:: Het Boezings Rallyteam van Rudi Dekimpe en Geert Seys komt vooral de Ypres Historic Rally voorbereiden "Met veel verlangen wordt er uitgekeken naar onze eerste wedstrijd dit jaar met de vertrouwde Opel Ascona 2.4-liter. De wagen komt opnieuw uit de ConXion-stal en is voorzien van een nieuwe motor. Het wordt voor ons vooral een test om de wagen weer gewoon te worden en wat wedstrijd ritme op te doen met het oog op de volgende rally: de Ypres Historic Rally in Boezinge."
:: Het DV Rallyteam van Didier Declerck en zijn nieuwe co-piloot Geoffrey Vercaigne gaat met een nieuwe lay-out op hun wagen de ORC Rally tegemoet. Didier hoopt alvast op een betere afloop dan in de RS van Moorslede, waar de Philcars-106 van de baan ging.
Vier proeven zullen rechtstreeks uitgezonden worden, hetgeen de kijkers meteen de gelegenheid zal geven om meer dan vier volle uren live actie te volgen. Het gaat over twee proeven op vrijdag 19 juni en twee proeven op zaterdagnamiddag en -avond 20 juni, inbegrepen de bekende Heuvellandproef die als laatste wordt verreden en meteen op zaterdagavond voor de ontknoping van de wedstrijd moet zorgen. Deze onuitgegeven live actie zal de rallyfan toelaten om rechtstreeks alle gebeurtenissen op de voet te volgen dankzij een unieke tv-productie die te zien is op Eurosport's zenders (Eurosport, Eurosport 2 en Eurosport Asia-Pacific), alsook op EurosportNews en de eurosport.com websites.
Géraldine Filiol, Managing Director van IRC promotor Eurosport Events, zegt: "Na onze zeer succesvolle en baanbrekende tv-productie tijdens de Monte-Carlo Rally, was het onze bedoeling om in de toekomst nog meer van die live TV productie te voorzien op speciaal geselecteerde IRC-wedstrijden. De Belgium Ypres Rally heeft met zijn centraal gelegen servicepark in het historisch centrum van de stad, zijn supersnelle en veeleisende proeven en zijn geweldige rallygeschiedenis, alle ingrediënten om een schitterende live tv-show te garanderen. Komt daar dan ook nog bij dat voor het eerst op de volledige deelnemerslijst meteen alle 7 IRC-geregistreerde autoconstructeurs staan. De Belgium Ypres Rally zal mogen rekenen op meer dan 20 Super 2000-auto's en talrijke mogelijke kandidaat winnaars. Deze wedstrijd zal zeker een schitterend feest worden voor alle rallyfans, of ze nu ter plaatse komen kijken of ze het op TV volgen."
Uitzendingen voor de Belgium Ypres rally 2009
? Vrijdag 19 juni
19:15-20:15 : LIVE KP 3 / Lille-Eurométropole1 (9,78 km) - Eurosport
23:00-24:00 : LIVE KP 6 / Lille-Eurométropole2 (9,78 km) - Eurosport
? Zaterdag 20 juni
16:00-17:00 : LIVE KP 11 / Heuvelland1 (32,75 km) - Eurosport 2
21:15-22:15 : LIVE KP 16 / Heuvelland2 (32,75 km) Rally's Final stage - Eurosport
(persbericht)
Patrick Snijers zonder tegenstand
In de afgelopen Sezoensrally moest Patrick Snijers diep gaan om zijn eerste BK-overwinning sinds 2003 te behalen. Komende maandag lijkt de taak in elk geval
wat gemakkelijker: in de streek van hoofdsponsor Geko lijkt er Snijers niemand iets in de weg te leggen. Achter de enige WRC aan de start belooft zich
een mooi duel af te spelen tussen de Celica's GT4 van Melissa Debackere en Didier Duquesne, met de BMW M3 van Andy Lefevere als scheidsrechter. Thuisrijder
Bert Cornelis (Escort Cosworth) zal dan weer in de clinch kunnen gaan met Gunther Monnens, voor de gelegenheid met de 4-deurs
Ford Sierra Cosworth van Mies Racing. Met oa. Verschueren, Braeckevelt, Alliet, Prinzie, Louies, allen met een BMW M3 en Yves Bruneel (Porsche 991 GT3),
zijn ook de snelle achtertrekkers weer goed vertegenwoordigd. Eveneens vooraan te verwachten: Dominique Bruyneel, die Ieper komt voorbereiden met een
Impreza N14 van BMA, Divisie 1-2-favoriet Bert Coene (Lancer Evo 9), de Jetcar-Lancers van Van Keer en Cools
en de voorwielaangedreven wagens van Koen Lauwaert (Clio) en Grégoire Coulembier
(Puma S1600). Verder is het uitkijken naar het rallydebuut van Andy Gaban (Citroën C2 R2), winnaar van de Patrick Snijers Rally Contest.
