Pieter Tsjoen gaat morgen met een comfortabele voorsprong de slotdag in. De Focus-piloot wist vandaag 2'19" bonus te vergaren op Xavier Bouche, die met zijn Skoda meer dan een minuut verloor op de laatste proef na een lekke band. De derde plaats is in handen van Larry Cols, die al op 3'36" staat met zijn Lancer Evo 7 groep A. Naar het einde van de dag toe zag hij wel Timothy Van Parijs en zijn Porsche naderen tot op 4", als gevolg van turbo- en transmissieproblemen. Hubert Deferm staat vijfde met zijn Impreza WRC op iets meer dan vier minuten, nadat hij even van de baan gaan, zonder schade weliswaar.
Patrick Snijers volgt op meer dan vijf minuten als zesde, even voor Bob Colsoul, leider in groep N. Chris Van Woensel staat voorlopig 8ste met zijn Nissan, op één seconde gevolgd door Steve Matterne, tweede in de standaardklasse op 16" van Colsoul. Alexandre Romain maakt met de VW Polo Super 1600 de top-10 rond. Hij ligt meer dan een minuut voor op teamgenoot Alexandre Busin. Stéphane Boelens ligt met de Geko-M3 11de, net voor Kris Princen, die halfweg wedstrijd de leiding in groep N had maar daarna teruggeslagen werd door een sortie. Bij de toppers is voorlopig enkel Yannick Bodson (Audi S2) uit de wedstrijd verdwenen, maar hij start morgen opnieuw dankzij het SuperRally-systeem.
Mooie strijd in de RACB Rally Cup, waar de top-5 binnen de minuut ligt. Burton heeft de leiding, Servais en Croes volgen op 27", Lauwaert op 41" en Grooten op 45". In de Fiesta Sporting Trophy nam Frederik Verstraete terug de snelste start, maar na zijn opgave (motor) nam Cédric Clement het commando over. Raphaël Auquier volgt op 44", Bert Coene op drie minuten.
Spanning ook bij de Historics, waar Olivier Tanghe (Porsche) 18" voorsprong heeft op Geert Vandoorne (Escort MK I). Maertens (Ascona 400) volgt als derde op meer dan twee minuten. In het RACB Rally Criterium ging de zege naar Michel Lamquet (BMW M3), die het met ruime voorsprong haalde van Blaise (Corsa) en Damsin (Saxo). Later meer hierover.
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
Pieter Tsjoen opnieuw topfavoriet
Na zijn one-manshow in de TAC Rally, is iedereen er van overtuigd dat Pieter Tsjoen ook dit weekend weer over de
concurrentie zal walsen. De Focus-piloot zal weliswaar iets meer 'tegenstand' kennen dan in Tielt. Xavier Bouche
zal immers van de partij zijn met de Skoda Octavia WRC '03 die hij in de Ardenne Bleue Rally bestuurde, aangezien
de Impreza groep A van 'ZaZa' niet tijdelijk hersteld raakte. Een derde WRC is in handen van Hubert Deferm (Subaru Impreza),
die de strijd mag aangaan met de groep A's van Cols (Mitsu) en Lebrun (Celica) en de GT's van Van Parijs (Porsche)
en Van Woensel (Nissan). Andere vertrouwde namen aan de start in Namen zijn groep N-rijders Colsoul (Lancer Evo 9),
Matterne (Lancer Evo 8), Princen (Clio) en Collard (Clio). In RMS gaat alle aandacht naar Patrick Snijers, opnieuw aan de start met
de Caen-BMW waarmee hij in Tielt reed. Bodson (Audi) is ook terug present, net als de BMW's van Boelens, Lejeune en Prinzie.
