[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Archief]

31.10.08 ::  Condroz: Test Casier, Tsjoen, Van Parijs en Deburghgraeve
Vandaag vonden opnieuw enkele testsessies voor de Condroz Rally plaats. Bernd Casier testte de VW Polo Super 2000 terwijl Pieter Tsjoen kon kennismaken met de Ford Focus WRC '07. Op dezelfde testbasis als Tsjoen werkten ook Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3) en diens poulain Thijs Deburghgraeve (Ford Fiesta ST) de nodige testkilometers af in functie van volgend weekend.

 

 

:: foto's Tom Buyse
:: video Christophe Panis

31.10.08 ::  Condroz: Meer dan 200 inschrijvingen
Volgend weekend moet de Condroz Rally het BK Rally 2008 op een schitterende manier afsluiten. Er is niet enkel de finale van de titelstrijd tussen Hubert Deferm, Melissa Debackere en Patrick Snijers, de Condroz staat ook telkens garant voor een subliem deelnemersveld. De organisatie kan op meer dan 200 inschrijvingen rekenen, deelnemers die - na een aanpassing in het reglement - van start mogen gaan.

De lijst wordt aangevoerd door een resem WRC's, met op kop de Ford Focus WRC '07 van favoriet Pieter Tsjoen. De viervoudige winnaar van het BK kan volgend weekend zijn eerste Condroz-zege boeken maar moet daarvoor wel afrekenen met oa. Patrick Snijers (Impreza WRC S5 Deferm), Hubert Deferm (Impreza WRC S10) en Melissa Debackere (Corolla WRC). Xavier Bouche maakt zijn terugkeer in een Subaru Impreza WRC S5, terwijl de Euro Rally Challenge het zonder Wevers en Van Eldik moet doen en enkel vader en zoon Kuipers (beide Ford Focus WRC '06) aan de start brengt. De Super 2000-wagens kunnen verrassen in Hoei, getuige de zege van Duval (Punto S2000) vorig jaar. Met Loix en Vouilloz heeft Peugeot in elk geval een sterke afvaardiging, terwijl ook Bernd Casier (VW Polo Super 2000) niet vergeten mag worden. Bij de 4x4's zien we ook de deelname van Bryan Bouffier (Lancer Evo 8 groep A) en de snelle groep N's van Schammel (Impreza '08), Collard (Impreza '06) en Lhonnay (Lancer Evo 9). De meeste aandacht in de standaardklasse zal echter uitgaan naar Jasper Van den Heuvel die de nieuwe Lancer Evo X komt voorstellen.

De categorie F2 wordt ook leuk om volgen, met sterke vertegenwoording van Renault en Citroën. Princen, Lauwaert, Servais, De Winkel en Cartelle nemen deel in een Clio R3. Een C2 R2 Max is voorzien voor Thiry, Ogier, Weijs Junior, Cherain, Dumont, Corthals... met daarnaast nog heel wat traditionele R2's aan de start. In F2 groep N is het uitkijken naar de titelstrijd in de Fiesta Trophy, waar Baugnet tegenover Martin staat.

In de buurt van Hoei is spektakel altijd verzekerd, zeker met de vele achtertrekkers aan de start. De Condroz Rally kan rekenen op de deelname van vijf Porsches 911 GT3, meerbepaald deze van Timothy Van Parijs, Marc Duez, Claudie Tanghe, Francis Lejeune en Henri Schmelcher. Daartegenover zet Chris Van Woensel zijn orginele en snelle Nissan 350Z. Met oa. Renaud Verreydt (BMW M3 E30), Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Erik Vleminckx (BMW M3 E36) zijn ook de BMW's opnieuw sterk vertegenwoordigd.

30.10.08 ::  Condroz: Claudie Tanghe test Porsche 911 GT3
Claudie Tanghe werkte vandaag een testsessie af voor de komende Condroz Rally. De Autonews-uitgever reed voor het eerst met de Porsche 911 GT3 van Wim Soenens. Ook Jean-Michel Dumont (C2 R2 Max) en Patrick Spillebeen (Seat) waren op de test aanwezig.

 

:: foto's Tom Buyse

29.10.08 ::  TEST - Ford Fiesta 1.6 Sport
Met de komst van de vernieuwde site willen we graag een nieuwe rubriek 'Getest' opstarten. Bedoeling is om geregeld verslag te brengen van nieuwe, sportief getinte wagens op de markt of, als de kans zich grijpt, ook een rallywagen aan de de tand te voelen. De nieuwe Ford Fiesta 1.6 Sport mag de spits afbijten. Lees hier het volledige verslag! Nieuwe verslagen zullen steeds in de rubriek Extra terug te vinden zijn.

Dealers die graag een wagen ter beschikking willen stellen om in de belangstelling te brengen - en zo zelf mee in de kijker komen - mogen ons steeds contacteren.

28.10.08 ::  RS Estinnes: Verslag Björn Joseph
Eén van de Vlamingen die afgelopen zondag naar Estinnes afzakten was Björn Joseph. Met zijn imposante Peugeot 205 Maxi veroverde hij het hart van de Waalse rallyliefhebbers maar mechanische pech verknalde een goed eindresultaat.

"Ipv de TBR te rijden hadden we besloten om een ASAF-proef te gaan rijden, namelijk de Rallysprint van Estinnes, zo'n kleine 70 km KP. Net na de eerste proef liep het mis, de oliekoeler scheurde open. We konden het wel herstellen maar waren buiten tijd in het wagenpark. Normaal mag je dan al naar huis gaan, maar de organisatie toonde respect en we mochten zonder probleem verder rijden. We reden dit keer zonder de 120 kg lood in de wagen en wat een verschil: de wagen is helaas niet sneller, maar wat een super wegligging, de remmen werken nu ook voor 100%. Moest ik daarvoor duizenden euro's uitgeven om te mogen starten in de thuiswedstrijden en daarbij de algemene veiligheid in gedrang brengen ?! We hebben er voor wat spektakel gezorgd en reden er ook eens een 4de tijd. Na de wedstrijd hebben we de wagen niet meer in het wagenpark gezet en waren zo wat vroeger thuis. Het was een erg leuk parcours en de sfeer was super. Dit willen we volgend jaar zeker niet missen en rijden er dan zowel de rally (Leptines) als de sprint mee.", aldus Björn Joseph.

