"Het komt waarschijnlijk totaal onverwacht, maar ik heb het besluit genomen om te stoppen met autorally.
Alhoewel alle omkadering klaar was om het seizoen 2005 aan te vatten, kan dat van onze rallywagen niet gezegd worden.
Ik ken van mechaniek veel te weinig om onze BMW in topconditie te houden. Daar komt bij dat ik geen garagefaciliteiten heb, zoals een (verwarmd) gebouw met hefbrug.
De lijst met kleine defecten groeide sneller dan de herstellingen die ik kon uitvoeren. De last werd groter dan de lust. Ik bemerkte bij mezelf een zekere demotivatie. Met een relaxte geest, geconcentreerd aan het vertrek komen was er niet meer bij. Ik kan misschien wel een beetje aan een stuur draaien, en een website bouwen is ook goed gelukt. Zelfs het minimum-budget voor 2005 was rond.
De zin voor realiteit heeft me echter doen besluiten dat stoppen de beste oplossing is. Ik denk niet dat dit meer uitleg nodig heeft. Mijn passie voor rally blijft echter bestaan. Ik zal opnieuw een enthousiaste toeschouwer worden. Met fierheid kan ik dit hoofdstuk afsluiten. |
Voor een deelnemerslijst is het natuurlijk nog wat vroeg, maar aangezien Vergokan terug hoofdsponsor is van de wedstrijd, mogen we zeker Pieter Tsjoen en zijn Toyota Corolla WRC aan de start verwachten. Normalerwijs zullen we ook getuige zijn van de M3-driestrijd Tanghe-Van Woensel-Lietaer.
Het reglement, het inschrijvingsformulier en de timing zijn nu reeds te vinden op de totaal vernieuwde website van de Tieltse Automobiel Club: www.tacrally.be.
Je houdt ervan of niet, maar weeral wordt het startveld van een VAS-wedstrijd gevuld door Mitsubishi's. De Lancer-rijders Colsoul, Matterne, Hopmans en Laruelle vertrekken dan ook als de favorieten, al wordt het uitkijken naar de prestatie van Chris Van Woensel met zijn nieuwe BMW M3. Hiervoor moet zijn wagen wel tijdig klaar raken...
Voorts op de startlijst: de vaste kampioenschapsrijder Boulat, Hosten en 'terug van heel lang weggeweest' Erik Vleminckx, outsiders Guillemin, Alaerts en Jambe en spektakelrijders Louies, Bosmans, Alliet, Ceenaeme, Laeremans,...
De eerste editie van de Short Rally van Zuid-Limburg wordt over drie ronden van twee KP's verreden: Engelsmanshoven (7,52 km) en Gelmen (14,79 km). De eerste wagen gaat om 10u van start op het podium in rallycentrum Brustem.
:: Deelnemerslijst
:: Timing
De Historic-wedstrijd werd overtuigend gewonnen door Stefaan Stouf. De Nieuwpoortse visboer toonde zich in en rond Armentières duidelijk de meerdere tegenover Geert Vandoorne, de winnaar van vorig jaar. Stouf had uiteindlijk 1'14" voorsprong op Vandoorne, de rest volgde op meer dan tien minuten. Casier (7de) en Gouwy (9de) waren de andere Belgen aan de finish.
:: Uitslag
:: Foto's en videobeelden volgen.
Wie had voor de start durven denken dat Leszek Kuzaj de Ardenne Bleue Rally op zijn naam zou schrijven? De Pool kwam, zag en overwon, op een parcours waar hij zich thuisvoelde en de Belgische favorieten met pech kampten. Cols en Tsjoen gingen sneeuwmuren opzoeken, terwijl Bernard Munster allerhande problemen (oa versnellingsbak) kende op zijn Subaru Impreza WRC.
Groep N-rijder Kuzaj reed vandaag met reserve, zodat Tsjoen het dagklassement leek te winnen... Tot hij op de laatste KP van de baan ging en meer dan 10 minuten verloor. De Corolla-rijder werd uiteindelijk nog vijfde algemeen. Achter Munster pakte Bob Colsoul het laagste podiumtrapje in. Met zijn Mitsubishi werd hij ook tweede in groep N, voor de Clio van Princen (6de en eerste voortrekker) en de Lancer van Schammel (8ste). Daar tussenin werd Yannick Bodson mooi vierde met zijn Audi S2 en eindigde Xavier Bouche zevende bij zijn eerste optreden met zijn Renault Clio Super 1600.
De top-10 werd afgesloten door de eerste twee rijders uit de RACB Cup. De eerste manche van de opvolger van de C2 Challenge werd gewonnen door titelhouder Stéphane Boelens, die meer dan twee minuten voorsprong had op Marnick Van Lancker. Nieuwkomer David Croes vinden we terug op een sterke derde plaats, voor Servais en Romain. Net buiten de top-10 maar zeker eervol: Marc Duez. Met zijn 400pk-sterke Porsche verzorgde hij overal het spektakel.
De nieuwe klasse S werd gewonnen door Olivier Roulez (BMW M3) die 24ste algemeen werd. BMW-collega Bert Bosmans werd 29ste en won klasse M.
:: Alle uitslagen
:: Reacties en verslagen van teams volgen in de loop van de week. Verslagen zijn altijd welkom via e-mail.
Bij de Historics kwam er niet veel in huis van een Belgische zegestrijd. Stefaan Stouf nam de leiding en had gisteravond, voor het ingaan van de derde en laatste ronde, al een voorsprong van meer dan een minuut, en was op elke proef opmerkelijk sneller dan Escort-collega Geert Vandoorne.
De live resultaten op internet falen voor het ogenblik zodat geen officiële stand voorhanden is.
Meer nieuws en foto's volgen vanavond.
