WRC's hoeven we volgend jaar niet echt veel te verwachten. Pieter Tsjoen, die dit seizoen overheerste met zijn Toyota Corolla, heeft nog geen duidelijkheid over zijn plannen. Indien nonkel-sponsor Steven Vergalle terugkomt op zijn beslissing om niet meer in België te rijden, ziet Tsjoen een vier à vijftal BK-wedstrijden aan het stuur van de Corolla wel zitten, dit gecombineerd met een aantal manches in het buitenland. Zoniet zou de Belgische kampioen wel eens vroegtijdig op rallypensioen kunnen gaan.
Ook al geen goed nieuws uit het kamp van de Super 1600's. Fiat stopt, althans met de huidige structuur, terwijl Marc Duez beslist heeft om uit de rallysport te stappen, op een sporadisch optreden na dan. Een VW Polo zou er misschien wel komen voor Cédric Verhees. Larry Cols zou al zekerheid hebben over twee wedstrijden met de Clio Super 1600: de Ypres Westhoek Rally en de Condroz Rally. In Ieper mag hij het opnemen tegen merkgenoot en regerend Europees kampioen Simon Jean-Joseph, die terug het EK afwerkt.
Future World heeft met de Porsche GT3 Road Challenge grote ambities: zes wagens (!) aan de start van elke wedstrijd, waarvan vier vaste en telkens twee gastrijders. Het project is alleszins aantrekkelijk: een formule all-in met een fenomenale wagen, die sneller, spectaculairder en zelfs goedkoper is dan een Super 1600. Misschien zien we Patrick Snijers wel aan het werk in een Porsche? De keuze tussen een GT3 of een Mitsubishi groep N is nog niet gemaakt.
Verder wordt het ook uitkijken naar de nieuwe groep RMS, waarin Tom Cooman zich al zeker zal engageren met de ex-Monnens Ascona. Ook Chris Van Woensel koos voor een achterwielaangedreven wagen, namelijk een BMW M3 waarmee hij zowel Belgische als Franse wedstrijden zal aandoen. En wat met de C2 Challenge? Laten we hopen dat de RACB het voortbestaan van deze promotiecup kan garanderen.
Bronnen: om. www.patricksnijers.com / www.turbo-magazine.be
Wat denkt u over het BK in 2005? Discussier erover op ons forum.
Het gastenboek hebben we vervangen door een heus forum. Wie wil discussiëren over actuele onderwerpen in de rallysport, zijn eigen team voorstellen, reclame maken voor evenementen, nakaarten over wedstrijden,... kan daar dus terecht! Men kan berichten posten zonder zich te registreren, maar wie zich registreert krijgt toegang tot een speciaal ledenforum. Hier zullen in de loop van januari links naar compilatiefilmpjes van 2002, 2003 (en later ook 2004) verschijnen, omdat de site zelf dan niet upgedate kan worden wegens examens voor de webmaster. Voor wie dus graag praat met andere rallyfans en bovendien wil genieten van extra videofragmenten, is registreren de boodschap! Het registreren is volledig gratis en duurt slechts enkele minuten.
"AC Targa Florio en RACB bevestigen nogmaals dat de Belgium Ypres Westhoek Rally, de zesde wedstrijd van het BK Rally en tevens meetellend voor het Europese kampioenschap, plaatsvindt gedurende het laatste weekend van juni. Afspraak dus op 24 en 25 juni 2005. Prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar vanwege AC Targa Florio.", aldus Stefaan Brackx, persverantwoordelijke van AC Targa Florio.
De Porsche GT3 Road Challenge heeft vanaf heden een eigen webstek: www.porschegt3roadchallenge.com. Op deze site is alle info te vinden omtrent het concept, de wagen en natuurlijk Future World, de partner van Porsche Motorsport voor deze nieuwe cup. De kalender omvat voorlopig de volgende wedstrijden: Hannuit, Tielt, Wallonie, Omloop van Vlaanderen, Haspengouw en de Rallye du Var (Saint-Maxime, Frankrijk).
