"Radoux was inderdaad als snelste gestart en draaide in de eerste proeven telkens sneller dan Bernard Munster. Op KP 4 miste JP een rempunt waardoor de motor afsloeg. Er moest achteruit gereden worden wat JP in één klap een 10-tal seconden van zijn voorsprong deed verliezen. Op de bewuste showproef werden inderdaad telkens zowel Munster als Radoux door tragere deelnemers gehinderd maar dit gebeurt meermaals in ASAF-wedstrijden als gevolgd van de specifieke nummergeving. In de derde boucle dan gebeurde het voorval waarbij Bernard prompt de start weigerde te nemen op het startsein van de starter. Na de derde boucle werd hiervoor een straf van 120 strafseconden uitgesproken door de wedstrijdleiding, wat Radoux in een klap een flinke bonus voorsprong opleverde en waardoor hij het zekere voor het onzekere nam en in de laatste twee KP's flink gas terugnam. Het was toch bijna onmogelijk om een achterstand van 120" op twee KP's goed te maken, indien JP niet de boer opging. Volgens volgers van de rally contacteerde Munster tussen KP 7 en KP 8 dan nog zijn serviceploeg om een slecht functionerende lampenbak te komen herstellen, wat hem vier minuten te laat deed pointeren aan de laatste CH op KP 8, maar hij verwoorde dat 'hij opgehouden werd in het druk verkeer door een ambulance'. De drie latere deelnemers konden echter wel tijdig zonder probleem de start van deze KP bereiken zonder een ambulance te zien en het druk verkeer was tevens weg, want door het late uur was er veel minder drukte op de verbindingswegen. Dan werd na de wedstrijd door de wedstrijdleiding beslist om de de straf wegens het niet tijdig te starten op de showproef kwijt te schelden, zonder hiervoor een reden te geven. Dat was wel niet fair om zo een wedstrijd te beslissen, namelijk door eerst een tijdstraf toe te kennen en daarna zonder reden kwijt te schelden. Radoux was tevens niet meer 100% aan het aanvallen want hij had in het achterhoofd dat hij een bonus had van 120". Na deze beslissing heeft Radoux dan tegen de wedstrijdleiding en niet tegen Munster klacht ingediend, waardoor de wedstrijdleiding de eerst toegekende straf heeft bevestigd. Zo heeft Radoux eerlijk gewonnen zonder evenwel op een verboden plaats assistentie te doen, want er was zelfs geen serviceploeg aanwezig. De normale servicecrew was immers aan het werk tijdens de eerste wedstrijd van de Wintercup te Zolder."
Jean-Philippe Radoux heeft de B-Short des Crêtes op zijn naam geschreven, de laatste rally van het ASAF-seizoen. De Escort-piloot nam in de streek van Spa de beste start, nadat Bernard Munster een verkeerde bandenkeuze maakte en twee keer opgehouden werd op de showproef. In de regen nam Munster de koppositie over, maar de wedstrijdleiding besliste daar na een klacht van zijn tegenstrever anders over. Na de finish diende Radoux een klacht in omdat Munster een halve minuut later startte op de showproef. |
:: uitslag
:: foto's Juha Bos
Chris Van Woensel ging gisteren als grote favoriet van start in de eerste van de drie Wintercup-manches. Met de Evo 8 van Bob Colsoul zette hij in de eerste ronde de besttijd neer, al kreeg hij wel een waarschuwing voor het produceren van te veel decibels. Het probleem werd niet genoeg verholpen, zodat Van Woensel ook tijdens de tweede reeks de geluidsdrempel overschreed en daarmee uit koers werd gezet.
Piet Van Hoof nam zo het commando over en bleef aan de leiding tot het einde. Met zijn Lancer Evo 4 groep A had hij aan de finish slechts vier seconden voorsprong op Paradigit-teamgenoot Arjen De Koning. Hein Jonkers werd derde op zes seconden.
De vierde plaats was voor Jean-Marie Dehaye, die de snelste voorwielaandrijver was met zijn VW Golf Kit Car. Steve Matterne werd vijfde in de Colsoul-Evo 8, voor Andy Lefevere, die in Zolder zijn titelkansen in het VAS-rallysprintkampioenschap kwam verdedigen met de BMW E36 van Eric Qvick. Tony Kevers werd zevende in zijn Golf KC, gevolgd door de Lancers van Daffe, Baert en Hopmans.
