De lijst wordt aangevoerd door een resem WRC's, met op kop de Ford Focus WRC '07 van favoriet Pieter Tsjoen. De viervoudige winnaar van het BK kan volgend weekend zijn eerste Condroz-zege boeken maar moet daarvoor wel afrekenen met oa. Patrick Snijers (Impreza WRC S5 Deferm), Hubert Deferm (Impreza WRC S10) en Melissa Debackere (Corolla WRC). Xavier Bouche maakt zijn terugkeer in een Subaru Impreza WRC S5, terwijl de Euro Rally Challenge het zonder Wevers en Van Eldik moet doen en enkel vader en zoon Kuipers (beide Ford Focus WRC '06) aan de start brengt. De Super 2000-wagens kunnen verrassen in Hoei, getuige de zege van Duval (Punto S2000) vorig jaar. Met Loix en Vouilloz heeft Peugeot in elk geval een sterke afvaardiging, terwijl ook Bernd Casier (VW Polo Super 2000) niet vergeten mag worden. Bij de 4x4's zien we ook de deelname van Bryan Bouffier (Lancer Evo 8 groep A) en de snelle groep N's van Schammel (Impreza '08), Collard (Impreza '06) en Lhonnay (Lancer Evo 9). De meeste aandacht in de standaardklasse zal echter uitgaan naar Jasper Van den Heuvel die de nieuwe Lancer Evo X komt voorstellen.
De categorie F2 wordt ook leuk om volgen, met sterke vertegenwoording van Renault en Citroën. Princen, Lauwaert, Servais, De Winkel en Cartelle nemen deel in een Clio R3. Een C2 R2 Max is voorzien voor Thiry, Ogier, Weijs Junior, Cherain, Dumont, Corthals... met daarnaast nog heel wat traditionele R2's aan de start. In F2 groep N is het uitkijken naar de titelstrijd in de Fiesta Trophy, waar Baugnet tegenover Martin staat.
In de buurt van Hoei is spektakel altijd verzekerd, zeker met de vele achtertrekkers aan de start. De Condroz Rally kan rekenen op de deelname van vijf Porsches 911 GT3, meerbepaald deze van Timothy Van Parijs, Marc Duez, Claudie Tanghe, Francis Lejeune en Henri Schmelcher. Daartegenover zet Chris Van Woensel zijn orginele en snelle Nissan 350Z. Met oa. Renaud Verreydt (BMW M3 E30), Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Erik Vleminckx (BMW M3 E36) zijn ook de BMW's opnieuw sterk vertegenwoordigd.
Dealers die graag een wagen ter beschikking willen stellen om in de belangstelling te brengen - en zo zelf mee in de kijker komen - mogen ons steeds contacteren.
"Ipv de TBR te rijden hadden we besloten om een ASAF-proef te gaan rijden, namelijk de Rallysprint van Estinnes, zo'n kleine 70 km KP. Net na de eerste proef liep het mis, de oliekoeler scheurde open. We konden het wel herstellen maar waren buiten tijd in het wagenpark. Normaal mag je dan al naar huis gaan, maar de organisatie toonde respect en we mochten zonder probleem verder rijden. We reden dit keer zonder de 120 kg lood in de wagen en wat een verschil: de wagen is helaas niet sneller, maar wat een super wegligging, de remmen werken nu ook voor 100%. Moest ik daarvoor duizenden euro's uitgeven om te mogen starten in de thuiswedstrijden en daarbij de algemene veiligheid in gedrang brengen ?! We hebben er voor wat spektakel gezorgd en reden er ook eens een 4de tijd. Na de wedstrijd hebben we de wagen niet meer in het wagenpark gezet en waren zo wat vroeger thuis. Het was een erg leuk parcours en de sfeer was super. Dit willen we volgend jaar zeker niet missen en rijden er dan zowel de rally (Leptines) als de sprint mee.", aldus Björn Joseph.
De wedstrijd werd gewonnen door Manu Bouts in zijn BMW M3. Na vier KP's had hij 13" voorsprong op merkgenoot Jean-Claude Mayné. Patrick Clajot (Lancer Evo 8) vervolledigde het podium. Met zijn kleine Suzuki Swift reed Philippe Castremanne zich naar de vijfde plaats algemeen en de zege in Divisie 3-2-1, voor Simeone (Opel Astra) en Charlot (Peugeot 205).
