Het co-zitje van de 00-wagen winnen kan door een e-mail te sturen naar geert.grooten@pandora.be. De organisatie neemt de dagvergunningskosten voor haar rekening, voor kledij en helm wordt gezorgd.
Net als bij de voorgaande edities vreesden vele teams het typische vette parcours in en rond Koekelare. Maar, hoewel de regen uitbleef, lagen de wegen er toch heel verraderlijk bij. Bewijs hiervan de sorties van ondermeer Louies, Dierckx, Bal en Tratsaert. Favoriet Andy Lefevere - vorig in Koekelare niet op het voorplan wegens regenweer - liet zich niet vangen en noteerde meteen de snelste tijd op de eerst proef. Meteen zette hij de toon voor het verder verloop van de wedstrijd. Van Craenenbroeck kon nog enkele snelste tijden meepikken met zijn Lancer Evo 6, terwijl Thierry Dekoninck het met een gelijkaardige wagen iets rustiger aan deed. De vierde plaats was tot KP 5 in handen van Timothy Van Parijs, want op die proef moest hij aan de kant met een kapotte benzinepomp op de Saxo Kit Car van Caen.
De top-3 bleef ongewijzigd, tot de laatste proef. Thuisrijder Thierry Dekoninck moest aan de kant zodat Franky Boulat in extremis de derde plek overnam. Een goeie zaak voor de Antwerpenaar in het VAS-rallykampioenschap, waarin hij al in elke wedstrijd dicht bij rivaal Van Craenenbroeck eindigde. Met nog twee resterende manches, Roeselare en Sombreffe, gaan we een boeiende finale tegemoet. Andy Lefevere deed alvast een goede zaak in het VAS-rallysprintkampioenschap, eerst en vooral door zijn zege maar ook door de opgave van Willy Cools (pont). Bert Swerts, die na de Targa Florio Rallysprint derde stond in de tussenstand, deed eveneens een goeie zaak door zijn mooie elfde plaats algemeen. Co-piloot Jamy Knockaert behaalde in Koekelare trouwens de PAK-rallysprinttitel van West-Vlaanderen.
Achter dit trio ging Gregoire Coulembier met de vierde plaats lopen. Een sterke wedstrijd van de jonge Puma-piloot, die op KP 8 zelfs een derde tijd wist te rijden, nog voor Boulat en Dekoninck. Hij eindigde twaalf seconden voor Stef Depuydt, die steeds sneller begint te gaan met zijn Citroën Saxo Kit Car. De zesde plaats was voor Frank Deleersnijder, altijd snel met zijn Opel Manta. Renzo Herpoel werd met zijn Sierra Cosworth mooi zevende, voor de steeds regelmatig rijdende Johan Lyphout Ronny Declerck eindigde met zijn Ascona negende en eerste Koekelarenaar. Dany Claesen zette eveneens een mooie prestatie neer door met zijn Peugeot 205 Maxi tiende te finishen, op slechts één seconde van Declerck.
Verder merken we nog de niet onaardige prestaties op van ondermeer Maertens (Corolla, 17de), Grauwels (Ibiza, 20ste, 1ste F), Vandeweyers (BMW, 26ste, 1ste G), Gilis (Kadett, 27ste, 1ste C), Thys (Mini, 29ste, 1ste D) en De Keyser (Corolla, 34ste, 1ste B). Ook noteren we nog de forfaits van Decloedt (Subaru, cardan en boîte kapot tijdens voorbereidende test), Steenkiste (Astra KC, wagen te koop), Dewulf en Lootens.
:: Meer nieuws vanavond en de volgende dagen on-line!
:: Omdat we jammergenoeg zelf niet in Koekelare aanwezig waren volgen er geen eigen filmpjes.
:: Alle uitslagen hier.
:: Uitgebreider verslag en meer nieuws volgen later!
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Genummerde deelnemerslijst
:: Timing
:: Plan rallycentrum
:: Plan servicepark
:: Plan gesloten wagenpark
Alle overige informatie: www.hemicuda.be.
:: De deelnemerslijst voor de Rally van Haspengouw telt al heel wat buitenlandse deelnemers. Onder hen het Finse talent Juha Hakkinen. Zijn wagen, een Mitsubishi Lancer, zal worden ingezet door het in België welbekende Paradigit Team. Naast de Mitsu van Hakkinen zullen ook de Evo's van Van Hoof, De Koning en Van Gennip terug aan de start staan. Vorig weekend kwamen de Nederlanders in actie in de WK-rally van Groot-Brittannië in Wales. Piet Van Hoof (met naast zich de Belg Kris Botson) behaalde er een 40ste plaats. Noortje Van Gennip en Geert Grooten eindigden als 42ste, nadat ze 10 minuten verloren bij het (tevergeefs) terug op de baan helpen van teamgenoot De Koning.
