Princen op zijn website: "Het is nu officieel dat Guy en ik aan de komende Condroz Rally zullen deelnemen met een Clio Super 1600 van Renault Sport. Na korte maar intensieve onderhandelingen zijn wij erin geslaagd om het nodige budget bij elkaar te harken. Aangezien we toch reeds Belgisch kampioen zijn in N3, is dit een leuke extra voor ons. We konden deze kans niet laten liggen en daarom zijn wij onze sponsors zeer dankbaar dat zij allen een kleine extra inspanning wilden doen. Wij zullen kennismaken met de Clio tijdens de shakedown op donderdag 4 november."
De Clio van Princen is afkomstig van Renault Sport. De Oreca-Clio zal over dezelfde specificaties beschikken als die van Cols en Guigou. Een vierde semi-officiële Clio is in de Condroz in handen van Jan de Winkel.
Filip Dierckx: "Momenteel is er heel wat te doen over de puntentelling van het VAS-rallykampioenschap. Volgens het sportreglement Rally mag er slechts één wedstrijd geschrapt worden. Door het invoeren van Short Rally's was de puntentelling eigenlijk niet eerlijk. Wie in de eerste rally (Wervik) uitvalt kan al meteen een kruis maken over zijn hele kampioenschap, want hij zal verplicht zijn de beide short rally's in rekening te brengen. Om het kampioenschap zo eerlijk mogelijk te houden heeft de werkgroep het voorstel gebracht één short en één full rally te mogen schrappen. Dit voorstel werd goedgekeurd door het uitvoerend comité en gepubliceerd als officiële mededeling in VAS dynamiek van maart 2004. Het is wel zo dat in de "algemene voorschriften" staat vermeld dat bij minder dan zes ingerichte proeven slechts één wedstrijd mag worden weerhouden." En het VAS-rallykampioenschap bestond dit jaar maar uit vijf wedstrijden (Wervik, Ettelgem, Hemicuda, TBR en Sombreffe).
Bij schrapping van twee resultaten geldt de volgende eindstand (met dank aan Filip Dierckx): Franky Boulat wordt voor de twee opeenvolgende keer VAS-kampioen met 254 punten; 3,5 meer dan Stefan Van Craenenbroeck. Verder volgen Coulembier (238), Dierckx (208,5) en Faveere (204).
Het wordt dus wachten op een officiële bevestiging om zeker te zijn wie VAS-rallykampioen 2004 is.
De 19de Rally van Sombreffe kreeg uiteindelijk 174 teams aan de start. Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Philippe Dewulf (Toyota Celica 4WD) gingen het snelst van start en maakten dan ook direct het verschil met de rest van het veld. De strijd duurde tot KP 7, toen Dewulf aan de kant moest met een kapotte koppeling. Hubert Deferm kon dus met een ruime voorsprong naar zijn zoveelste zege rijden dit seizoen, al werd hij wel geplaagd door versnellingsbakproblemen.
Patrick Fastré maakte kans op de tweede plaats maar moest halfweg wedstrijd aan de kant met een kapotte transmissie op zijn Audi Quattro. Jean-Claude Mayné mocht zo als tweede op het podium met zijn BMW M3, weliswaar op 2'36" van de winnaar. De derde plaats in divisie 4 was voor Stefan Van Craenenbroeck, de kersverse VAS-rallykampioen. De leider in de tussenstand voor Sombreffe, Franky Boulat, moest twee proeven voor het einde aan de kant met een defecte transmissie op zijn Opel Kadett.
Olivier Roulez behaalde een nipte zege bij de divisie's op straatbanden. Hij haalde het met één seconde van Manta-rijder Raymond Horgnies. Philippe Castremanne (Suzuki Swift) werd derde op meer dan anderhalve minuut.
Dominique Bruyneel verscheen ook aan de start van deze wedstrijd met zijn Ford Fiesta Super 1600. Door problemen met de benzinetoevoer verloor hij 17 minuten op KP 6. Ook waren er nog de opgaeves van Gillard (motor), Jardon (motor), Grauwels (cardan), Cantraine (versnellingsbak), Degeling, Michaux,...