:: uitslagen
:: foto's Frans Bonte
De JMC Rallye Jalhay kon op een overvol startveld rekenen en dat had zo zijn gevolgen. Door talloze sorties liep de timing heel wat vertraging op, zo erg zelfs de laatste twee proeven geneutraliseerd werden.
Op een sportief vlak werd het een interessante wedstrijd, met een sterke start van Bernd Casier. In de thuisrally van tuner René Georges had hij na drie proeven de leiding genomen, met Depierreux, Lejeune en Munster binnen de 20 seconden. Na technische problemen voor Casier, met uiteindelijk opgave op KP 7, nam Alain Depierreux het commando over. De ASAF-kampioen, die vorige week nog de Rallye de Sombreffe won, voelde wel de hete adem van Bernard Munster (Subaru Impreza 555) in de nek. Munster zette zich probleemloos op kop en won de wedstrijd met 55" voorsprong op... Francis Lejeune (Porsche 911 GT3), want Depierreux gaf er na de tiende proef de brui aan. Olivier Cartelle (Lancer Evo 9) werd derde op 1'18". Publiekslieveling Paul Lietaer (Ford Escort MK 2) finishte vierde op meer dan drie minuten.
In Divisie 3-2-1 stond weer geen maat op Bruno Blaise (Opel Corsa), die in de algemene stand op slechts 16" van Lietaer eindigde. Blaise haalde het bij de deelnemers op straatbanden met 43" van Eric Charlier (Peugeot 306), Ringo Servais (Renault Clio) versloeg nipt Jean-Pierre Vandewauwer (Lancia Beta MC) voor de derde plaats.
:: uitslagen
Wim De Boeck van Syms Europe: “Ja gezien wij in België gevestigd zijn en we toch een aantal Belgische medewerkers hebben, is het voor ons natuurlijk een eer en genoegen om aanwezig te kunnen zijn in een Belgische wedstrijd. We deden al een poging om in Ieper aanwezig te zijn met McShea maar uiteindelijk moest hij door een budgettekort afhaken. Deze keer zijn we zeer verheugd een overeenkomst te hebben gemaakt met Gilles Schammel voor de Condroz Rally. We weten allemaal dat Gilles snelle piloot is die zeker ook de nodige ervaring heeft in een moeilijke wedstrijd als de Condroz Rally. We zijn er van overtuigd dat de cocktail Syms-Subaru-Schammel zeker voor spetters zal zorgen in Hoei!”
Gilles Schammel: “Voor mij is dit een unieke gelegenheid om eens met zo’n top-team aan de start te komen. Het zal een interessante ervaring worden want ik heb niet meer met een groep N-wagen gereden sinds de Condroz 2005. Het is heel motiverend om het vertrouwen te krijgen van Syms Europe en ik kijk er dan ook naar uit om een goed resultaat neer te zetten!”
Ogier: "Nog maar eens een nieuwe wedstrijd, een nieuwe asfalttype, nieuwe tegenstanders… Ik vraag niets liever! Zoals zo dikwijls dit jaar begeef ik me op onbekend terrein. Bruno bestuurde de Max al eens in Luxemburg en beschikt ook over de nodige terreinkennis. Gezien zijn palmares kan ik me moeilijk een betere referentie inbeelden. Ik zal alvast proberen om zijn tijden te benaderen.”
Thiry: “Ik vind het jammer dat mijn goede vriend Simon er niet bij kan zijn en ik hoop dat zijn oogproblemen snel worden opgelost. De enige keer dat ik Sébastien heb ontmoet was tijdens de shakedown voor de Eifel Rally. Sindsdien heeft hij echter heel wat vooruitgang geboekt… Ik ken hem helemaal niet, maar ik zal hem eerst wel feliciteren met zijn titel… en hem dan tips vragen hoe ik het maximum uit de C2 R2 Max kan halen. Gelukkig kon ik al tijdens de Rally van Luxemburg met de Citroën C2R2 Max rijden, waar ik kon merken dat het een heel leuke wagen is. Eerlijk gezegd lijkt de bolide me op het vlak kwaliteit/ prijs/prestaties onklopbaar.”
