In de brief van VAS en RACB staat te lezen:
- Deelnemers in het bezit van een geldige VAS-vergunning 2005, kunnen deelnemen aan de wedstrijd.
- De piloot dient minstens in het bezit te zijn van een A3-vergunning. De copiloot moet minstens over een Bco-vergunning beschikken.
- De ingeschreven deelnemers betalen het inschrijvingsgeld (cfr. de nationale vergunninghouders).
- De regionale vergunninghouders dienen aan RACB Sport een administratieve bijdrage te betalen van 40 € (piloot en co-piloot).
- Er bestaat geen mogelijkheid tot het nemen van een dagvergunning.
- De wagens moeten voldoen aan de technische reglementering cfr. het VAS-reglement.
- De technische controle zal worden uitgevoerd in samenwerking met de technische commissie van VAS en RACB. De wagens worden ingedeeld conform de nationale klassenindeling.
- Gedurende de wedstrijd zal een sportcommissaris van VAS aanwezig zijn.
- De deelnemers met een VAS-vergunning krijgen een startnummer tussen de deelnemers met een nationale vergunning.
- Gedurende de wedstrijd wordt één klassement opgemaakt (VAS en nationaal door elkaar). Op het einde van de wedstrijd wordt een apart klassement opgemaakt (nationaal en VAS).
De vraag is nu maar of veel VAS-piloten op dit aanbod zullen ingaan, want het inschrijvingsgeld (550 €) blijft één van de grote struikelblokken in de strijd om meer deelnemers in het BK.
Gisterenavond werd op de oude KP De Ratte de shakedown van de TAC Rally gehouden. De testrit kende een magere opkomst, zowel bij de de deelnemers als de toeschouwers. Er werd ook bijna drie kwartier later van start gegaan dan voorzien. Van de toppers waren enkel Schmelcher, Vermeirsch, Broekaert en Algoedt aanwezig. Grégoire Coulembier kwam zijn geëvolueerde Puma afstellen, terwijl anderen van de baan gingen (Ceenaeme, Van Hulle) of pech kenden (Lievens). Verder waren er veel Historics of RMS-wagens te zien: Cooman, Louies, Dobbelaere, Bruneel, Nemegheer, Vantieghem,... En ook politie Tielt deed meerdere passages om competitieritme op te doen.
|
Dat de Ypres Historic Rally een belangrijke wedstrijd is binnen het EK, was al langer bekend. De populaire nevenwedstrijd van de BYWR staat nu op de wachtlijst om te promoveren naar het hoogste coëfficiënt binnen het EK. Gevolg is dat de aanvragen om deel te namen al vroeg binnenstromen. Zo is er de deelname van ene Alex Beeler, een Zwitser met een 500 pk-sterke Corvette (foto). Uit Noorwegen zullen Porsches afgevaardigd zijn terwijl er Italianen met Alfa's en Lancia's aan de start zullen staan.
De Ypres Historic Rally eindigt terug op zaterdagavond in rallycentrum Boezinge, waar de rally zal afgesloten worden met een fuif toegankelijk voor alle rallyfans.
|
In afwezigheid van het Vergokan-team (zie onderaan) gaan de favorietenrollen naar Colsoul (Lancer E8), Deferm (Impreza), Debackere (Celica) en Van Eerd (Lancer E7). Xavier Bouche is terug van de partij met zijn Clio Super 1600, terwijl Gilles Schammel (Lancer E7) het in een onderbezette groep N mag opnemen tegen ondermeer Stéveny, Schiettecatte, Hazeleger en Barbier. RMS belooft heel interessant te worden met daarin drie te onderscheiden groepen: BMW (Van Woensel, Lefevere, Lietaer, Bosmans, Ceenaeme, Plessers), Opel (Louies, Dobbelaere, Cooman) en Ford, met de Escort Cosworths van Schmelcher, Pasman en Broekaert. Opmerkelijk is de deelname van Dirk Vermeirsch met een Lada Samara 16v. De Historic-wedstrijd kan rekenen op namen als Goudezeune, Vandoorne, Vermeulen en Stouf.
Grote afwezigen in Tielt zijn de Vergokan-rijders. Tsjoen, Casier en Van Parijs geven forfait wegens het overlijden van de vader van Steven Vergalle, de zaakvoerder van Vergokan. Langs deze weg willen we ons medeleven betuigen met de familie.
De genummerde deelnemerslijst zijn te vinden op www.tacrally.be.