Jean-Marc Gaban zal het debuut van zijn nieuwe Porsche 993 moeten uitstellen, want de wagen is nog altijd binnen bij
Proflex. In Namen zien ook twee Polo's Super 1600 aan het werk te zien. De wagens van René Georges zijn in handen
van Alexandre Romain en Alexandre Busin. De Wallonie telt ook mee voor de RACB Rally Cup, de Ford Fiesta Sporting Trophy,
het Kumho Historic Rally Championship en het RACB Rally Criterium, waaraan een 60-tal wagens deelnemen (oa
Debaty, Degeling, Lamquet, Leune, Lootens, Blaise,...)
(deelnemers)
Timing & Parcours
De wedstrijd gaat morgenavond al van start om 20u30 met een showproef op de Citadel. Zaterdag staan 3 x 4 KP's op het
programma, zondag 2 x 4 proeven. De deelnemers aan het Criterium rijden zaterdag 10 van de 12 proeven.
(timing)
Rallycentrum
Jambes is terug het rallycentrum van de wedstrijd. Voor plannetjes van het rallycentrum kun je
hier terecht.
De toegangsprijs bedraagt 20 € voor een gans weekend, 5 € per KP en 10 € voor de showproef op vrijdag.
Website: www.rallyedewallonie.be.
Het samenbrengen van alle categorieën betekent echter niet dat de Condroz zijn EK-statuut verliest. Aan het einde van de wedstrijd zullen twee klassementen opgemaakt worden: één voor alle deelnemers die de finish bereikt hebben en één voor de deelnemers aan het EK. Het systeem, dat overigens al twee jaar in de Nederlandse Golden Tulip Rally wordt gebruikt, zal ongetwijfeld heel wat toeschouwers en deelnemers tevreden stellen.
Het is momenteel niet uitgesloten dat ook wagens uit het RACB Rally Criterium zullen kunnen starten. In elk geval zullen maar 190 teams toegelaten worden. Een aantal dat snel bereikt kan worden, aangezien de organisatie drie jaar geleden 205 inschrijvingen ontving.
De wedstrijd was nog niet goed en wel begonnen of er was al meteen één favoriet uitgeschakeld: Paul Lietaer. De Polle moest met zijn M3 twee proeven afwerken met cardanproblemen. Vooraan maakten Hubert Deferm en Andy Lefevere er meteen een leuke strijd van. Lefevere nam de snelste start, maar het was Deferm die na de eerste ronde als leider naar het rallycentrum mocht met drie tellen voorsprong. De Subaru en de BMW bleven elkaar bekampen in de tweede ronde, met als resultaat dat ze ex-aequo aan de leiding stonden halfweg wedstrijd! Ondertussen lag Claudie Tanghe derde op een halve minuut, was Monnens al op anderhalve minuut gereden en kwam Lietaer terug de top-10 binnen.
De spanning in de derde ronde was maar van korte duur, want net toen Deferm met twee seconden voorsprong de leiding had genomen, verloor hij op KP 10 meer dan een minuut door een schuiver. Lefevere kwam terug op kop, met na de derde ronde 31" bonus op Claudie Tanghe. Maar, in de vierde en laatste ronde sloeg het noodlot toe voor de autohandelaar. Op de kasseien van KP Le Touquet brak het differentieel van de BMW, met onmiddelijke opgave tot gevolg. Tanghe nam zo de leiding over en werd twee proeven later als winnaar van deze 4de LRT Comines Rally afgevlagd. Voor de Komense drukker was het al de tweede zege in zijn thuiswedstrijd, na zijn overwinning in 2003 met de Saxo Kit Car.
Hubert Deferm werd alsnog tweede algemeen met zijn Subaru op een dikke minuut. Gunther Monnens finishte als derde met de Gommers-BMW M3, die op het einde motorproblemen kende. Didier Legros (Subaru) kon van de regen profiteren om in de laatste ronde nog Didier Duquesne (BMW) voorbij te gaan voor de vierde plaats. Na zijn minutenverlies in het wedstrijdbegin werd Paul Lietaer uiteindelijk nog zesde. In Div 4 werd de top-10 vervolledigd door Ceenaeme, Deleersnijder, Vanneste en Vermeulen.