De beste start gisterenmorgen was voor Pieter Tsjoen, die met zijn Corolla de eerste twee besttijden voor zijn rekening nam. Op KP 3 ging het echter mis, want de regerende Belgische kampioen belandde in een sneeuwmuur. Tsjoen verloor meer dan een minuut en moest de leiding overlaten aan Larry Cols. Na de eerste ronde had Cols 31" voorsprong op een verrassende Leszek Kuzaj. De Pool, die duidelijk over meer ervaring in de sneeuw beschikt dan de Belgen, was na de eerste zes proeven ook eerste groep N met zijn Subaru Impreza. Achter Kuzaj volgden Munster en Tsjoen.
In de tweede ronde zette Tsjoen zijn opmars verder, geholpen door een sortie van Cols op KP 8. Even later ging de Subaru-rijder definitief van de baan en kwam Tsjoen, met nog twee KP's te gaan, terug aan de leiding. Maar twee finale scratches van Kuzaj zorgden ervoor dat de Pool de eerste wedstrijddag als leider kon afsluiten. De groep N-rijder heeft 14" voorsprong op Tsjoen en meer dan een minuut op Bernard Munster, die een moeilijke kennismaking kende met zijn Subaru.
De rest van het veld volgt al op minuten. Bob Colsoul ligt vierde en tweede groep N, voor Yannick Bodson in zijn Audi S2. De RMS-rijder staat mooi vijfde, maar wat te zeggen van Kris Princen met zijn Renault Clio Ragnotti? Princen is zesde en derde groep N en heeft meer dan twee minuten voorsprong op Xavier Bouche met zijn Renault Clio S1600. In de top-10 kon zich zelfs een rijder uit de RACB Cup plaatsen. Stéphane Boelens is namelijk schitterend achtste met zijn Citroën C2. Stéveny en Schammel sluiten met hun groep N's de top-10 af. Marc Duez staat met de Porsche 911 GT3 op een twaalfde plaats.
De Rally van Hannuit verloopt over drie ronden van vijf KP's, die respectievelijk 14,95, 9,88, 13,63, 14,98 en 10,63 km lang zijn. De eerste wagen start op het podium omstreeks 9u00, rond de klok van 22u30 zal de winnaar bekend zijn. De overdekte markt van Hannnuit doet terug dienst als rallycentrum. Meer info op www.hesbayemotorclub.be.
De voorlopige deelnemerslijst voor de Short Rally van Zuid-Limburg is hier te bekijken. Naast Hopmans zijn Van Woensel, Matterne, Colsoul, Alliet, Ceenaeme, Bosmans, Guillemin, Boulat, Hosten en Louies de voorlopige blikvangers.
Minder goed nieuws ook uit het kamp van BMA. Nadat gisteren technische problemen (distributieriem) opdoken tijdens hun shakedown in Royompré, werd even gevreesd voor forfait. Het team moest noodgedwongen op zoek naar een nieuwe motor, maar die werd gelukkig gevonden in Engeland. (Bron: ABR)
20/03: RS Moorslede
02/03: TAC Rally
17/04: LRT Comines Rally
14/05: RS Monteberg
24-25/06: Ypres Westhoek Rally
17/07: Short Rally van Ettelgem
17-18/09: Omloop van Vlaanderen
25/09: Hemicuda Rally
16/10: TBR Rally
Petra De Duytsche, de echtgenote van Bert die vorig seizoen enkele keren als co-pilote fungeerde, zal dit jaar haar debuut maken met een Citroën Saxo groep N van Caen Rallysport. Na de testdag in Croix staan voor haar de Rallysprint van Moorslede en de TBR Rally op het programma.
Op die site stond te lezen dat Hubert Deferm moet afzeggen voor de ABR wegens rugklachten. Co-piloot Willy Klein zal misschien een vervanger vinden in de persoon van Dominique Jullien. Ook C2-rijder Stéphane Petitjean zal niet deelnemen, omdat hij niet wil investeren in sneeuwbanden (die eigenlijk toch maar heel zelden gebruikt hoeven te worden in België). Andere piloten die niet aan de start komen zijn ondermeer Cartelle (Lancer), Kevers (Golf KC), Wanet (Lancer) en Matterne (Lancer).
Filip Dierckx van RT Titanic: "De overgang van een rallysprint naar een short rally brengt toch een heleboel extra werk mee. Gelukkig kan onze club op steun rekenen van enkele andere Antwerpse clubs. Het parcours ligt al vast, we kunnen de piloten een KP van 11 km, onze (aangepaste) rallysprint-showproef, en een bijkomende KP van 5 km met een stuk onverhard (zand) aanbieden. Om onze rally wat meer uitstraling te geven is op het marktplein van Kasterlee een regroup en podium voorzien. Nieuw is ook dat er na elke proef service is. De toeschouwers kunnen hun wagens parkeren vlakbij de showproef en in de grootste publiekzone is een grote tent voorzien. En natuurlijk verwachten we een nog groter aantal Nederlandse wagens dan vorig jaar aan de start. Hou dus alvast 28 augustus vrij, want het zal de moeite zijn voor zowel de piloten als de toeschouwers."
Nadat de organisatie van de Boucles de Spa het eind vorig jaar voor bekeken hield, werd al vrij vlug een nieuw initatief op poten gezet. De organisatoren van de nieuwbakken Ardenne Bleue Rally hebben in slechts drie maanden tijd een volledige rally ineen gestoken, met als uitvalsbasis het circuit van Spa-Francorchamps. Het parcours is een mengeling van de vertrouwde proeven in de omgeving van Spa en enkele KP's op het domein van het circuit zelf.
