"Net nu iedereen vreest dat wegens een mindere economische conjunctuur de rallybudgetten zullen toegeschroefd worden zet Geko een tandje bij. Wim hoopt hierbij dat dit de aanzet kan zijn om andere bedrijven er toe aan te zetten te blijven investeren in de rallysport die toch een geweldig medium is voor het grote publiek. Hopelijk krijgt ook Melissa Debackere het budget rond om met een modernere WRC te kunnen starten en veranderen Hubert Deferm en Pieter Tsjoen van gedacht en rijden ze toch het volledige BK in 2009. Het kan er maar spannend aan toegaan voor het publiek.", valt te lezen op de website van Snijers.
De aanschaf van de WRC wil niet zeggen dat de andere plannen van het team van tafel geveegd worden, integendeel. Naast het BK staat nog het ganse onverhardkampioenschap van Frankrijk op het programma met een Citroën C2 R2 Max van Caen Rallysport. Caen blijft ook verder de service van de Porsche 911 GT3 verzorgen, die nog op het toneel zal verschijnen in VAS- en ASAF-wedstrijden, zoals Hannuit, Oostrozebeke en de nieuwe rally 'Poort van Haspengouw' die plaatsvindt bij Snijers' kledingboetiek in Wellen. De Porsche van het team wordt in samenwerking met Caen Rallysport wel verhuurd.
01/03/09: Rallysprint Moorslede
11/04/09: TAC Rally Tielt
18-19/04/09: LRT Comines Rally
01/06/09: ORC Rally Oostrozebeke
06/06/09: Rally van Wervik
19-20/06/09: Ypres Westhoek Rally
19/07/09: Short Rally van Jabbeke-Oudenburg
12-13/09/09: Omloop van Vlaanderen Roeselare
27/09/09: Hemicuda Rally Koekelare
18/10/09: TBR Rally Roeselare
Het duo Michel Smets - Patrick Fleurackers huurde afgelopen seizoen reeds enkele keren de Toyota Celica GT4 van het team. Volgend jaar staat het ganse Criterium op het programma (Tielt, Wallonie, Bocholt en Haspengouw) aangevuld met de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. De Rallysprint van Moorslede wordt aanzien als testwedstrijd terwijl ook de thuiswedstrijd van het team, de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke, op het programma zal staan. De Celica GT4 wordt voor het nieuwe seizoen volledig heropgebouwd en in een nieuw kleurtje gezet.
Het team van Paul Vansevenant en Mark Buffel gaat ongeveer hetzelfde programma tegemoet. Met de Toyota Starlet wordt in elk geval het ganse Criterium gereden. Wel laat het duo de nationale manches links liggen. De Omloop wordt vervangen door de Hemicdua Rally terwijl de TBR Rally misschien in de plaats komt van de Condroz Rally. Vooraf wordt wel de Rallysprint van Moorslede afgewerkt als testwedstrijd.
Meer info over deze teams en hun programma op www.autosdekeersgieter.be.
Dealers die graag een wagen ter beschikking willen stellen om in de belangstelling te brengen - en zo zelf mee in de kijker komen - mogen ons steeds contacteren.
Organisator Pierre Delettre wordt vanaf deze editie bijgestaan door Willy Lux. De voormalige co-piloot heeft een volledig vernieuwd parcours uitgetekend. “En het geheime karakter van dat vernieuwde parcours zal behouden blijven. Iedereen mag alle oude nota’s weggooien, niet enkel omdat ze reglementair verboden zullen zijn, maar ook omdat geen enkele ES, zelfs de Clémentine niet, nog identiek aan die van de voorbije jaren zal zijn. Ik wil toch een tip van de sluier lichten. Er zullen drie lussen zijn, twee overdag en één ’s nachts bestaande uit zeven verschillende ES. 110 à 120 kilometer van die proeven is verschillend ten opzichte van de voorbije jaren en 50% van het parcours is gewoon onuitgegeven.” De teams krijgen een parcours van 457 km voorgeschoteld, waarvan 158 kilometer verdeeld over 16 chronoritten.
