rijdt. We hadden afgesproken om ons enorm te amuseren. Dat hebben we ook gedaan! Het glijden op hoge snelheid heeft toch een serieuze kick gegeven. Ik heb mijn auto toch wat beter leren kennen, zoals het oefenen om bochten aan elkaar zetten, in de slip natuurlijk, en dat lukte al aardig op dat binnenplein. Je kan je daar enorm veel permitteren, want het is er viermaal zo breed als een binnenweg. Ga je rond of vijf meter te ver, dan heb je toch nog niets mee. Hier en daar was het wel opletten, want betonnen muren kunnen van een mooie wagen schroot maken. Dat was dan wel een beetje voetje opheffen in zulke situaties. Het was een zeer aangename wedstrijd, en we waren blij dat we meer kilometers mochten rijden dan vorige week. Als de wagen na het grote winternazicht klaar is tegen de finale, zullen we daar weer aan de start verschijnen."

:: Robby Vanhees sloot zijn succesrijk seizoen af met een deelname aan de tweede manche van de Dunlop Wintercup. De winnaar van de Ford Focus Tour kreeg voor de gelegenheid Bart Geris als co-piloot mee, die dit zitje door het Vabeco-team aangeboden kreeg op zijn trouwfeest. Na een geslaagde wedstrijd, met als uitschieter een zesde tijd in het donker in de laatste reeks, werd het team afgevlagd als tiende algemeen en derde in klasse M, na Kevers en Princen. Naar verluidt komt er in 2005 geen nieuwe Focus Tour, zodat het Vabeco Racing Team wellicht kiest voor een programma à la carte. Meer nieuws over hun plannen in 2005 mag midden december verwacht worden.

:: De 18-jarige Pieter Snick uit Reninge beleefde zondag de dag van zijn leven. Hij mocht namelijk plaatsnemen aan het stuur van de Citroën Saxo van EMG als winnaar van de Dunlop-wedstrijd. Zijn relaas: "Donderdag kreeg ik te horen van Dunlop dat ik gewonnen had met de prijsvraag. Ik was enorm gelukkig omdat het een echte kinderdroom van me was om ooit rallypiloot te zijn! Ik ging wel eens kijken om volgend jaar of zo eens te rijden, maar nu is het al eerder gekomen dan verwacht... Ik ben een rallyfan in hart en nieren en dit jaar deed ik ook service bij R-Tec voor Bernd Casier en Daisy Cols. Zondagochtend waren er de verkenningen. Het was allemaal nieuw voor mij: de co-piloot, de auto, het parcours,... In de eerste verkenning was het vooral wennen aan de auto. De tweede rit ging al iets vlotter. Dan moest ik vertrekken voor de eerste reeks. De baan was nog niet echt droog. Ik vertrok goed! In de tweede ronde rond het circuit wilde ik een auto inhalen. Dit lukte me, maar hij bleef achter me en ik verslikte me even in een chicane. Daar heb ik wat tijd verloren, ik eindigde in de eerste reeks dan als 75ste algemeen en zesde in de klasse. Reeks twee en drie gingen perfect, ik voelde de auto goed aan en ging telkens wat sneller en sneller. Ik was ook geleerd na mijn kleine slippartij in de chicane. De tijden zijn het bewijs: ik ging van 75 naar 68 en dan naar 66 in reeks drie. Tijdens reeks vier begon het stilaan wat licht te regenen. De baan kwam vettiger. M'n enige doel was snel en zuiver uitrijden en dat lukte me, buiten mijn verwachtingen in zakte ik nog van 66ste naar 59ste algemeen en vierde in de klasse. Ik ben zeer tevreden over m'n resultaat, voor mijn debuut in de rallysport. Ik heb veel bijgeleerd dankzij m'n co-piloot, het was echt een leuke kennismaking. Hopelijk komt er in de toekomst meer uit de bus, want ik zal zeker en vast m'n best doen om in de toekomst verder rally te rijden... Het enige probleem is een sponsor...;)"

:: Ook Kevin Verbeke, broer van Fangio en Jeffrey die beiden als piloot actief zijn, was één van de winnaars van de Dunlop-wedstrijd. Hij mocht het co-pilotenzitje innemen naast Peter Bulckaen in de Opel Ascona van CSL. "Toen ik te horen kreeg van Dunlop dat ik het zitje naast Peter Bulckaen in de CSL-Ascona had gewonnen, was ik natuurlijk heel enthousiast. Jammergenoeg heeft het niet lang mogen duren, op het einde van de eerste KP, net voor het afrijden van het circuit kregen we de Ascona niet meer in versnelling. We hebben de KP dan uiteindelijk toch nog kunnen uitrijden in derde versnelling. Op de service heeft het CSL-team nog geprobeerd om de koppeling te herstellen, maar dit was niet meer mogelijk. Dikke tegenslag dus, maar al bij al was dit toch een zeer leuke ervaring, die natuurlijk naar meer smaakt! Ik zou ook graag Dunlop en Pitstop bedanken die dit mogelijk hebben gemaakt. En natuurlijk ook Peter Bulckaen, die trouwens een heel sympathieke gast is, voor de heel plezante dag!"

Terug naar de nieuwspagina