Door het forfait van Moulin was Raymond Horgnies al van een belangrijke concurrent verlost in de strijd om de zege in Div 3-2-1. Horgnies moest eerst nog rekening houden met Dumon (Subaru), maar toen die uit de wedstrijd verdween kon Horgnies rustig naar de zege rijden. Hij haalde het met 2'29" van Venant (Subaru) en was 4'46" sneller dan Verstaen (Corsa). Vandenabeele (Corolla, 7de) en Vandoorne (Ascona, 8ste) waren de enige West-Vlamingen in de top-10.
In Komen werd ook gestreden voor de spektakelprijs, iets wat ook boven de taalgrens navolging zou moeten krijgen. Didier Spillebeen verdedigde met glans zijn titel, maar moest toch zijn meerdere erkennen in Lieven Denys, showbeest van de dag in Divisie 4. In Div 3-2-1 ging Lehoucq (Manta) met de bloemen naar huis. Veel spektakel, maar ook veel opgaves in en rond Komen: Hosten (cardan), Milleville, Cantraine (sortie), Dekeersgieter, Van Hoof (sortie), Czech, Marique, Debaere, Beernaert, Coremans,...
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere - Carl Daems - Geert Vanluchene - Eigen foto's
:: Wegens tijdsgebrek (schoolwerk) geen reacties/verslagen van teams on-line!
:: Foto's volgen woensdag, video donderdag!
Scuderia Vervica kan zoals steeds rekenen op een sterk en ruimbezet deelnemersveld. Ook dit jaar belooft het zo te worden, want nu al zijn bijna 100 teams ingeschreven. In totaal worden 150 wagens toegelaten. Reeds ingeschreven zijn de Lancers van Dujardin, Pyck, Barbier, Dekeerle, Vanlaer en Van Keer, de BMW's van Tanghe, Alliet en Soenens, de Opels van Boulat, Vermeulen en Van Lancker, de Seys-Clio van Van Parijs, de Depuydt-Saxo KC van Desimpel,... en dan worden toppers als Lefevere, Desmet, Lietaer en Bruyneel nog verwacht. Bekijk hier de voorlopige deelnemerslijst.
Op vrijdag 12 mei kun je vanaf 15u30 in het rallycentrum (Broederschool) terecht voor de technische controle. Zaterdag 13 mei gaat de wedstrijd van start om 9u30 op het podium, om daar weer te eindigen om 20u30 (timing). De KP's Kruiseke, Geluwe en Wervik worden elk viermaal verreden, goed voor 122,4 km KP.
Voor alle verdere info (oa reglement, inschrijving,...) kun je terecht op www.scuderiavervica.be. Daar kunnen ook kaarten voor de wedstrijd gewonnen worden! Wie een inkomkaart on-line besteld krijgt er een gratis programmaboekje bij.
Binnenkort geven ook wij vrijkaarten weg voor deze wedstrijd!
Deferm tegen de BMW's
Vorig jaar moest Hubert Deferm in Komen aan de kant met pech, maar dit jaar zou de kasseienlegger graag orde op zaken stellen met zijn
Subaru Impreza groep A. Hij zal daarvoor wel eerst een resem snelle BMW's achter zich moeten laten, in de eerste plaats de E36 M3 van
Andy Lefevere. Daarachter zal wellicht een ware M3 E30-strijd ontstaan, met thuisrijders Claudie Tanghe en Patrick Milleville
tegenover Gunther Monnens en ex-winnaar Paul Lietaer. De hoogste klasse (14) wordt verder aangevuld door
Legros, Decloedt (beide Subaru), Duquesne, Gommers, Ceenaeme (allen BMW), Dekeersgieter (Celica), Vermeulen (Escort),...