Andere opvallende nieuwigheden: het verbod op gebruik van competitiebanden en de vernieuwde elektronische chronometrage. “Enkel de wegbanden met de codering DOT of E zullen nog aanvaard worden. Zelfs competitiebanden voor onverhard zijn verboden. Je kiest dus ofwel voor normale banden of desgevallend voor sneeuwbanden. Ik weet uit ervaring dat deze banden perfect te gebruiken zijn. Het nieuwe tijdwaarnemingsysteem werkt tot op een tiende van een seconde nauwkeurig en gebeurt via een chip. Zo zullen we een nauwkeuriger klassement hebben, dat bovendien ook sneller bekend zal zijn. Bovendien vergemakkelijkt het onze taak om in de ‘Classic’ (50 km/u gemiddeld) onderweg geheime controles te verrichten. We hebben wel beslist om voor de ‘Legend’ (80 km/u gemiddeld) het startinterval van één minuut te blijven hanteren.”, aldus Willy Lux.
De organisatie mag zich op een uitstekend deelnemersveld verheugen, al zullen enkele grote namen pas eind januari bekend gemaakt worden. Toch kan men al zeker de komst van oa. Chris Van Woensel (Ford Escort), Hubert Deferm (BMW), Fred Bouvy (Porsche 911 Gr.4 Kronos), Gérard Marcy (Porsche), Chavan (Porsche), François De Spa (Mini Cooper), Pascal Gaban (Opel Kadett GTE), Timothy Van Parijs (Ford Sierra Cosworth), Geert Vandoorne (Ford Escort MK I), Chris Debyser (Transeurope),... melden. De voorlopige deelnemerslijst (Legend & Classic) zijn te bekijken via www.race-rally.be.
Erik: "Het was mij altijd duidelijk dat indien Johan ooit in de mogelijkheid verkeerde om terug zelf achter het stuur van een rallywagen te kruipen hij niet zou aarzelen. Deze kans doet zich nu voor. Ik begrijp en steun hem daar trouwens volledig in en weet zeker dat hij meer dan deftig aan een stuurwiel kan draaien. In het verleden heeft hij dit reeds meerdere malen bewezen. Ik gun het hem van harte en wens hem hierbij veel plezier en succes toe. Vandaag moeten we hierdoor dus voor ons BK programma met de GV Rallyrent BMW M3 op zoek naar een nieuwe copiloot, gemotiveerd, liefst met ervaring en die liefst ook nog de mogelijkheid heeft om een budget mee te brengen. Wellicht zullen we dan bovendien ook nog enkele bijkomende interessante wedstrijden in België en zelfs deze zomer een interessante wedstrijd in Frankrijk gaan rijden. Ik zie echt al uit naar volgend rallyseizoen om onze potente achterwiel aangedreven M3’s over de rallywegen te kunnen jagen."
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via info@evaracing.be of 0475/62 35 94.
Toch kreeg Melissa deze week een mooie blijk van waardering tijdens het Gala van de Sport van West-Vlaanderen in Oostende. Ze behaalde er de titel van 'Sportvrouw van West-Vlaanderen'. De Wervikse haalde het van Petra Santy (Kajak, Belgisch kampioene 1000 m, 500 m, 200 m en K2 200 m en 500 m) en Grace Verbeke (Wielrennen, 16de plaats WK in Varese en winnares van de "Flandrien 2008" bij de vrouwen).
"Natuurlijk ben ik heel trots op deze onderscheiding. Als rallypilote een algemene sportverkiezing winnen is bijna uniek en het toont aan dat mijn prestaties ook buiten het rallywereldje gewaardeerd worden,", aldus Melissa Debackere.