:: Meer nieuws, foto's en reacties in de loop van de week on-line.
:: Officiële einduitslag hier.
De deelnemers gaan zondag om 8u30 van start voor vier ronden van twee proeven, die respectievelijk 13 en 7 km lang zijn. De winnaar zal gekend zijn omstreeks 19u.
:: Timing
:: De startlijst zou normaal gezien vandaag on-line moeten verschijnen op de website van de organisatie.
Voor de rest ziet de ontwerpkalender (onder voorbehoud dus) er vrij traditioneel uit. Na Ardenne Bleue volgen Hannuit (12 maart), TAC (2 april), Wallonie (31 april en 1 mei), Sezoensrally (21 mei), Ypres Westhoek Rally (24-25 juni), Rally van Haspengouw (9 oktober) en de Condroz Rally (5-6 november). De Omloop van Vlaanderen heeft nog geen definitieve datum. De wedstrijd was gepland in het weekend van 10 en 11 september, maar dan vindt in Francorchamps de Formule 1-wedstrijd plaats en het is niet toegelaten samen te organiseren.
:: Filip Dierckx kon na z’n ongeval in de Hemicuda Rally zijn titel in klasse E veilig stellen door de TBR Rally samen te rijden met Patrick Vandeputte. Nu zal de Titanic-piloot ook het Nationaal en VAS-rallysprint kampioenschap proberen af te werken. Samen met Han De Bock zal hij de Honda Civic van Mies Racing (Dirk Vermeirsch) besturen. Filip en Han zullen afwisselend de reeksen rijden. Voor Han is het z’n maidentrip, maar het zal hen niet beletten mee te dingen naar zege in de klasse E.
:: Johan Vandeweyers krijgt zondag de winnaar van de Dunlop-Pitstop.TV wedstrijd naast zich. "We hebben gisteren mogen vernemen van Ludo L'Hoyes, dat Jurgen Vandeputte één van de gelukkige winnaars is van de Dunlop-Pitstop.TV wedstrijd, voor de Wintercup-manche op 28 november. We hopen dat we hem in onze Dunlop-BMW een onvergetelijke dag als co-piloot kunnen bezorgen. Er zal trouwens nog één en ander moeten uitgevochten worden, daar in Zolder. In het rallysprint-kampioenschap totaliseren zowel Danny Poels (Impreza) als wijzelf 147 klassepunten. En Stefan Trekels (BMW M3) volgt kort met 97 punten. Als je weet dat er nog twee keer 50 punten te rapen zijn voor de klassewinnaar, en telkens 47 en 45 voor de tweede en derde, dan kan de titel in klasse 2G nog alle kanten uit. Wij zijn natuurlijk net zo goed tevreden, moest Danny of Stefan kampioen worden, maar we gaan toch ons uiterste best doen om het laken naar HRST toe te trekken. Want als je je thuisevenement rijdt, voor de ogen van je sponsors Dunlop en Atlas Motorhomes, dan zijn de verwachtingen altijd wat hoger. Het laatste nieuws is te vinden op onze HRST-site."
De Schepers Wheel Service Wintersprint van zondag 5 december wordt mogelijk nog boeiender. Robert Droogmans gaat al zeker van start met de Ford Sierra Cosworth 'Fina' RWD van Dirk Vermeirsch. Kris Princen zal ook de start nemen met zijn Renault Clio Ragnotti. Bij de toppers zullen ondermeer Colsoul en Baert terug deelnemen. En als het nodige budget tijdig wordt gevonden, dan staat ook Freddy Loix aan de start met een Peugeot 206 WRC.
Een deelnemerslijst van de twee manches samen is hier terug te vinden. De site van Peter Hopmans meldt wel dat zowel Steve Matterne als Chris Van Woensel nog zouden deelnemen met een Colsoul-Mitsubishi.
Tot slot: zowel op 28/11 als 05/11 zullen er twee verkenningsronden en drie wedstrijdronden (met start om 13u) gereden worden.
Meer info: www.wintercup.be.
De Schepers Wheel Service Wintersprint van zondag 5 december wordt mogelijk nog boeiender. Robert Droogmans gaat al zeker van start met de Ford Sierra Cosworth 'Fina' RWD van Dirk Vermeirsch. Kris Princen zal ook de start nemen met zijn Renault Clio Ragnotti. Bij de toppers zullen ondermeer Colsoul en Baert terug deelnemen. En als het nodige budget tijdig wordt gevonden, dan staat ook Freddy Loix aan de start met een Peugeot 206 WRC.