Bij de Historics zien we oa. Vanwijnsberghe (Escort MK 2), Soenens (Escort MK 2), Viaene (Ascona A), Van Parijs (Porsche 911), Debyser (Transeurope),
Van den Abeele (BMW), Declerck (Ascona),... aan de start. Kortom, een uitgebreid en meer dan gevarieerd veld!
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Behoudens een kleine wijziging bleef het parcours van de ORC Rally gelijk met vorig jaar. De KP's Hulste, De Verre Ginste en Wielsbeke worden
elk viermaal gereden. De eerste wagen gaat om 8u van start op het podium, omstreeks 17u45 wordt de winnaar terug in het rallycentrum verwacht.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum verhuist dit jaar van Oostrozebeke naar domein Hernieuwenburg (Hernieuwenstraat) in Wielsbeke.
Rallycentrum, podium en de drie verschillende
servicezones zijn er gecentraliseerd. De toegang tot de proeven is gratis!
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.orc-rally.be
Ondertussen is ook de Fransman Alexander Bengué ingeschreven met de nieuwe Opel Corsa Super 2000. Morgen wordt bekend gemaakt welke Belgische piloot de Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van BFGoodrich zal besturen. Een jury van journalisten krijgt de keuze tussen vijf piloten, voorgelegd door Kronos en BFGoodrich. Melissa Debackere, Pieter Tsjoen en Thierry Neuville lijken de grootste kanshebbers.
Van Craenenbroeck bleef ondertussen de besttijden aaneenrijgen, terwijl Lootens over Louies naar de tweede plaats ging en deze met een reeks tweede tijden veilig stelde. Van Craenenbroeck won uiteindelijk met 1'50" voorsprong op Lootens, Louies werd in zijn vroegere thuiswedstrijd derde op 2'34". Benny Roosen (Lancer Evo 9) werd vierde voor Philip Lommers (BMW M3). De top-10 werd vervolledigd door Smets (Lancer Evo 6), Deruyck (VW Golf), Deveux (Ascona), Verbeke (Ascona) en Schuermans (BMW).
:: uitslagen
'De Lange' moest aanvankelijk wat zoeken naar de juiste afstellingen op zijn Impreza, maar een foutje van Wevers op de eerste rondkoers van Bree-Beek zorgde ervoor dat hij in de buurt bleef van de leider. Wat later liet Snijers de motor van zijn Impreza afslaan en ging ook nog de intercooler stuk, maar een reeks besttijden zorgde ervoor dat hij twee proeven voor het einde nog steeds maar 4" achterstand had. De wedstrijd werd uiteindelijk beslist in de voorlaatste proef: Wevers ging opnieuw rechtdoor in het stof van Van den Heuvel op de rondkoers en verloor een twintigtal seconden. Snijers pakte zo voor eigen volk de eerste BK-zege met de Impreza WRC S12, broodnodig om in het kampioenschap de achtervolging in te zetten op Debackere en Lietaer.