:: on-boardvideo RS Estinnes

27.10.08 ::  Manu Bouts wint Rallysprint van Estinnes
Ondanks de grote concurrentie van de JMC Rallye werd gisteren in Henegouwen de Rallysprint van Estinnes verreden. Zo'n 80 deelnemers namen de start, waaronder ook Vlamingen Joseph (205 Maxi), Vermeulen (Escort Cosworth), Vanhoenacker (Kadett), Adriaens (Corolla). Enkel Adriaens slaagde er in de wedstrijd uit te rijden en dit als 45ste in Divisie 3-2-1.

De wedstrijd werd gewonnen door Manu Bouts in zijn BMW M3. Na vier KP's had hij 13" voorsprong op merkgenoot Jean-Claude Mayné. Patrick Clajot (Lancer Evo 8) vervolledigde het podium. Met zijn kleine Suzuki Swift reed Philippe Castremanne zich naar de vijfde plaats algemeen en de zege in Divisie 3-2-1, voor Simeone (Opel Astra) en Charlot (Peugeot 205).

:: uitslagen
:: foto's Frans Bonte

27.10.08 ::  JMC Rallye Jalhay: Munster overtuigend
Bernard Munster heeft in zijn Subaru Impreza 555 de JMC Rallye van Jalhay gewonnen. Munster haalde het met een kleine minuut voorsprong van Francis Lejeune (Porsche 911 GT3). Olivier Cartelle (Lancer Evo 9) finishte derde, Paul Lietaer (Escort MK 2) werd vierde op meer dan drie minuten. Bruno Blaise (Corsa) was de beste in Divisie 3-2-1, Bernd Casier (Polo S2000) en Marc Duez (BMW M3) gaven op.

De JMC Rallye Jalhay kon op een overvol startveld rekenen en dat had zo zijn gevolgen. Door talloze sorties liep de timing heel wat vertraging op, zo erg zelfs de laatste twee proeven geneutraliseerd werden.

Op een sportief vlak werd het een interessante wedstrijd, met een sterke start van Bernd Casier. In de thuisrally van tuner René Georges had hij na drie proeven de leiding genomen, met Depierreux, Lejeune en Munster binnen de 20 seconden. Na technische problemen voor Casier, met uiteindelijk opgave op KP 7, nam Alain Depierreux het commando over. De ASAF-kampioen, die vorige week nog de Rallye de Sombreffe won, voelde wel de hete adem van Bernard Munster (Subaru Impreza 555) in de nek. Munster zette zich probleemloos op kop en won de wedstrijd met 55" voorsprong op... Francis Lejeune (Porsche 911 GT3), want Depierreux gaf er na de tiende proef de brui aan. Olivier Cartelle (Lancer Evo 9) werd derde op 1'18". Publiekslieveling Paul Lietaer (Ford Escort MK 2) finishte vierde op meer dan drie minuten.

In Divisie 3-2-1 stond weer geen maat op Bruno Blaise (Opel Corsa), die in de algemene stand op slechts 16" van Lietaer eindigde. Blaise haalde het bij de deelnemers op straatbanden met 43" van Eric Charlier (Peugeot 306), Ringo Servais (Renault Clio) versloeg nipt Jean-Pierre Vandewauwer (Lancia Beta MC) voor de derde plaats.

:: uitslagen

27.10.08 ::  Condroz: Gilles Schammel met Impreza '08 van Syms
Na jaren actief te zijn in het PWRC en de USA gaat Syms Europe, de Subaru-tuner uit Grobbendonk, binnenkort - voor het eerst sinds haar bestaan! - met een wagen uitpakken in een Belgische wedstrijd. In de Condroz Rally gaat Gilles Schammel van start met een Subaru Impreza WRX groep N '08 van het team.

Wim De Boeck van Syms Europe: “Ja gezien wij in België gevestigd zijn en we toch een aantal Belgische medewerkers hebben, is het voor ons natuurlijk een eer en genoegen om aanwezig te kunnen zijn in een Belgische wedstrijd. We deden al een poging om in Ieper aanwezig te zijn met McShea maar uiteindelijk moest hij door een budgettekort afhaken. Deze keer zijn we zeer verheugd een overeenkomst te hebben gemaakt met Gilles Schammel voor de Condroz Rally. We weten allemaal dat Gilles snelle piloot is die zeker ook de nodige ervaring heeft in een moeilijke wedstrijd als de Condroz Rally. We zijn er van overtuigd dat de cocktail Syms-Subaru-Schammel zeker voor spetters zal zorgen in Hoei!”

Gilles Schammel: “Voor mij is dit een unieke gelegenheid om eens met zo’n top-team aan de start te komen. Het zal een interessante ervaring worden want ik heb niet meer met een groep N-wagen gereden sinds de Condroz 2005. Het is heel motiverend om het vertrouwen te krijgen van Syms Europe en ik kijk er dan ook naar uit om een goed resultaat neer te zetten!”

27.10.08 ::  Condroz: Ogier vervangt Jean-Joseph op C2 R2 Max
Simon Jean-Joseph moet verstek geven voor de komende Condroz Rally. De Fransman is onvoldoende hersteld van een oogblessure opgelopen bij een watersportongeval. Zijn plaats in de Citroën R2 Max van MY Racing zal ingenomen worden door niemand minder dan Sébastien Ogier, de kersverse JWRC-wereldkampioen. De 23-jarige Fransman, ontdekt in een talentenjacht van de Franse federatie en sinds aanzien als de nieuwe Loeb, neemt het in Hoei op tegen de ervaren Bruno Thiry.

Ogier: "Nog maar eens een nieuwe wedstrijd, een nieuwe asfalttype, nieuwe tegenstanders… Ik vraag niets liever! Zoals zo dikwijls dit jaar begeef ik me op onbekend terrein. Bruno bestuurde de Max al eens in Luxemburg en beschikt ook over de nodige terreinkennis. Gezien zijn palmares kan ik me moeilijk een betere referentie inbeelden. Ik zal alvast proberen om zijn tijden te benaderen.”