Het deelnemersveld mag in ieder geval gezien worden. In tegenstelling tot vorig jaar kan niet meteen een uitgesproken favoriet worden aangeduid. Regerend Belgisch kampioen Pieter Tsjoen mag het met zijn vertrouwde Corolla opnemen tegen Bernard Munster, die in Spa zijn nieuwe Subaru Impreza WRC '02 komt proefrijden. Een derde WRC is die van Bernd Casier. De S1600-titelhouder komt voor het aan de start met een 4x4, en zal dus wat tijd nodig hebben om de wagen te leren kennen.
|
Een speelkameraad voor Tsjoen en Munster wordt misschien wel Larry Cols, een man van de streek. Met de Subaru Impreza groep A van Munster is de ex-winnaar een te duchten outsider. Wie eveneens niet uit het oog mag verloren worden is Timothy Van Parijs. De vice-kampioen van vorig jaar krijgt ditmaal de Bijvelds-Lancer groep A onder de bips, een snellere wagen dan de vroegere Evo. De klasse A8 wordt vervoegd door Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Melissa Debackere (Toyota Celica 4WD).
In groep N gaan de Mitsubishi's weerom als favoriet van start. Jean-Pierre Vandewauwer (Evo 7 JDR) en Bob Colsoul (Evo 8, al dan niet ingeschreven in groep A) zijn de favorieten, al vergeten we zeker Gilles Schammel (Evo 8), Kris Princen (Renault Clio Ragnotti) en de Subaru's van Stéveny en Kuzaj niet.
Xavier Bouche is de enige deelnemer in de Super 1600-klasse. Hij zal in moeilijke omstandigheden met zijn nieuwe Clio kennismaken, en dat zonder enige referentie. Ook Marc Duez is eenzaat in de GT-klasse, al is zijn doel vooral het spektakel verzorgen met de Porsche 911 GT3. Spektakel mag ook verwacht worden van de deelnemers aan de nieuwe RMS-groep, onder wie Bodson (Audi S2), Schmelcher (Escort Cosworth) en de BMW's van Qvick, Bosmans en Roulez.
|
De Ardenne Bleue Rally betekent ook de eerste manche van de nieuwe RACB Cup, de opvolger van de C2 Challenge. Vrijwel alle toppers van vorig seizoen zijn aanwezig, met name Boelens, Van Lancker, Romain, Petitjean, Burton, Servais,... alsook nieuwkomers David Croes en Bertrand Grooten.
:: Lees op de ABR-website hoe de toppers op de wedstrijd vooruitkijken.
:: Bron foto's: www.turbomagazine.be/ArdenneBleue
:: Deelnemerslijst
:: Timing
:: Klik hier voor de eerste reacties.
Op de website van Chris Van Woensel is te zien hoe zijn BMW M3 er zou moeten gaan uitzien. Het team is nu nog volop bezig met de montage van de diverse onderdelen. Indien dit tijdig gebeurt wordt er gestart in de Short Rally van Zuid-Limburg op 6 maart, als voorbereiding op de Rally van Hannuit, de eerste grote afspraak voor CVW Rallysport. (klik hier voor een grote versie van het voorontwerp) |
Eindklassement Algemeen Eindklassement Toerisme Eindklassement sport Eindklassement Recreatie Eindklassement Old-timer Eindklassement Young-timer Eindklassement Toer-timer Foto's van Filip Supply komen in de loop van de week on-line. |
:: Bron: www.turbomagazine.be/ArdenneBleue.
Meer info: www.acpclassictour.be.
Met drie WRC's (Munster, Tsjoen en Casier) aan de start, belooft de zegestrijd boeiend te worden. Een handvol groep A's staan klaar om de strijden voor de ereplaatsen: Verhees (Subaru Impreza), Debackere (Toyota Celica), Deferm (Subaru Impreza), Cols (Lancer Evo 8), Van Parijs (Lancer Evo 6.5 ex-Bijvelds),... Volgens de deelnemerslijst is ook Bob Colsoul (Lancer) ingeschreven in groep A.
In groep N zal Jean-Pierre Vandewauwer (Lancer Evo 8 Deconinck) het mogen opnemen tegen Subaru-piloten Kuzaj, Stéveny en Leger, al wordt het ook opletten voor Luxemburger Gilles Schammel (Lancer Evo 8) en Kris Princen (Renault Clio). Voorts het debuut van Xavier Bouche in zijn Renault Clio Super 1600, die in zijn klasse geen enkele tegenstand noch referentie zal kennen.
De Ardenne Bleue Rally betekent ook de eerste rally van de nieuwe RMS-groep, met daarin smaakmakers als Bodson (Audi S2) en de BMW's van Bosmans, Roulez en Qvick. Tot slot wordt in Spa het startschot gegeven van de RACB Cup, de opvolger van de C2 Challenge. Naast de vertrouwde namen in deze promotiecup, denken we maar aan Boelens, Van Lancker, Romain, Cherain, Flohimont, Burton,... zal David Croes de door hem geprepareerde C2 van Van Loo besturen. Kortom, het BK 2005 kondigt zich veelbelovend aan, en wie weet wordt de seizoensstart wel in de sneeuw verreden...
De volledige lijst (alfbetisch) is te bekijken op de website van de wedstrijd, alsook heel wat andere praktische info. Ook vermelden we nog dat Bruno Thiry de nulwagen zal besturen, normaliter een Mitsubishi Lancer.
In de loop van volgende week volgt een volledige voorbeschouwing.
Bezoek ook eens de nieuwe website van het team: www.knd-racing.be.
Er zijn 88 vooringeschreven teams, waaronder heel wat originele voertuigen, zoals een Detomaso Pantera GTS ('73), een Volvo Amazone('64), een Austin Healey ('65), een Citroën ID ('66), een Toyota S800 ('66) en een VW T2 ('67). De volledige deelnemerlijst is hier te bekijken.