Het chassis van de eerste Porsche voor de Road Challenge, gefabriceerd in Weissach (Duitsland) door Porsche Motorsport en Future World, is vandaag trouwens gearriveerd in de ateliers van Future World in Antwerpen.
|
Zoals algemeen al geweten, heeft Chris Van Woensel een BMW M3 E30 groep A aangekocht. CVW zal hiermee een programma à la carte afwerken, meerbepaald manches uit het Belgisch en Frans kampioenschap. Welke rally's juist gereden zullen worden staat nog niet vast. De M3, aangekocht in Frankrijk van Alain Heuninck, is reeds gearriveerd in de ateliers van CVW Rallysport en de mechaniciens van het team hebben zich dan ook meteen aan het werk gezet. Men hoopt een toonbare wagen klaar te krijgen tegen Rallyfever, de fuif van het team op 7 januari in de Knoet in Aarschot. Meer foto's en info op www.cvwrallysport.be. |
Rally algemeen (piloten)
1.Johan Vandeweyers (204)
2.Willy Bulen (146,5)
3.Dany Claesen (108)
Rally algemeen (co-piloten)
1. Frank Werckx (184,5)
2. Luc Bulen (146,5)
3. Koen Mertens (89)
Rally per klasse
Klasse G: Johan Vandeweyers
Klasse M: Dany Claesen
Klasse N: Willy Bulen-Luc Bulen
Rallysprint algemeen (piloten)
1. Bert Swerts (806)
2. Johan Vandeweyers (588)
3. Dany Claesen (553)
Rallysprint algemeen (co-piloten)
1. Jo Van Lee (540)
2. Nico Bellen (484)
3. Frank Werckx (386)
Rallysprint per klasse
Klasse B: Johnny Louies
Klasse G: Johan Vandeweyers
Klasse K: Bert Swerts
Klasse M: Dany Claesen
Klasse N: Bert Bosmans-Jo Van Lee
De algemene VAS-prijsuitreiking gaat voor de tweede maal op rij door in het Cultureel Centrum van Genk en dit op 29 januari.
1.Fuger Jean Luc/Iserentant Philippe (Ford Escort - 3J - 194,5)
2.Vandeweyer Jurgen (Opel Kadett - 2F - 187,9)
3.Kevers Tony/Lagneaux Serge (VW Golf Kit Car - 4M - 186)
4.Mattelé Patrick/Aldenhoff Serge (Honda Civic - 1B - 180,6)
5.Listrez Francis (Skoda Felicia - 4L - 179)
6.Dierckx Guy/Nietvelt Werner (Toyota Corolla - 1B - 178,6)
7.Lacante Benoit/Bocquez Koen (Peugeot 106 - 4L - 178,3)
8.Ave Ab (Peugeot 106 - 2D - 177)
9.Houthuys Stefan/Detraux Franky (Hyundai Coupe - 1C - 177)
10.Nuyts Michel (Daihatsu Charade - 1A - 174,8)
Teamchef Leon Vanhees: "Het heeft even geduurd maar uiteindelijk heeft het VABECO Racing Team dan toch de knoop doorgehakt voor 2005. Deze keer was het zeker geen makkelijke beslissing. Misschien waren er teveel keuzes ? Terug een programma met de Focus? Een nieuw avontuur met de Puma Kit Car? Of iets totaal anders zoals een goede groep N? Eén ding was vooraf duidelijk namelijk de keuze om verder te werken met Pauwels Motorsport, zelfs als het een groep N avontuur geworden zou zijn. Na veel wikken en wegen kiezen we voor een programma met de gekende zilverblauwe Ford Focus. Deze keuze is gebaseerd op de betrouwbaarheid van deze wagen en op de financiële middelen van ons team. Waarom zouden we de betrouwbare Focus - in twee jaar tijd goed voor vier titels - ruilen voor bijvoorbeeld een Puma Kit Car die door insiders als erg fragiel omschreven wordt? Een gelijkaardig programma met een andere wagen zou nog méér kosten... Bovendien hebben onze sponsors meer interesse voor de originele verschijning van de Focus dan voor de zoveelste Mitsubishi Lancer die er uiterlijk hetzelfde uitzien maar die innerlijk nogal eens kunnen verschillen naargelang het budget. Onze titel in de Focus Tour en de beslissing om verder te gaan met dezelfde wagen zorgt er bovendien voor dat we de goede relaties met Hankook in 2005 verder kunnen zetten. Het feit dat Hankook zijn allereerste rallytitel dankzij VABECO behaalde, zal ons hoogstwaarschijnlijk geen windeieren leggen."