"Bill zal starten in zijn gebruikelijke Talbot Sunbeam Lotus. De 51-jarige Brit rijdt sinds 1976 rally, beginnend als co-piloot in lokale rally's. Nadien werd overgegaan naar het Brits onverhardkampioenschap in een Toyota Corolla groep N, waarmee hij menig overwinningen behaalde in de klasse. De eerste buitenlandse trip was in 1989 in de Condroz Rally. Het piloteren zelf werd een late roeping. Bill kocht de Sunbeam in 1998, waarmee hij er zelf mee aan de start kwam in oa Ierland, Nederland, Frankrijk en de Monteberg-rallysprint. De TAC in Tielt werd in 2003 knap als 51ste uitgereden, met het nodige spektakel. Driften met een achtertrekker en nog proberen snel te gaan is het motto. Ingedeeld in R12, waar Schmelcher en de Nederlander Pasman toch wel de favorieten zijn, is het de bedoeling om uit te rijden en fun te hebben.", zegt Grooten. Later dit jaar plant Geert nog een andere deelname met een Engelsman. "Alleen al het links zitten zal al vreemd zijn", aldus Geert. (foto EWRP.nl)
Ondertussen is Dieter al aan het denken aan het seizoen 2006. Eind vorig seizoen kon hij eens proeven van een Saxo grA, maar die plannen werden opzij geschoven. "Ik heb een Peugeot 106 Rallye, een 1600 16v, aangekocht waarmee ik volgend jaar wil starten. Ik ben bezig met de onderdelen voor deze wagen en zal deze zomer starten met de opbouw van de wagen. Bedoeling is om met deze wagen te starten in enkele BK proeven."
De te rijden wedstrijden:
LRT Comines Rally
12u van Wervik
RS Monteberg
Ypres Cat Rally (indien budget het toelaat)
RS Reningelst (met gelegenheidsco Nele Bloes)
Hemicuda Rally
TBR Rally
:: Divisie 4
:: Divisie 3-2-1
TAC Rally (2 april)
Ypres Westhoek Rally (24-26 juni)
RS Targa Florio (4 september)
Omloop van Vlaanderen (17-18 september)
Hemicuda Rally (25 septmeber)
TBR Rally (16 oktober)
Het team heeft ook een nieuwe website die zeker een bezoekje waard is: www.ecrane-rally-team.tk.
Voor wie tijdens de rally graag op de hoogte blijft van het klassement, heeft TAC de ideale oplossing gevonden. Er kan ingeschreven worden voor een SMS-dienst, zowel voor de nationale als de Historic-wedstrijd. Na elke KP krijg je de eerste vijf in het klassement op je GSM. Meer info (tarieven, nummer,...) over de SMS-dienst, een primeur in de Belgische rallysport trouwens, kun je terugvinden op www.tacrally.be.
De wedstrijdkalender ziet er dus als volgt uit:
LRT Comines Rally
12u van Wervik
RS Monteberg
Short Rally van Ettelgem
RS Reningelst
Hemicuda Rally
TBR Rally
De deelnemerslijst kreeg dit weekend terug een update met daarbij onder meer Deferm (Subaru), Bouche (Clio S1600) en Colsoul (Lancer Evo 8). De RMS-klasse zal in Tielt alvast garant staan voor heel wat spektakel, met nu al namen als Bosmans, Louies, Ceenaeme en Dobbelaere.
Voor de overzicht van de voorlopige deelnemers, zie www.tacrally.be.
Algemeen moesten Van Laarhoven en Guillemin de duimen leggen voor José Damsin, de winnaar in de divisie's 3, 2 en 1 met zijn nieuwe VW Golf 3. Hij reed Bruno Blaise (Opel Corsa) op meer dan een minuut. Raymond Horngnies (Opel Manta) werd derde, nadat hij zich vastreed toen hij de gecrashte Audi TT van Dany Roose wou ontwijken.
Verder moesten ook Fastré (boîte), Frison (motor), Debaty (motor), Mayné (motor) en Regnier (boîte) vroegtijdig aan de kant. Stefan Van Craenenbroeck, de vice-kampioen in het VAS-rallykampioenschap 2004, ging overkop met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6. (zie foto's).
:: uitslagen: divisie 4 - divisie 3-2-1
:: foto's Juha Bos
Om zijn comeback te maken in de rallysport huurde Joost Boxoen voor de gelegenheid de Subaru Impreza van BMA (Bernard Munster). Het was van Ieper 2003 geleden, toen met een Peugeot 206 WRC, dat Boxoen nog eens aan de start stond van een rally. Toch vond de thuisrijder vrij snel het ritme terug, zo bleek uit de tijden. Hij zette op de eerste drie proeven de scratch neer en had zo 9" voorsprong, die na een vierde tijd op KP 4 nog 5"03 bedroeg. Voldoende dus om in Moorslede voor de tweede maal de champagne te ontkurken, na zijn zege met de Impreza WRC in 2003.
Achter Boxoen ontpopte Gunther Monnens zich tot man van de wedstrijd. Met de Mitsubishi Lancer Evo 6 gr A van Paul Allerts, waarmee hij nog geen kilometer KP afwerkte na zijn vroege opgave in Zolder, reed hij zich op spectaculaire wijze naar een tweede plaats, met bovendien een scratch op de laatste proef. Monnens kreeg ex-wielrenner Jo Planckaert naast zich, die achteraf niks dan lovende woorden had voor zijn piloot. De Limburger versloeg Bob Colsoul, die tweede lag voor de laatste reeks, met een halve seconde. Voor Evo 8-rijder Colsoul was testwerk ifv de TAC Rally echter het belangrijkste objectief.