Achter het kopduo reed Peter Van Merksteijn Junior zich naar de derde plaats met zijn Focus WRC '07, genavigeerd door Eddy Chevallier. Melissa Debackere, die tijd verloor met een lekke band, finishte uitstekend vierde met de oudste WRC van het veld en verstevigt zo haar leidersplaats in het BK. Tussen het WRC-geweld in werd Jasper Van den Heuvel knap vijfde algemeen met zijn Mitsubishi Lancer Evo X, die ongenaakbaar was in groep N. Van den Heuvel ging in extremis nog over Mark Van Eldik, die zijn wederoptreden maakte met een Impreza WRC S14. De andere S14 in koers, deze van René Kuipers, ging op de voorlaatste proef zwaar van de baan. Bernard Ten Brinke (Focus WRC '06) werd zevende voor Paul Lietaer (Impreza WRC), Gert Huzink (Fabia WRC) en Dennis Kuipers (Impreza WRC S12).
Net de buiten de top-10 reed de Nederlander Vossen (Lancer Evo 9) zich naar de tweede plaats in groep N, voor de Hongaar Hodula (Lancer Evo 9). De Belgen maakten er een mooie strijd van in de standaardklasse: Bob Colsoul (Lancer Evo X) klopte na een lekke band nog nipt Peter Hopmans en David Bonjean, de twee kampioenschapsrijders met hun Evo 9's. Chris Van Woensel (Lancer Evo X) moest opgeven met een kapotte versnellingsbak.
Bij de Historics stond zoals verwacht geen maat op thuisrijder Gunther Monnens. Met de ConXion-Escort MK 2 reed de spektakelpiloot al snel een mooie voorsprong bijeen op Mathias Viaene (Escort MK 2), tot die van de baan schoof en meer dan 10' verloor. Vincent Verschueren (Ascona A) reed zo naar de tweede plaats en verstevigt zijn leiderplaats in het Historic-kampioenschap. De Nederlander Bergsteijn (Kadett B) werd derde, Stephen Vankemmel (Ascona A) klopte nipt Ferdi Perneel (Escort MK 2) voor de vierde plaats.
Tussen alle 4x4-geweld in reed Monnens zich naar de 17de plaats, terwijl een ander talent F2-winnaar werd op de 18de plaats: Thierry Neuville won overtuigend de tweede manche van de Citroën Racing Trophy met zijn Citroën R2 Max. De Oostkantonner won met een minuut voorsprong van Gilles Schammel, Pascal Gaban moest bij zijn R2 Max-debuut opgeven met een elektrisch probleem.
Stand kampioenschap:
Kampioenschap:
1. Debackere 25; 2. Lietaer 20; 3. Snijers, Duval 12; 5. Tsjoen, Wevers 10; 7. Lefevere, Van Merksteijn 8; 9. Van den Heuvel 6; 10. Deferm, Vermeirsch 7; 12. B. Colsoul, Van Parijs 6; 14. Soenens, Van Eldik 5; 16. Princen, Bonjean, Ten Brinke 4; 19. Lhonnay, Vanwijnsberghe 3; 21. Verschueren, Abbring, Huzink 2; 24. Lejeune, Mylle, Kuipers 1
:: uitslagen
De voorlopige deelnemerslijst voor de ORC Rally heeft ondertussen de kaap van 100 inschrijvingen gehaald.
De ervaring van Matthias zijn te volgen via www.blog.fordrallyesport.be.
"Als rallyfan is de opkomst van breedbandinternet een echte zegen. Waar we vroeger moesten tevreden zijn met de schaarse beelden op televisie en het kopen van vhas en later dvd, kunnen we nu volop genieten van rallybeelden op het internet. Zelf ben ik een grote fan van die filmpjes en na elke wedstrijd sta ik te popelen om de eerste beelden online te zien. Tussendoor zoek ik natuulijk ook graag (oude) actiebeelden op. Het enige probleem was dat ik vaak verschillende website in de gaten moest houden om geen enkel filmpje te missen en dat er tussen de leuk gemaakte filmpjes vaak ook slechte filmpjes zaten die bijvoorbeeld gemaakt waren met een gsm. Vandaar dat ik op het idee kwam om een website op te starten dat als bedoeling heeft om zoveel mogelijk goede rallyfilmpjes samen te brengen. Het is zeker niet de bedoeling om een extra rallywebsite te worden met nieuws, foto's en timing, ... enkel filmpjes komen er op. Zelf heb ik al heel wat filmpjes opgeladen (ondertussen meer dan 100), deze worden allemaal via embedding op www.rallyvids.be geplaatst. Momenteel ben ik op zoek naar creatievelingen die zelf filmpjes maken of hun favoriete filmpjes op www.rallyvids.be willen zetten. Voor meer informatie kan je terecht op www.rallyvids.be of via info@codeboy.be. "
Marc Van Dalen, teambaas van Kronos Racing en initiatiefnemer achter het BFGoodrich Drivers Team: “Alle Belgen die over een RACB-vergunning beschikken, mogen hun kandidatuur stellen bij RACB. Jong, oud, veel of weinig ervaring, groot of klein palmares: iedereen maakt een kans om weerhouden te worden voor een eerste selectie. Twee voorwaarden: dat de kandidaten in het bezit zijn van een vergunning en dat de kandidatuur ons bereikt voor 22 mei 2009.”