Piloot Robby Vanhees: "Na de korte kennismaking in de Condroz kwam ik samen met mijn co-piloot tot het besluit dat het niet meteen klikte tussen de Puma Kit Car en mezelf. De wagen vergt een andere rijstijl dan de Focus die ons het voorbije seizoen de titel én een aantal mooie resultaten opleverden. Naast de sterke start in Hannut (12de algemeen en 1ste in de klasse) die de basis legde voor de A7-titel heb ik vooral goede herinneringen aan de Omloop van Vlaanderen. Ik had nooit gedacht om daar bij mijn debuut op de 20ste plaats algemeen en met de dubbeloverwinning (klasse A7 & Focus Tour) te kunnen eindigen. Met zo'n mooie momenten denk je toch wel eens twee keer na als je van wagen wil veranderen. Natuurlijk wil ik ook eens met een goede groep N rijden... Wie niet? Maar gezien het prijskaartje zou dat een serieuze inkrimping van de kalender betekenen. Dat is één van de redenen waarom we trouw blijven aan de Ford Focus van Pauwels Motorsport. Sinds begin 2003 evolueerde de wagen met veel aandacht voor de betrouwbaarheid. 't Zou zonde zijn om iemand anders deze zilverblauwe vrucht te zien plukken... Daar zijn wellicht genoeg kandidaten voor maar helaas voor hen: in 2005 zit het duo Vanhees-Smeets terug in de zilverblauwe Ford Focus van Pauwels Motorsport en hopelijk op weg naar een derde A7-titel..."
De site moest dus verhuizen naar een andere server en hierdoor zijn gisteren en vandaag wat problemen opgedoken. Bepaalde pagina's waren bijvoorbeeld onbereikbaar. De zoekertjespagina's en het gastenboek zijn nu tijdelijk off-line door een probleem bij het verhuizen van de database. Onze excuses voor de eventuele ongemakken, we trachten dit zo snel mogelijk in orde te brengen.
Rally
06/03: Short Rally van Zuid-Limburg (+ Historic)
07/05: 12u van Wervik (+ VASAF + Historic)
10/07: Rally van de Suikerstreek (+ VASAF)
17/07: Short Rally van Ettelgem (+ Historic)
28/08: Short Rally van Kasterlee (+ Historic)
25/09: Hemicuda Rally (+ VASAF + Historic)
16/10: TBR Rally (+ VASAF)
Rallysprint
20/02: Dunlop Wintercupfinale
06/03: Short Rally van Zuid-Limburg (+ Historic)
20/03: RS Moorslede (+ Historic + VASAF)
17/04: TVC Rallysprint (+ Historic)
14/05: RS Monteberg (+ VASAF)
17/07: Short Rally van Ettelgem (+ Historic)
07/08: RS Linter (+ VASAF + Historic)
15/08: RS Staden
28/08: Short Rally van Kasterlee (+ Historic)
04/09: RS Reningelst (+ VASAF + Historic)
27/11: Dunlop Wintercup 1 (+ VASAF)
04/12: Dunlop Wintercup 2
Nieuw zijn de VASAF-manches in het rallykampioenschap. De Waalse manches voor de VASAF-kampioenschappen rally en rallysprint zullen bekend zijn na de vergadering van 17 december.
:: Andy Lefevere is de nieuwe kampioen VAS-rallysprint 2004. De BMW-rijder verzekerde zijn zege in de eerste Wintercupmanche op Zolder, waar naaste concurrent Willy Cools niet aan de start kwam. De Kadett-piloot haalde het op zijn beurt van teamgenoot Bert Swerts. Jeroen 'Joeni' Vanhoenacker, ook al met een Opel Kadett, werd vierde voor Jan Czech, die dit seizoen meermaals verraste met zijn kleine Mini.
Klik op de link voor de volledige eindstanden van: rally,
rallysprint en Historic rally en rallysprint.
:: Dit weekend was er ook de prijsuitreiking van PAK West-Vlaanderen, oftewel het provinciale VAS-kampioenschap. De meeste actieve provincie huldigde Andy Lefevere als rallykampioen en Jamy Knockaert (co-piloot Bert Swerts) als rallysprintkampioen. Autoclub Noordzee, nieuwe organisator van de Short Rally van Ettelgem, schonk het winnende rallysprintteam dan ook een gratis start voor hun evenement. Foto's van de PAK-prijsuitreiking zijn terug te vinden op de website van autostal Atlantic.
::
Uitslagen
:: Foto's Juha Bos
"Onze laatste wedstrijd van de Clio Cup zit erop. Spijtig genoeg konden we niet naar huis komen met schitterend nieuws... Dat wil niet zeggen dat we niet tevreden zijn over ons seizoen. Integendeel! Voor ons is het voorbije seizoen een succes geweest. We hadden, bij de aanvang van het seizoen, niet durven hopen op een podiumplaats in het algemeen klassement van de Clio Cup.