Een deelnemerslijst van de twee manches samen is hier terug te vinden. De site van Peter Hopmans meldt wel dat zowel Steve Matterne als Chris Van Woensel nog zouden deelnemen met een Colsoul-Mitsubishi.
Tot slot: zowel op 28/11 als 05/11 zullen er twee verkenningsronden en drie wedstrijdronden (met start om 13u) gereden worden.
Meer info: www.wintercup.be.
Andy Lefevere komt in Zolder zijn leidersplaats in het VAS-rallysprintkampioenschap verdedigen. Willy Cools, tweede in het kampioenschap, neemt ook deel met zijn Opel Kadett, net als de Mitsubishi's van ondermeer Peter Hopmans, Piet Van Hoof, Arjen De Koning, Hein Jonkers en Peter Baert. Verder op de voorlopige deelnemerslijst: Ceenaeme, Bosmans, Alliet, Spillebeen, Louies, Pauwelyn, Van Hove, Decloedt, Alaerts,...
De Responsible Rally Supporters zijn ondertussen met 25.000, een aantal dat alsmaar stijgt. Voor 5 € kan je je zondag bij deze club aansluiten, en zo kans maken op één van de meer dan 500 dopen als co-piloot. Naast de dopen voor het publiek, die plaatsvinden van 9u tot 12u en van 14u tot 16u, zijn nog heel wat meer activiteiten voor de toeschouwers voorzien. Quads, radiogeleide auto's, Playstation's en kinderanimatie zijn ondermeer voorzien.
Meer dan 80 piloten zullen zondag de co-pilootdopen verzorgen. 'Top of the bill' is François Duval, die de Escort WRC van Jean-Philippe Radoux mag besturen. Ook Europees kampioen Simon Jean-Joseph zal op de afspraak zijn. Hij zal een Clio Super 1600 delen met Larry Cols. Verder van de partij: Bernd Casier (Punto S1600), Bouche (Lancer), Munster (Impreza), Deferm (Impreza), Verhees (Polo S1600), Colsoul (Lancer), Debackere (Celica), Gaban (Felicia KC), Vandewauwer (Clio of Polo),... Jean-Marc Gaban en Christian Guillemin zullen een Porsche 911 delen, terwijl Boelens, Bragard en Van Lancker hun C2's naar Francorchamps meebrengen.
Alsof dat nog niet genoeg is zullen ook heel wat provinciale piloten vertegenwoordigd zijn. Spektakel verzekerd met ondermeer Fastré (Audi Quattro), Roose (Audi TT), de Escorts van Lemmens, Hanon en Houyoux en de BMW's van Lefevere, Molle, Roulez en Lemaire. Rallycrossers Scheverneels (Golf 4x4 Turbo), Huybs (Lancer) en Van Mechelen (Impreza) hebben ook hun deelname bevestigd. Circuitrijder Maxime Soulet, zoon van Marc, mag een achtertrekker besturen terwijl Didier Reynders, Minister van Financiën, zijn debuut mag maken in een wagen van BHR.
Bekende namen uit de rallywereld zoals Stéphane Prévot, Hervé Panizzi, Patrick Snijers, Grégoire de Mevius, Bruno Thiry en Robert Droogmans zullen eveneens aanwezig zijn, om ofwel een ritje te maken in één van bovenstaande wagens of om één van de twee beschikbare autocrossbuggy's te besturen! Het zijn de wagens (met Hayabusa-motor, 200pk en 380 kilo, topsnelheid 210 km/u) van Jean-Louis De Roeck en Bruno Mylle (Mydibel), waarmee 8 vedetten elkaar zullen bekampen in de New Champion's Challenge 2004, die van start gaat om 14u30. Dakarist Stéphane Henrard, zelf aanwezig met één van zijn buggy's, neemt al zeker deel.
Het circuit is zondag vanaf 8u toegangelijk, de festiviteiten eindigen omstreeks 17u. Een toegangsticket kost 10 €, hierin is een programmaboekje (met posters van Loeb en 32 andere aanwezige vedetten) inbegrepen. Kinderen onder 14 jaar komen er gratis in.