De top-3 leek ongenaakbaar voor de snelle BMW-rijders, die op dit parcours benadeeld werden. Andy Lefevere trok zich het best uit de slag met een vierde plaats op 11"74 van de winnaar. Paul Lietaer en Xavier Alliet moesten met hun M3 respectievelijk 20" en 43" toegeven. De zevende plaats ging naar Dirk Vermeirsch, die de ex-Pauwelyn Sierra Cosworth aan een test kwam onderwerpen. Achter Historic-winnaar Geert Vandoorne werd Johan Van Keer mooi negende met zijn Lancer Evo 3. Bart Pyck sloot de top-10 algemeen af als eerste voorwielaangedreven wagen, voor Herpoel, Seys, Barbier en Ceenaeme.
In de divisie's 3, 2 en 1 won Dany Claesen voor de tweede opeenvolgende keer dit seizoen. Met zijn Ford Escort Cosworth haalde hij het met meer dan een minuut van Francis Dedrijvere (Peugeot 306). Geert Vandoorne won dus het Historic-gedeelte met zijn ex-Lietaer Escort MK 1. Hij had 44" voorsprong op Alain Vermeulen (Opel Ascona), Jean-Claude Castelein (Porsche 911) volgde op bijna een minuut.
De klassezeges gingen dit keer naar Lagache (A), Dieryckx (B), Geldhof (C), Carpentier (D), Buntinx (E), Vandenberghe (F), Claesen (G), Czech (H), Declerq (I), Wouters (J), Alliet (K), Vanneste (L), Pyck (M) en Boxoen (N). Voorts noteren we nog de opgaves van Vleminckx, Devos (sortie), Swerts, Denys en Ozeel en de spectaculaire passages van onder meer Monnens, Prinzie, Alliet, Spillebeen, Leune, Dene, Denys en Maroy.
AMV mag terug spreken van een geslaagd evenement, dankzij een schitterend deelnemersveld, een grote publieke opkomst en weinig onderbrekingen. Enkel jammer dat de weergoden zich niet afstemden op de voorspellingen.
:: uitslagen
:: Foto's: Carl Daems en Koen Demeyere
:: Reacties, foto's en videobeelden volgen in de loop van de week.
:: Teams mogen altijd hun reactie/verslag sturen naar info@shakedown.be.
De showproef op de Citadelle van Namen op vrijdagavond zal zo'n 5 km lang zijn. Het spektakel begint om 20u30, maar reeds vanaf 19u zal heel wat randanimatie voorzien zijn. Zo is er een Red Bull-show en een demonstratie van de Legends Cars, de kleine circuitwagens. Gedurende de avond, en natuurlijk ook op zaterdag en zondag, zullen de deelnemers de mogelijkheid hebben hun sponsors en andere genodigden te vergasten in een speciaal VIP-dorp.
De organisatie maakte reeds bekend dat het doorgaan van de Historic-wedstrijd afhangt van het aantal inschrijvingen. Het minimumaantal is nog niet bereikt, maar de de laatste dagen kwamen nog enkele inschrijvingsformulieren binnen zodat men bereid is wat meer geduld uit te oefenen alvorens een beslissing te nemen.
Wat betreft de moderne wedstrijd, is de organisatie nog steeds op zoek naar snelle en spectacula74 vre wagens. Eén enkele WRC interesseert hen niet, daarom heeft men contacten met meerdere Franse piloten. Met wat geluk zouden drie Porsches uit de GT3 Road Challenge van start gaan in Namen, terwijl de RMS-groep kan rekenen op al zeker vijf BMW's. Ook de regionale piloten laten van zich horen, want een team van 4 à 5 wagens uit de ASAF wordt aan de start verwacht.
Tot slot doet de organisatie nog een oproep naar stewards, een steeds meer voorkomend probleem in BK-rally's. Kandidaten moeten wel aan de volgende voorwaarden voldoen: minium 21 jaar zijn, goed overweg kunnen met publiek en aangetrokken zijn tot autosport. Een opleiding en deelname in de onkosten is voorzien, naast integratie in de organisatie. Men hoopt zo een nieuwe ploeg op poten te zetten die dienst kan doen op andere evenementen. Geïnteresseerden kunnen zich melden tot Daniel Roquet: 0495/54.32.30 of danielroquet@skynet.be.
Meer info op de totaal vernieuwde website van de rally: www.rallyedewallonie.be.
Björn: "Wim Soenens is niet aan zijn proefstuk toe in de rallysport, want hij was zelf al meermaals copiloot (van Didier Vanwijnsberghe in Historic rally's en van Patrick Snijers in Ieper 2004) en piloot en is bovendien, van jongsbeen af, een bedreven piloot van achterwielaangedreven wagens."
Soenens reed de Tieltse rally in 2003 met een Mitsubishi en in 2004 met een Ford Escort Cosworth. De persvoorstelling van het alle teams van Mies Racing (Dirk Vermeirsch) voor de TAC Rally vindt plaats op vrijdag 25 maart (Tieltstraat 121 in Pittem) vanaf 20u. Zie ook www.miesracing.be.