Snelle tweewielaangedreven wagens zijn er ook, met de Corolla KC van Hosten en de Manta van Deleersnijder, die het mogen
opnemen tegen Horgnies (Manta) en Moulin (Astra), favorieten in Div 3-2-1. Voor het spektakel zullen we vooral op de VAS-piloten
moeten rekenen, zoals Spillebeen (BMW), Verbeke, Denys, Dene (allen Ascona) en Vanmarcke, die debuteert met zijn Talbot
Lotus. (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours werd dit jaar terug volledig veranderd. In totaal staan 15 KP's (3 x 4 KP's + 3) op het programma, goed
voor ongeveer 120 km tegen de klok. Er wordt van start gegaan om 8u20 in het rallycentrum, de finish is voorzien
omstreeks 18u30.
(timing)
Rallycentrum
Het wedstrijdsecretariaat, podium en gesloten wagenpark zijn terug gevestigd in het Koninlijk Atheneum Fernand Jacquemin
in Komen, al is de indeling wat herzien gezien om meer parking voor het publiek te creëeren. Je kunt er ook terecht
voor een programmaboekje, de toegang zelf is gratis!
:: Website: www.lysracingteam.be.
"Op vrijdag 16 en zaterdag 17 juni vindt er telkens vanaf 18u een Breugelmaaltijd plaats. Deelname aan de maaltijd kost 10 €, met kans op gratis
deelname aan de Rallysprint van Reningelst later op het jaar.
Zaterdagnamiddag vanaf 14u is er animatie voorzien, en kan je eveneens een
pannenkoek of ijsje nuttigen in de tent. Dit event wordt georganiseerd door
drie lokale rallyteams (Aeck - Aeck, Samaey - Pattyn en Delaere - Vanderstraete).
Op zondag 18 juni:
11u00: aperitiefconcert
14u30: degustatie Franse wijnen
15u30: modedefilé
17u00: debat tussen organisatie Ypres Westhoek Rally en aanwezige publiek (met moderator)
18u15: voorstelling van een aantal deelnemers met wagen aan de rally (met
moderator)
20u15: optreden coverband
22u15: trekking van een aantal prijzen onder het aanwezige publiek, prijzen
die de rallyfan vast en zeker kunnen bekoren
Diverse standjes zijn open in de tent, waaronder Domino. Op de stand van
AC Targa Florio kan de rallyfan zijn vooraf besteld ticket voor de rally
dan ook komen afhalen.
Uiteraard is er gratis toegang tot de tent van AC Targa Florio op de grote
markt van Ieper.
Op maandag 19 juni om 19u00 is er plaatsing van de wagens van Autostal Atlantic, met voorstelling van hun
club in de rallytent op de grote markt van Ieper. Dit wordt eveneens verzorgd door een
moderator."
Voor meer info kun je terecht bij Bruno via bdi@pandora.be.
Deelnemerslijst en alle andere info terug te vinden op www.lysracingteam.be.
Dieter: "We zijn al volop aan de demontage bezig. We zullen de wagen compleet van nul opbouwen en deze volledig volgens de fabrieksversie monteren. De motor heeft standaard 155 pk, er zit een platensper in van 75 % met korte steek en een 5-bak van ZF met rechte tanden. De motor wordt nog opgevoerd tot een goede 200 pk. En dit voor +/- 850kg, als dat geen vonken zal geven! We hopen van start te kunnen gaan in de Omloop van Vlaanderen maar het gaat niet gemakkelijk zijn. We zullen er zeker nog mee rijden dit jaar."
De wedstrijd start terug op vrijdagavond met een showproef op de Citadelle. Zaterdag staan 3 x 4 KP's op het programma, zondag 2 x 4 KP's. Na twee proeven wordt telkens teruggekeerd naar het rallycentrum.
Een voorlopige deelnemerslijst en timing kun je nu al bekijken op de website van de Automobile Club Namur: www.rallyedewallonie.be.