:: Uitslag Divisie 4
:: Uitslag Divisie 3-2-1
:: Foto's: Carl Daems (meer foto's binnenkort op www.rallyphotos.be)
:: Foto's Juha Bos
Teamchef Leon Vanhees: "Met de titels op zak stelde Pauwels Motorsport voor om iets anders te proberen in de Condroz Rally. Gezien de kersverse titel in de Focus Tour wilden we trouw blijven aan het merk Ford. Normaal gezien gaan we de Puma ook voorzien van Hankook-banden. De Koreaanse fabrikant heeft met onze kersverse titel in A7 meteen ook zijn eerste rallytitel in België te pakken. We hopen dat dit positieve gevolgen heeft voor het VABECO Racing Team in 2005. De Condroz wordt mede mogelijk gemaakt door Ford garage Matel Rocourt - Seraing. We beschouwen deze Puma Kit Car als een geschenk van onze tuner én als een test voor volgend seizoen. Na de Condroz gaan we aan tafel zitten om volgend jaar te bespreken. Voor VABECO is daar één zekerheid bij, namelijk de tuner. 2005 wordt het vijfde jaar van samenwerking tussen Pauwels Motorsport en het VABECO Racing Team."
Piloot Robby Vanhees: "Ik was aangenaam verrast door het voorstel van Koen. Ik wist wel dat hij met iets bezig was, maar wat precies? Toen hij informeerde of ik ooit met een sequentiële bak gereden had, voelde ik al dat er iets moois op komst was. Die versnellingsbak zal samen met de remmen de grootste aanpassing zijn voor mij. Dat bleek meteen bij de eerste kennismaking met de wagen. Het is de bedoeling dat we vooraf nog wat testkilometers maken en ook de shakedown van de Condroz staat op ons programma. Voor de rest hoop ik dat we goed kunnen verkennen want ik reed de Condroz nog nooit. Het is naar verluidt geen makkelijke rally en dan al zeker niet om met een nieuwe wagen te debuteren. We zullen het als een grote oefening beschouwen en we zien wel waar het ons doet uitkomen. Met de Puma Kit Car is het opnieuw een stapje hoger en terug een beetje rijden om te leren..."
Tuner Koen Pauwels: "Eerst had ik plannen om het duo Vanhees-Smeets met een Fiesta JWRC (S1600) te laten rijden in de Condroz. Maar verwachte sponsoring bleef uit en het was niet de bedoeling om een hypotheek te leggen op het VABECO-budget voor 2005. Daarom kocht ik een ex-fabrieks Puma Kit Car. Komende week gaan we de wagen volledig controleren. Op het eerste zicht valt het al meteen op dat de wagen ontwikkeld werd ten tijde van de Escort WRC. Alles is afgewerkt tot in de puntjes en technisch gezien schat ik de Puma Kit Car 1 à 2 seconden per kilometer sneller dan de Focus die Robby gewoon is. Met de Reiger-ophanging, grotere remmen, lichter gewicht, sequentiële bak, enz...is het een échte rallywagen. Alleen al het geluid zorgt voor kippenvel. Ik hoop dat het duo Vanhees-Smeets veel plezier met de Puma Kit Car beleeft in en rond Huy."
Naast Priem moeten ook Dewulf (Toyota Celica 4WD) en Bosmans (BMW E30) noodgedwongen forfait gevenx als gevolg van hun sorties vorige zondag, in respectievelijk Ciney en Roeselare.
De Rallye de Sombreffe is de laatste manche van het VAS-rallykampioenschap en brengt dan ook heel wat Vlamingen aan de start De leiding in dat kampioenschap is in handen van Franky Boulat. De sympathieke Antwerpenaar kan in Sombreffe zijn titel verlengen indien hij niet meer dan zes punten toegeeft op Mitsubishi-rijder Stefan Van Craenenbroeck.
De strijd voor de overwinning zal minstens zo interessant zijn als die om de VAS-titel. ASAF-tenoren Deferm (Subaru), Fastré (Audi), Degeling (Mazda) en Guillemin (Porsche) mogen het opnemen tegen onder andere Van Laarhoven (Escort Cosworth), Jacob (Escort) en Turrion (Lancer Evo 5). Dominique Bruyneel kan misschien ook een rol van betekenis spelen in zijn derde wedstrijd met de Ford Fiesta Super 1600.
De Rally van Sombreffe start morgen om 8u15 en eindigt omstreeks 19u. Het wedstrijdcentrum is gelegen ter hoogte van de sporthal. De toegang bedraagt slechts 5 €, voor 7€ krijgt men er een pet bovenop.
:: Deelnemerslijst
:: Timing
Voor alle overige info: www.rallysamourai.be.tf.