Een woordje uitleg door persverantwoordelijke Stefaan Brackx: "De grootste verandering is deze: de rally zal in 2005 betwist worden over 2 dagen, vrijdag 24 en zaterdag 25 juni, en zodoende komt het soms overbodige zondagse deel te vervallen. Voor de meeste deelnemers was er in het verleden soms niet veel meer te winnen op zondag maar wel veel te verliezen. Op zaterdag was er nog geen reden om te vieren, het verhaal van het vel en de beer weet je wel, maar anderzijds stond de uitslag redelijk vast. Daardoor was er soms geen echte strijd meer op zondag en sleepte iedereen zich naar het einde zonder al te veel risico’s te nemen. Dat zal dus niet meer het geval zijn! Op vrijdag gaat de rally van start met de ceremoniële start op het podium te Ieper omstreeks 15u30. Twee maal 4 klassementsproeven staan er op vrijdag op het programma. De zaterdag zal een lange, mooie en hopelijk spannende dag worden met 7 klassementsproeven die elk twee maal verreden worden. De winnaar zal gekend zijn rond 22u00 waarna er op en rond markt gefeest kan worden."
Een tweede wijziging is reeds bekend. Het betreft de uitbreiding van het startveld, omvat in een nieuwe wedstrijd. "De tweede verandering is reeds hier en daar bekend geraakt en is ook positief onthaald. Er komt na de Europese rally een tweede rally en wel eentje met de WRC’s, A8, A7, GT-N en de 'RMS-wagens'. Een twintigtal minuten na de 41ste Belgium Ypres Westhoek Rally zien we deze bij het publiek zeer geliefde wagens van start gaan in de 1ste Ypres Cat rally. Direct daarna komen de deelnemers van de Ypres Historic rally aan de beurt. De Ypres Historic rally kreeg dit jaar van de FIA de hoogst mogelijke coëfficiënt en dit zorgt er voor dat er nog meer buitenlandse teams interesse hebben om in Ieper mee te strijden voor de overwinning. Eigenlijk mogen we stellen dat er dit jaar 3 rally’s georganiseerd worden op 2 dagen tijd."
Targa Florio heeft ook gesleuteld aan de toegangsprijs, die vele toeschouwers te hoog vonden. "De derde verandering is de ingangsprijs, 30 € in voorverkoop en 35 € tijdens het weekend zelf voor een algemeen ingangsticket. Dus hier komen we het publiek te gemoed om hen méér rally te bieden voor minder geld. Let wel, de voorverkoop loopt tot eind mei! Wees er dus op tijd bij is de boodschap. Via de website www.ypresrally.com kan je de tickets bestellen. Ook de voorverkoopplaatsen zijn op de website terug te vinden.
Kortweg ziet het programma er als volgt uit:
woensdag 22 juni: shakedown in Nieuwkerke (BYWR + Ypres Cat Rally)
donderdag 23 juni: shakedown in Boezinge (Historics)
vrijdag 24 juni:
- 15u30: ceremoniële start op het podium in Ieper voor 2 x 4 KP's (Dikkebus, Zonnebeke, St-Juliaan en Merkem)
- de Ypres Cat Rally rijdt de eerste proef niet om geen vergelijking te kunnen maken
- de Ypres Historic Rally doet Dikkebus 2, Zonnebeke 2 en St-Juliaan 2 aan
zaterdag 25 juni: voor elke wedstrijd hetzelfde
- 2 x 7 KP's, met in ronde 1 en 3 Sauvegarde, Westouter, Watou en Krombeke-St-Sixtus en in ronde 2 en 4
Hollebeke, Middelhoek en Heuvelland
- tussen KP Middelhoek en Heuvelland is er een refueling en bandenwissel in Mesen
- winnaar om 22u op het podium in Ieper
Met drie wedstrijden in één belooft het startveld er één van uitzonderlijke kwaliteit te worden. Daar de wedstrijd meetelt voor het Europees kampioenschap is reeds interesse getoond vanwege Jean-Joseph, Basso (Fiat), Kuzaj , Kosciuszko (Suzuki), Cavigioli,...
De 12u van Wervik, de tweede manche van het VAS-rallykampioenschap, staat dit jaar gepland op zaterdag 7 mei. De wedstrijd in de tabaksstad behoort tot één van populairste VAS-wedstrijden. Vorig jaar leverde het grote deelnemersveld echter problemen op ivm de timing, zodat de organisatie besloten heeft er voor deze 31ste editie wat vroeger aan te beginnen. De eerste wagen start op het podium om 9u30 voor vier ronden van drie KP's: Kruiseke, Geluwe en Wervik, goed voor een totaal van 116,44 km tegen de klok. Het eindpodium is voorzien omstreeks 20u30. Het reglement en de timing zijn nu reeds te bekijken op de website van Scuderia Vervica, het inschrijvingsformulier komt maandag on-line.
|
Beginneling, vertrouwd VAS-gezicht, Historic-rijder of BK-piloot: in Moorslede komt werkelijk iedereen aan bod. Autoclub Midden-Vlaanderen is er samen met Kristof Dejonghe van café De Pompeschitter terug in geslaagd een heel interessant deelnemersveld te verzamelen.