Voor wie de deelnemers aan het werk wil zien kan volgende timing handig zijn:
12u50: Vertrek etappe 1 - Zaal Sparrenhof - Brugsesteenweg 183 - Eeklo
14u00: Start RT Sas van Gent - Sint-Jorispolderstraat - Sint Laureins
16u00: Vertrek etappe 2 - Zaal Populierenhof - Moerhuizestraat -Maldegem
18u20: Vertrek etappe 3 - Café Bolzak - Wellingstraat - Beernem
19u10: Start RT Sint-Pietersveld - Eikdendreef - Wingene
20u50: Einde van de wedstrijd - Zaal Sparrenhof - Brugsesteenweg 183 - Eeklo
Na de wedstrijd mag u hier enkele foto's verwachten.
Patrick Schockaert en Jurgen Heymans werkten deze winter aan de opbouw van een nieuwe Opel Corsa B, nadat ze vorig jaar in Ettelgem zwaar van de baan gingen met hun vorige Corsa. Dit keer wordt het een echte mini-groep A met een bijhorende 'kit car' look en uitgerust met groep A-motor, Quaife 5-bak, regelbare Bilstein-vering, Uniball-ophanging,...
De duo's zullen dit jaar enkele wedstrijden samen en enkele apart afwerken:
20/03: Rallye des Ardennes (beide teams)
17/04: LRT Comines Rally (beide teams)
15/05 Salamandre Rallye (beide teams)
05/06: Rallye Claudy Desoil (Mitsubishi)
19/06: RS Sombreffe (Mitsubishi)
03/07: Rally van de Suikerstreek (Opel)
07/08: RS Blehen (Mitsubishi)
18/09: Rallye JL Dumont (Mitsubishi)
25/09: Hemicuda Rally (Opel)
16/10: TBR Rally (Opel)
23/10: Rallye de Sombreffe(beide teams)
20/11: RS Gerpinnes (Mitsubishi)
Meer info over het team op www.srp-racing.be.tf.
Voorts zal het Mini Maxi Racing instaan als servicteam voor Koen Beyne en Dorine Vanhooren, die met een Mitsubishi Lancer Evo 6 het volledige BK zullen rijden. Ook wordt er terug service gedaan voor Kadett-piloot Jeroen Vanhoenacker, alias Joeni.
Het team verhuurt hun Saxo groep A alsook een Saxo groep N voor BK, VAS of ASAF-wedstrijden, bel (0475) 36.02.38 of (0475)38.05.92 voor meer info.
Dit weekend werd door Gunther Monnens een testsessie georganiseerd op de militaire basis van Bitburg (Duitsland). Monnens kon er de Mitsubishi Lancer Evo 6 van Paul Allerts aan de tand voelen, de wagen waarmee hij dit weekend zal starten in Zolder. Ook Tom Cooman was er aanwezig. De Oost-Vlaming testte er zijn nieuwe wagen voor dit seizoen, de ex-Monnens Opel Ascona. De broers Cooman, deelnemers aan de nieuwe RMS-klasse in het BK, zijn alvast van plan het publiek te vergasten op heel wat driftwerk. Meer foto's en een spectaculair filmpje van Monnens met zijn Manta op www.tocoracing.be. (foto Jo Pijpops) |
Vooreerst is er het gebrek aan een hoofdsponsor, nadat Vergokan omwille van het Condroz-incident eind vorig jaar afhaakte. De organisatie kende ook maar weinig steun van de Nederlandse rallyorganisaties aan de Trophy. Ze hadden moeite met de kortingen voor de deelnemende teams, in tegenstelling tot de organisaties in België, die altijd enthousiast waren. Een derde reden is de kritiek die de organisatie van de Rally van Luxemburg had op het feit dat het klassement werd bevroren na het overlijden van Piet Bijvelds. Ook stelde men vast dat de uitwisseling tussen rallypiloten onvoldoende was, en dat de deelnemers blijkbaar meer oog hadden voor de kortingen op het inschrijvingsbedrag dan voor de competitie zelf.
Er werd nog tot begin deze week geprobeerd de challenge in leven te houden, maar het njet van een nieuwe potentiële hoofdsponsor deed de organisatie uiteindelijk beslissen ermee op te houden.
De wedstrijd start nu zondag omstreeks 10u met twee verkenningsronden. Om 13u wordt de start van de eerste van de vier reeksen gegeven. Het parcours op en rond het circuit van Zolder is om en bij de 10 km en volledig verhard. Net als vorig jaar zal ook in deze editie met twee deelnemers naast elkaar gestart worden.
Philippe Verhaeghe en Jeroen Seys zijn in volle voorbereiding van het seizoen 2005. De Philcars-Saxo werd deze winter flink onder handen genomen. "Tijdens de wintermaanden werd de wagen volledig gedemonteerd, gereviseerd, en gespoten. Enkele nieuwigheden zoals een rechtopstaande hydraulische handrem en een interieur in carbon mochten natuurlijk niet
ontbreken. Het is tevens de bedoeling om in het najaar te kunnen starten met een volledig nieuw geprepareerde motor.", aldus co-piloot Jeroen.
|
Het verhuur van de wagen is het voornaamste doel, al zullen Philippe en Jeroen ook zelf een aantal wedstrijden rijden. "Voor de derde opeenvolgende keer, zullen we samen een deel van het VAS-kampioenschap betwisten. Met een eindoverwinning in onze klasse in het PAK-kampioenschap en een derde plaats in onze klasse in het VAS-kampioenschap vorig jaar, zullen we opnieuw met volle genoegen er tegenaan gaan. Afhankelijk van de verhuur van de wagen, hebben we alvast ons eigen programma opgesteld, te beginnen met de Rallysprint van Moorslede. Daarna volgen de LRT Comines Rally, de 12u van Wervik, de Rally van de Suikerstreek, de Short Rally van Ettelgem, de Hemicuda Rally en om af te sluiten de TBR Rally in Roeselare."