Thiry: “Ik vind het jammer dat mijn goede vriend Simon er niet bij kan zijn en ik hoop dat zijn oogproblemen snel worden opgelost. De enige keer dat ik Sébastien heb ontmoet was tijdens de shakedown voor de Eifel Rally. Sindsdien heeft hij echter heel wat vooruitgang geboekt… Ik ken hem helemaal niet, maar ik zal hem eerst wel feliciteren met zijn titel… en hem dan tips vragen hoe ik het maximum uit de C2 R2 Max kan halen. Gelukkig kon ik al tijdens de Rally van Luxemburg met de Citroën C2R2 Max rijden, waar ik kon merken dat het een heel leuke wagen is. Eerlijk gezegd lijkt de bolide me op het vlak kwaliteit/ prijs/prestaties onklopbaar.”

26.10.08 ::  Geen geluk voor Neuville in Pirelli Star Driver Shoot Out
Gisteren vond in Oostenrijk de Pirelli Star Driver Shoot Out plaats, een talentenjacht voor jongeren uit heel Europa. De RACB had voor ons land Thierry Neuville afgevaardigd, de winnaar van de Ford RACB Rally Contest en revelatie uit de Ford Fiesta Sporting Trophy.

De 20-jarige Neuville, van oorsprong Duitstalig, had zich goed voorbereid op de wedstrijd. Omdat ook beoordeeld werd op communicatie met de media volgden Thierry en zijn co extra taallessen Engels. Hij scoorde goed in dit onderdeel door de jury probleemloos in Frans, Engels en Duits te woord te staan. Die jury bestand onder andere uit ex-rallykampioenen Michèle Mouton en Walter Röhrl.

De rijproeven werd gehouden op twee spéciales, een volledige asfaltproef en een KP met 80 % onverhard. De jongeren werkten de wedstrijd af met de wagen waarmee ze in eigen land rijden, in Neuville's geval de Fiesta ST uit de Trophy, één van de traagste auto's van het pak. Thierry startte goed in het onverhardgedeelte, met een 13de tijd op 18 deelnemers in de eerste van de drie doortochten. Een oponthoud in de tweede passage en een sortie tijdens de derde doortocht deden hem echter belangrijke seconden verliezen.

Team Floral kon de wagen in een sneltempo oplappen voor de drie asfaltproeven, waarin Neuville geplaagd werd door remproblemen maar toch niet veel moest toegeven op de snellere voorwielaangedreven wagens. Uiteindelijk werden Jarkko Nikara (Finland) en Martin Semerad (Tsjechië) als laureaten uitgeroepen. Zij mogen volgend seizoen zes wedstrijden rijden aan het stuur van een PWRC of Super 2000 in het WK.

Na afloop toonde Neuville zich toch tevreden: "Het was een uitstekende ervaring en ik heb weeral veel bijgeleerd. Zowel op het vlak van het rijden, het beheren van de stress als het zich uitdrukken in het Engels. Dit gaat mij allemaal later nog van pas komen. Natuurlijk had ik liever gewonnen en de kleine probleempjes hebben mij niet geholpen. Maar, ik heb mijn best gedaan en dien mezelf niets te verwijten, dat is uiteindelijk wat telt.”

24.10.08 ::  Voorbeschouwing JMC Rallye Jalhay
Wat Wervik is voor Ieper is de JMC Rallye voor de Condroz: een populaire regionale wedstrijd met heel wat nationale 'testpiloten' aan de start. De JMC Rallye was op enkele dagen volgeboekt en kan dan ook gerust de grootste ASAF-wedstrijd van het seizoen genoemd worden. De vroegere Rally van de Hoge Venen bestaat uit drie proeven (Foyr, des Bansions en Royompré) die de deelnemers elk viermaal moeten afwerken. De eerste wagen start omstreeks 8u30 in het rallycentrum, rond 18u zou de winnaar bekend moeten zijn.

Ondanks de forfaits van Bruno Thiry (C2 R2 Max) en Melissa Debackere (Corolla WRC) heeft de Jalhays Motors Club met gemak een subliem startveld bij mekaar gekregen. In de thuisbasis van René Georges komt Bernd Casier de Condroz Rally voorbereiden met de VW Polo Super 2000. Paul Lietaer start opnieuw met zijn Ford Escort MK 2, Bernard Munster start dan weer met één van zijn Subaru's in wat voor BMA een thuiswedstrijd is. Marc Duez komt aan de start met de BMW M3 van Francis Lejeune, die zelf ook deelneemt met zijn Porsche 911 GT3. De volledige ASAF-top is natuurlijk ook aanwezig, aangevoerd door de kersverse ASAF-kampioen in Divisie 4, Alain Depierreux (Lancer Evo 9). Verder aan de start te verwachten: Vandewauwer (Lancia Beta), Blaise (Corsa), Cartelle (Lancer Evo 9), Simar (Clio R3), Bebronne (Astra), Flagothier (Porsche Cayman)... Een volledige lijst werd echter niet vrijgegeven, deze is terug te vinden in het programmaboekje dat voor 2 € te koop is in het rallycentrum.

Meer info op www.jmcasbl.be.

23.10.08 ::  Nieuwe on-boardvideo's
Onlangs zijn twee nieuwe on-boardvideo's toegevoegd in de videosectie. In het eerste filmpje gaan we mee aan boord bij Didier Duquesne (Toyota Celica GT4), die afgelopen zondag tweede eindigde in de TBR Rally. De tweede video dateert van vorig seizoen maar plaatsen we naar aanleiding van de komende Condroz Rally on-line: de nooit eerder vertoonde KP Wanze-Marneffe (28 km!) aan boord bij de indrukwekkende Raphaël Auquier (Citroën C2 R2). Samen goed voor bijna een halfuur on-board kijkplezier!