Op het laatste nippertje viel nog het inschrijvingsformulier van Bob Colsoul in de bus. De recente winnaar van de Rally van Hannuit en leider in het BK brengt zijn Lancer Evo 8 aan de start. Op een parcours met veel hernemingen is hij dan ook de te kloppen man. De Subaru Impreza groep A waarmee Joost Boxoen debuteert is wellicht sneller, al mist de thuisrijder competitieritme en moet hij een nieuwe wagen leren kennen. Een derde favoriet is Andy Lefevere, alhoewel het parcours minder geschikt is voor zijn BMW. Andere kanshebbers op een top-5 plaats zijn Paul Lietaer (BMW M3), Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth ex-Pauwelyn), Xavier Alliet (BMW M3, nieuwe lay-out zie foto) en Gunther Monnens (Mitsubishi Lancer Evo 6.5). Monnens krijgt wielrenner Jo Planckaert naast zich, nadat Nico Mattan op het laatste moment afhaakte. Veldrijder Davy Commeyne mag naast jeugdvriend Jeroen Vanhoenacker plaatsnemen, die debuteert met een Lancer Evo 8 uit de Colsoul-stal.
Een Mitsubishi is er ook voor Filip Barbier (Evo 6.5) en Koen Beyne (Evo 6), en daarmee zijn we aan de reeks outsiders gekomen. Bij de 4x4's zijn dit bijvoorbeeld Vleminckx (Celica GT4), Herpoel (Sierra Cosworth), Broekaert (Escort Cosworth) en Van Hove (Subaru Impreza). Snelle voorwielaangedreven wagens zijn dit keer in handen van Pyck (Mégane), Seys (Clio) en Perneel (Focus). En natuurlijk mogen terug heel wat schuivers verwacht worden van onder meer Louies (Kadett), Denys (Ascona), Prinzie (Escort) en een meute BMW-rijders met onder andere Ceenaeme, Leune, Spillebeen, Dereu en Geldhof.
Na de VAS-rijders volgt Dominique Bruyneel in zijn Ford Fiesta Super 1600! De Fiesta doet dienst als nulwagen voor de Historic-wedstrijd. Geert Vandoorne (Ford Escort MK 1) en Alain Vermeulen (Opel Ascona) vertrekken hierin als favorieten.
De wedstrijd vangt zondagmorgen om 8u aan met de eerste en enige officiële verkenningsronde. De wedstrijdrondes volgen om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u30. De KP van 7,6 km kreeg dit jaar een kleine wijziging mee: het onverhardgedeelte heeft plaats gemaakt voor een laagje asfalt.
Nog dit: de prijs voor een toegangticket bedraagt 7 €, kinderen onder 12 jaar kunnen gratis binnen.
:: deelnemerslijst
:: timing
:: Meer info: www.omloopvanvlaanderen.be
Patrick Snijers en vriendin Danielle zijn zondagmorgen de trotse ouders geworden van een dochter Lauranne. De kleine spruit mat bij de geboorte 50 cm en woog 3,370 km. |
"Na drie jaar rallywedstrijden te hebben gereden in voornamelijk de Belgische Ardennen (oa Rallye Short des Crêtes, Rallye de Famenne, Rallye Solre-St-Géry, LRT Comines Rally, Rallye Claudy Desoil, RS Poucet, RS Spa en nog vele andere Belgische wedstrijden), onder hoede van Ecurie EBRT Malmedy, werd het stilaan tijd om de Lancia nog eens fors onder handen te nemen. Tijdens de lange winterstop hebben wij van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze rally-Lancia aan een volledige revisiebeurt te onderwerpen. Motor, aandrijflijn en ophanging werden volledig gedemonteerd en aan een nauwkeurige inspectie en revisie onderworpen. Tevens werd er ook een nieuw stuurhuis ingebouwd. Daarnaast werd er ook een volledig nieuw motormanagement van Motec geïnstalleerd, compleet met bang-bang systeem en launchcontrol met datalogging. Hierdoor hebben we de mogelijkheid om motorische defecten naderhand te analyseren en sneller op te lossen. Ook werd er een nieuwe restrictor vervaardigd om de luchtstroom (airflow) naar de turbo toe te bevorderen. Tijdens het seizoen 2005 wordt er met FIA-benzine gereden, hetgeen de zuiverheid van de motorverbranding en de betrouwbaarheid ten goede zal komen. Tijdens de testdagen op het voormalig vliegveld van Bitburg (D) op 5 en 6 maart, waren we meer dan positief verrast door het verkregen vermogen en vooral het koppel onderin. Dit is belangrijk vermits er door de restrictor geen vermogen geleverd wordt boven de 5000-5200 toeren en snel en veel schakelen vereist is."
Co-piloot dit jaar is Björn Vandenholt, met licentie bij OCMB. Het programma omvat terug Waalse wedstrijden op provinciaal niveau. "Onze eerste wedstrijd wordt de RS van Marchin (Huy), waar we ons zullen meten met andere divisie 4/klasse 14 wagens zoals de gele Subaru Impreza van Bernard Herman en de snelle Golf Kit Car van Tony Kevers. Vervolgens hebben wij ons ingeschreven voor de Rallye de Trois Ponts, die dit jaar later georganiseerd wordt waardoor er minder kans is op sneeuw en ijs, in tegenstelling tot vorig jaar. Daarnaast hopen wij de Rallye de Famenne, de Rallye de Sombreffe, de Rallye Short de Jalhay, de Rallye Short des Crêtes en enkele rallysprints zoals Blehen en La Redoute te kunnen rijden."