Uit deze lijst selecteren BFGoodrich en Kronos Racing vijf kandidaten. Deze vijf namen worden voorgedragen aan een jury van gespecialiseerde journalisten. “Alleen de jury heeft het laatste woord. Het zijn uiteindelijk alléén zij die via het toekennen van punten aan de vijf kandidaten zullen beslissen over de naam van de piloot die zal deelnemen aan de Belgische IRC-manche in de kleuren van BFGoodrich-Kronos en team zal vormen met Freddy Loix, Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, de drie andere rijders van de Peugeot 207 Super 2000.”
De kandidaturen dienen verzonden te worden naar:
Royal Automobile Club of Belgium
Ter attentie van Sylvie Sterckx
Aarlenstraat, 53
1040 Brussel
Mail: sst.sport@racb.com
"Maurice start in de Historic B-kadett van pa Bergsteijn, zijn eigen Kadettje zal in Ieper worden ingezet. De Histori- toppers van België maken gelukkig de reis naar het Limburgse Bocholt. Wij starten voor deze rally samen in het uiterst professionele team van ConxioN, waar wij dan ook fier op zijn dat we mogen samenwerken en hopelijk wat puntjes kunnen sprokkelen. Michel Bergsteijn en Frank Stassen rijden met de kleine Opel Corsa. Wie van de twee broers het snelst is moeten we afwachten, maar zeker zo belangrijk is dat het publiek het spektakel geboden krijgt waarvoor het gekomen is."
Mathias: "Wim Soenens (Geko) maakt het samen met m'n vaste co-piloot Pieter Vyncke (Vymetal Recycling) voor mij mogelijk om er de komende vijf wedstrijden nog eens een serieuze lap op te geven. Ook met Chris Debyser (ConXion-team) hadden we een leuk gesprek waardoor we een overeenkomst sloten om samen met M-Racetech het team kampioenschap verder te betwisten. Volgende wedstrijd is dus deze van Bocholt, volledig nieuw voor ons. Daarbij komt nog eens een serieuze brok onverhard waar wij nog niet veel ervaring op hebben! Ben eens benieuwd wat dat zal geven? Ook Gunther Monnens zal daar aanwezig en is als thuisrijder alvast topfavoriet bij de Historics."
Dealers die ons graag een (sportieve) testwagen aanbieden en zo zelf mee in de belangstelling komen mogen steeds contact opnemen.
Alle gelegenheidsdeelnemers in Wervik worden opnieuw ondergebracht in de Ereprijs Tim Van Parijs, al zullen ze in tegenstelling tot vorig jaar niet meer apart van start gaan. Ze rijden samen met de VAS-piloten in één wedstrijd, na de doortocht van de VAS Historics. Door het hoge aantal kilometers KP en het daardoor hogere inschrijvingsbedrag tijdens de laatste edities werden de kleine teams wat afgeschrikt om deel te nemen. De organisatie hertekende het parcours grondig en biedt nu 115 km KP aan, waarmee zeker opnieuw een drukbevolkt deelnemersveld verwacht mag worden.
Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.scuderiavervica.be.
Tien finalisten werden geselecteerd voor de finaledag, die afgelopen weekend werd georganiseerd op het terrein van de veemarkt in Bastenaken. Onder hen favoriet Bertrand Grooten, recent winnaar in Gr.N in de Condroz Rally en de Rally van Wallonië, maar vooral jonge piloten zonder enige rallyervaring.