De 20-jarige Neuville, van oorsprong Duitstalig, had zich goed voorbereid op de wedstrijd. Omdat ook beoordeeld werd op communicatie met de media volgden Thierry en zijn co extra taallessen Engels. Hij scoorde goed in dit onderdeel door de jury probleemloos in Frans, Engels en Duits te woord te staan. Die jury bestand onder andere uit ex-rallykampioenen Michèle Mouton en Walter Röhrl.
De rijproeven werd gehouden op twee spéciales, een volledige asfaltproef en een KP met 80 % onverhard. De jongeren werkten de wedstrijd af met de wagen waarmee ze in eigen land rijden, in Neuville's geval de Fiesta ST uit de Trophy, één van de traagste auto's van het pak. Thierry startte goed in het onverhardgedeelte, met een 13de tijd op 18 deelnemers in de eerste van de drie doortochten. Een oponthoud in de tweede passage en een sortie tijdens de derde doortocht deden hem echter belangrijke seconden verliezen.
Team Floral kon de wagen in een sneltempo oplappen voor de drie asfaltproeven, waarin Neuville geplaagd werd door remproblemen maar toch niet veel moest toegeven op de snellere voorwielaangedreven wagens. Uiteindelijk werden Jarkko Nikara (Finland) en Martin Semerad (Tsjechië) als laureaten uitgeroepen. Zij mogen volgend seizoen zes wedstrijden rijden aan het stuur van een PWRC of Super 2000 in het WK.
Na afloop toonde Neuville zich toch tevreden: "Het was een uitstekende ervaring en ik heb weeral veel bijgeleerd. Zowel op het vlak van het rijden, het beheren van de stress als het zich uitdrukken in het Engels. Dit gaat mij allemaal later nog van pas komen. Natuurlijk had ik liever gewonnen en de kleine probleempjes hebben mij niet geholpen. Maar, ik heb mijn best gedaan en dien mezelf niets te verwijten, dat is uiteindelijk wat telt.”
Ondanks de forfaits van Bruno Thiry (C2 R2 Max) en Melissa Debackere (Corolla WRC) heeft de Jalhays Motors Club met gemak een subliem startveld bij mekaar gekregen. In de thuisbasis van René Georges komt Bernd Casier de Condroz Rally voorbereiden met de VW Polo Super 2000. Paul Lietaer start opnieuw met zijn Ford Escort MK 2, Bernard Munster start dan weer met één van zijn Subaru's in wat voor BMA een thuiswedstrijd is. Marc Duez komt aan de start met de BMW M3 van Francis Lejeune, die zelf ook deelneemt met zijn Porsche 911 GT3. De volledige ASAF-top is natuurlijk ook aanwezig, aangevoerd door de kersverse ASAF-kampioen in Divisie 4, Alain Depierreux (Lancer Evo 9). Verder aan de start te verwachten: Vandewauwer (Lancia Beta), Blaise (Corsa), Cartelle (Lancer Evo 9), Simar (Clio R3), Bebronne (Astra), Flagothier (Porsche Cayman)... Een volledige lijst werd echter niet vrijgegeven, deze is terug te vinden in het programmaboekje dat voor 2 € te koop is in het rallycentrum.
Meer info op www.jmcasbl.be.
De wedstrijd telt drie proeven (Aalst, Kerkom en Gelmen) die elk vijfmaal gereden worden, goed voor een totaal van 130 km KP. Het wedstrijdcentrum bevindt zich net als vorig jaar in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat in 3806 Velm, het wagenpark op het Velmerplein en de service in de Hazelaarweg. Aan de wedstrijd kunnen ook nationale en buitenlandse vergunninghouders deelnemen zonder meerkost.
"Qua deelnemers is het nog vroeg maar we kunnen wel al zeggen dat er minstens één WRC aan de start zal komen. Gelijktijdig met de rally wordt ook de Regularity van Sint-Truiden ingericht. Deze proef is toegankelijk voor wagens die minimum 25 jaar oud zijn. Dit hoeven geen wedstrijdwagens te zijn, elke oldtimer mag hieraan deelnemen.", aldus nog Bruno Vandeput van de Tiense Veiligheidsclub.