Momenteel wordt hard gewerkt aan een volledig vernieuwde website over het team. Naast de belevenissen van het duo Verhaeghe/Seys zal ook en vooral aandacht besteed worden aan de verhuur van de Citroën Saxo VTS. Een stand van zaken is te zien op www.philcars.be.
Ronny Declerck en Steven Ramboer hebben hun programma voor 2005 bekend gemaakt. Hun kalender is nog niet definitief, maar vast staat dat het een gelijkaardig programma wordt aan dat van vorig seizoen. Naast de vertrouwde Ascona zal nu ook met een Opel Manta, die vorig jaar al te zien was in de TBR Rally, gereden worden. Co-piloot Steven: "Na de RS Moorslede wordt beslist of er effectief gestart wordt in de RS van Estinnes of in een andere wedstrijd. Het seizoen 2005 wordt aangevat met de Ascona, misschien zal de Manta in Estinnes gebruikt worden al is daarover
nog niks beslist. De Ascona zal in 2005 uitgerust zijn met grotere remmen."
|
De geplande wedstrijden:
20/03: RS Moorslede
08/05: RS Estinnes
14/05: RS Monteberg
17/07: Short Rally van Ettelgem
15/08: RS Staden
28/08: Short Rally van Kasterlee
04/09: RS Reningelst
25/09: Hemicuda Rally
16/10: TBR Rally
Dieter Declerck, zoon van, debuteerde vorig jaar in Kasterlee met een Opel Corsa GSI. Samen met Younnes Hammache zal hij een vrijwel identiek programma rijden. De Corsa van het Declerck Junior Team is al sinds midden december hersteld na de sortie in de TBR Rally. De wagen zal dit keer in geel en blauw worden gedecoreerd door ID Lettering ipv geel en rood.
Het team is ambitieus maar tegelijk ook realistisch. "De top-vijf klassering in de algemene rangschikking van 2004 zal waarschijnlijk niet meer geëvenaard worden. Met de beperkte middelen en de strikt standaard auto is de olympische gedachte van groter belang dan het uiteindelijke resultaat.", aldus Johan. "Met de reglementswijzigingen dat de wagens op standaardbanden apart geklasseerd worden zullen we moeten afwachten hoe één en ander zal evolueren. Het valt moeilijk te voorspellen, elke wedstrijd zal moeten gereden worden. We zijn verplicht te mikken op de betrouwbaarheid van onze wagen. Net als vorig jaar proberen we weer zo regelmatig mogelijk te rijden, zonder fouten te maken, zonder tijdverlies."
|
Johan en Frank willen in elke wedstrijd de eindmeet halen, zonder evenwel het spektakel uit het oog te verliezen. Dankzij een regelmatige rijstijl en een betrouwbare wagen is dit de tactiek bij uitstek om punten te verzamelen in het kampioenschap.
Meer info over het Herkenrode Rallysport Team is te vinden op hun website.
Uit de kandidaten om de rechterstoel te bemannen, werd uiteindelijk de ervaren Geert Grooten gekozen. Samen zullen ze alle wedstrijden van het VAS-rallykampioenschap rijden. In achtereenvolgens Zuid-Limburg, Wervik, Tienen, Ettelgem, Kasterlee, Hemicuda en TBR hoopt het team ergens uit te schieten met een top-5 plaats algemeen. Toch wil het duo ook het publiek amuseren met spektakel.
Binnenkort wordt een website geopend waarop het wel en wee van het team kan gevolgd worden, met daarnaast aandacht voor de vroegere carrière van Erik.
Hij zal worden bijgestaan door Yannick Maertens, die er eind vorig jaar aan dacht de helm aan de haak aan te hangen. Toch kon Yannick het voorstel van Erik om diens co-piloot te worden niet weigeren. "Door de problemen die vele piloten ondervinden om een vaste co-piloot te vinden was dit wel een unieke kans om eens te proeven van een hoger niveau. Dit zou met mijn wagen en beroepshalve beperkte tijd niet mogelijk zijn. Gezien de ambitie van Erik naar de toekomst is
dit een kans die ik niet mocht laten liggen."
|
Samen zullen ze vier wedstrijden van het BK afgewerken, te beginnen met de Ardenne Bleue Rally eind deze maand. Daarna volgen nog de TAC Rally, de Rallye de Wallonie en de Omloop van Vlaanderen.
:: Bron: www.turbo-magazine.be
Voornaamste nieuwigheid is dat CVW, onder invloed van zijn hoofdsponsor, afstapt van zijn Frans programma. Als het budget het toelaat zullen alle BK-wedstrijden worden afgewerkt. De wagen zal echter niet klaar zijn tegen de Ardenne Bleu Rally eind februari. Misschien gebeurt dat wel een week later, zodat een eerste maal kan getest worden in de Short Rally van Zuid-Limburg. Lukt dat niet, dan wordt de Rally van Hannuit de eerste grote afspraak van het seizoen.
Van Woensel vertelt ook wat meer over zijn ex-Heuninck M3 en de daarbij passende rijstijl. "Rijden met een achterwielaandrijver is natuurlijk anders dan met een standaard 4x4. Maar, de BMW M3 is zeker geen wagen die je voor de bocht al dwars moet gooien. Althans dat heeft Claudie Tanghe me verteld. De M3 is oorspronkelijk ontwikkeld als circuitwagen voor de DTM en dat is te merken. De meest efficiënte manier om een M3 te besturen is redelijk zuiver rijden, want de wagen stuurt precies in. Die rijstijl moet me wel liggen."