20.10.08 ::  Eerste info Rally van Sint-Truiden
De Rally van Sint-Truiden heeft de eer om eind november, zondag 30 november om precies te zijn, het VAS-kampioenschap af te sluiten. Deze wedstrijd was aanvankelijk in het voorjaar gepland maar werd toen verplaatst omwille van de Katarakt-gekte in de Haspengouwstreek. De wedstrijd gaat wel degelijk door, in tegenstelling tot de geruchten die de ronde deden. "Het is bijzonder jammer dat enkele personen zulke foutieve berichten de wereld insturen enkel en alleen uit eigenbelang. In deze moeilijke tijden zou iedereen juist moeten samenwerken binnen de autosport i.p.v. elkaar tegen te werken.", aldus organisator Bruno Vandeput.

De wedstrijd telt drie proeven (Aalst, Kerkom en Gelmen) die elk vijfmaal gereden worden, goed voor een totaal van 130 km KP. Het wedstrijdcentrum bevindt zich net als vorig jaar in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat in 3806 Velm, het wagenpark op het Velmerplein en de service in de Hazelaarweg. Aan de wedstrijd kunnen ook nationale en buitenlandse vergunninghouders deelnemen zonder meerkost.

"Qua deelnemers is het nog vroeg maar we kunnen wel al zeggen dat er minstens één WRC aan de start zal komen. Gelijktijdig met de rally wordt ook de Regularity van Sint-Truiden ingericht. Deze proef is toegankelijk voor wagens die minimum 25 jaar oud zijn. Dit hoeven geen wedstrijdwagens te zijn, elke oldtimer mag hieraan deelnemen.", aldus nog Bruno Vandeput van de Tiense Veiligheidsclub.

:: Reglement & inschrijvingsformulier

19.10.08 ::  Andy Lefevere wint 28ste TBR Rally
Andy Lefevere heeft voor eigen publiek de TBR Rally gewonnen. Met zijn BMW M3 had hij 54" voorsprong op Didier Duquesne (Toyota Celica GT4). Paul Lietaer (Ford Escort MK II) werd derde op meer dan anderhalve minuut. Bert Cornelis (Escort Cosworth) finishte sterk vierde voor Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth). Bert Coene (Lancer Evo 9) werd zesde en won in Divisie 1 & 2.

De 28ste TBR Rally had dan wel geen WRC's op de deelnemerslijst, het startveld was naar regionale normen meer dan de moeite. Het startnummer 1 was voor thuisrijder en ex-winnaar Andy Lefevere. De BMW-rijder maakte meteen zijn favorietenrol waar, door op de openingsproef 12" sneller te klokken dan dichtste achtervolger Lietaer. Na de eerste ronde moest Lietaer al 43" toegeven, Bert Cornelis volgde verrassend als derde op 48" van de leider.

Ook in de tweede ronde stond geen maat op Lefevere. De Beitemnaar reed opnieuw alle besttijden en wist zijn voorsprong op Lietaer uit te breiden tot een kleine minuut. Cornelis bleef derde maar moest die plaats wel delen met Didier Duquesne, die ondertussen weer het ritme had gevonden in de Toyota Celica GT4 van DMS. Wat verderop voerde een sterke Van Craenenbroeck een mooi duel uit met Vermeirsch voor de vijfde plaats.

Lefevere forceerde niets meer vanaf de derde ronde zodat Duquesne de meeste scratches voor zijn rekening kon nemen. De Celica-piloot kon zo de tweede plaats overnemen van Lietaer maar moest aan de finish uiteindelijk een kleine minuut toegeven op een ongenaakbare Lefevere, die voor de tweede keer de TBR Rally op zijn naam schreef. Een opsteker na een pechseizoen in het BK, waarin hij wel nog de Condroz Rally rijdt. Een opnieuw superspectaculaire Lietaer werd derde in zijn Ford Escort MK 2 op 1'37", Bert Cornelis (Escort Cosworth) werd mooi vierde op bijna twee minuten.

Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6) en Grégoire Coulembier (Puma S1600) zagen hun sterke wedstrijd niet beloond toen ze in de laatste ronde moesten opgeven als respectievelijk vijfde en zesde algemeen. Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) maakte zo de top-5 rond. Bert Coene (Lancer Evo 9) finishte ondanks een losgekomen turbodarm zesde algemeen en eerste in Divisie 1 & 2. Chris Debyser (Escort MK 2) haalde het in een spectaculair duel van Gunther Monnens (Opel Manta A) voor de zevende plaats. Zij mochten ook mee op het Historic-podium na Paul Lietaer. Rino Beernaert (Citroën C2 R2) werd eerste F2 op een negende plaats en klopte met één seconde Victorien Heuninck (Lancer Evo 6), die de top-10 afsloot en tevens werd tweede in Divisie 1 & 2 voor de Clio's van Vercruysse en T'Joens.

:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be

18.10.08 ::  TBR: Laatste nieuws
:: Power & Passion zal goed vertegenwoordigd zijn in de Rodenbachstad. Twee teams verdedigen namelijk de kleuren van het rallyradioprogramma. Presentator Francis Veranneman neemt het eens het stuur in handen en gaat net als in de RS van Staden van start met de Chevrolet Kalos van Caen Rallysport. Zoon Het tweede duo is het Historic-team van Geert Glorieux en Peter Desmedt (Ford Escort MK 2). Zij hebben nog een waterkans om VAS Historic-kampioen te worden dit weekend.

:: De frontman van Power & Passion mag dan wel deelnemen, er zal wel degelijk rallyradio voorzien zijn komende zondag. Medewerker Chris Raeckelboom zal voor de nodige nieuwtjes en tussenstanden zorgen op Radio IRO op 107.6 FM of via de livestream. Resultaten zijn tevens te volgen op de website van de TBR Rally.

:: Bert Coene werkt morgen opnieuw een thuiswedstrijd af. Na pech met de nieuwe Mitsubishi Lancer Evo 9 in de Hemicuda Rally is Coene op revanche uit in Roeselare. De Mitsu werd volledig onder handen genomen. "De koppakking werd vervangen evenals alle wielbouten. Tijdens deze werkzaamheden werd nog een klein probleem gevonden bij de turbo, om geen risico's te nemen hebben we nog een nieuwe turbo gemonteerd. In het West-Vlaams Kampioenschap staan we momenteel eerste (rekening houdend met 1 schrapresultaat), in het VAS-kampioenschap 8ste (zonder schrap resultaten).", aldus Bert.