De 28ste TBR Rally had dan wel geen WRC's op de deelnemerslijst, het startveld was naar regionale normen meer dan de moeite. Het startnummer 1 was voor thuisrijder en ex-winnaar Andy Lefevere. De BMW-rijder maakte meteen zijn favorietenrol waar, door op de openingsproef 12" sneller te klokken dan dichtste achtervolger Lietaer. Na de eerste ronde moest Lietaer al 43" toegeven, Bert Cornelis volgde verrassend als derde op 48" van de leider.
Ook in de tweede ronde stond geen maat op Lefevere. De Beitemnaar reed opnieuw alle besttijden en wist zijn voorsprong op Lietaer uit te breiden tot een kleine minuut. Cornelis bleef derde maar moest die plaats wel delen met Didier Duquesne, die ondertussen weer het ritme had gevonden in de Toyota Celica GT4 van DMS. Wat verderop voerde een sterke Van Craenenbroeck een mooi duel uit met Vermeirsch voor de vijfde plaats.
Lefevere forceerde niets meer vanaf de derde ronde zodat Duquesne de meeste scratches voor zijn rekening kon nemen. De Celica-piloot kon zo de tweede plaats overnemen van Lietaer maar moest aan de finish uiteindelijk een kleine minuut toegeven op een ongenaakbare Lefevere, die voor de tweede keer de TBR Rally op zijn naam schreef. Een opsteker na een pechseizoen in het BK, waarin hij wel nog de Condroz Rally rijdt. Een opnieuw superspectaculaire Lietaer werd derde in zijn Ford Escort MK 2 op 1'37", Bert Cornelis (Escort Cosworth) werd mooi vierde op bijna twee minuten.
Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6) en Grégoire Coulembier (Puma S1600) zagen hun sterke wedstrijd niet beloond toen ze in de laatste ronde moesten opgeven als respectievelijk vijfde en zesde algemeen. Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) maakte zo de top-5 rond. Bert Coene (Lancer Evo 9) finishte ondanks een losgekomen turbodarm zesde algemeen en eerste in Divisie 1 & 2. Chris Debyser (Escort MK 2) haalde het in een spectaculair duel van Gunther Monnens (Opel Manta A) voor de zevende plaats. Zij mochten ook mee op het Historic-podium na Paul Lietaer. Rino Beernaert (Citroën C2 R2) werd eerste F2 op een negende plaats en klopte met één seconde Victorien Heuninck (Lancer Evo 6), die de top-10 afsloot en tevens werd tweede in Divisie 1 & 2 voor de Clio's van Vercruysse en T'Joens.
:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be
:: De frontman van Power & Passion mag dan wel deelnemen, er zal wel degelijk rallyradio voorzien zijn komende zondag. Medewerker Chris Raeckelboom zal voor de nodige nieuwtjes en tussenstanden zorgen op Radio IRO op 107.6 FM of via de livestream. Resultaten zijn tevens te volgen op de website van de TBR Rally.
:: Bert Coene werkt morgen opnieuw een thuiswedstrijd af. Na pech met de nieuwe Mitsubishi Lancer Evo 9 in de Hemicuda Rally is Coene op revanche uit in Roeselare. De Mitsu werd volledig onder handen genomen. "De koppakking werd vervangen evenals alle wielbouten. Tijdens deze werkzaamheden werd nog een klein probleem gevonden bij de turbo, om geen risico's te nemen hebben we nog een nieuwe turbo gemonteerd. In het West-Vlaams Kampioenschap staan we momenteel eerste (rekening houdend met 1 schrapresultaat), in het VAS-kampioenschap 8ste (zonder schrap resultaten).", aldus Bert.
:: Didier Duquesne gaat opnieuw van start met de Toyota Celica GT4 van DMS en ontmoet daarbij een oude bekende in de rechterstoel. De nota's zullen voorgelezen worden door Diederik Pattyn, met wie hij vroeger de Saxo Challenge reed.
TBR sluit West-Vlaams rallyseizoen in schoonheid af
'Mister TBR' Paul Lietaer had met zijn Subaru Impreza WRC ongetwijfeld veel kans gemaakt op een 9de TBR-zege, maar een motorbreuk in de Rally van Haspengouw
besliste er anders over. De Polle komt aan de start met zijn Ford Escort MK 2, maar ook daarmee is de snor bijzonder snel, getuige zijn zege in de afgelopen
Short Rally van Oudenburg. De tegenstand moet vooral komen van Andy Lefevere (BMW M3), Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth) en Didier Duquesne (Toyota
Celica GT4). De rijkgevulde deelnemerslijst wordt verder aangevuld door 4x4-piloten Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6), Van Tricht (Impreza WRX), Cornelis
(Escort Cosworth), Coene (Lancer Evo 9), Decloedt (Impreza WRX) en Heuninck (debuut ex-Pyck Lancer Evo 6).