Voorts zal de bandenhandelaar uit Schriek dit jaar met een andere bandenpartner werken: Yokohama. Het Japanse merk heeft zijn structuur in België gewijzigd en wenst zich opnieuw te engageren in de autosport.
Het volledige interview met Chris en co Robin kun je nalezen op www.cvwrallysport.be.
Goed nieuws voor de fans van spektakel. Xavier Alliet, één van de smaakmakers in het VAS-gebeuren, blijft in 2005 trouw aan zijn ex-circuit BMW M3. De wagen werd in een nieuw kleurtje gestoken maar de mechaniek is onveranderd gebleven. Samen met zijn trouwe co Frank Werner, met wie hij al negen jaar samen rijdt, mikt Xavier op het VAS rally -en/-of rallysprintkampioenschap. Het team hoopt ook dit jaar vooraan mee te strijden, na de veelbelovende prestaties in Staden (4de) en op de Monteberg (3de) vorig jaar. Naast resultaten zijn de factoren spektakel en fun even belangrijk. Het seizoen wordt aangevat met de Short Rally van Zuid-Limburg op 6 maart.
|
Verhees op de ABR-site: "Aan het stuur van de Subaru zal ik vooral eerst de tijd nemen de wagen te leren kennen. Ik heb geen enkele ervaring met een wagen van dit kaliber. Ik wil kilometers afmalen en plezier maken. Zou men mij een jaar geleden gezegd hebben dat ik op een dag de kans zou krijgen met zo'n wagen te rijden, ik zou het nooit geloofd hebben. Het is gewoonweg fantastisch." Verhees krijgt André Leyh naast zich, de vroegere co van Munster. "André Leyh kent goed de wagen en het parcours. Zijn aanwezigheid zal mij helpen om sneller de pilotage van de wagen gewoon te worden. Wat betreft het resultaat, zal het van de anderen afhangen. Aan het stuur van een groep A is het onmogelijk om met de WRC's te rivaliseren."
Een andere Subaru aan de start wordt de Impreza groep N van de Pool Leszek Kuzaj. In de standaardklasse zijn nu ook Colsoul (Lancer Evo 8), Matterne (Lancer Evo 7), Hazeleger (Lancer Evo 7) en Princen (Renault Clio Ragnotti) ingeschreven. De RACB Cup heeft weer drie vertrouwde namen van de gewezen C2 Challenge bij: Servais, Flohimont en Burton.
"Voor mij wordt het een seizoen à la carte: een paar rallysprinten met Bert Van Oosterwijck zoals de Monteberg, Linter, Reningelst, Merdorp en de TVC Rallysprint en een paar ASAF-wedstrijden met mijn nieuwe co Vincent Loix. Dat worden de Circuit des Ardennes, Claudy Desoil, Suikerstreek, Famenne, Waremme en de Sombreffe Rally, aangevuld met nog een sprintje in de ASAF. Wat betreft de de auto zijn we de wijzigingen van het reglement aan het verwerken. De motor is binnen bij de tuner voor de afstellingen. Verder zoeken we nog een budget voor de Wallonie of de Condroz Rally die Vincent en ik willen rijden, als we het financieel voor elkaar krijgen tenminste, hoe moeilijk het ook is. Ik heb verschillende contacten gelegd met potentiële sponsers waarvan ik volgende maand een antwoord van zal krijgen, lukt het niet dan zal het voor volgend jaar zijn.", aldus Nico.
Wie Spa te ver vindt, kan in het weekend van 26 en 27 februari nog ergens anders terecht. In Noord-Frankrijk vindt dan namelijk de Rallye de Routes du Nord plaats, een wedstrijd die meetelt voor het Frans kampioenschap divisie 2. De rally start op zaterdag om 12u30 op het podium op de Grote Markt van Armentières met acht af te werken proeven: 3 x Vieux-Berquin (6,22 km), 3 x Boeschepe (12,66 km) en 2 x Laventie (9,74 km). Zondag staan nog zes KP's op het programma: 2 x Pays de l’Alloeu (13,16 km), 2 x Les Brûlots (10,1 km) en 2 x Les Weppes (12,63 km). Het servicepark bevindt zich in Laventie, de regroup in Armentières.
Er is al een voorlopige deelnemerslijst met daarop al enkele Mitsubishi's, Subaru's, Maxi's en Kit Cars. Van Belgische kant wordt M3-rijder Claudie Tanghe aan de start verwacht. Verder zullen ook heel wat Belgen de start nemen in de Historic-nevenwedstrijd. Stouf, Vanderspinnen, Bonaventure, Casier en Gouwy zijn reeds ingeschreven. |
"Na meerdere seizoenen in de Saxo Challenge te hebben meegedraaid hadden we zin in iets anders. We wisten enkel niet wat. Wat is de dag van vandaag nog betaalbaar, snel en spectakulair terzelfdertijd? Na de positieve uitstap in Ieper met de Clio Ragnotti groep N dachten we er aan zo'n een wagen aan te schaffen doch daar dit nog steeds een groep N is, hadden we onze twijfels in de betrouwbaarheid. Tot we plotseling een aanbod kregen uit de stal van Eric Qvick!"
Wie Qvick zegt, denkt onmiddelijk aan het Duitse merk uit Beieren. "Die had iets staan voor ons: een BMW Compact met de grote remmen eronder maar zonder mechaniek. Na het gaan bekijken van de wagen waren we natuurlijk verkocht! We hadden reeds zo'n Compact's aan het werk gezien in Frankrijk en dit leek ons wel iets origineels en tevens een wagen om zich mee te amuseren."