:: Uitslagen
:: Foto's Juha Bos
Pascal Gaban zal in de komende Condroz Rally (5-6 november) van start gaan met een Mitsubishi Lancer Evo 7 groep N van bij John Deconinck. Gaban, die niet meer actief was sinds de Rallye de Wallonie dit jaar, kwam al eens in actie met een Mitsu in de Condroz 2001. "Met de nieuwe reglementering in het EK kan de Mitsubishi een belangrijke rol gaan spelen. Eerst dacht ik aan een Super 1600, omdat ik die meer gewend ben, maar de Condroz is altijd al een rally geweest waar de wegen er vettig bij liggen. Een 4x4 meer aangewezen is voor dit terrein en komt bovendien goedkoper uit." De Evo 7 is afkomstig van John Deconinck, die ook in de Condroz 2001 de wagen prepareerde voor Gaban.
|
De plaats in de rechterstoel wordt ingenomen door Jean-Pierre Delmelle, die ook in 2001 en 2002 Gaban vergezelde in de klassieker van Hoei. "Ik ben er fier op dat ik na twee jaar terug mag plaats nemen naast Pascal. Het is één van de beste piloten van ons land en ik zal dan ook al het mogelijke doen om hem zo goed mogelijk te helpen."
De concurrentie in de Condroz zal zeker niet van de minste zijn. "Als het droog is zal de concurrentie van de S1600's komen, maar ook van de andere groep N's, waarvan een hoop gelijkaardige Lancers, zoals die van Van Woensel, Bouche, Colsoul en natuurlijk ook die van mijn teamgenoot bij JDR dat weekend, Patrick Snijers, zonder te rekenen op diegene die zich nog aan de lijst zullen toevoegen. Niettemin zullen we hard ons best doen om hen te verslaan.", aldus de ambitieuze bemanning van de blauwe-rode Mitsubishi.
Bij de start van de rally zag het er naar uit dat Andy Lefevere het niet zo makkelijk ging hebben als eerst gedacht. De KP's - en vooral dan de proef van Oekene - lagen er vettig bij en daarbij kwam nog eens een regenbui bij het begin van de derde ronde. Geen ideale weersomstandigheden voor de BMW van Lefevere, maar de thuisrijder maakte het verschil al in de eerste ronde. Vermeirsch had toen al een achterstand van 15 seconden, een kloof die hij later nooit kleiner kreeg dan 10 tellen. Na eerdere overwinningen dit jaar in Zuid-Limburg, Ettelgem, Staden en Koekelare kon Lefevere ook zijn thuisrally aan zijn zegelijstje toevoegen. "Wellicht mijn mooiste overwinning tot nu toe.", zei Lefevere op het podium, mede omdat hij er hard heeft moeten voor strijden. Dirk Vermeirsch greep dus nog maar eens naast de zege, maar haalde het wel van Paul Lietaer. De Polle verzekerde zich al snel van de derde podiumplaats en reed op het einde van de wedstrijd nog enkele scratchtijden.
Achter dit trio werd al snel uitgemaakt wie vierde ging worden. Mitsubishi-rijder Stefan Van Craenenbroeck was bijna op elke KP sneller dan merkgenoot Pyck en had aan de eindstreep dan ook bijna een minuut voorsprong. Van Craenenbroeck moest wel trappen, wil hij alsnog kans maken op de VAS-titel. Zijn rivaal in deze strijd, Franky Boulat, werd zevende en eerste in klasse M en neemt daardoor alleen de leiding in het kampioenschap. De beslissing valt volgende week in de Rally van Sombreffe. Tussen Pyck en Boulat werd Renzo Herpoel mooi zesde in zijn Ford Sierra Cosworth, al maakte hij nog op de laatste KP een sortie. Franky Boulat haalde het trouwens maar nipt in zijn klasse. De Kadett-piloot ging al op de eerste proef vanmorgen even van de baan en verloor daarbij een kleine minuut. De hele dag lang reed hij in de achtervolging op een sterk rijdende Chris Dobbelaere en na een spannende strijd won hij het pleit uiteindelijk met tien seconden voorsprong. De derde plaats in M ging naar Ronny Hosten, terug van weggeweest met zijn Toyota Corolla Kit Car. Achter Hosten sloot Xavier Alliet de top-10 af met zijn spectaculaire BMW M3.