Het indrukwekkend lijstje achtertrekkers wordt aangevoerd door Soenens (Porsche 911 GT3),
Vleminckx (BMW M3), Van Lancker (BMW M3), Vandoorne (Escort MK 2), Debyser (Escort MK 2) en spektakelmannen Spillebeen (BMW 325), Denys (Ascona) en
Verbeke (Ascona).
Bij de voorwielaangedreven wagens is het vooral
uitkijken naar Beernaert (C2 R2), Cailliez (Clio R3), Cools (C2 R2 Max), Coulembier (Puma S1600), Ozeel (C2 R2 Max), Vercruysse (Clio), Pyck (Mégane) en Lynneel (Clio).
De VAS Historics, dit keer met bijna 30, gaan tussen de andere deelnemers van start. Naast Lietaer, Vandoorne en Debyser zien we daar ook de deelname
van oa. Vanden Abeele (BMW E21), Verschaeve (Porsche 911) en Monnens (Manta A).
(deelnemers)
Timing & Parcours
Op vlak van parcours onderging de TBR Rally dit jaar geen wijzigingen. Er wordt opnieuw gestart met de rondkoers op Oekene, gevolgd door de proeven
Rumbeke, Moorslede en De Zilten. De vier KP's staan viermaal op het programma. Zondagochtend wordt omstreeks 8u de start gegeven op het podium, de finish
is voorzien rond 17u30.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum met servicepark en podium bevindt zich op de parking van de Expohallen in Roeselare. In de cafetaria kun je terecht voor een inkomkaart,
programmaboekje en de laatste tijden. De technische controle gaat zaterdagnamiddag
door van 14u tot 20u30 in de gebouwen van Ingelbeen-Soete (Noordkaai 8, Izegem).
Website organisatie: www.rallytbr.com
Graag verwelkomen we ook enkele nieuwe sponsors: Unicars, Insight Graphics en Team Floral. We bedanken hen samen met de huidige sponsors voor het vertrouwen. Wie interesse heeft in adverteren, stuur ons vrijblijvend een mailtje.
:: uitslag.
"Na zes seizoenen hebben we, een beetje onverwacht, onze Evo 6 van de hand gedaan. De wagen werd aangekocht door Heuninck Motorsport uit het Noord-Franse Linselles. Het deed een beetje raar toen we van onze 'Evo' afscheid moesten nemen, die we na de Condroz van 2001 hadden aangekocht bij Colsoul Rallysport en al die jaren steeds in eigen beheer en met bescheiden budget in topvorm hebben gehouden. Kijken we even terug, dan zien we dat we met deze wagen 41 keer aan de start stonden en er 34 keer de finish mee behaalden. Onze strafste prestaties waren onze allereerste algemene overwinning in de RS van Reningelst 2004 en een achtste plaats algemeen,in de Ypres Westhoek Rally van 2005. We denken met het ganse team zeker niet aan stoppen en hopen de komende maanden tot een project te komen zodat we in 2009, enkele rally’s kunnen rijden. Wordt vervolgd dus...", valt er te lezen op www.picosracingteam.be.
Wim Soenens en Geert Beauprez hadden aanvankelijk een deelname gepland met de Ford Escort MK 2, maar deze wagen wordt opnieuw bestuurd door Chris Debyser die er al de Short Rally van Kasterlee en de Omloop van Vlaanderen mee reed. Soenens gaat in de TBR Rally van start met de vertrouwde Porsche 911 GT3 in de Geko-kleuren. Die wagen wordt trouwens in de Condroz Rally bestuurd door Claudie Tanghe.
Voor het ConXion-team is het seizoen nog lang niet gedaan. Indien de Transeurope tijdig klaar raakt wordt gestart in de TBR Rally. "De Transeurope is voorzien van een nieuwe 3.0 motor, een nieuwe versnellingsbak, nieuwe uitlaat en er zijn heel wat revisies aangebracht. Het wordt afwachten hoe performant de bolide op het strijdtoneel zal verschijnen in vergelijking met de vroegere, meer koppelgerichte motor.", aldus Chris Debyser. Indien de Transeurope toch niet klaar raakt wordt gestart met de Soenens-Escort MK 2.