Het team is al tot actie overgegaan. "Het zit hem zo dat de wagen nu eerst naar ASD vertrekt waar Hendrik en zijn mannen er één van hun meesterwerken zullen in lassen. Nadien zullen we de kas versterken en verlichten waar mogelijk en nadien komt het spuitwerk aan de beurt. Eens de wagen terug is zal er normaal gezien een M3-motor uit een E36-model ingebouwd worden die rond de 300pk zou moeten braken. Mogelijks wordt daar een zesbak van Sadev aangekoppeld. De ophanging wordt waarschijnlijk Proflex en de remmen AP 6-pots. We hopen de wagen te kunnen voorrijden halfweg de zomervakantie na enkele voorafgaande testen."
Binnenkort volgen enkele foto's van de opbouw.
Stéphane: "Eerst en vooral ben ik bijzonder opgelucht dat de KACB erin geslaagd is dit ambitieus project op zo’n korte tijd waar te maken! Chapeau! Ik ben dan ook blij dat we opnieuw van start kunnen gaan in 2005. Het zou heel jammer geweest zijn niet verder te kunnen werken met zo’n fantastisch team, zeker na ons schitterend jaar 2004."
Co-piloot Bjorn verduidelijkt de doelstelling van het team: een nieuwe titel. "Het wordt uiteraard bijzonder moeilijk om onze prestaties van vorig jaar over te doen. We zijn echter een heel ambitieus team en willen dus maar één ding, een nieuwe titel. Net zoals vroeger zal ook dit jaar de concurrentie niet min zijn. Het beloven weer bloedstollende wedstrijden te worden. Ik kijk er al naar uit!”
Het team, dat ook dit jaar kan rekenen op de steun van het Roeselaars AutoCenter, doet opnieuw een beroep op Francis Leroy als preparateur van hun Citroën C2. Een man die al zijn strepen in de rallysport verdiend heeft, na de Super 1600-titel met Collard in 2002 en de C2-eindzege met Boelens vorig seizoen.
De RACB Rally Cup vangt aan in het weekend van 26 en 27 februari met de Ardenne Bleue Rally.
Eerder deze week mailde ook Miguel Casier zijn zoekertje door. Ook hij zoekt dringend een co en dit voor enkele Historic-wedstrijden met zijn Datsun 240Z. De eerste wedstrijd is de Rallye des Routes du Nord, daarna volgen de Historic Rally's van Ieper en Roeselare en nog een te bepalen wedstrijd. Ervaring is een pluspunt maar niet verreist, het in te brengen budget is minimaal. Miguel kun je contacteren via miguel.casier2@yucom.be.
Eric Louies kende vorig seizoen heel wat pech met zijn Opel Kadett GTE. Tegen de eerste wedstrijd op het programma, de Short Rally van Zuid-Limburg, zal de Kadett terug uitgerust zijn met de 'goeie' krachtbron, nadat die midden vorig jaar stuk ging en vervangen werd door een mindere krachtige motor. Samen met zijn echtgenote Ann Deraedt rijdt de spektakelpiloot dan nog de RS van Moorslede, de Rally van Wervik, de Rally van de Suikerstreek, de Short Rally van Ettelgem, de Hemicuda Rally en de TBR Rally. Ook hoopt men de TAC Rally, de Sezoensrally en de Omloop van Vlaanderen af te werken in de nieuwe groep RMS.
|
Co-piloot Jo Van Lee vertelt: "De eerste wedstrijd voor Bert zal waarschijnlijk de Ardenne Bleu Rally zijn, want de Wintercupfinale valt samen met de verkenningen van de Ardenne Bleu en zal dus wellicht niet gereden worden. Dan zal het echter enkele weken druk worden met achtereenvolgens de Ardenne Bleu, de Short Rally van Zuid-Limburg en de Rally van Hannuit, drie wedstrijden in drie weken tijd. Bert zal in het begin van het seizoen te zien zijn met de witte E36, die in de winterstop een grote beurt kreeg. Voor deze wagen wordt er momenteel nog een nieuwe motor proefgedraaid en als alles meezit wordt deze nog voor de Ardennes Bleu gemonteerd. Wat later in het seizoen zullen we aantreden met een nieuwe E30, die iets sneller zou moeten zijn dan de paarse van vorig seizoen. Normaal zullen alle wedstrijden van het BK die meetellen voor de groep RMS gereden worden en afhankelijk van de resultaten in de VAS-wedstrijden in het seizoensbegin kan er misschien ook nog een VAS-campagne bijkomen. Eventueel kan dit nog aangevuld worden met enkele ASAF-proeven zoals bv. de Rallye de la Famenne. Als de groep RMS mag rijden in Ieper en de Condroz zal daar ook deelgenomen worden, indien niet misschien met onze Subaru in groep N. Trouwens, voor de geïnteresseerden: de Subaru is nog steeds te koop. In de Ardenne Bleu en de Wallonie zal Bert sowieso starten met Geert Grooten als co en misschien nog hier of daar een wedstrijd, in de andere wedstrijden zal ik de rechterstoel bemannen.", aldus Jo Van Lee.
Update: Geert Grooten meldde ons dat hij en Bert wel zullen starten in de Wintercupfinale op het circuit van Zolder.