Verder is ook bekend dat Johan Museeuw dan toch niet zal plaatsnemen naast Andy Lefevere. De ex-wielrenner wil geen risico's nemen na zijn motorongeval van enkele jaren geleden. Andere blikvangers zijn Monnens (Lancer Evo 6.5 Allerts), Broekaert (Escort Cosworth), Ceenaeme (BMW M3), Deleersnijder (Manta), Louies (Kadett) en Vleminckx (Celica GT4).
De opvolger van de Circuit des Ardennes brengt een meer dan voortreffelijk deelnemersveld aan de start. Deferm (Subaru) en Bodson (Audi) gaan als favorieten van start. Benieuwd of er weerwerk kan komen van de overige D4-rijders, zoals Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6), Fastré (Audi), Roose (Audi), Guillemin (Porsche), Lamquet (BMW M3) en Mayné (BMW M3). In de divisie's 3-2-1 (straatbanden) wordt uitgekeken naar onder meer Horgnies (Manta), Castremanne (Suzuki), Roulez (BMW M3) en Frison (Subaru).
De Rallye des Ardennes verloopt over drie ronden van telkens vier KP's: Molignee (10,07 km), Drehance (8,87 km), Chevetonge (12,69 km) en Hulsonniaux (13,76 km). Het rallycentrum bevindt zich in en om het Technisch Instituut van de Franstalige Gemeenschap, op het domein van Herbuchenne, dichtbij de Citadel van Dinant (bereikbaar via E411, afrit 20 en dan de N936).
:: Deelnemerslijst
:: Timing
:: Website: www.ecuriebayard.be
Lucia Vanoudendycke
Bert Verstraete
Jeroen Debruyne
Bart Sobry
Youri Samyn
Stijn Verbrugghe
Nick Spruytte
Kristof Vanteghem
Stefaan Deckmijn
Christophe Panis
Ter info: er haalden 39 wagens de finish in Hannuit.
Zonder het Vergokan-team en de Porsches uit de GT3 Road Challenge maar met heel wat snelle groep A's en groep N's, beloofde de Rally van Hannuit toch nog interessant te worden. Eén man maakte echter snel duidelijk dat het 'zijn' wedstrijd ging worden: Bob Colsoul. De nog altijd maar 24-jarige Landenaar reeg van bij het begin de scratches aan mekaar en had al vrij vlug een comfortable voorsprong opgebouwd. Met zijn Lancer Evo 8 groep A reed hij in de laatste proeven op safe, om zo zijn eerste algemene rallyzege veilig te stellen. Zijn voorsprong aan de meet bedroeg meer dan twee minuten. Na zijn podiumplaats in de ABR komt Colsoul nu ook ruim aan de leiding in het BK.
In Zuid-Limburg vorige zondag haalde Colsoul Rallysport de trippel, dit keer ging de Mitsu-tuner dankzij Steve Matterne met de dubbel lopen. Met een tweede plaats en de zege in groep N is Matterne met succes aan zijn BK-campagne begonnen. Het youngster-podium werd vervolledigd door Melissa Debackere, die door haar mindere ervaring in het donker haar tweede plaats moest afstaan aan Matterne. De West-Vlaamse werd uiteindelijk geklopt met 4". Ook Piet Van Hoof kende door nachtblindheid moeilijkheden in het donker, hij werd toch nog mooi vierde op 2'20" van de winnaar.
Kris Princen toonde nog maar eens wat je allemaal uit een kleine Clio RS Ragnotti kan halen. Geholpen door de vettige omstandigheden, wist hij vijfde algemeen te eindigen en tweede in groep N. Net als in de ABR versloeg hij de Clio Super 1600 van Xavier Bouche, die s' morgens koppelingsproblemen kende, maar in de laatste ronde toch nog enkele scratches kon draaien.
De top-10 werd verder vervolmaakt door de Lancer grN van Schammel, de Escort van Schmelcher, groep R-winnaar met zijn Escort, de grA-Lancer van Dujardin en de grN-Subaru van Stéveny, die gehinderd werd door turboproblemen. Jean-Yves Laruelle (Lancer grA), net als Stéveny thuisrijder, verloor 6' na een sortie en vervolgens een lekke band, die hij op de proef moest vervangen. Hubert Deferm ging van de baan met zijn Subaru, terwijl Guillemin zijn Porsche aan de kant moest zetten nadat zijn co ziek werd. Verder noteren we nog de A7-winst van Astra-rijder Remilly (14de) en de zege in groep M van Bert Bosmans, die in de laatste ronde nog veel tijd verloor. De Historic-zege ging naar Ascona-piloot Alain Vermeulen.
:: alle tijden
:: einduitslag
:: live resultaten
:: eerste foto's! (Juha Bos - Carl Daems)
Achter Deferm volgt thuisrijder Jean-Yves Laruelle, de winnaar van de voorbije Short Rally van Zuid-Limburg. Laruelle ligt slechts op 1" van Deferm en Stéveny en heeft 6 tellen bonus op Kris Princen (Renault Clio) en Melissa Debackere (Toyota Celica), eveneens ex-aequo. De top-10 wordt vervolledigd door de Mitsu's van Van Hoof, Schammel en Dujardin. Xavier Bouche is voorlopig elfde in zijn Renault Clio Super 1600.