Het Gala van de Sport van West-Vlaanderen wordt binnen enkele dagen opnieuw uitgezonden op de regionale zender Focus TV.
:: uitslagen
Hermans wijkt af voor 2009 af van een volledig BK, maar zal het merendeel van de BK-wedstrijden met regionale èn een buitenlandse wedstrijd combineren. "Helaas valt de openingsmanche (EBR) weg zodat we op zoek zijn naar een alternatief in binnen -of buitenland. Van het Belgisch kampioenschap rijden we alles behalve de Condroz omwille van de zware voorbereiding als je het goed wil doen. Voorts is er de Terre de Langres die ik omwille van het onverhard dolgraag eens wil proberen. Om het seizoen te vervolledigen denken we eraan om verschillende ASAF -of VAS-wedstrijden te rijden als voorbereiding op bepaalde wedstrijden.", aldus Jos Hermans. Robin Barbez zal opnieuw het co-zitje innemen voor een viertal wedstrijden, voor de overige wedstrijden kunnen kandidaat-corijders steeds contact opnemen. "Indien de reglementen het toestaan zal onze Evo IX voorzien worden van een grotere bride van 34 mm zodat we in bepaalde rally's de top-10 kunnen ambiëren.", aldus nog Jos Hermans.
"Zoals iedereen wel weet hebben wij in 2008 de Rally van Sint-Truiden op vraag van de gemeente verplaatst van het voorjaar naar eind november. Uit een evaluatie die wij na de afgelopen rally intern gemaakt hebben is gebleken dat deze datum niet de meest geschikte is om voldoende deelnemers aan de start te krijgen. Daarom is in samenspraak met Luc en Sandra (Hugaert-Buekers, mede-organisatoren, red.) beslist om de Rally van Sint-Truiden terug in het voorjaar te organiseren. Aangezien zowel Luc als Sandra momenteel nog volop aan het revalideren zijn van hun ongeval tijdens de Condroz en dit nog wel enkele weken tot maanden kan duren, zal er in 2009 geen Rally van Sint-Truiden ingericht worden zodat beiden rustig hun tijd kunnen nemen om volledig te herstellen van hun verwondin gen. Wij gaan ons dan ook volledig toespitsen om er vanaf het voorjaar 2010 terug te staan met de volgende editie van de Rally van Sint-Truiden. Hopelijk kunnen wij met deze mededeling alle geruchten en leugens die er al verspreid zijn de kop indrukken. Trouwens met drie slaloms en de Short Rally van Linter weet de Tiense Veiligheidsclub TVC al wat gedaan in 2009.", aldus Bruno Vandeput.
Reeds twee jaar opent de East Belgian Rally het Belgisch kampioenschap rally. De deelnemers konden telkens van prachtige proeven genieten in Oost-België, samen met KP's in de omgeving van het circuit van Spa-Francorchamps. De organisatie moest beide edities echter met verlies afsluiten. Daarom werd voor 2009 voor een compactere wedstrijd geopteerd. Er zouden acht verschillende KP's op het programma staan die elkaar tweemaal gereden moesten worden. Vrijdag stonden vier proeven op het menu op en rond het circuit van Spa-Francorchamps, zondag zouden de ondertussen vertrouwde Oostkantons aangedaan worden. Met het concentreren van de proeven en het assistentiepark rond het circuit hoopte men op extra toeschouwers en inkomsten om de financiële toestand te verbeteren. Helaas kan men niet rekenen op de steun en de toelatingen van het circuit van Spa-Francorchamps, waardoor RACE de rally niet laat doorgaan.
RACE laat wel weten om in de toekomst verder te werken aan de organisatie van de East Belgian Rally. Met het wegvallen van de East Belgian Rally begint het BK 2009 pas in april, met de TAC Rally in Tielt op zaterdag 11 april.