Caroline: "Na veel aarzeling en onderling overleg, hakten we gisteren definitief de knoop door en besloten we om de door ons geliefde klasse 4L te verlaten. Waar we indertijd met de gehuurde Saxo van Caen en later met onze Peugeot 106 Gr.A steeds meer onze plaats wisten te vinden, zullen wij nu voortaan op terugblikken als mooie herinnering. Steeds vaker had Nico het over een achterwielaangedreven wagen en verkoos hij ook om een BMW van Caen te huren voor de Short Ettelgem inplaats van Ieper te rijden met onze eigen wagen. Daarom hebben wij dan ook de keuze gemaakt om het competitieve in te ruilen voor een meer spektakelgericht avontuur. Volgende zondag staan wij dan ook in Komen aan de start met de gekende Opel Ascona van CD Motors, weliswaar met gemengde gevoelens. Het is een enorme verandering en de tijd is te kort om de wagen alsnog 'onder de voet' te krijgen... maar wij gaan de uitdaging aan en aanzien het als een test en krijgen daar in de Walen zeker de kans om de Ascona te leren kennen. Ons verder programma bestaat uit Wervik, Ettelgem, Staden, de Omloop van Vlaanderen en Koekelare."
Het verslag van de TAC Rally van Frank en co Kevin Demeyer kun je hier lezen.
De voorlopige deelnemerlijst, alsook timing en alle andere info kun je raadplegen op www.lysracingteam.be.
"Afgelopen weekend was er de TAC Rally, dus... Inderdaad, het hoofdaandeel van aflevering 43 van 'Power & Passion' gaat over deze manche uit het Belgische Kampioenschap. We waren ter plaatse en namen heel wat interviews af o.a. van enkele winnaars: Wim Lootens (winnaar Criterium), Stijn Vandenberghe (winnaar Gr N, Criterium), Bert Coene (winnaar Ford Fiesta Trophy), Koen Lauwaert (winnaar RACB C2 Rallycup), Paul Lietaer (winnaar Historics) en natuurlijk Pieter Tsjoen (algemeen winnaar) en Bob Colsoul (2de algemeen + winnaar groep N). Verder spraken we met Barbier Filip (TopRadio-rallyteam), Davie Meert (coördinator Ford Fiesta Trophy), Hubert Duferm, Timothy Van Parijs, Patrick Snijers, Bart Dujardin, Franky Beel (co van Peter Desmet) en ook van Ian Davis. Deze laatste is ingenieur bij M-Sport en hielp aan de setting van de Focus WRC van Pieter Tsjoen. We hebben ook een paar verliezers: Frederik Dekeyser en Xavier Alliet. U merkt al dat het onbegonnen werk is om deze allemaal de revue te laten passeren, want we hopen ook nog te kunnen bellen met de voorzitter van de organisatie voor een round-up, en Kevin Ervinck zijn neutrale ongezouten mening te kunnen laten geven over deze BK-wedstrijd. En bovendien was er ook nog die rally op Corsica: zouden we nog tijd kunnen vrijmaken voor Bernd Casier, François Duval en/of Marc Vandalen (Kronos)? Luisteren dus! Elke dinsdag trouwens op 105 FM, van 20 tot 22 uur."
:: Einduitslag
De TAC Rally was voor Pieter Tsjoen de tweede wedstrijd met zijn nieuwe Ford Focus WRC. In de Ardenne Bleue Rally kregen R-Tec en M-Sport, die zich over de Focus ontfermen, de wagen maar niet goed afgesteld. In Tielt was dit niet het geval: het team vond meteen een perfecte setup, voldoende om meteen een kloof te slaan op de 'concurrentie'. Tsjoen kon al vroeg beginnen controleren, wat zeker geen makkelijke taak was op de verraderlijke wegen. Aan de finish had de Focus-rijder 6'07" voorsprong bijeengereden op Bob Colsoul, die in de laatste ronde nog voorbij Hubert Deferm ging, toen zijn Impreza WRC op drie cilinders begon te draaien. Deferm werd geklopt voor de tweede plaats met één seconde.