De wedstrijd is live te volgen via RIS: www.ris-timing.be, of klik hier om rechtstreeks naar de Hannuit-resultaten te gaan.
"We rijden dit jaar geen VAS-rallykampioenschapn maar een gemengd programma van nationale en VAS-wedstrijden. We krijgen de mogelijkheid van de RACB om met onze Kadett nationaal te gaan rijden en zullen dit dan ook doen. We hebben onze vertrouwde Kadett GTE 16v aangepast om in de nieuwe groep RMS te kunnen starten: blusinstallatie, gekeurde zetels, gordels,...".
Volgende wedstrijden staan op het programma:
TAC Rally
12 uren Wervik
Ypres Westhoek rally
Short rally Ettelgem (onder voorbehoud, andere co-piloot)
Omloop van Vlaanderen
TBR Rally
"We kijken nu al uit naar de andere wagens in onze klasse M15 (Louies, Cooman,...) waar we hopen om een zeer mooie en spannende strijd te kunnen leveren!", aldus Chris.
Voor meer info over het 23-koppige (!) team kan je terecht op www.3lracing.be.
Eerder was al het forfait van Chris Van Woensel bekend. CVW moet verstek laten gaan wegens motorproblemen op zijn BMW M3. Ook Noortje Van Gennip (Lancer Evo 6 groep N) start niet, de Nederlandse ligt ziek te bed. Toch nog wat positief nieuws: Christian Guillemin kon zich op de valreep inschrijven met zijn Porsche 911.
1.Hoe heet de veldrijder die in Moorslede zijn debuut als co-piloot zal maken?
2.Waar en wanneer (precies tijdstip) vindt de prijsuitreiking van de wedstrijd plaats?
3.Schiftingsvraag: Hoeveel wagens zullen zaterdag de finish halen in de Rally van Hannuit?
(modern & historic, in totaal 61 ingeschreven, lijst hier)
Hannuit Out Orp-Jauche (14,95 km) Wansin (9,88 km) Service In Service Out Bertrée (13,63 km) Burdinne (14,98 km) Poucet (10,63 km) Service In Hannuit In Regroup Hannuit |
09u00 09u37 10u11 10u45 11u05 11u13 11u53 12u32 12u56 13u16 45' |
14u01 14u17 14u51 15u25 15u45 15u53 16u33 17u12 17u36 17u56 45' |
18u41 18u57 19u31 20u05 20u25 20u33 21u13 21u52 22u16 22u36 |
:: Bij Suzuki België zijn plannen om dit seizoen, meerbepaald in de Condroz Rally (of misschien zelfs al in Ieper), een Super 1600 van start te laten gaan. Grootste kanshebbers voor het zitje zouden Bernd Casier en Cédric Verhees zijn, al is het niet uitgesloten dat een Suzuki-piloot, zoals JWRC-kampioen PG Andersson, de wagen zou besturen. In de Condroz zou dan met de nieuwe Swift gestart geworden. (turbomagazine.be)
:: Filip Goddé, bekend als navigator van Larry Cols, heeft een nieuwe piloot gevonden in de persoon van Erik Wevers, de Nederlander met zijn Toyota Corolla WRC. Goddé vervangt Michiel Poel, die zijn rally-activiteiten vaarwel zegde wegens te drukke beroepsbezigheden. Alle proeven van het Nederlands kampioenschap op het programma, met om te beginnen de Zuiderzee Rally op 18 maart. (Geert Grooten)
Klik hier om de deelnemerslijst (.pdf) te raadplegen.
Update: deze nummers zijn niet allemaal correct, vanavond wordt een correctie doorgevoerd op de Hesbaye-site.
Bob Colsoul nam een slechte start vanmorgen, toen hij op KP 1 meteen bijna een halve minuut verloor. Op de volgende drie proeven pakte de Landenaar telkens de scratch en had hij na KP 4 de leiding overgenomen van Jean-Yves Laruelle. Voor het ingaan van de laatste proef hadden de Colsoul-broers 8" voorsprong op Laruelle, maar met een tijd die 10 tellen trager was zagen ze de zege aan hun neus ontglippen. Een verrassende maar verdiende overwinning voor Laruelle, die 2" voorsprong had op Colsoul en 18" op Steve Matterne, die andere Mitsu-rijder die een scratch wist mee te pikken.
Achter het koptrio werd na het wegzakken van Guillemin en de opgave van Boulat (versnellingsbak) een mooi duel geleverd om de vierde plaats tussen kampioenschapsrijders Ronny Hosten en Erik Vleminckx. Hosten moest op de laatste KP de vierde plaats laten gaan, want de Corolla-piloot had het moeilijker op de natte en vettige wegen (dooi) dan 4x4-rijder Vleminckx. Door de zege in zijn klasse (M) doet Hosten wel de beste zaak voor het kampioenschap. De top-10 in divisie 4 werd verder vervolledigd door de 4x4's van Alaerts (Subaru), Vanlaer (Lancer), Van Keer (Lancer), Scheers (Subaru) en Jambe (Sierra). We vermelden ook nog de opgave van Chris Van Woensel op de tweede proef.