Debyser zal proberen met goede prestaties in de TBR Rally en de Rally van Sint-Truiden nog de derde plaats in het VAS-Historic kampioenschap te behalen. Teamgenoot Dirk Dumon hoopt dan weer dat de nieuwe motor voor de Opel Ascona 2.4 tijdig klaar raakt voor de TBR Rally om zijn tweede plaats in de tussenstand te verdedigen. Het Boezings Rallyteam sluit het seizoen af in de TBR Rally met de Opel Ascona 2.0. Het team trekt ook nog naar de Condroz Rally, de afsluiter van het BK. Daar hoopt Chris, die opnieuw door Filip Depelsmaeker wordt genavigeerd, nog derde te worden in het Belgisch kampioenschap bij de Historics.
ConXion Rallysport laat ook nog weten al druk in de weer te zijn voor volgend seizoen. "Een aantal verrassingen zijn nog in de maak, maar we kunnen u alvast verklappen dat de stal wordt uitgebreid met twee extra wagens die in elke rally voorin zullen te zien zijn! Ook de verhuur van de wagens wordt verder uitgebreid. In januari volgend jaar brengen we hierover meer nieuws.", aldus teamchef Chris Debyser.
"Het is niet omdat ik in laatste instantie niet kon starten in de Haspengouwrally, dat mijn seizoen al voorbij zou zijn. Gezien Wim 'Geko' Soenens zijn plaats als navigator van Patrick Snijers in de Condroz afstaat aan Francis Delmelle, krijgt hij zo de kans om nog eens zelf het stuur in handen te nemen. Om ons toch wat voor te bereiden, nemen we dus ook de start in de TBR-rally. We stellen niks voorop qua eindplaats, gewoon ons amuseren en het publiek wat vergasten op mooie schuivers, dat is de voornaamste doelstelling!. Voor mij persoonlijk is het 11 jaar geleden dat ik nog eens aan de start kwam in Hoei. De kennis die ik er heb van het parcours is als toeschouwer. Bovendien is deze rally gekend omwille van zijn moeilijkheidsgraad, in combinatie met vaak wisselende weersomstandigheden. Het traject ligt er heel vaak glad bij door de vele modder op het wegdek. Maar we zullen ons wel terdege voorbereiden om zeker niks aan het toeval over te laten. In de TBR moet Wim vooral weer de Escort onder de knie krijgen. Klassering is niet belangrijk, de nodige wedstrijdkilometers achter het stuur opdoen is des te belangrijker. Maar ons belachelijk laten maken, neen, dat gaan we zeker niet laten doen!", aldus Geert Beauprez.
In de tweede ronde kwam Steve Matterne steeds sterker opzetten. Hij maakte zijn trage start na een jaar inactiviteit door alle besttijden neer te zetten. Na acht proeven had Matterne de leiding overgenomen van Jonkers: met nog drie KP's te gaan had de streekrijder 13" voorsprong op Jonkers, Van Craenenbroeck kon beide kemphanen niet bijhouden en volgde op bijna een minuut. In de laatste ronde kon Jonkers slechts een seconde van zijn achterstand goedmaken, zodat Matterne voor de tweede opeenvolgende keer de Short Rally van Haspengouw op zijn naam schreef.
Na de opgave van Van Craenenbroeck werd Erik Deveux nog derde voor Roosen (Lancer Evo 9) en Jacobs (Opel Manta). In de slotronde moesten ook nog Laruelle, Hermans en Degeling aan de kant. Die laatste opgave zorgde ervoor dat Dany Claesen zeker werd van de Criterium-titel, al ging hij zelf zwaar van de baan met zijn BMW Compact.
:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be
Met slechts een 40-tal deelnemers had de Rally van Haspengouw het minst drukbezette deelnemersveld van het seizoen. Toch waren alle toppers uit het BK van de partij in Landen voor de finale van de titelstrijd, die dit seizoen meer dan spannend is. De wedstrijd werd echter al meteen onthoofd door de vroege opgave van enkele favorieten. Bernd Casier zag op de eerste proef een gloednieuwe motor op de VW Polo Super 2000 stukgaan. Bij de start van KP 2 brak een cardan op de Porsche 911 GT3 van Patrick Snijers terwijl Paul Lietaer op de derde proef moest opgeven na een brandje ter hoogte van de uitlaatcollector op zijn Subaru Impreza WRC.