In de top-15 vinden we verder nog Seys, Vandoorne (1ste J), Louies, Prinzie (1ste K) en Steenkiste terug. Verder noteren we nog de mooie prestaties van ondermeer Vancampenhoudt (14de, 1ste L), Windmolders (18de), Lootens (19de), Samyn (25ste, 1ste I) en Faveere (33ste, 1ste D). De spektakelprijs gaat volgens ons naar Lieven Denys, kortbij gevolgd door ondermeer Spillebeen, Vancoillie en Maroy. Ook Bollier, Prinzie, Bosmans en Delbeke krijgen een vermelding. Tot slot nog een vrij uitgebreid opgavelijstje, met om te beginnen de sorts van ondermeer Maertens (BMW) Bosmans (BMW, op betonnen afsluiting op KP 11), Thys (Mini - op paal op KP 7), Vanhoenacker (Kadett, in greppel op KP 1), Declerck (Corsa, overkop), Boury (Mercedes - gracht), Deleu (Tipo), Casteleyn (205) en Coulembier (Puma). Ook Jambe, Calcoen, Depuydt, Vermeulen, Deleersnijder, Swerts,... haalden de finish niet.
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Alle uitslagen
:: Meer nieuws volgt in de komende dagen. Teams mogen altijd hun wedstrijdverslag
doormailen!
:: Meer foto's en filmpjes zo snel mogelijk on-line.
Team Bassin Roeselare houdt de traditie in ere door de top-10 in het VAS-rallykampioenschap als eerste te laten starten. Het VAS-kampioenschap is in Roeselare aan zijn voorlaatste manche toe, maar de kampioen is nog lang niet gekend. Na drie wedstrijden (Wervik, Ettelgem en Hemicuda) wordt de leiding gedeeld door Franky Boulat en Stefan Van Craenenbroeck. De zegefavoriet echter zondag is Andy Lefevere, tussen haakjes de leider in het VAS-rallysprintkampioenschap. De BMW-piloot kan in zijn thuisstad zijn vijfde regionale succes behalen. Andere favorieten aan de start zondag zijn Lietaer, Vermeirsch, Pyck, Van Craenenbroeck en Neyrinck. Daarachter mogen de outsiders uit klasse N, de F2's en heel wat snelle achtertrekkers de strijd uitvechten voor een top-10 plaats. Denken we maar aan Alliet, Bosmans, Boulat, Steenkiste, Hosten, Depuydt, Coulembier, Vancampenhoudt, Louies, Deleersnijder, Reynvoet, Dobbelaere, Seys, Jambe, Bulen, Stouf, Vandoorne, Herpoel,... Wie brede schuivers wil aanschouwen wacht best op de passages van ondermeer Boury, Bollier, Prinzie, Denys, Deprez, Declerck, Maroy, Spillebeen, Geldhof, Ceenaeme en vele anderen.
Voorts nog enkele nieuwssprokkels van teams die nu zondag deelnemen:
:: Yannick Maertens komt aan de start met ex-Reynvoet BMW E36 van Eric Qvick. Co van dienst is Stijn Bonny, die we kennen van de grijze R5 GT Turbo van ADT Rallysport.
:: Bert Bosmans behaalde vorige week in Landen de titel in groep R. Na de TBR rijdt hij nog de Rallye de Sombreffe met Geert Grooten naast zich. Voor de Sombreffe wordt misschien de ex-Schiettecatte Subaru Impreza nog eens van stal gehaald, die trouwens weer te koop staat. Volgend jaar wil de Beamer-piloot terug een nationaal programma afwerken, aangevuld met enkele optredens in rallycross, een discipline waarin hij vroeger al actief was.
:: Ronny Declerck en Steven Ramboer starten zondag voor het eerst met hun Opel Manta. De opbouw heeft wel wat vertraging opgelopen, zodat de wagen nog niet gespoten zal zijn voor deze rally. Halfweg deze week had Ronny nog altijd geen meter met de wagen gereden, zodat de TBR dan ook een test op ware grootte wordt. Co-piloot Steven Ramboer: "Het wordt dus allemaal nieuw maar we hopen ons toch te amuseren. We staan normaal gezien in het PAK-rallykampioenschap op een voorlopige derde plaats in de klasse als ik goed uitgerekend heb maar we gaan niet rijden voor het resultaat want er staan er te veel kort achter ons die meer punten gaan pakken dan wij. We gaan dus de wagen leren kennen en als het mogelijk is ook het spektakel opzoeken. Al moeten we nog de pk's wat leren temmen ook." Volgende zaterdag houdt Declerck Rallysport trouwens zijn jaarlijkse kip aan't spit. Meer info hierover op de teamspagina.