:: Didier Duquesne gaat opnieuw van start met de Toyota Celica GT4 van DMS en ontmoet daarbij een oude bekende in de rechterstoel. De nota's zullen voorgelezen worden door Diederik Pattyn, met wie hij vroeger de Saxo Challenge reed.

16.10.08 ::  Voorbeschouwing TBR Rally
De TBR Rally staat elk jaar garant voor een uitgebreid en goed gestoffeerd deelnemersveld en dat is ook dit jaar niet anders. De 28ste editie kan rekenen op ruim 130 deelnemers, met voorop de gekende regionale toppers. Thuisrijder Andy Lefevere (BMW M3) lijkt de te kloppen man te worden want Paul Lietaer (Escort) en Dirk Vermeirsch (Sierra) laten hun WRC's komende zondag achterwege.

TBR sluit West-Vlaams rallyseizoen in schoonheid af
'Mister TBR' Paul Lietaer had met zijn Subaru Impreza WRC ongetwijfeld veel kans gemaakt op een 9de TBR-zege, maar een motorbreuk in de Rally van Haspengouw besliste er anders over. De Polle komt aan de start met zijn Ford Escort MK 2, maar ook daarmee is de snor bijzonder snel, getuige zijn zege in de afgelopen Short Rally van Oudenburg. De tegenstand moet vooral komen van Andy Lefevere (BMW M3), Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth) en Didier Duquesne (Toyota Celica GT4). De rijkgevulde deelnemerslijst wordt verder aangevuld door 4x4-piloten Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6), Van Tricht (Impreza WRX), Cornelis (Escort Cosworth), Coene (Lancer Evo 9), Decloedt (Impreza WRX) en Heuninck (debuut ex-Pyck Lancer Evo 6). Het indrukwekkend lijstje achtertrekkers wordt aangevoerd door Soenens (Porsche 911 GT3), Vleminckx (BMW M3), Van Lancker (BMW M3), Vandoorne (Escort MK 2), Debyser (Escort MK 2) en spektakelmannen Spillebeen (BMW 325), Denys (Ascona) en Verbeke (Ascona). Bij de voorwielaangedreven wagens is het vooral uitkijken naar Beernaert (C2 R2), Cailliez (Clio R3), Cools (C2 R2 Max), Coulembier (Puma S1600), Ozeel (C2 R2 Max), Vercruysse (Clio), Pyck (Mégane) en Lynneel (Clio). De VAS Historics, dit keer met bijna 30, gaan tussen de andere deelnemers van start. Naast Lietaer, Vandoorne en Debyser zien we daar ook de deelname van oa. Vanden Abeele (BMW E21), Verschaeve (Porsche 911) en Monnens (Manta A). (deelnemers)

Timing & Parcours
Op vlak van parcours onderging de TBR Rally dit jaar geen wijzigingen. Er wordt opnieuw gestart met de rondkoers op Oekene, gevolgd door de proeven Rumbeke, Moorslede en De Zilten. De vier KP's staan viermaal op het programma. Zondagochtend wordt omstreeks 8u de start gegeven op het podium, de finish is voorzien rond 17u30. (timing)

Rallycentrum
Het rallycentrum met servicepark en podium bevindt zich op de parking van de Expohallen in Roeselare. In de cafetaria kun je terecht voor een inkomkaart, programmaboekje en de laatste tijden. De technische controle gaat zaterdagnamiddag door van 14u tot 20u30 in de gebouwen van Ingelbeen-Soete (Noordkaai 8, Izegem).

Website organisatie: www.rallytbr.com

14.10.08 ::  Shakedown.be ondergaat facelift
Na 4,5 jaar gebruik van dezelfde lay-out was het tijd om de site even een 'facelift' te geven. Geen grondige vernieuwing, wel een kleine opfrisbeurt om aan de noden van de internetgebruikers (grotere schermen) en sponsors (grotere banners) te voldoen. Tevens werden enkele pagina's, zoals de rubriek links, onder handen genomen. We proberen ook de draad van de interviews opnieuw op te nemen en nog een nieuwe rubriek te lanceren, maar later meer daarover.

Graag verwelkomen we ook enkele nieuwe sponsors: Unicars, Insight Graphics en Team Floral. We bedanken hen samen met de huidige sponsors voor het vertrouwen. Wie interesse heeft in adverteren, stuur ons vrijblijvend een mailtje.

12.10.08 ::  Olivier Collard wint Rally van Luxemburg
Olivier Collard heeft gisteren de Rallye de Luxembourg op zijn naam geschreven. Met zijn Subaru Impreza WRX had aan de finish van de negen proeven bijna anderhalve minuut voorsprong op Bruno Thiry, die een Citroën C2 R2 Max kwam testen met het oog op de Condroz Rally. Thiry versloeg met twee seconden de Duitser Sandro Wallewein (Subaru Impreza). De steeds indrukwekkende Bruno Blaise finishte vierde, twee tienden voor de Nissan 350Z van Chris Van Woensel. Jean-Pierre Vandewauwer (Lancia Beta) moest in de laatste ronde opgeven, Thierry Neuville (Fiesta ST) brak de versnellingsbak op weg naar de eerste proef.

:: uitslag.

12.10.08 ::  Heuninck koopt Lancer Evo 6 van Filip Pyck
Filip Pyck heeft zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 van de hand gedaan. De wagen werd verkocht aan het Noord-Franse team Heuninck Motosport, oa. bekend van de jonge belofte Victorien Heuninck. Het Pico's Racing Team kijkt nu uit naar een andere wagen.