Hubert Deferm had voor de start zijn Subaru Impreza WRC S10 opnieuw afgesteld samen met een ingenieur van Prodrive en dat werk leek zijn vruchten af te werpen. De kasseienlegger uit het naburige Waremme had na de eerste wedstrijddag een dikke minuut voorsprong op Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). Thuisrijder Bob Colsoul tikte zaterdagavond als derde aan met zijn Lancer Evo 8 groep A met in zijn zog de BMW M3 van Andy Lefevere. Jonas Langenakens zag in de slotronde een top-5 in rook opgaan toen een cardan brak op zijn Lancer Evo 6.5 en hij meer dan vier minuten verloor.
De comfortable voorsprong van Deferm op Debackere werd zondagmorgen met een halve minuut vergroot. Debackere reed door een onduidelijkheid in het roadbook verkeerd tussen het gesloten wagenpark en het servicepark en verloor 50" (5' straftijd) terwijl ook Deferm door hetzelfde euvel 20" penalisatie opliep. Hierdoor kwam Bob Colsoul op de tweede plaats met bijna 40" voorsprong op Debackere. Deferm bleef in het zondaggedeelte de meeste besttijden te draaien zonder te forceren terwijl Colsoul en Debackere een mooi duel uitvochten voor de tweede plaats. Ondanks twee scratchtijden op het einde moest Debackere met 4" de duimen leggen voor Colsoul, die zo twee punten afsnoept van Debackere in de titelstrijd. De Wervikse komt wel aan de leiding in het BK met 73 punten, maar Deferm volgt op slechts twee punten. Met 60 punten zijn de kansen voor Snijers op een achtste Belgische titel fel geslonken.
Regen en onverhard speelden zondag in het nadeel van Andy Lefevere en zijn BMW, die zijn vierde plaats aan Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo 9) moest laten. Lhonnay werd ook winnaar in groep N voor titelrivaal De Keyser (Impreza WRX), die zondagmorgen even van de baan ging maar toch nog zesde algemeen wist te finishen. Jonas Langenakens wist na enkele knappe chrono's nog een zevende plaats te behalen. Hij klopte in de laatste proef Bernard Servais (Renault Clio R3), snelste F2 in Landen en de nieuwe kampioen in klasse A7.
De top-10 werd afgesloten door de snelste Fiesta's uit de Fiesta Sporting Trophy. Xavier Baugnet verstevigde zijn leiderspositie met een sublieme zege. Het ganse weekend wist hij de aanvallen van Anthony Martin en Thierry Neuville af te houden. Martin verloor een kleine minuut door een sortie en twee lekke banden maar werd toch nog tweede nadat Thierry Neuville in de laatste proef van de baan ging. In zijn jacht op Baugnet (slechts 2" verschil) beschadigde Neuville zijn radiator in een gracht waarna hij niet meer op eigen kracht in het servicepark raakte. Fréderic Berville werd zo derde voor Stevy Courteyn. Thijs Deburghgraeve werd vijfde in SuperRally na een opgave op zaterdag (versnellingsbak).
Bij de Historics had Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) de leiding van start tot finish. Hij won met ruime voorsprong van Barbier (Porsche 911) en Brown (Escort MK I).
:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be
Beslissing in de titelrace?
Vooraleer de steeds drukbezette Condroz Rally aan te vatten kunnen de BK-rijders nog heel wat punten sprokkelen in de Rally van Haspengouw.
Melissa Debackere hoopt alvast om na dit weekend voor of even hoog als Patrick Snijers komen te staan in de BK-tussenstand.
Met haar Toyota Corolla WRC heeft ze met het voorspelde regenweer in elk geval een voordeel tegenover de Porsche van Snijers. Bovendien heeft ze met
Paul Lietaer, voor het eerst buiten West-Vlaanderen met zijn Impreza WRC, een uitstekende bondgenoot om Snijers enkele punten af te snoepen. Het Crack-duo
krijgt echter af te rekenen met ene Hubert Deferm, vorig jaar winnaar in Landen, man van de streek en het best gewapend met zijn Subaru Impreza WRC '04.