:: Steve Daele en co Davy Esther gaan zondag met het mooie startnummer 2 van start. De Peugeot 106 waarmee gereden zal worden staat momenteel te koop. "Het is onze bedoeling om volgend jaar te rijden met een R5 GT Turbo die we, als de Peugeot verkocht is, in Frankrijk gaan halen. Volgend jaar hebben Davy en ik besloten het volledig rallysprintkampioenschap te rijden en een vijftal rally's. Alles zal natuurlijk een beetje afhangen van het budget doch we zien het positief in en hopen met een snellere wagen mooie resultaten neer te zetten."
Ook voor deze wedstrijd geeft Geert Grooten vrijkaarten weg. Om kans te maken op één van de vijf te winnen toegangskaarten hoef je enkel een mailtje te sturen naar Geert.
Pieter Tsjoen kreeg voor deze Rally van Haspengouw, de voorlaatste manche van het BK en de laatste met WRC's, 'concurrentie' van twee andere Corolla's. Maar al vlug bleek dat Tsjoen weeral een maatje te sterk bleek voor zowel Van Parijs als Wevers. Tsjoen, met de meest geëvolueerde Corolla van de drie, reed over 14 proeven (en 14 scratches) 1'26" voorsprong bijeen. Door zijn vijfde zege van het seizoen verzekerde de Vergokan-piloot zich van zijn derde titel in vier jaar tijd. Bovendien het vijfde opeenvolgende succes van Future World, wanneer je de titels van Theunissen in 2000 en 2002 meerekent.
Achter Tsjoen speelde zich een mooi duel af om de tweede plaats tussen Timothy Van Parijs en Erik Wevers. Het verschil tussen beiden bedroeg nooit meer dan elf seconden, om dan te eindigen met een minieme kloof van twee seconden in het voordeel van Van Parijs, die trouwens vorig jaar in Landen D2-kampioen werd. Door zijn tweede plaats is hij ook zeker van de tweede plaats in het BK. Marc Duez werd met de Porsche 911 GT3 van Future World vierde algemeen. De WRC's kon Duez niet volgen maar hij was wel voortdurend sneller dan de groep N's en de Super 1600's. In de eerste twee ronden had Duez met Piet Van Hoof nog enigzins een referentie, maar die moest op KP 9 aan de kant met een kapotte steekas toen hij op de vierde plaats stond. Opvallend veel opgaves trouwens in groep A. Deferm kreeg meteen 1'20" straftijd en gaf na de eerste ronde op, terwijl ook Schmelcher, Turrion en Van Eerd de finish niet haalden. Melissa Debackere bereikte wel het einde en dat op een mooie zevende plaats. Met haar Toyota Celica 4WD bleef ze de Super 1600's voor en droei ze tijden in de buurt van de snelste groep N's.
In groep N ging de zege naar thuisrijder Bob Colsoul, die bovendien in de top-5 eindigde met zijn Lancer Evo 8. Hij was een halve minuut sneller dan Chris Van Woensel in zijn Evo 7 Mitsu. Steve Matterne werd twaalfde algemeen en derde in groep N op meer dan twee minuten. Daarachter volgen Schammel, Bouche (geplaagd door turboproblemen), Verkooijen, Hazeleger en Dujardin. Kris Princen was met een 18de plaats nog maar eens de snelste in F2 groep N. Patrick Diels, vorig jaar nog in Landen met de Fina-M3, werd tweede N3 met een Renault Clio op een 23ste plaats.
De Citroën C2 Super 1600 van Bruno Thiry was voor de tweede keer in België te zien. Na een eerder tegenvallend debuut in Ieper, ging het in Landen echt goed voor de Europese kampioen van 2003. Thiry nam het meerendeel van de besttijden voor zijn rekening en won dan ook de Super 1600 met 22" voorsprong op Emmanuel Guigou. Jawel, de snelle Fransman die in Roeselare het vuur aan de schenen van Casier legde, had ook in Landen geen nadeel van zijn gebrek aan parcourskennis. De Clio-piloot haalde het van merkgenoot Jan de Winkel, die de ganse dag een mooie strijd leverde met fabriekspiloot Guigou. Bernd Casier, sinds de Omloop de nieuwe kampioen in Super 1600, stelde eerder teleur met een vierde plaats. De Punto-rijder deed zelfs nooit beter dan een vierde tijd in zijn klasse. Ver achter hem werd Dominique Bruyneel in de Ford Fiesta vijfde in de 1600-klasse en 22ste algemeen. Cédric Verhees (VW Polo) verloor op KP 4 meer vijf minuten en moest een ronde later aan de kant.