Natuurlijk hadden we voor de start van de Rally du Var nog wat hoop om de algemene overwinning binnen te halen. De vrijdagavond sluiten we de dag af met zeven seconden achterstand op Raynal en vijf seconden voorsprong op Amaudru. Met volle moed trokken we de zaterdagmorgen ten strijde. Maar na enkele kp's hadden we een achterstand opgelopen van twintig seconden ten opzichte van Raynal en zeven seconden ten opzichte van Amaudru. Niet zo spectaculair veel maar wetende dat we alles aan het geven waren van onszelf en we niet aan hun tijden konden... De volgende proef liep het wat verkeerd, een proef van drieëndertig kilometer. Na een kilometer of twintig kregen we een moeilijk en gevaarlijk stuk voorgeschoteld en daar gaan we even rond. Niets ergs maar het was danig smal dat we een paar keer moesten maneuvreren alvorens onze weg te kunnen voortzetten. Daar verliezen we een goeie twintig seconden en verliezen we ook het contact met de leiders van de Clio Cup. In feite was de wedstrijd op dat moment voor ons al bepaald. We konden die achterstand nooit meer goedmaken... Vervolgens hebben we nog een goed tempo aangehouden en ervoor gezorgd dat we zeker geen fouten meer maakten. Dan konden we enkel nog hopen op een foutje van onze concurrenten. Maar vreemd genoeg, in tegenstelling tot de C2 Challenge en de Volant 206, maakten de eersten van de Clio Cup geen enkel foutje! Dus voor ons was het duidelijk: we eindigen vijfde in de Clio Cup in de Var en komen daardoor op een derde plaats in het algemeen klassement van de Clio Cup.
Voor Raynal en Amaudru was het wel anders, het was een helse strijd van begin tot einde! Raynal neemt de eerste proef twaalf seconden voorsprong op Amaudru en behoudt die voorsprong tot de zaterdagavond. De zondag waren er nog twee kp's af te werken; één van tweeëndertig en één van drieëndertig kilometer. Alles was nog mogelijk! Na de eerste proef neemt Amaudru de tweede plaats over van Raynal door negentien seconden sneller te zijn dan Raynal. Op dat moment stond Amaudru vier seconden voor op Raynal met nog één proef te gaan! De laatste proef hebben ze allebei alles op alles gezet... en Amaudru draait één seconde rapper dan Raynal waardoor Amaudru vijf seconden eindigt voor Raynal en kampioen wordt. Raynal was er echt niet goed van! Na een prachtige wedstrijd te hebben gereden en van begin tot (bijna) einde virtueel kampioen te zijn, verliest hij alles in die ene, voorlaatste spécial.
Wanneer wij terugkijken op ons seizoen kunnen we dat alleen maar doen met een voldaan gevoel. Wanneer je moet opboksen tegen de besten van een promotieformule in Frankrijk op een, voor ons, totaal onbekend terrein, dan is dat zeker niet evident. Ik kan u verzekeren dat we het sommige momenten heel moeilijk en lastig hebben gehad. Maar de ervaring die dit seizoen ons heeft bijgebracht was sensationeel. Prachtige rally's in prachtige omgevingen met adembenemende proeven! En ook het ontdekken van een nieuwe cultuur en van nieuwe mensen was heel aangenaam. We kunnen nu al met zekerheid zeggen dat we volgend jaar opnieuw zullen deelnemen aan de Clio Cup in Frankrijk. Claudie Tanghe heeft immers al toegezegd om ons opnieuw te steunen volgend jaar. Ook Claudie heeft de smaak volledig te pakken van de Franse rally's en hij zal zes van de acht proeven van het Frans kampioenschap afwerken met zijn BMW M3 in het kader van de Trophée Michelin.
Nu het seizoen 2004 voorbij is had ik graag nog eens iedereen van harte bedankt die ons gedurende dit jaar heeft gesteund en gevolgd: onze sponsors die in ons geloven en wiens steun onontbeerlijk is, onze supporters die elke wedstrijd afreizen om ons aan te moedigen, onze mecaniciens die altijd klaar staan om onze Clio in topvorm te houden, onze webmaster die ervoor zorgt dat België op de hoogte blijft van onze avonturen in Frankrijk,... Merci!"
Foto's van het Franse avontuur zijn steeds te vinden op www.dazzlingdavy.tk.
Het deelnemersveld is er zeker van niet van de minste. Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Philippe Dewulf (Toyota Celica 4WD) mogen terug uitmaken wie met de zege gaat lopen, terwijl ondermeer Dorn (Ascona), Roose (Audi TT), Kevers (VW Golf), Poncelet (Honda Integra), Mayné (BMW M3), Herman (Impreza), Vankerckhoven (BMW M3), Jansemme (C2) en Listrez (Skoda) mogen strijden voor de ereplaatsen.