"Na zes seizoenen hebben we, een beetje onverwacht, onze Evo 6 van de hand gedaan. De wagen werd aangekocht door Heuninck Motorsport uit het Noord-Franse Linselles. Het deed een beetje raar toen we van onze 'Evo' afscheid moesten nemen, die we na de Condroz van 2001 hadden aangekocht bij Colsoul Rallysport en al die jaren steeds in eigen beheer en met bescheiden budget in topvorm hebben gehouden. Kijken we even terug, dan zien we dat we met deze wagen 41 keer aan de start stonden en er 34 keer de finish mee behaalden. Onze strafste prestaties waren onze allereerste algemene overwinning in de RS van Reningelst 2004 en een achtste plaats algemeen,in de Ypres Westhoek Rally van 2005. We denken met het ganse team zeker niet aan stoppen en hopen de komende maanden tot een project te komen zodat we in 2009, enkele rally’s kunnen rijden. Wordt vervolgd dus...", valt er te lezen op www.picosracingteam.be.

09.10.08 ::  Voorlopige deelnemerslijst TBR Rally
Op zondag 19 oktober staat de 28ste TBR Rally op het programma. Team Bassin Roeselare heeft reeds heel wat inschrijvingen mogen noteren voor de laatste grote afspraak op de VAS-kalender. Namen als Lefevere (BMW M3), Vermeirsch (Sierra Cosworth), Louies (BMW M3), Coene (Lancer Evo 9), Pyck (Mégane), Cornelis (Escort Cosworth), Cools (C2 R2 Max) en Decloedt (Impreza N12) zijn reeds ingeschreven, 'Mister TBR' Paul Lietaer mogen we nog verwachten.

Wim Soenens en Geert Beauprez hadden aanvankelijk een deelname gepland met de Ford Escort MK 2, maar deze wagen wordt opnieuw bestuurd door Chris Debyser die er al de Short Rally van Kasterlee en de Omloop van Vlaanderen mee reed. Soenens gaat in de TBR Rally van start met de vertrouwde Porsche 911 GT3 in de Geko-kleuren. Die wagen wordt trouwens in de Condroz Rally bestuurd door Claudie Tanghe.

:: Voorlopige deelnemerslijst TBR Rally

08.10.08 ::  ConXion Rallysport in zee met MCarTech
ConXion Rallysport, het Historic-rallyteam van Chris Debyser, gaat nauw samenwerken met MCarTech. MCarTech is het bedrijf van Jean-Yves Malfait, die vanaf heden zal instaan voor het onderhoud van de wagens van ConXion Rallysport en tevens service zal verlenen tijdens wedstrijden.

Voor het ConXion-team is het seizoen nog lang niet gedaan. Indien de Transeurope tijdig klaar raakt wordt gestart in de TBR Rally. "De Transeurope is voorzien van een nieuwe 3.0 motor, een nieuwe versnellingsbak, nieuwe uitlaat en er zijn heel wat revisies aangebracht. Het wordt afwachten hoe performant de bolide op het strijdtoneel zal verschijnen in vergelijking met de vroegere, meer koppelgerichte motor.", aldus Chris Debyser. Indien de Transeurope toch niet klaar raakt wordt gestart met de Soenens-Escort MK 2.

Debyser zal proberen met goede prestaties in de TBR Rally en de Rally van Sint-Truiden nog de derde plaats in het VAS-Historic kampioenschap te behalen. Teamgenoot Dirk Dumon hoopt dan weer dat de nieuwe motor voor de Opel Ascona 2.4 tijdig klaar raakt voor de TBR Rally om zijn tweede plaats in de tussenstand te verdedigen. Het Boezings Rallyteam sluit het seizoen af in de TBR Rally met de Opel Ascona 2.0. Het team trekt ook nog naar de Condroz Rally, de afsluiter van het BK. Daar hoopt Chris, die opnieuw door Filip Depelsmaeker wordt genavigeerd, nog derde te worden in het Belgisch kampioenschap bij de Historics.

ConXion Rallysport laat ook nog weten al druk in de weer te zijn voor volgend seizoen. "Een aantal verrassingen zijn nog in de maak, maar we kunnen u alvast verklappen dat de stal wordt uitgebreid met twee extra wagens die in elke rally voorin zullen te zien zijn! Ook de verhuur van de wagens wordt verder uitgebreid. In januari volgend jaar brengen we hierover meer nieuws.", aldus teamchef Chris Debyser.

07.10.08 ::  Soenens en Beauprez in de TBR en Condroz Rally
Nadat hij reeds enkele wedstrijden naast Didier Vanwijnsberghe zal Geert Beauprez dit jaar nog twee wedstrijden afwerken als co-piloot in een Ford Escort MK 2. 'De Buze' neemt in de TBR Rally en de Condroz Rally plaats naast Wim Soenens.

"Het is niet omdat ik in laatste instantie niet kon starten in de Haspengouwrally, dat mijn seizoen al voorbij zou zijn. Gezien Wim 'Geko' Soenens zijn plaats als navigator van Patrick Snijers in de Condroz afstaat aan Francis Delmelle, krijgt hij zo de kans om nog eens zelf het stuur in handen te nemen. Om ons toch wat voor te bereiden, nemen we dus ook de start in de TBR-rally. We stellen niks voorop qua eindplaats, gewoon ons amuseren en het publiek wat vergasten op mooie schuivers, dat is de voornaamste doelstelling!. Voor mij persoonlijk is het 11 jaar geleden dat ik nog eens aan de start kwam in Hoei. De kennis die ik er heb van het parcours is als toeschouwer. Bovendien is deze rally gekend omwille van zijn moeilijkheidsgraad, in combinatie met vaak wisselende weersomstandigheden. Het traject ligt er heel vaak glad bij door de vele modder op het wegdek. Maar we zullen ons wel terdege voorbereiden om zeker niks aan het toeval over te laten. In de TBR moet Wim vooral weer de Escort onder de knie krijgen. Klassering is niet belangrijk, de nodige wedstrijdkilometers achter het stuur opdoen is des te belangrijker. Maar ons belachelijk laten maken, neen, dat gaan we zeker niet laten doen!", aldus Geert Beauprez.