Ook de rest van de top-7 zat dicht bij mekaar. Timothy Van Parijs verzorgde terug het spektakel met de Porsche 911 en werd vierde op 6'27" van de winnaar. Zonder lekke band stond Van Parijs op het podium. Hij versloeg de Corolla WRC van Peter Desmet met vijf seconden. De streekrijder had zelf maar twee tellen voorsprong op Steve Mattere (Lancer Evo 8). Matterne werd tweede in groep N, 12" voor Kris Princen, die opnieuw indruk maakte aan het stuur van zijn Clio Ragnotti. Op meer dan een minuut van Princen finishte Bart Dujardin (Lancer Evo 6 groep A) als laatste in de punten. Patrick Snijers finishte als negende met de BMW M3 van Caen, een combinatie die spektakel opleverde. Paul Lietaer sloot met zijn Ford Escort MK II de top-10 af, voor Van Woensel (Nissan 350Z), Schiettecatte (Subaru), Lauwaert (C2), Pyck (Lancer) en Boelens (BMW).
Waar zaten de andere favorieten? Larry Cols had dicht kunnen eindigen, maar zag na KP 1 al de motor van zijn Evo 8 stukgaan. Claudie Tanghe haalde zelfs de finish van die eerste KP niet, toen hij het carter van zijn M3 openreed op de jump. Andy Lefevere (BMW) schoof op KP 9 in een gracht, één proef later ging Xavier Bouche (Subaru) overkop. Ook Vanhees (Lancer), Croes (C2) en Dekeerle (Lancer) moesten de handdoek werpen na een sortie. Andere opgevers waren Louies (steekas) en Vandoorne (koppeling).
Lietaer won terug overtuigend het Historic-gedeelte met meer dan 3' voorsprong op Didier Vanwijnsberghe (Escort MK II, 16de). Geert Beauprez (Porsche, 21ste), Yves Bruneel (Transeurope, 25ste) en Vantieghem (Escort MK II, 31ste) vervolmaakten de top-5 in groep H.
In de RACB Cup ging de zege naar Koen Lauwaert, die de wedstrijd overheerste ondanks een lekke band. Burton en Servais waren de enige andere C2's aan de finish. In de eerste manche van de Fiesta Sporting Trophy ging de zege naar Bert Coene, die het haalde van Hein Derynck en Cédric Clement. Verstraete en Deblieck gingen van de baan terwijl Raphaël Auqier moest opgeven met een kapotte motor toen hij van vierde naar eerste schakelde.
:: Foto's: Koen Demeyere - Eigen foto's
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be.
:: Meer foto's en video's (inclusief onboard!) de komende dagen on-line!
Strijd verzekerd... achter Tsjoen
In de Ardenne Bleue Rally stond de nieuwe Ford Focus WRC 05 van Pieter Tsjoen nog niet helemaal op punt. De vraag is maar
of de Focus meteen zijn draai zal vinden in Tielt. In elk geval start de Vergokan-piloot als favoriet voor
deze 33ste TAC Rally. Kandidaten voor een podiumplaats zijn er genoeg. Denken we maar aan Xavier Bouche (Subaru Impreza),
die het mag opnemen tegen WRC-piloten Deferm (Impreza) en Desmet (Corolla).
Larry Cols, Bob Colsoul en Steve Matterne komen allen aan de start met een Colsoul-Mitsu. De tuner zelf geeft forfait wegens ziekte.
Met Van Parijs (Porsche), Van Woensel (Nissan 350Z) en Lefevere, Snijers en Tanghe in een BMW M3 zijn ook de
achterwielaandrijvers in staat voorin mee te spelen. Tussen alle 4WD -en RWD-geweld vinden we Kris Princen terug,
die met zijn Clio Ragnotti terug voor de verrasing kan zorgen, zeker met het voorspelde regenweer. Andere kandidaten voor
een dichte ereplaats zijn de Lancers van Vanhees, Dujardin, Pyck en Barbier, de Porsche van Schmelcher, de snelle
Historics van Lietaer, Vanwijnsberghe en Vandoorne,... In de RACB Rally Cup mag thuisrijder Lauwaert het opnemen
tegen o.a. Croes. Tielt betekent ook het langverwachte debuut van de Fiesta Sporting Trophy, waarin zes wagens starten.