Bij deze berekening krijgen we volgende eindstand:
1.Franky Boulat (Opel Kadett)
2.Stefan Van Craenenbroeck (Mitsubishi Lancer Evo 6) + 3,5 punten
3.Gregoire Coulembier (Ford Puma Kit Car)
4.Filip Dierckx (Honda civic)
5.Mathieu Faveere (Peugeot 106)
Reactie Franky Boulat: "Ik wens nogmaals te benadrukken dat het kampioenschap het ganse jaar zeer spannend was, een spannende en sportieve strijd tussen Van Craenenbroeck en onszelf. Het puntenverschil is nooit groter geweest dan 4 punten. Ondanks onze opgave door mechanische pech in Sombreffe halen we het nog! Dit is voor ons de tweede opeenvolgende algemene VAS-rallytitel. Voor co-piloot Marc Roef is het derde opeenvolgende algemene titel, reeds in 2002 was Marc algemeen kampioen bij de co-piloten omdat Vancampenhoudt toen met twee verschillende co-piloten heeft gereden. We zijn zeer blij dat we met een relatief 'kleine' auto en een relatief klein budget op regelmaat konden meestrijden, en zo de kampioenentitel hebben behaald."
De timing is als volgt:
10u05: Start van de eerste wagen voor de eerste verkenningsronde
10u45: Start van de eerste wagen voor de tweede verkenningsronde
13u05: Start van de eerste wagen voor de eerste officiële rit
14u20: Start van de eerste wagen voor de tweede officiële rit
15u30: Start van de eerste wagen voor de derde officiële rit
16u45: Start van de eerste wagen voor de mogelijke vierde officiële rit
De reglementen en inschrijvingsformulieren voor beide manches zijn terug te vinden op www.wintercup.be.
:: Johan Bonaventure (Mini Cooper, 4de algemeen): "Als vervangwedstrijd voor de TBR Rally, waaraan we niet konden deelnemen, verkozen wij om deze wedstrijd te rijden, vooral om het prachtige parcours. In de eerste ronde zaterdagmorgen lagen de wegen er glad bij. We reden dezelfde tijden als T'Hooft met de Porsche, daar het gladde parcours in ons voordeel speeld. Na de eerste ronde stonden we vijfde algemeen en eerste Mini. De tweede ronde droogde het wegdek op en konden we de Porsche niet meer bijhouden, hoewel het verschil niet groot was. De laatste twee etappes werden nog verreden met remproblemen. Toch werden nog vierde. We zijn zeer tevreden om op deze wijze het seizoen te beëindigen."
Ondertussen zijn al meer details bekend over de omstandigheden waarin het tragische ongeval gebeurde. Organisator Jo Deschuytter: "Op een bepaald moment in deze bewuste klassementsrit is er een enorm lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Om de snelheid van de wagens te verminderen, besloten wij om een chicane aan te brengen even voor de bocht. Die chicane stond er niet tijdens de verkenningen omdat het een openbare weg is. De situatie is wel aangeduid in het roadbook en deze morgen hebben we het iedereen bij de start nog eens apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Dan kwam de wagen van Peter en Piet Bijvelds eraan. Vermoedelijk is er een fout gebeurd en heeft de corijder vergeten aan te geven dat er een chicane stond, met alle gevolgen van dien. Ooggetuigen vertellen mij dat de wagen de chicane niet geraakt heeft. De wagen is beginnen slippen op bladeren die op het wegdek lagen, is langs de chicane tegen een rotswand gereden en vervolgens tegen een muur tot stilstand gekomen." Piet Bijvelds werd vorige week 62.
De Nederlander Piet Bijvelds heeft vanmorgen het leven verloren in de Rally de Luxembourg. Peter Bijvelds en zijn vader Piet gingen van de baan op KP 8, waarbij Piet is bezweken aan de gevolgen van het ongeval.
Ons medeleven gaat uit naar de familie en vrienden van Piet. |
De wedstrijd gaat over vier ronden van twee proeven van respectievelijk 13,2 (29% onverhard) en 6.7 km lang, in totaal goed voor 79,6 km tegen de chrono. Meer info is terug te vinden op de website van de organiserende club, Ecurie Chawresse.