:: Meer info: www.ecurielesvolants.org
:: Deelnemerslijst
Voor de start van deze tweede Wintercupmanche werd een mooie strijd verwacht tussen Snijers, Van Woensel en Colsoul. Maar net als vorige week strooide de decibelmeter weer roet in het eten. Toen moest Chris Van Woensel aan de kant wegens het overschrijden van de geluidsdemper, dit keer was het de beurt aan Patrick Snijers. Het JDR-team kreeg al een waarschuwing in de eerste verkenning en plaatste dan een geluidsdemper op de uitlaat (foto). Tijdens de tweede verkenningsronde bleef de Lancer onder de geluidsnorm, maar niet in de eerste wedstrijdronde. Snijers en co Luc Dethier werden dus uit koers gezet, zodat de verwachte strijd er nooit kwam.
Chris Van Woensel, voor de gelegenheid in de Evo 8 van Gilles Schammel, bleek immers een maatje te sterk voor stalgenoot Bob Colsoul. CVW haalde het, ondanks enkele schuivers in de laatste ronde, met 24" voorsprong van Colsoul. Nederlander Arjen De Koning werd derde, gevolgd door de Mitsu's van Steve Matterne en Stefan Van Craenenbroeck.
Eric Qvick doorbrak met zijn BMW E36 het Mitsubishi-cordon met een zesde plaats algemeen. Patrick Van Empel (Lancer Evo 6) ging met een zevende plaats Tony Kevers vooraf, de winnaar in klasse M met zijn VW Golf Kit Car. Kris Princen (Renault Clio) en Robby Vanhees (Ford Focus) maakten de top-10 rond.
Niet geklasseerd maar wel opmerlijk aanwezig: Robert Droogmans en Guy Colsoul. Droogmans kwam het spektakel verzorgen in zijn Ford Sierra Cosworth van weleer, die nu eigendom is van Dirk Vermeirsch, terwijl Guy Colsou nog eens het stuur in handen nam van één van zijn Manta's. Verdienen verder een nominatie voor de spektalprijs: Laeremans, Spillebeen, Bosmans, Leunie, Vanmarcke,...
:: Uitslag (detailversie volgt)
:: Videocompilatie
:: Foto's
:: Reacties
Rally
27/02: Short Rally van Zuid-Limburg
07/05: 12u van Wervik
10/07: Rally van de Suikerstreek
28/08: Short Rally van Kasterlee
25/09: Hemicuda Rally
16/10: TBR Rally
Rallysprint
20/02: Dunlop Wintercupfinale
20/03: RS Moorslede
17/04: TVC Rallysprint
14/05: RS Monteberg
07/08: RS Linter
15/08: RS Staden
04/09: RS Reningelst
27/11: Dunlop Wintercup 1
04/12: Dunlop Wintercup 2
Andere nieuwe namen - die vorig weekend niet deelnamen - zijn ondermeer Bob Colsoul (Lancer Evo 8), Kris Princen (Renault Clio), Patrick Van Empel (Lancer Evo 6), Eric Qvick (BMW E36), Koen Beyne (Lancer Evo 6), Robby Vanhees (Ford Focus KC) en Filip Vanmarcke (Ford Escort). Behalve Piet Van Hoof en Chris Van Woensel nemen alle andere toppers die vorige zondag te zien waren ook nu weer de start: De Koning, Hopmans, Baert, Dehaye, Kevers, Bosmans, Louies,...
Bekijk de volledige lijst hier.
:: Robby Vanhees neemt komende zondag deel aan de tweede manche van de MCZ Wintercup. De wagen is terug de Ford Focus Kit Car van Pauwels Motorsport. De plaats in de rechterstoel is dit keer voor Bart Geris, die het co-pilotenzitje aangeboden kreeg op zijn trouwfeest!
:: Tom Cooman stelt zijn beide wagens te koop. Zowel de Peugeot 106 Kit Car als de Opel GT van het Toco Racing Team worden van de hand gedaan. De plannen voor volgend jaar staan nog niet vast, maar wijzen in de richting van een Opel achtertrekker, waarmee het team zou willen starten in het Belgisch (in de nieuwe RMS-groep) -en VAS-kampioenschap. Meer info over de wagens is terug te vinden op hun site (www.tocoracing.be) die onlangs een grondige update kreeg.
:: SVD Racing krijgt er volgend jaar een vierde teamlid bij! Piloot Christof Desimpel wordt namelijk in de loop van volgend jaar papa. Hopelijk heeft dit geen effect op zijn rallycarrière, want men zegt wel eens dat een baby een piloot één seconde per kilometer trager maakt... We roepen dan ook massaal op om uw felicitaties door te SMS'en naar 0494/29 60 58.