De zege in de C2 Challenge ging deze keer naar Alexandre Romain, die de leiding had van start tot finish. Hij haalde het met 23" van Stéphane Boelens, die na zijn zege in Roeselare aan de leiding blijft in de Challenge. Johan Van Loo werd mooi derde, 4" voor Burton en 7" voor Petitjean. Marnic Van Lancker reed lek en werd daardoor pas zesde. Net achter Romain werd Robby Vanhees eerste en enige Focus aan de finish. Door deze zege behaalde hij de titel in zowel de Ford Focus Tour als in de klasse A7. En Gerard Stacey was de beste in groep R met zijn Opel Manta 400. Bert Bosmans, al vroeg door pech geplaagd, kwam drie tellen te kort om te winnen maar is wel de nieuwe kampioen in groep R.
De Historic-wedstrijd tenslotte werd gewonnen door Gunther Monnens. Met de Opel Ascona van Alain Vermeulen kende de Limburger geen enkele tegenstand. Achter hem streden Koerner (Porsche) en Cooman (Opel GT) voor de tweede plaats, tot laatstgenoemde op KP 7 het strijdtoneel verliet. De tweede plaats ging zo naar Koerner, op 2'41" van de winnaar, voor de Opels van Deroo en Vercaemst en de Datsun van Casier.
:: Uitslagen
:: Foto's Koen Demeyere
:: Meer foto's en nieuws in de loop van de week!
Johan Depraetere (Oudenaarde)
Stefan Struys (Tienen)
Marleen Daniels (Sint-Truiden)
EC Moree (Nederland)
Jean-Luc Berleur (Waremme)
Ze kunnen hun kaart ophalen in het wedstrijdsecretariaat op het marktplein, vergezeld van hun identiteitskaart.
Voorts nog enkele nieuwssprokkels: (G.Grooten)
:: Peter Hopmans was aanvankelijk van plan te starten met de Focus Kit Car van Peerlings, maar schreef zich uiteindelijk met de vertrouwde Opel Astra Kit Car. Tuner Putzeys kreeg de wagen echter niet tijdig klaar, zodat er zondag
zal gereden worden met een Citroën Saxo groep A van bij Caen Rallysport.
:: Bob Colsoul zal dan toch Renaud Jamoul als co-piloot naast zich hebben en niet een plaatselijke sponsor, zoals aanvankelijk voorzien was.
Rallycentrum (plan)
Het kloppend hart van de Haspengouwse klassieker is al altijd Landen (ligging) geweest. Het rallycentrum verhuist nu wel van het sportcomplex naar het centrum. Het podium bevindt zich op het marktplein (Stationsstraat), waar trouwens doorlopend demonstraties met telegeleide miniatuurwagens worden gegeven.
Toegangskaarten
Algemene toegangskaart: 15 €
Prijs per KP: 6 €
Programmaboekje: 5 €
Deelnemerslijsten
Nationaal (Marc Duez heeft startnummer 199 maar gaat als achtste van start)
Historic
Live resultaten
De wedstrijd zal hier live te volgen zijn.
Voor verdere info verwijzen we u naar de website van Topspeed Rally Club Haspengouw: www.trch.be.
In groep R worden voortaan auto’s toegelaten wiens FIA-homologatie (groep N of A) is verlopen. Indien de wagens conform zijn aan de homologatiesteekkaart, kunnen zij nog steeds starten in groep R. Bovendien wil de RACB andere categorieën aantrekken, zoals bv. toerismewagens die niet door de FIA gehomologeerd werden.
Een eerste nieuwe klasse is de groep M, bedoeld voor wagens die gehomologeerd werden maar uitgerust zijn met een andere motor (met maximum 6 cilinders), maar wel van dezelfde constructeur.
De groep S (= showroom) bevat wagens die niet gehomologeerd werden. Ze moeten uitgerust zijn met een standaardmotor, remmen en ophaningen mogen wel gewijzigd worden.
Zowel voor de Groep M als de Groep S zal RACB Sport een nationaal technisch paspoort opstellen. De wagens uit bovenstaande groepen zullen enkel punten scoren voor een zogenaamde groep RMS. Het specifiek en volledig technisch reglement van deze nieuwe of aangepaste groepen dient nog goedgekeurd te worden door het directoire van RACB Sport.