In Bastogne stond eerst een slalom op het programma, gevolgd door een viertal runs over het korte rallyparcours in de “echte” Citroën C2-R2 van Caen Rallysport, de bolide waarmee Patrick Snijers en Claudie Tanghe actief zijn in het Kampioenschap van Frankrijk op Onverhard. De beide toppers toonden eerst hoe het moest aan het stuur van de wagen in de kleuren van Geko Woonwereld en ConXion, waarna de jongeren zich vier ronden lang mochten bewijzen, met Bjorn Degandt als navigator-jurylid naast zich. Op het deels onverharde parcours werd flink met de handrem van de C2 gespeeld onder toeziend oog van Bruno Thiry, Willy Lux, Claudie Tanghe, Patrick Snijers, Wim Soenens, Chris Debyser en de andere juryleden.
Na een laatste gesprek met de jury, waarbij vooral de tweetaligheid van de kandidaten getest werd, werden de punten geteld. Het verdict was enigszins verrassend, maar wel compleet in overeenstemming met de filosofie van de talentenjacht. Twee erg jonge kandidaten werden uitgeroepen als winnaars: Andy Gaban (18 jaar) en Thibault Spillebeen (19 jaar). Andy Gaban zal 3 rally’s mogen rijden met de C2-R2: ORC Oostrozebeke, Belgium Ypres Westhoek Rally en de Terre de Langres in Frankrijk. Om de zoon van Pascal Gaban optimaal te begeleiden, werd Isidoor Smets gevraagd om de nota’s te lezen voor de laureaat. Thibault Spillebeen krijgt de kans zijn talent te tonen met de Citroën C2-R2 in de TBR Rally. De twee jonge knapen beginnen meteen met de voorbereiding op hun eerste wedstrijd als rallyrijder, want deze unieke kans om hun droom te realiseren willen ze natuurlijk met beide handen grijpen!
(persbericht)
Naast de privé-Fabia voor Duval komt ook het officiële Skoda-team met Juho Hänninen en Jan Kopecky naar Ieper afgezakt. Hun deelname was aanvankelijk niet gepland, maar de goede prestaties in de Intercontinental Rally Challenge brachten daar verandering in.
De eerste deelnemers voor de wedstrijd van 19 en 20 juni zijn trouwens al bekend en kun je hier terugvinden.
"Dankzij de steun van havenkranenproducent E-Crane kunnen we dit jaar onze deelname bevestigen aan de Ypres Westhoek Rally en dit in de Citroën Racing Trophy Belux waartoe we al zijn ingeschreven. We zullen daar niet strijden voor de premies, daar is het ons niet om te doen, maar wel om dit mooie initiatief van Citroë20:35 11/05/2009n te bejubelen. Maar je weet maar nooit dat we er iets uit de brand slepen, dan is dat mooi meegenomen. Verder nemen we ook deel aan de TBR Rally en de Hemicuda Rally. Hoopvol kijk ik uit om deze C2 R2 Max te besturen.", aldus Wim Vlaeminck. De wakkere bakker uit Loppem startte zijn seizoen trouwens al in de RS van de Monteberg. "Ik was op zaterdag van de partij met de CRE Group Escort MK 2, langs deze weg bedank ik Carl en Didier voor het afleveren van zo'n prachtig te besturen wagen. Voor diegenen die twijfelen, huur eens deze Escort, fantastisch!"
De lijst wordt verder aangevuld met een resem snelle 4x4's, waaronder de Lancer Evo X van Jasper Van den Heuvel, enkele snelle Historics en de Citroëns R2 Max uit de Citroën Racing Trophy. Het nationale gedeelte is reeds goed voor 69 inschrijvingen, in het Criterium vallen voorlopig 41 deelnemers te noteren.
Voorlopige deelnemerslijst en meer info op www.sezoensrally.be.