Het loont zeker de moeite om na de doortochten van de nationale rijders even te wachten op de deelnemers van
het RACB Rally Criterium. Bijna 30 piloten uit het VAS-circuit komen hier aan de start, met als blikvangers
Alliet (BMW M3), Leune (BMW M3), Hosten (Corolla KC), Dekeersgieter (Celica) en Ceenaeme (BMW 325).
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Zaterdagmorgen gaat de eerste wagen om 8u op het podium van start voor vier ronden van vier KP's. Dat is één KP per ronde
minder dan vorig jaar, want KP Zoning valt weg. Op de andere vier proeven, Schuiferskapelle, Ondank, Poelberg en Oosthoek,
zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. De 16 proeven zijn goed voor 151 km KP. De Criterium-rijders rijden enkel de eerste
drie ronden. De eerste wagen mag om iets voor 20u op het podium verwacht worden.
(timing)
Rallycentrum
Place to be dit weekend is de Europahal in Tielt. Daar bevindt zich het podium, met rondom het servicepark. Morgen kun
je er al terecht voor de technische controle, tussen 15u en 22u. Tussen 19u15 en 21u15 komen de eerste 20 wagens
van elke wedstrijd.
:: Website: www.tacrally.be
:: Video
:: Foto's David Mares
Chris: "We hebben dinsdag de knoop doorgehakt. Een tussenstuk van de versnellingsbak moet uit een blok aluminium gemaakt worden. Dat onderdeel was niet tijdig klaar. Omdat de Nissan vrijdag in Tielt moet staan voor de technische keuring, restte er te weinig tijd om de versnellingsbak nog voor deze rally in te bouwen. Natuurlijk is het een ontgoocheling dat de versnellingsbak niet tijdig geleverd werd. Ik was benieuwd naar onze tijden in vergelijking met die van Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar met zijn 3,4-liter BMW M3. Nu moeten we opnieuw met de standaard versnellingsbak rijden. We gaan er het beste van maken, maar we kunnen onze kansen zeker niet optimaal verdedigen. Ik hoop op veel regen, want anders wordt het helemaal moeilijk. Ik heb de beelden na de Ardenne Bleue, samen met het team, bestudeerd. Het is duidelijk dat de Nissan veel potentieel heeft, maar dat de verhoudingen van de bak te lang zijn. Aan vermogen hebben we geen gebrek, want de 350Z levert een kleine 300 pk. Bovendien is de wegligging uitstekend, al kunnen we op dat vlak in Tielt misschien nog wat tijd winnen. In Spa waren de omstandigheden te slecht om veel te experimenteren met de vering. Daar gaan we in Tielt zeker verder aan werken."
Net als in Spa gaat Van Woensel de uitdaging aan met de Porsches. "In onze categorie, GT-P, kijken we natuurlijk uit naar de strijd met de Porsches van Tim Van Parijs en Henri Schmelcher. Tim heeft sterk gereden in Moorslede. Ik denk dat hij zijn Porsche ondertussen onder de knie heeft. Hoe hoog we zelf kunnen mikken zal afhangen van het weer..."
Daarnaast werkt Peter samen met Ludo L'Hoyes aan een ambitieus plan voor de Sezoensrally in Bocholt. "Het ziet er naar uit dat wij in Bocholt (Sezoensrally) met een verrassing voor de dag gaan komen. Wij, en vooral Ludo L'Hoyes (Wintercup) is hard aan het werk om een project rond te krijgen. Het gaat in de goede richting maar we mogen nog niet te voorbarig zijn. Wellicht zullen wij met twee Colsoul Lancers starten, eentje voor Hilde en mijzelf en eentje voor Ludo en.... Tja, een naam kunnen wij nog niet geven, maar kunnen wel verklappen dat het om een topper gaat! Hopelijk slagen wij in dit project en kunnen wij in Bocholt twee identieke wagens presenteren.", aldus Peter.