"Onze enige ASAF-uitstap van het seizoen is uitgedraaid op een eerste opgave van het seizoen. De zaterdag waren er de administratieve en technische controle gevolgd door de verkenningen. Gezien het parcours identiek was als vorig jaar waren de verkenningen snel afgelopen. We hadden de intentie om mee te strijden vooraan in divisie 4, tot we de startlijst zagen, met daarbij Deferm, Dewulf, Guillemin, Schepers,... Een top-5 plaats zou prachtig zijn. Met startnummer 8 gingen we zondagmorgen onmiddelijk na de grote kleppers van start. De eerste KP begon goed, we trokken direct alle registers open en reden een zéér vlottempo. Na het eerste rondje kwamen we terug aan de start. In de linkse situatie lag een grote put in de weg en daar verloren we door de klap onze derde versnelling. Welieten ons niet ontmoedigen en hadden nog zo'n 12 km af te leggen. We bleven aanvallen en alles eruit halen wat mogelijk was. Zonder verdere kleerscheuren bereikten we de finish van KP 1. We klokten boven alle verwachtingen een zesde tijd na Guillemin in de Porsche. Op de service stelden we vast dat dit euvel niet te herstellen was en besloten we toch verder te rijden en onze zesde plaats te verdedigen. Wie weet viel er nog iemand uit... Tijdens de tweede KP ging het schakelen steeds moeilijker. Na een 5-tal kilometer brak ook onze vierde versnelling en werden we gedwongen op te geven. Jammer want een mooi resultaat was niet veraf. Deze wedstrijd is mede door deze problemen onze laatste wedstrijd van het jaar. De motor wordt volledig gereviseerd en we kijken voor een nieuwe boite. Volgend jaar mast ADT Rallysport een sabbatjaar in want Stijn en zijn vrouwtje verwachten in januari een baby. Tot in 2006!"
WRC - N-GT - Groep A: Tsjoen favoriet
Pieter Tsjoen heef iets recht te zetten na zijn opgave in de Omloop van Vlaanderen. Hij is nog altijd geen kampioen, al kan het dit weekend wel zo ver zijn. De Corolla-piloot mag het terug opnemen tegen Timothy Van Parijs, die in Landen meer ervaring heeft dan zijn teamgenoot. Derde WRC-piloot aan de start is de Nederlander Erik Wevers, die zijn Corolla in de strijd gooit naar aanleiding van de BeNeLux Trophy. Voorts is er Marc Duez, die hoopt de WRC's het vuur aan de schenen te leggen. Benieuwd of dat lukt, maar de rechte stukken op de Haspengouwse zijn alvast een troef voor de Porsche GT3. De niet-WRC's in groep A, zijnde onder andere Deferm, Van Hoof, Schmelcher, Debackere en Van Eerd, zijn in staat mee te dingen voor een top-10 plaats.
Super 1600: Casier-Guigou: deel 2
In de Super 1600-klasse komen dit keer zes wagens aan de start. Bernd Casier heeft de pilotentitel op zak en kan nu zonder druk de strijd aangaan met Emmanuel Guigou, de speelkameraad van Casier in de voorbije Omloop. De Clio-rijder komt wel aan de start om punten te pakken voor Renault. Een taak waarbij hij geholpen kan worden door de Nederlander Jan de Winkel. Zij zullen het mogen opnemen tegen Bruno Thiry, die voor een tweede keer in België zal te zien zijn met Citroën C2 van Kronos. Cédric Verhees komt in Landen verder kennismaken met de VW Polo, terwijl Dominique Bruyneel verder de nieuwe Ford Fiesta mag afstellen.
Groep N: Colsoul in het thuisvoordeel
In groep N mag een mooie driestrijd verwachten worden tussen Bob Colsoul, Xavier Bouche en Chris Van Woensel. Thuisrijder Colsoul moet niet denken aan het kampioenschap, want door zijn talrijke opgaves staat hij pas als zesde geklasseerd. Xavier Bouche moet in Landen zijn leiderplaats verdedigen, terwijl Chris Van Woensel punten komt pakken voor de BeNeLux Trophy. Voorts is het opletten voor Steve Matterne, Kris Princen en Bart Du Jardin, zonder ook de buitenlanders Schammel, Verkooijen, Hazeleger, Faes en De Rooy te vergeten.
C2 Challenge: Van Lancker en Boelens in de eindsprint naar de titel
In de voorlaatste manche van C2 Challenge zal hard worden getrapt. Marnic Van Lancker moet, na zijn opgave in Roeselare, punten goedmaken op Boelens, die aan de leiding staat in de Challenge. Maar, piloten als Bragard, Romain en Servais zijn zeker in staat dit keer met de zege te gaan lopen, zonder ook de jonge garde, met ondermeer Van Loo, Cherain en Boesmans, uit het oog te verliezen.