06.10.08 ::  Haspengouw Criterium: Matterne wint, Claesen kampioen
De Rally van Haspengouw kreeg op zondag het RACB Rally Criterium, goed voor een 50-tal deelnemers. Ondanks het forfait van John Deconinck namen een tiental Mitsubishi's de start, een ideale wagen in de barre weersomstandigheden die de Rally van Haspengouw kende. Stefan Van Craenenbroeck nam de beste start met zijn Lancer Evo 6.5 maar de Nederlander Hein Jonkers, ook al in een Evo 6, nam al snel de leiding over. Jonkers had na de eerste wedstrijdronde 0.9" voorsprong op Steve Matterne (Lancer Evo 9), ondanks 20" straftijd. Van Craenenbroeck volgde op 6", Deveux moest als vierde meer dan een halve minuut toegeven.

In de tweede ronde kwam Steve Matterne steeds sterker opzetten. Hij maakte zijn trage start na een jaar inactiviteit door alle besttijden neer te zetten. Na acht proeven had Matterne de leiding overgenomen van Jonkers: met nog drie KP's te gaan had de streekrijder 13" voorsprong op Jonkers, Van Craenenbroeck kon beide kemphanen niet bijhouden en volgde op bijna een minuut. In de laatste ronde kon Jonkers slechts een seconde van zijn achterstand goedmaken, zodat Matterne voor de tweede opeenvolgende keer de Short Rally van Haspengouw op zijn naam schreef.

Na de opgave van Van Craenenbroeck werd Erik Deveux nog derde voor Roosen (Lancer Evo 9) en Jacobs (Opel Manta). In de slotronde moesten ook nog Laruelle, Hermans en Degeling aan de kant. Die laatste opgave zorgde ervoor dat Dany Claesen zeker werd van de Criterium-titel, al ging hij zelf zwaar van de baan met zijn BMW Compact.

:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be

06.10.08 ::  Hubert Deferm domineert Rally van Haspengouw
Hubert Deferm heeft voor de tweede opeenvolgende keer de Rally van Haspengouw gewonnen. Met zijn Subaru Impreza WRC S10 domineerde hij de wedstrijd die zaterdagnamiddag meteen een handvol favorieten (Snijers, Lietaer, Casier) zag verdwijnen. Thuisrijder Bob Colsoul (Lancer Evo 8) werd tweede voor Melissa Debackere (Corolla WRC), die de leiding overneemt in het BK.

Met slechts een 40-tal deelnemers had de Rally van Haspengouw het minst drukbezette deelnemersveld van het seizoen. Toch waren alle toppers uit het BK van de partij in Landen voor de finale van de titelstrijd, die dit seizoen meer dan spannend is. De wedstrijd werd echter al meteen onthoofd door de vroege opgave van enkele favorieten. Bernd Casier zag op de eerste proef een gloednieuwe motor op de VW Polo Super 2000 stukgaan. Bij de start van KP 2 brak een cardan op de Porsche 911 GT3 van Patrick Snijers terwijl Paul Lietaer op de derde proef moest opgeven na een brandje ter hoogte van de uitlaatcollector op zijn Subaru Impreza WRC.

Hubert Deferm had voor de start zijn Subaru Impreza WRC S10 opnieuw afgesteld samen met een ingenieur van Prodrive en dat werk leek zijn vruchten af te werpen. De kasseienlegger uit het naburige Waremme had na de eerste wedstrijddag een dikke minuut voorsprong op Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). Thuisrijder Bob Colsoul tikte zaterdagavond als derde aan met zijn Lancer Evo 8 groep A met in zijn zog de BMW M3 van Andy Lefevere. Jonas Langenakens zag in de slotronde een top-5 in rook opgaan toen een cardan brak op zijn Lancer Evo 6.5 en hij meer dan vier minuten verloor.

De comfortable voorsprong van Deferm op Debackere werd zondagmorgen met een halve minuut vergroot. Debackere reed door een onduidelijkheid in het roadbook verkeerd tussen het gesloten wagenpark en het servicepark en verloor 50" (5' straftijd) terwijl ook Deferm door hetzelfde euvel 20" penalisatie opliep. Hierdoor kwam Bob Colsoul op de tweede plaats met bijna 40" voorsprong op Debackere. Deferm bleef in het zondaggedeelte de meeste besttijden te draaien zonder te forceren terwijl Colsoul en Debackere een mooi duel uitvochten voor de tweede plaats. Ondanks twee scratchtijden op het einde moest Debackere met 4" de duimen leggen voor Colsoul, die zo twee punten afsnoept van Debackere in de titelstrijd. De Wervikse komt wel aan de leiding in het BK met 73 punten, maar Deferm volgt op slechts twee punten. Met 60 punten zijn de kansen voor Snijers op een achtste Belgische titel fel geslonken.

Regen en onverhard speelden zondag in het nadeel van Andy Lefevere en zijn BMW, die zijn vierde plaats aan Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo 9) moest laten. Lhonnay werd ook winnaar in groep N voor titelrivaal De Keyser (Impreza WRX), die zondagmorgen even van de baan ging maar toch nog zesde algemeen wist te finishen. Jonas Langenakens wist na enkele knappe chrono's nog een zevende plaats te behalen. Hij klopte in de laatste proef Bernard Servais (Renault Clio R3), snelste F2 in Landen en de nieuwe kampioen in klasse A7.

De top-10 werd afgesloten door de snelste Fiesta's uit de Fiesta Sporting Trophy. Xavier Baugnet verstevigde zijn leiderspositie met een sublieme zege. Het ganse weekend wist hij de aanvallen van Anthony Martin en Thierry Neuville af te houden. Martin verloor een kleine minuut door een sortie en twee lekke banden maar werd toch nog tweede nadat Thierry Neuville in de laatste proef van de baan ging. In zijn jacht op Baugnet (slechts 2" verschil) beschadigde Neuville zijn radiator in een gracht waarna hij niet meer op eigen kracht in het servicepark raakte. Fréderic Berville werd zo derde voor Stevy Courteyn. Thijs Deburghgraeve werd vijfde in SuperRally na een opgave op zaterdag (versnellingsbak).

Bij de Historics had Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) de leiding van start tot finish. Hij won met ruime voorsprong van Barbier (Porsche 911) en Brown (Escort MK I).