20/02: Wintercup finale (Yolaine)
06/03: Short Rally van Zuid-Limburg (Jan)
20/03: RS Moorslede (Heidi)
14/05 RS Monteberg (Miguel)
17/07: Short Rally van Ettelgem (Heidi)
24/07: RS Linter (Yolaine)
15/08: RS Staden (Heidi)
28/08: Short Rally van Kasterlee (Yolaine)
04/09: RS Reningelst (Miguel)
30/10: RS TVC (Jan)
27/11: Wintercup manche 1 (Miguel)
04/12: Wintercup manche 2 (Jan)
Patrick Snijers en co Filip Dekeerle zijn volop bezig met de voorbereiding van het seizoen 2005. Vorige week mocht De Lange in Ierland een Skoda Fabia WRC van Derrek McGarrity testen. Snijers zou dan ook graag met een Fabia van McGarrity naar België komen, al is er momenteel nog niets zeker. Fabia, Porsche of Mitsubishi, de Alkenaar zou hoe dan ook graag vijf BK-wedstrijden willen rijden: Ardenne Bleu, Wallonie, Ieper (indien WRC's toegelaten), Omloop en Condroz. De TAC Rally wordt sowieso niet gereden want rond deze periode wordt Snijers vader. (Bron: www.patricksnijers.com)
|
Als freak van Opel Kadett C's, begon Christophe in 2004 met de opbouw van een Sedan-versie uit 1976. "Hij was klaar in augustus. Zo ben ik voor de eerste keer gestart in Staden zonder maar één kilometer te kunnen testen. Na 5 km was de boîte al stuk met als gevolg dat we enkel nog de derde versnelling hadden, wat dus niet echt ideaal was! In de Hemicuda werd dan gestart met een nieuwe boîte. Alles liep gesmeerd tot KP 4, waar door een kortsluiting in de kabelboom de wagen in de fik vloog. We besloten dus om de wagen volledig opnieuw te bekijken en te vernieuwen. Zo zit er nu een 2000cc-motor met injectie in en een volledig nieuwe bekabeling.", aldus Christophe.
Voor dit seizoen doet de Wulvergemnaar beroep op een nieuwe co-piloot. "De nieuwe co-piloot is de 22-jarige Stijn Verbrugghe uit Rumbeke. Het mag gezegd worden: hij heeft er alles voor over om alles in orde te brengen. Door Stijn hebben we het budget samengekregen om dit jaar een achttal rally's en rallysprints te rijden. Normaal komt er nog een sponsor bij zodat we ook kunnen starten in de Historic Omloop van Vlaanderen."
|
Het seizoen wordt aangevangen met de RS van Moorslede. Daarna wordt er deelgenomen aan de LRT Comines Rally, de 12u van Wervik, de Ypres Historic Rally, de RS van Staden, de RS van Reningelst, de Hemicuda Rally en de TBR Rally. Heel waarschijnlijk wordt dus ook nog gestart in de Historic Omloop van Vlaanderen.
Meer info over team op hun website: www.xtof.be.
Casier zal niet de enige WRC-piloot zijn die in de ABR van start gaat. Pieter Tsjoen zal eveneens present zijn met zijn Toyota Corolla WRC. Verder hebben ook Bernard Munster (Subaru Impreza WRC '02) en Larry Cols (Impreza gr A of Lancer gr N Colsoul) hun deelname bevestigd. Xavier Bouche en Chris Van Woensel zullen er debuteren met respectievelijk hun Renault Clio Super 1600 en BMW M3, terwijl Porsche graag een bekende naam uit het milieu wil uitnodigen om een Porsche GT3 te besturen. Patrick Snijers tenslotte werkt hard aan zijn Skoda-project. Mooie vooruitzichten alvast voor deze eerste BK-manche op 26 en 27 februari.
:: Bron: www.turbo-magzine.be + persbericht ABR
Het programma van Mario wordt alvast een mix van VAS- en ASAF-proeven: "Het ganse VAS-rallykampioenschap staat op het programma en ook enkele Waalse proeven, want het is toch steeds zeer fijn vertoeven bij onze Waalse collega’s. Het co-zitje zal naar gewoonte ingevuld worden door vaste co Sander Van de Velde. In enkele proeven, wanneer Sander bezet is door zijn rittensportprogramma, zal het co-zitje ingevuld worden door Bart Eulaerts, de vaste co van Michel Lefebre.", zegt Mario.
De Waalse proeven op het programma zijn de Rallye de Trois Ponts, de RS Deux Bottes, de Rallye de la Salamandre, de Rallye Claudy Desoil, de Rallye de la Famenne en de Rallye de Sombreffe. De RS Deux Bottes is iets speciaals voor het team. "De RS van Deux Bottes staat naar jaarlijkse gewoonte terug op het programma. Deze proef rijden we echt voor ons plezier. Het is voor ons een traditie geworden om met een hoopje vrienden er een echt weekendje uit van te maken. Eén van hen rijdt getrouw mee met zijn mobilhome. Met nog enkele tenten en een barbecue erbij wordt het weer een gezellig feest!"
Aanvullend worden ook de Wintercupmanches op het begin en het einde van het seizoen gereden. Samen met de RS Deux Bottes zal hierin met een gelegenheidsco-piloot worden gereden. "Het co-zitje zal er bestemd zijn voor een sponsor of een sympathisant. Kwestie van deze mensen eens te bedanken voor hun steun. Bij deze had ik ook graag iedereen bedankt die aanwezig was op onze eetdagen, hartelijk bedankt voor hun steun! Laat het een tof seizoen zijn en veel succes gewenst aan alle collega's/concurrenten!", aldus nog Mario Put.
De deelname aan de finale van de Wintercup op Zolder op 20 februari staat wel al vast. Daar zal Hopmans terug van start gaan met een Lancer Evo 7 van Colsoul. Co-pilote wordt terug wordt terug Ilse Vanmarcke, die al naast Peter zat in de eerste Wintercup-manche.
Hilde Gijsbrechts, de vriendin van Peter, heeft nu ook een eigen website over haar carrière en autosport-activiteiten: www.hilde-gijsbrechts.be.