Ford Focus Tour: Vanhees bijna kampioen
Slechts drie Focussen aan de start in Landen, waarvan er maar twee ingeschreven zijn voor de Hankook Ford Rally Tour. De winnaar kan nog voor de Condroz bekend zijn, want indien Robby Vanhees opnieuw wint krijgt hij zekerheid over de titel. Aan Derynck zal hij alvast weinig concurrentie hebben, Perneel en Verloo zijn niet op de afspraak. Vanhees kan wel een waardige tegenstander vinden in de persoon van Theo Loos, die met zijn Kit Car buiten de Tour rijdt. De Focussen mogen het in A7 opnemen tegen Hopmans (Astra), Cols (Punto), Roosen (MG), Gouders (Clio) en Bouckaert (Nissan).
Groep R: Bosmans titelfavoriet
Bert Bosmans hoeft enkel maar de wedstrijd uit te rijden om kampioen te worden. Zo heeft hij minimum vijf punten- want er zijn maar vier deelnemers in groep R - wat genoeg is om Emmanuel Soupart voor te blijven. Enkel indien Bosmans opgeeft en Soupart wint of tweede wordt, gaat de titel alsnog naar de Waalse 205-rijder. In groep R zijn er nog de deelnames van buitenlanders Stacey (Manta 400) en Djoleff (106).
Historic: Monnens blikvanger
Buiten West-Vlaanderen leven de Historic-wedstrijden duidelijk niet. Slecht negen deelnemers aan de start in Landen, waar spektakelman Gunther Monnens als favoriet van start gaat. Hij mag het met de Ascona van Alain Vermeulen opnemen tegen Koerner (Porsche) en de Opels van ondermeer Deroo, Daffe en Cooman.
De laatste nieuwe namen zijn onder andere Vermeirsch (Sierra Cosworth), Bollier (Mercedes 190), Seys (Clio), Deleersnijder (Manta), Denys (Ascona) en Coulembier (Puma KC). Marnic Van Lancker, die ingeschreven was met de Saxo Kit Car van Caen, is van de lijst verdwenen.
Wij vroegen organisator Ignace Dumortier om een verklaring voor het sterke deelnemersveld dat er elk jaar aan de start komt. "De TBR bestaat dit jaar 24 jaar. Iedere piloot die in de loop van de jaren is komen rijden, heeft ieder jaar veel km KP gekregen. Het is een gezellige sfeer en ikzelf ken veel piloten van de tijd dat ikzelf rally reed." Het aantal wedstrijdkilometers - dit jaar 96,6 - vermeerderen is ook de reden waarom er dit jaar geopteerd werd voor 16 ipv 14 proeven. Vier ronden van vier KP's dus, met dit jaar een nieuwe proef. "Eén KP van vorig jaar, Beveren, valt weg en wordt vervangen door een nieuwe KP van ongeveer 7,5 km.", zegt de TBR-organisator. En hoe staat het met de veiligheid? "Overal is de 10-meter zone van tel. Ik denk dat de vooropgestelde eisen zeer ver gaan en dat het moeilijk is om nog nieuwe zaken toe te voegen aan de bestaande reglementering.", aldus nog Ignace Dumortier.
Rally
20.03 Ardennes
27.03 Thy-le-Chateau
10.04 LRT Comines Rally
10.04 Trois Ponts
15.05 Salamander
05.06 Claudy Desoil
21.08 Famenne
28.08 Leptines
18.09 JL Dumont
25.09 Semois
16.10 Jalhay
23.10 Sombreffe
27.11 Crêtes
Rallysprint
27.03 Marchin
03.04 Capitte
24.04 Deux Bottes
05.05 Haillot
08.05 Estinnes
13.05 Warzée
19.06 Sombreffe
19.06 Haute Senne
26.06 JM Wey
03.07 Achène
17.07 Fontaine l'Evèque
17.07 B Muller
17.07 Haversin
21.07 Solre St-Gery
14.08 Le Rançois
14.08 Blehen
28.08 Micky 1
04.09 Andenne
11.09 Mairesse
25.09 Trèfle
02.10 Merdorp
13.11 La Redoute
20.11 Gerpinnes
20.11 Wallonie
11.12 Micky 2
Hubert Deferm moest al in de eerste ronde opgeven met een oververhitte motor op zijn Subaru Impreza. Hij hoopt het euvel tegen de Rally van Haspengouw van volgend weekend hersteld te hebben, waar hij de heroptredende Guy Burniat (terug uit blessure) naast zich zal hebben. (Bron: G.Grooten)
:: Uitslagen