:: uitslagen
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be

02.10.08 ::  Haspengouw: Debuut voor Phil Nijs met Impreza N14
Komend weekend komt Phil Nijs voor het eerst in actie met zijn nieuwe Subaru Impreza WRX N14. Het debuut was aanvankelijk voorzien voor de Omloop van Vlaanderen maar de wagen raakte niet tijdig klaar. Het team van Jos Boon legt momenteel nog de laatste hand aan de wagen maar vast staat dat Phil en co Steven Ramboer komende zaterdag aan de start staan van de Rally van Haspengouw met deze groep N van de laatste generatie.

 

01.10.08 ::  Voorbeschouwing Rally van Haspengouw
Komend weekend wordt met de Rally van Haspengouw de finale van het BK ingezet. Alle ogen zijn gericht op de spannende titelstrijd tussen Patrick Snijers, Melissa Debackere en Hubert Deferm, alle drie ook favoriet voor de overwinning in Landen. Ook in groep N, Historic, de Fiesta Trophy en het Criterium zijn nog belangrijke punten verdelen dit weekend, zodat we ondanks het lage aantal deelnemers zeker spanning in alle categorieën krijgen.

Beslissing in de titelrace?
Vooraleer de steeds drukbezette Condroz Rally aan te vatten kunnen de BK-rijders nog heel wat punten sprokkelen in de Rally van Haspengouw. Melissa Debackere hoopt alvast om na dit weekend voor of even hoog als Patrick Snijers komen te staan in de BK-tussenstand. Met haar Toyota Corolla WRC heeft ze met het voorspelde regenweer in elk geval een voordeel tegenover de Porsche van Snijers. Bovendien heeft ze met Paul Lietaer, voor het eerst buiten West-Vlaanderen met zijn Impreza WRC, een uitstekende bondgenoot om Snijers enkele punten af te snoepen. Het Crack-duo krijgt echter af te rekenen met ene Hubert Deferm, vorig jaar winnaar in Landen, man van de streek en het best gewapend met zijn Subaru Impreza WRC '04.
Kandidaten voor een dichte ereplaats zijn er te over: in de eerste plaats Snijers, maar ook thuisrijder Bob Colsoul in een Lancer Evo 8 groep A. Hoewel het parcours zijn VW Polo Super 2000 niet ligt mag ook Bernd Casier niet vergeten worden, net als Andy Lefevere (BMW M3), Henri Schmelcher (Porsche 911 GT3) of de jonge plaatselijke belofte Jonas Langenakens (Lancer Evo 6.5 groep A).
In de thuishaven van Colsoul Rallysport is een groep N-overwinning het doel van Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9), die met Frederik De Keyser (Impreza WRX), leider in de standaardklasse, nog een taaie klant heeft voor de titel. Afwachten ook wat Geert Beauprez zal presteren bij zijn wederoptreden met een Lancer. Verder bemerken we ook de deelname van Bernard Servais (Renault Clio R3), terug op nationaal niveau nadat hij de Omloop links liet liggen. Van de slechts 35 deelnemers in het moderne gedeelte vinden we er 8 terug in de Fiesta Trophy, waar net als in het BK een spannende titelstrijd aan de gang is. Xavier Baugnet leidt nog steeds maar moet in pure snelheid Thierry Neuville en Anthony Martin laten voorgaan, opnieuw de favorieten voor de overwinning, zonder evenwel Matthias Boon te vergeten.
Het moderne veld wordt voorafgegaan door een 7-tal Historics, met voorop de Engelsman Browne (Escort MK I) en West-Vlamingen Vankemmel (Ascona A), Vantieghem (debuut met Talbot Lotus) en Barbier (Porsche 911). (deelnemerslijst BK)

Criterium zorgt voor afwisseling op zondag
Het Criterium mag dan wel op 53 deelnemers rekenen, het kampioenschap op zich was dit jaar geen hoogvlieger. Slechts een handvol titelkandidaten, weinig promotie en een vervangende wedstrijd (Boucles de la Semois) waar niemand op afkwam. Drie piloten maken nog kans op de titel: Dany Claesen, John Deconinck en Erik Degeling, maar willen de laatste twee nog kampioen worden dan moeten ze bijna winnen en mag Claesen geen punten scoren. Het veld wordt aangevoerd door een resem Mitsubishi-rijders, waaronder Matterne (Evo 9), Laruelle (Evo 9), Jonkers (Evo 6), Van Craenenbroeck (Evo 6.5), Hermans (Evo 6), Deconinck (Evo 8) en Degeling (Evo 6). Deze armada wordt doorbroken door de Subaru's van Schepers en Czech, de BMW's van Louies, Claesen, Heusdens en Trekels, de Clio van Lootens en de Opels van Cools, Frans, Simeon en Jacobs. (deelnemerslijst Criterium)

Parcours & Timing
De Rally van Haspengouw gaat opnieuw over twee dagen door, al is het eigenlijk anderhave dag want de wedstrijd begint pas rond 16u zaterdagnamiddag. De BK-rijders krijgen dan driemaal de KP's Lincent en Walshoutem voorgeschoteld. Zondag sluiten de Criterium-rijders aan voor drie ronden van vier proeven (Landen, Velm, Zepperen, Neerlanden), waarin Neerlanden in de laatste ronde wordt weggelaten. (timing)

Rallycentrum
Servicepark, podium en regroup zijn vanaf dit jaar gecentraliseerd op de industriezone van Landen, meerbepaald rond de gebouwen van Colsoul Rallysport (Roosveld 12). De algemene inkomprijs bedraagt 15 €.
Tot kun je op volgende manieren de tijden volgen van thuis uit of vanop het parcours:
- via de website www.rallytiming.nl of pda.rallytiming.nl voor de PDA-gebruikers
- via SMS: Stuur een SMS met de vermelding "RALLY1" naar 3536 om de tijden van de nationale deelnemers te ontvangen en "RALLY2" voor het Criterium. Na elke proef krijg je de tijden en na elke ronde een tussenstand (0,5 € per bericht).
- via de plaatselijke radio HitFM op 99.2 FM of via de livestream op www.hitfm.be

Website organisatie: www.rallyvanhaspengouw.be

Bekijk het nieuwsarchief