Marcus Grönholm: "Het is heel moeilijk te geloven dat hij nog nooit op gravel heeft gereden en dat hij slechts acht rally's in België op zijn actief heeft. Het was een moeilijke keuze, maar er kon maar een winnaar zijn. Matthias staat met beide voeten op de grond en is intelligent. Tijdens het gesprek met Malcolm en mezelf antwoordde hij telkens wat we moesten horen. Een dikke proficiat voor wat hij vandaag heeft getoond."
Malcolm Wilson: "De capaciteit van Matthias om zijn prestaties te analyseren was ongelofelijk. Het was een moeilijke beslissing, want met Matthias Boon en Kris Hall hadden we twee piloten van 19 jaar die erg veel indruk maakten in moeilijke omstandigheden. Maar, wat Matthias vandaag toonde met amper 8 rally's op zijn actief en geen enkele rallyervaring op onverhard, was haast niet te geloven. Vanaf januari kan hij aan de slag bij M-Sport. Hij mag meteen proeven van het Wereldkampioenschap, want hij zal deel uitmaken van het team ouvreurs en het team medewerkers dat de weersomstandigheden op de proeven in het oog houdt voor het Ford World Rally Team."
Matthias Boon: "Ik ben vandaag de gelukkigste mens op deze wereld. Ik geloofde in mijn kansen en heb er alles voor gedaan om te slagen. Ik wist dat het heel belangrijk was, zeker in deze extreem moeilijke omstandigheden van vandaag, om elk foutje te vermijden en de chrono's te verbeteren bij elke volgende run. Dat heb ik gedaan, samen met mijn copiloot Daniel Sonck. Telkens was onze chrono een beetje beter. Voor deze Shootout wist ik niet hoe het zou zijn om op onverhard te rijden en had ik geen idee van de grip die onverhardbanden bieden. Tijdens mijn gesprek met Malcolm Wilson en Marcus Grönholm heb ik hen trachten te overtuigen van mijn motivatie om voor het team te werken. Een droom is realiteit geworden. Ik ga een jaar lang aan de zijde van de fabriekspiloten kunnen werken en heel wat kneepjes van het vak kunnen leren. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook mijn progressie als piloot verder zetten. Ik wil graag opnieuw aantreden in de Belgische Ford Fiesta Trophy, maar ik ga ook meer ervaring opdoen op onverhard. Ik besef dat ik een unieke kans krijg en ik ga die met beide handen grijpen! Komen leven en werken in Engeland schrikt me helemaal niet af. De droom is trouwens al begonnen, want, hoewel dat aanvankelijk niet voorzien was, kreeg ik de kans om een Ford Focus RS WRC te testen met raadgevingen en tips van Marcus Grönholm himself!"
Jo Declercq, Manager Public Affairs van Ford Motor Company Belgium. "Wat Matthias gepresteerd heeft beloont al onze inspanningen om jong rallytalent te steunen. Matthias reed zich dit jaar meteen in de kijker in de RACB Ford Rally Contest, waar hij een van de drie finalisten was. Hij toonde vervolgens zijn talent in de Fiesta Trophy. Naarmate het seizoen vorderde werd hij steeds beter. Zijn progressie overtuigde de jury op het einde van het seizoen om hem de wildcard te geven voor de Shootout bij M-Sport, waar hij de Belgische kleuren perfect heeft verdedigd. Hij heeft, samen met Anthony en Xavier, het hoge niveau van onze competitie bevestigd. Ik ben ervan overtuigd dat hij deze unieke kans om een jaar lang te werken voor het Ford World Rally Team met beide handen zal grijpen."
Daarnaast gaat Snijers ook het Frans onverhardkampioenschap rijden. Voorlopig staan de zes eerste van de zeven wedstrijden die het kampioenschap telt op het programma. De wagen van dienst wordt een Citroën C2 R2 Max. Snijers zal team vormen met Claudie Tanghe en Stefaan Prinzie, die een R2 Max in dezelfde kleuren aan de start brengen en allen bijgestaan worden door Caen Rallysport.