"Rally Events vzw is zich meer dan een ander bewust van het feit hoe belangrijk de samenwerking tussen alle partijen nodig is om tot een goed resultaat in het algemeen te komen. Daarom hebben wij in onze bestuursvergadering besloten om nog iets extra’s te doen voor de aanwezige baancommissarissen en stewards op onze wedstrijd. Onze twee vorige edities kregen jullie allemaal een extra bonnetje bovenop jullie vaste vergoeding om aan de standplaatsen van frituren Lebleu een bakje friet met frikandel te halen, in samenspraak met de uitbater mag het bonnetje ook voor andere etenswaren gebruikt worden. Deze traditie zetten we verder als dank voor jullie medewerking en hopen dat jullie er weer gebruik van maken. Voor onze derde editie gaan we er met Rally Events vzw nog een extra bonus bovenop doen als erkentelijkheid naar jullie medewerking toe. Rally Events vzw heeft besloten om onder de ingeschreven baancommissarissen en stewards die dienst doen een gratis tombola te houden met maar liefst 20 waardebons van 125€ (dus voor een totaalbedrag van 2500€); de namen van de medewerkers moeten tegen 20 mei opgegeven worden via mail bij de verantwoordelijke van de VAS (deleersnijder.jctf@telenet.be) en ook bij de verantwoordelijke van Rally Events vzw (rally.events@skynet.be) of (franky.schutz@skynet.be). De onschuldige hand van Miss Wielsbeke zal onder de ingeschreven medewerkers de winnaars trekken en deze zullen na de wedstrijd hun waardebon mogen in ontvangst nemen; wij denken met deze actie de veiligheidsmensen ook nog eens extra te belonen voor hun onmisbare werk op het terrein. Namens Rally Events vzw alvast bedankt voor jullie medewerking.", aldus Franky Schutz.
Ondertussen zijn de eerste deelnemers reeds bekend. In de thuiswedstrijd van Geko Woonwereld wordt de Subaru Impreza WRC S12 in handen van Patrick Snijers ongetwijfeld de blikvanger. Met de Porsches 911 GT3 van Van Parijs, Bruneel en Mylle en verder de BMW's van oa. Lefevere, Alliet en Braeckevelt valt een mooie strijd te verwachten tussen de achterwielaangedreven wagens. Mathias Viaene rijdt zijn thuiswedstrijd in de Geko-Escort MK 2 terwijl Dominique Bruyneel de Ascona A van eerstgenoemde komt testen met oog op de Ypres Historic Rally. Verder mogen we oa. ook reeds Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Coene (Lancer Evo 9), Decloedt (Impreza WRX), Vanmarcke (Escort MK 2), Van Keer (Lancer Evo 9),... aan de start verwachten.
Alle info op www.orc-rally.be.
Er wordt gestart in de thuishaven van Gunther met de Sezoensrally in Bocholt. Co-piloot van dienst wordt Chris Debyser die nu pas de limieten zal ontdekken van de BDA Escort. Chri: “Voor mij wordt dit ongetwijfeld een ongelooflijke ervaring. De wagen wordt nu door PL Rallysport volledig klaargestoomd voor Bocholt en ik ben ervan overtuigd dat we vanaf nu ook eens het geluk aan onze kant gaan krijgen. Allerlei kleine euvels hypothekeerden immers onze eerste twee rally’s waar we telkens een derde plaats aan onze neus zagen voorbijgaan. Gunther was in de TAC rally zelfs aan het strijden voor de eerste plaats. Met een kampioenschap waaruit de vijf beste resultaten tellen, weten we dat we, net zoals Patrick Snijers bij de moderne, reeds onze twee jokers hebben verspeeld. Het seizoen is echter nog lang en laat ons nu wedstrijd per wedstrijd bekijken en zien of we alsnog een rol kunnen spelen in het BK met ConXioN Rallysport. Het was initieel niet mijn bedoeling om alle BK wedstrijden te rijden maar met de deal die we gisteren met Gunther hebben beklonken, ziet het er plots helemaal anders uit. In Gunther zie ik een voorbeeld en hoop dan ook vele zaken van hem te kunnen opsteken in de rally’s waar ik in het co-zitje zal plaats nemen. Naar analogie van vriend Wim Soenens, maar dan in het Historic gedeelte.”