:: Deelnemerslijst
:: Timing
Een interessante situatie vanmorgen. Van Woensel had slechts 7 tienden bonus op Pascal Gaban. De Lancer-piloten gingen er dus hard tegenaan. Te hard blijkbaar, want Van Woensel ging op KP 17 - hij had toen 3 tienden voorsprong - zwaar van de baan. Pascal Gaban nam de leiderspositie over, maar ging een proef later zelf in de fout en viel terug naar de derde plaats. Even later was het zelfs helemaal over en uit, want de ex-wereldkampioen groep N ging met de JDR-Lancer nogmaals van de baan.
Na KP 18 nam Larry Cols de leiding over, op ongeveer zes tellen gevolgd door Patrick Snijers. De Lange probeerde nog aan te vallen, maar moest uiteindelijk de rol lossen. Cols, die zelf toegaf dat hij niet in optimale conditie verkeerde, haalde het uiteindelijk met 21 seconden voorsprong. De Clio-rijder, die eerder dit jaar ook al in Ieper won, maakte in tegenstelling tot zijn tegenstanders geen enkele fout, de sleutel tot succes blijkbaar in deze Condroz.
Achter het kopduo nam Bruno Thiry de resterende podiumplaats voor zijn rekening. Met zijn C2 Super 1600 werd hij tweede in zijn klasse, op meer dan drie minuten gevolgd door Renaud Verreydt in zijn Subaru Impreza WRX, tweede in groep N. In de standaardklasse volgen verder Colsoul, Van Parijs en Matterne. Bouche is de nieuwe kampioen in groep N geworden.
De derde plaats in Super 1600 ging naar Jan de Winkel. De Nederlander deed een plaats beter dan Kris Princen, die zonder zijn lekke band van gisteren ongetwijfeld had meegespeeld voor de zege. Buiten de top-10 algemeen werden Verhees en Collard vijfde en zesde in Super 1600, Marc Duez gaf op.
In de C2 Challenge ging de zege naar Stéphane Boelens en Björn Degandt. Het Waals-Vlaamse duo pakte ook de eindzege in de Challenge, een overwinning die trouwens al vrijwel zeker was na de Haspengouwrally. Boelens haalde het met meer dan twee minuten van Petitjean, op 4" gevolgd door Marnic Van Lancker. Bragard, Servais en Van Loo vervolledigden de top-6.
:: Live uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
Achter het koptrio vinden we Bruno Thiry terug, tweede in Super 1600 met zijn C2 op 10" van Cols. Snijers is vijfde algemeen en sluit in groep N het podium af, daarachter volgen Verreydt,Tsjoen en Matterne.
Jan De Winkel (Renault Clio) is na de eerste dag derde in Super 1600. Cédric Verhees volgt als vierde met de VW Polo van René Georges. Kris Princen lag mooi vierde algemeen toen hij af te rekenen kreeg met pech. De Truienaar moest op KP 12 aan de kant om een lekke band ter verwisselen. Daarbij verloor hij meer dan 6' en meteen de kans op een mooie ereplaats. Marc Duez is in minder goeie doen met de VW Polo, hij is pas 17de op meer dan 7 minuten van Cols.
In de C2 Challenge is de leiding voor Stéphane Boelens. Marnic Van Lancker staat tweede op twee minuten, Thierry Bragard is derde op 5" van Van Lancker. Daarachter volgen Petitjean en Van Loo.
Heel wat opgaves ook op de eerste wedstrijddag. Bij de Super 1600's verloor Kakuszi een wiel, ging Guigou van de baan en brak Casier de motor van zijn Punto. In groep N moesten ondermeer Bouche (elektrisch probleem) en Stéveny (sortie) aan de kant. Ook Bodson (motor), Lhonnay en Vanhees zijn al uit de wedstrijd verdwenen.
Morgen staan nog 10 KP's op het programma. De winnaar is gekend rond halfvijf.
De Rally van Luxemburg gaat op vrijdagavond 12 november van start voor twee ronden van drie proeven. Op zaterdag worden drie ronden van drie KP's afgewerkt. De timing is hier terug te vinden.
Meer info: www.rallydeluxembourg.com.
Gisteren werd in Fumal de shakedown van de Condroz Rally gehouden. Heel wat piloten waren op de afspraak: Cols, Guigou, Tsjoen, Van Parijs, Casier, Vanhees, Boelens, Colsoul, Schammel,... Kris Princen (foto) maakte er kennis met de Renault Clio Super 1600. De Condroz gaat zaterdagmorgen van start om 8u30 op het podium in Hoei.
:: timing |