Voorts staat er met de Patrick Snijers Rally Contest nog een interessant project op til. In samenwerking met oa. Geko, Autonews en Caen Rallysport wordt een nieuwe talentenjacht gehouden, waarin de laureaat meteen enkele grote wedstrijden en binnen-en buitenland mag rijden. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Samen met nog 14 andere finalisten uit alle uithoeken van de wereld begon de Belgische afvaardiging dinsdagmorgen aan een reeks uiteenlopende testen. Rallyrijden kwam er nog niet aan te pas. Wel werd de fysieke conditie van de piloten getest, moesten enkele psychologische proeven ondergaan worden en werd gekeken hoe goed de omgang met de media was. Aan het eind van de eerste ShootOut-dag leidde Brendan Reeves uit Nieuw-Zeeland het scorebord voor onze landgenoot Matthias Boon. Ook Baugnet en Martin scoorden goed met een zevende en achtste plaats.
Op woensdag stonden de rijproeven op het programma. De piloten kregen driemaal een korte gravelproef voorgeschoteld, die door de winterse weeromstandigheden extra moeilijk werd. Xavier Baugnet dook in de eerste ronde van de baan, Anthony Martin maakte een sortie tijdens de derde doortocht na twee sterke eerste tijden. Matthias Boon, die voor het eerst op onverhard reed, toonde elke ronde progressie en eindigde uiteindelijk vijfde in het tijdenklassement.
Op basis van alle proeven kozen Malcolm Wilson en Marcus Grönholm vijf superfinalisten uit: Burçu Cetinkaya, Brendan Reeves, Patrick Johansson, Kris Hall en Matthias Boon. Een afsluitend interview zou gaan beslissen wie een jaar aan de slag mag bij M-Sport, waarna Matthias Boon als eindwinnaar werd uitgeroepen. De 19-jarige uit Pellenberg debuteerde pas dit jaar in de rallysport en toonde reeds heel wat potentieel. Ook Marcus Grönholm zag Boon's talent en was verbaasd door diens aanpassingsvermogen in zijn eerste wedstrijdkilometers op onverhard.
Matthias mag volgend jaar een gans jaar aan de slag bij M-Sport, het team dat de Focus WRC inzet in het WK. Hij mag er oa. deel uitmaken van de 'weather crew' tijdens de WK-rally's en meehelpen met de opbouw van de WRC's. Als vervroegd kerstgeschenk kon Boon vandaag al proeven van een Focus WRC, bijgestaan door Marcus Grönholm.
:: press release met reacties Grönholm, Wilson en Boon
:: uitslagen dag 1
:: uitslagen dag 2
DVD : Best of Rally 2008 met beelden van BK, VAS en ASAF
Speelduur + 120 min - prijs: 25 euro zonder verzending
DVD : Best of Historic Rally 2008 met beelden van Historic BK en VAS
Speelduur + 60 min - prijs: 15 euro zonder verzending
Bestellen kan via freetimevideo@euphonynet.be
:: uitslagen
Erik Vleminckx blikt tevreden terug op de voorgaande edities van Rallycafé.
“Eerste jaargang, 10de aflevering, dat betekent toch wat. We hebben iets te vieren die dag!
Daarom gaan we een extraatje proberen om de sfeer wat losser en ‘frisser’ te maken.
Geert Grooten en ikzelf zijn volgens mij terecht fier en trots om met dit internet Tv Rallysport
‘praatprogramma’, dat uniek en onuitgegeven is in zowel België,
Nederland, Europa en mogelijks zelfs de hele wereld, gestart te zijn en daarenboven er
in gelukt zijn om meer dan één aflevering op poten gezet te hebben. Hierbij hebben we
veel te danken aan Franky en Roy van Video Dezitter Rallyreports instaand voor de technische zijde van de opnamen.