Kandidaten voor een dichte ereplaats zijn er te over: in de eerste plaats Snijers, maar ook thuisrijder Bob Colsoul in een Lancer Evo 8 groep A. Hoewel
het parcours zijn VW Polo Super 2000 niet ligt mag ook Bernd Casier niet vergeten worden, net als Andy Lefevere (BMW M3), Henri Schmelcher (Porsche 911 GT3)
of de jonge plaatselijke belofte Jonas Langenakens (Lancer Evo 6.5 groep A).
In de thuishaven van Colsoul Rallysport is een groep N-overwinning het doel van Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9), die met Frederik De Keyser (Impreza WRX),
leider in de standaardklasse, nog een taaie klant heeft voor de titel. Afwachten ook wat Geert Beauprez zal presteren bij zijn wederoptreden
met een Lancer. Verder bemerken we ook de deelname van Bernard Servais (Renault Clio R3), terug op nationaal niveau nadat hij de Omloop links liet liggen.
Van de slechts 35 deelnemers in het moderne gedeelte vinden we er 8 terug in de Fiesta Trophy, waar net als in het BK een spannende titelstrijd aan de gang
is. Xavier Baugnet leidt nog steeds maar moet in pure snelheid Thierry Neuville en Anthony Martin laten voorgaan, opnieuw de favorieten voor de overwinning,
zonder evenwel Matthias Boon te vergeten.
Het moderne veld wordt voorafgegaan door een 7-tal Historics, met voorop de Engelsman Browne (Escort MK I) en West-Vlamingen Vankemmel (Ascona A),
Vantieghem (debuut met Talbot Lotus) en Barbier (Porsche 911).
(deelnemerslijst BK)
Criterium zorgt voor afwisseling op zondag
Het Criterium mag dan wel op 53 deelnemers rekenen, het kampioenschap op zich was dit jaar geen hoogvlieger. Slechts een handvol titelkandidaten, weinig promotie en een vervangende wedstrijd (Boucles de la
Semois) waar niemand op afkwam. Drie piloten maken nog kans op de titel: Dany Claesen, John Deconinck en Erik Degeling, maar
willen de laatste twee nog kampioen worden dan moeten ze bijna winnen en mag Claesen geen punten scoren. Het veld wordt aangevoerd door een resem
Mitsubishi-rijders, waaronder Matterne
(Evo 9), Laruelle (Evo 9), Jonkers (Evo 6), Van Craenenbroeck (Evo 6.5), Hermans (Evo 6), Deconinck (Evo 8) en Degeling (Evo 6).
Deze armada wordt doorbroken door de Subaru's van Schepers en Czech, de BMW's van Louies, Claesen, Heusdens en Trekels, de Clio van Lootens
en de Opels van Cools, Frans, Simeon en Jacobs. (deelnemerslijst Criterium)
Parcours & Timing
De Rally van Haspengouw gaat opnieuw over twee dagen door, al is het eigenlijk anderhave dag want de wedstrijd begint pas rond 16u zaterdagnamiddag. De BK-rijders
krijgen dan driemaal de KP's Lincent en Walshoutem voorgeschoteld. Zondag sluiten de Criterium-rijders aan voor drie ronden van vier proeven (Landen,
Velm, Zepperen, Neerlanden), waarin Neerlanden in de laatste ronde wordt weggelaten.
(timing)
Rallycentrum
Servicepark, podium en regroup zijn vanaf dit jaar gecentraliseerd op de industriezone van Landen, meerbepaald rond de gebouwen van Colsoul Rallysport
(Roosveld 12). De algemene inkomprijs bedraagt 15 €.
Tot kun je op volgende manieren de tijden volgen van thuis uit of vanop het parcours:
- via de website www.rallytiming.nl of pda.rallytiming.nl voor de PDA-gebruikers
- via SMS: Stuur een SMS met de vermelding "RALLY1" naar 3536 om de tijden van de nationale deelnemers te ontvangen en "RALLY2" voor het Criterium.
Na elke proef krijg je de tijden en na elke ronde een tussenstand (0,5 € per bericht).
- via de plaatselijke radio HitFM op 99.2 FM of via de livestream op www.hitfm.be
Website organisatie: www.rallyvanhaspengouw.be