In de divisie's op straatbanden staken twee teams er met kop en schouders bovenuit. Dany Claesen (Ford Escort Cosworth) en de met zijn Subaru debuterende Frederik De Keyser leverden een mooie strijd, waarbij Claesen de bovenhand haalde. Wanneer men hun eindtijden vergelijkt met divisie 4, zouden beide piloten in de top-5 eindigen! De derde podiumplaats in de divisie 3-2-1 ging naar R5-rijder Benaets.
De klassezeges gingen naar Buzzi (B), Houthuys (C), Carpentier (D), Buntinx (E), Hugaerts (F), Claesen (G), Faveere (H), Hendrickx (I), De Schrijver (J), Benaets (K), Lootens (L), Hosten (M) en Laruelle (N).
:: Uitslagen
:: Foto's Carl Daems
De deelnemers krijgen alvast een mooie wedstrijd gepresenteerd. Er staat 108,5 km (100% verhard) tegen de klok op het programma, verdeeld over vier verschillende proeven die voor 80% nieuw zijn (door nieuwe en omgekeerde stukken). De KP's zijn respectievelijk 12,28 km, 6,28 km, 5,27 km en 6,15 km lang. Er worden drie ronden afgewerkt van vier proeven en een ronde van twee proeven, samen goed voor 14 KP's.
Het reglement/inschrijvingsformulier is hier te bekijken. Meer info op www.lysracingteam.be.tf.
De wedstrijdkalender:
06/03: Short Rally van Zuid-Limburg
20/03: Rallysprint van Moorslede
17/04: LRT Comines Rally
07/05: 12u van Wervik
14/05: Rallysprint van de Monteberg
03/07: Rally van de Suikerstreek
17/07: Short Rally van Ettelgem
28/08: Short Rally van Kasterlee
04/09: Rallysprint van Reningelst
25/09: Hemicuda Rally
16/10: TBR Rally
23/10: Rallye de Sombreffe (onder voorbehoud)
Het rallyteam heeft ook een website waar met daarop telkens voorbeschouwingen, verslagen en foto's van de gereden wedstrijden: www.rallyteamvigil.be.
Misschien wordt naast de opener van het BK vorig weekend nu ook de eerste rally van het VAS-kampioenschap op besneeuwde wegen verreden. Organiserende club ACZL heeft alvast een bericht ivm spijkerbanden op hun site geplaatst. In ieder geval gaat de wedstrijd door, in de regio ligt immers maar enkele centimers sneeuw.
Bob Colsoul zou zijn vorig weekend opgedane ervaring alvast goed kunnen gebruiken. De thuisrijder komt zijn Lancer proefrijden in functie van de Rally van Hannuit en wordt normaliter de te kloppen man dit weekend. Op het snelle parcours zal zijn Lancer zich thuisvoelen, en daarom zullen wellicht ook de andere Mitsubishi-rijders, Steve Matterne, Peter Hopmans en Jean-Yves Laruelle, vooraan te vinden zijn. Chris Van Woensel legt momenteel de laatste hand aan zijn BMW M3. Indien zijn wagen klaar raakt, zal de rally vooral als testwedstrijd dienen met het oog op Hannuit. CVW heeft startnummer 66 maar zal voorin starten.
Kanshebbers voor een ereplaats zijn er genoeg. Alaerts (Subaru), Bosmans (Subaru), Scheers (Subaru), Vleminckx (Celica) en Jambe (Sierra) vertegenwoordigen de 4x4's terwijl Louies (Kadett), Guillemin (Porsche) en BMW-rijders Alliet, Leunie en Ceenaeme mogen strijden voor de spektakelprijs en we ons bij de voorwielaangedreven wagens mogen opmaken voor een duel Boulat (Kadett) versus Hosten (Corolla).
De Short Rally van Zuid-Limburg start nu zondag omstreeks 10u op het podium in rallycentrum Brustem (Sint-Truiden) voor drie ronden van twee KP's: Engelmanshoven en Gelmen, respetievelijk 7,52 km en 14,79 km lang. Het eindpodium is voorzien rond de klok van 17u40. Nog dit: een toegangskaart kost 7 €.
:: Deelnemerslijst
:: Timing
:: Plan rallycentrum
Gisteren vond in Tielt de persvoorstelling van de TAC Rally plaats, de derde manche van het BK die plaatsvindt op zaterdag 2 april. Weinig nieuwigheden voor deze editie, behalve dan dat de proef op de Zoning wijzigingen ondergaat. De KP wordt omgekeerd verreden en de start wordt verlegd naar het restaurant 'Molenhof'. Er worden twee publiekszones voorzien: aan de start van vorig jaar, bereikbaar via de Deinzesteenweg en een zone aan de nieuw aangelegde weg op het industrieterein, bereikbaar via de start. De rest van de KP is verboden voor het publiek. Nu steeds meer BV's opduiken in de rallysport, wil ook TAC niet achterblijven. Naast Hilde Gijsbrechts, geen onbekende meer in het wereldje als co-pilote van Nic Maes, zal ook Hilde De Baerdemaeker, actrice bekend van ondermeer 'De Zaak Alzheimer' en 'Halleluja' deelnemen. Zij mag haar debuut maken als co-pilote van de 0-wagen.
(Met dank aan Dieter Vermeersch voor foto en nieuws.)
Alle info over de TAC Rally op www.tacrally.be. |