Het eigenlijke opzet van dit programma was, is en blijft dat onze gasten uit alle geledingen komen van de sport. Niet alleen de beoefenaars, maar ook federaties, organisaties en medewerkers allerlei komen aan bod. Daarmee krijgen naast de broodnodige bekende gezichten deze onbekenden misschien ook een gezicht en stem voor een breder publiek en wordt de aandacht voor de sport zelf hierdoor misschien zelfs verbeterd.
Met een beperkt budget en middelen is het helemaal niet evident om zo een programma te brengen. We hebben een harde leerschool doorlopen, zijn blijven volharden en doorzetten om ondanks vele, veelal onterechte en harde kritieken, dit programma verder te zetten. Men kan en mag ons nooit vergelijken met normale televisie omdat we misschien nooit zullen beschikken over de nodige budgetten en middelen om een heel degelijk niveau te halen. Doch heden ben ik nog altijd supertevreden met gehaalde resultaat. Rally Café wordt met een echt ‘low’ budget gerealiseerd zonder subsidies of sponsoring. Gelukkig zijn er toegenegen bedrijven/teams/piloten die ons soms bijkomend financieel ondersteunen. Tot op heden zijn de werkingskosten echter veelal gedragen door EVA Racing Events vzw zelf. Dat moet echter wel in de toekomst veranderen. Ik ben reeds volop bezig met enkele ideeën uit te werken en op haalbaarheid te onderzoeken. Ik hoop echt dat in 2009 deze evolutie zal kunnen gebeuren zodat we binnen 12 maanden een 20ste aflevering kunnen maken.”
André Bostyn: "Het IRC zit duidelijk in de lift en als één van hun eerste wedstrijden, willen wij absoluut met hen meegroeien. Het grote succes van het IRC is een bijkomende motivatie voor onze ploeg om ook de Belgium Ypres Rally te laten evolueren. Allereerst hebben wij een aantal nieuwe mensen aangetrokken die een duidelijk frisse wind laten waaien in onze organisatie. Er komen nieuwe ideeën en boeiende projecten uit die samenwerking en dat is allemaal veelbelovend voor de toekomst! Alain Penasse, van onze commerciële partner On-Event, wordt voortaan onze Rally Manager en zijn ervaring en know-how zal zeker helpen bij de groei van onze wedstrijd. In 2009 zullen wij zeker voor enkele drastische, publieksvriendelijke wijzingen zorgen!"
Met die publieksvriendelijke wijzigingen bedoelt de organisatie nieuwe en goedgelegen publiekszones. Het parcours ondergaat opnieuw enkele wijzigingen, al blijven de traditionele en spectaculaire doortochten langs oa. de Kemmelberg en de Monteberg zeker aanwezig. Wel zullen de proeven beter aangeduid worden en overweegt met een KP te zien net over de grens met Frankrijk. Het rallycentrum zelf ondergaat ook enkele ingrepen. De indeling van het servicepark wijzigt zodat meer topteams een plaatsje vinden op de Grote Markt van Ieper. Voor de pers worden nieuwe parkeermogelijkheden voorzien en tracht men, na een testjaar in 2008, de informatiestroom vanop de proeven nog te verbeteren. Een vernieuwde website, voorzien voor begin 2009, zal iedereen op de hoogte houden van al deze wijzigingen.
Kervers rallymanager Alain Penasse kijkt alvast vol vertrouwen uit naar de Ieperse rally editie 2009. "Ik kijk uit naar deze nieuwe uitdaging om samen met een gemotiveerde ploeg de Belgium Ypres Rally verder uit te bouwen. Door het grote succes van het IRC merken we nu al een stijgende interesse van autoconstructeurs en sponsors in de Belgium Ypres Rally, en met al onze vernieuwingen daarbij wordt de editie 2009 zeker een topjaar! Het weekend van 19 - 21 juni 2009 moet nu al in ieders agenda aangekruist staan want het wordt zeker een niet te missen evenement!"