Na Bocholt is de Ypres Historic Rally aan de beurt waar de Ford Escort reeds werd opgeëist door het team Bruneel/Goethals die het FIA gedeelte zullen rijden. De wagen van dienst voor Ieper wordt de Opel Ascona B GTE uit de stal van Godrive. Gezien de goede relatie met Gaby Goudezeune werd er snel een akkoord bereikt voor de huur van deze topwagen voor Ieper en voor Wervik als test op Ieper. Gunther: “Gaby wist me te vertellen dat de Opel Ascona tot in de puntjes zal afgesteld worden zodat we kunnen strijden voor een podiumplaats. Ik ambieer uiteraard de eerste plaats maar veel zal afhangen indien er BDA Escorts gaan afzakken naar het nationale gedeelte. Indien dit niet het geval is en als iedereen aan de top gespaard wordt van mechanische pech en/of sorties, zal blijken welke Opel Ascona er aan het langste eind zal trekken. Ik heb er in elk geval het volste vertrouwen in en zie er naar uit om de concurrentie met gelijke wapens te bestrijden. Ik hoop in elk geval dat het ook een strijd vooraan mag worden waarin Bart Maes met de imposante Opel Transeurope een vooraanstaande rol zal spelen. Ik heb Bart zien passeren op de Monteberg en hij ging hard.”
De rest van het parcours wordt dan terug met de Escort afgewerkt, al zit de kans erin dat er voor de Haspengouw Rally eventueel geopteerd wordt voor de Opel TE uit de ConXioN stal. Het vermogen en de topsnelheid van deze wagen is immers een voordeel op de Haspengouwse wegen. Wordt vervolgd... (persbericht)
Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X), een vaste waarde ondertussen op de Monteberg, werd mooi derde op 9". Na een derde plaats op zaterdag reed Hendrik Debackere (Toyota Celica GT4) op zondag naar de vierde plaats, net voor Historic-winnaar Stefaan Stouf (Ford Escort MK 2). Stouf klopte met vier tienden de Lancer Evo X van de Nederlander Erik Van Loon. Vincent Verschueren kwam verder de nieuwe Heli-M3 afstellen, goed voor een zevende plaats met een tijd die 9" sneller was dan zijn besttijd op zaterdag. Een indrukwekkende David Maslen werd achtste met zijn Triumphy TR7 V8, met in zijn zog de Nederlander Ferdi Biesheuvel (Subaru Impreza) en de jonge Fransman Victorien Heuninck (Lancer Evo 6).
:: uitslag
Cornelis verloor in de tweede ronde zo'n 20 seconden met een lekke band, maar de Escort-rijder bleef aan de leiding. De besttijd ging verrassend naar Kurt Braeckevelt in zijn BMW M3, voor de gelegenheid bijgestaan door Andy Lefevere als co-piloot. Debackere zette de derde tijd neer, op de voet gevolgd door Pyck, Verschueren, Cailliez en Hosten.
De laatste ronde werd opgeschrikt door de sortie van Pieter Cailliez met de Renault Clio R3 die hij deelt met Koen Lauwaert. Cornelis zette opnieuw de scratch neer en behaalde zo zijn eerste algemene rally-overwinning, een mooie beloning na heel wat pechwedstrijden en een slecht seizoensbegin. Kurt Braeckevelt liet in de laatste ronde de tweede tijd noteren en eindigde zo schitterend tweede algemeen op bijna 15" van de winnaar. Een wederoptredende Hendrik Debackere finishte derde op 18", drie tellen voor de Lancer Evo 8 van Filip Pyck, winnaar in Divisie 1-2.
Vincent Verschueren kwam de gloednieuwe full groep A BMW M3 van Heli Racing testen en werd mooi vijfde algemeen, na een derde tijd in de laatste ronde. Thuisrijder Piet Declercq werd zesde algemeen in een Lancer Evo 8, net voor de snelste F2, de Toyota Corolla Kit Car van Ronny Hosten. Mario Vantieghem finishte achtste met zijn Talbot Lotus en won met 6" de Historic-strijd van Melissa Debackere, negende bij haar debuut met de Ford Escort MK 1 van Peter Lemahieu. De top-10 werd afgesloten door Luc Vercruysse (Renault Clio), derde in Divisie 1-2.
:: uitslag