Didier Duquesne kwam vorig jaar voor de dag met een originele BMW Compact. In de voorbije TBR Rally was hij echter
iets te onstuimig met zijn achtertrekker en belandde hij in een gracht. De Compact werd tijdens de winterstop
volledig gereviseerd en bovendien in een nieuw kleedje gestopt. Daarnaast werd de wagen ook aan de technische
kant verbeterd. Dit weekend zullen Didier en co Jean-Yves Malfait aan het werk te zien zijn in Tielt (°36). Daarna
volgen Komen, Wervik, enkele ASAF-wedstrijden en de Omloop van Vlaanderen, de afspraak van het jaar voor het team.
De service zal verzorgd worden door DMS. Tussen de wedstrijden door neemt co Jean-Yves de
Beemer onder handen.
|
06 mei: Rallysprint Monteberg
13 mei: 12u van Wervik
2 juli: Rally van de Suikerstreek
16 juli: Rally van Oudenburg
30 juli: Rallysprint van Linter
27 augustus: Short Rally van Kasterlee
24 september: Rallysprint van Roes
31 september: Rally van Haspengouw
22 oktober: Rally van Sombreffe
12 november: Hemicuda Rally
Nationaal + Historic (groep H):
1.Tsjoen
2.Deferm
3.Bouche
4.Van Parijs
5.Colsoul B
6.Van Woensel
7.Lefevere
9.Colsoul G
10.Princen
11.Snijers
12.Tanghe
14.Lietaer
15.Beauprez
16.Vandoorne
17.Vanwijnsberghe
18.Schmelcher
19.Desmet
20.Matterne
30.Prinzie
32.Dujardin
36.Duquesne
37.Louies
43.Croes, gevolgd door de 4 andere C2-rijders
57.Coene, gevolgd door de 5 andere Fiesta-rijders
65.De Keyser
RACB Rally Criterium
101.Hosten
102.Alliet X
103.Leune
104.Dekeersgieter
105.Ceenaeme
106.Alliet T
107.Debaere
108.Vanneste
109.Struyve
110.Daele
:: Op hun Rally Party stelde Mies Racing de Ford Sierra RS Cosworth voor. Hiermee zal Dirk Vermeirsch volgende week als nulwagen rijden. De gloednieuwe bolide zal ongetwijfeld voor heel wat spektakel zorgen, herinner u de passages van de Fina-Sierra in 2004! Voor Wervik is de Sierra al verhuurd aan Stefaan Prinzie. (foto www.miesracing.be)
:: Hein Derynck is één van de piloten die dit jaar in de Fiesta Sporting Trophy gaat rijden. De Fiesta A7 waarmee hij vorig jaar reed werd gisteren verkocht en afgehaald voor export. Bij Floral Racing wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de nieuwe Fiesta van het duo Derynck-Malais.
:: Naar jaarlijkse traditie wordt woensdag een shakedown gehouden en dit op de vroegere KP De Ratte. De start van de proef bevindt zich in de Willekomstraat, te bereiken via de Wingensesteenweg (baan Tielt-Wingene). Zo'n 40 wagens zouden deelnemen, waaronder enkele toppers. De inkomprijs bedraagt 5 €.
:: Forfait in het RACB Rally Criterium van Jan Czech (Opel Tigra): "Door sponsorperikelen zal ik helaas niet kunnen deelnemen aan de TAC Rally. Hoe spijtig ik het ook vind om er niet bij te zijn wens ik al mijn collega's een sterke wedstrijd toe en moge de rapste winnen. Hopelijk kunnen wij nog een bijkomende sponsor vinden voor de rest van het jaar want ik vind het Rally Criterium een mooi initiatief voor mensen met een kleiner budget."