:: De Luxemburger Gilles Schammel, vorig jaar nog een van de revelaties in de Saxo Challenge, kwam dit jaar nog maar weinig in actie. Vorige maand reed hij de WK-rally van Duitsland met een Lancer Evo 7 van bij Colsoul. Ook de Haspengouwrally zal met een Mitsubishi worden gereden. Vorige week testte Schammel met succes een crabot-versnellingsbak (waarbij men niet meer moeten ontkoppelen tijdens het schakelen) en de wedstrijd in Landen zal dan ook met een dergelijke boîte worden gereden.
Ondertussen blijft de deelnemerslijst maar aangroeien. Nieuw deze keer zijn de namen van Lefevere (BMW E36), Alliet (BMW M3), Coulembier (Puma KC), Depuydt (Saxo KC), Stubbe (Escort Cosworth), Dewulf (Clio), Steenkiste (Astra KC),... De voorlopige lijst telt nu 122 namen en kun je hier raadplegen.
De wedstrijd zal u live kunnen volgen via het Koekelaarse radiostation 'Polderradio', te ontvangen op 106.8 FM, met nieuws vanop het Sint-Maartensplein en van aan de TRC's van alle klassementsproeven.
Ook vermelden we nog dat de winnaars van de 10 gratis inkomkaarten deze avond bekendgemaakt worden op www.hemicuda.be.
Het Mecopol Racing Team was vorige zondag te zien in de autocross van Middelkerke. Piloot Arne Deburghgraeve behaalde met zijn BMW de zege in een van de plaatselijke reeksen. Eerder dit jaar was hij ook al de beste in Langemark en Merkem.
Volgend jaar zal een gelijkaardig programma worden afgewerkt maar dan wel met een iets meer geëvolueerde BMW. :: Foto's |
"Normaal gezien was dit seizoen bedoeld als ons 'leerjaar'. Vandaar dat we ook gestart zijn in divisie 1 klasse B. De bedoeling was dus om ervaring op te doen in deze totaal nieuwe discipline voor ons. Het tweede jaar zouden we dan rijden voor het kampioenschap in die klasse. Afhankelijk van hoe het tweede jaar verliep zouden we een stapje hogerop proberen het jaar nadien. Tot onze grote verbazing hadden we niet veel aanpassing nodig en verliep alles uitermate vlot. Als koppel in het dagelijks leven gaat het blijkbaar bijzonder goed om als rallyteam samen te werken. Hierdoor hebben we beslist om reeds volgend jaar de stap hoger te wagen. Hiervoor werd een totaal ander type van wagen aangeschaft: een Subaru Impreza GT (1997). Volgend seizoen starten we met deze wagen in divisie 2 (groep N), nadien is het uiteraard de bedoeling om deze wagen te laten evolueren naar een groep A. Dit betekent opnieuw een leerjaar voor ons, benieuwd hoe het deze keer zal lopen.", aldus Frederik De Keyser.
Meer info kun je ook terugvinden op de website van het team: www.kitana-racing.tk.
:: Voorlopige inschrijvingen
:: Timing
:: Plan rallycentrum
:: Plan servicepark
:: Plan gesloten wagenpark
Meer info: www.hemicuda.be.
Net zoals vorig jaar bestaat de TBR Rally uit 14 KP's, verdeeld over vier verschillende proeven: Beveren, De Zilten, Rumbeke en Moorslede. Er worden drie rondes van vier KP's afgewerkt en een ronde van twee proeven. In totaal staan er 96,6 km tegen de klok op het programma.
Het reglement (met inschrijvingsformulier) kun je nu downloaden op www.rallytbr.com. Opgelet, er zijn maximum 100 teams toegelaten. De timing kun je eveneens op deze website terugvinden, een eerste deelnemerslijst komt binnenkort on-line.
:: Uitslag
Met nog twaalf proeven te gaan had Tsjoen vanmorgen een riante voorsprong op Munster en Van Parijs. Op de eerste proef was het echter al afgelopen voor de regerende Belgisch kampioen. Door de afgebroken flens van een rem raakte de remschijf en dus ook het wiel los. Het wiel hing enkel nog vast aan de remklauw, en daarmee nog drie proeven afwerken was onmogelijk.
Door de opgave van Tsjoen kwam Bernard Munster aan de leiding, weliswaar met een minieme voorsprong op Timothy Van Parijs. De Corolla-rijder kon de kloof maar moeizaam dichten. Na de eerste ronde stond Van Parijs ex-aequo met Munster, maar op KP Rumbeke 2, de eerste proef van de tweede ronde, ging de D2-kampioen van de baan. Over en out voor Van Parijs, die resoluut de aanval had ingezet. Munster was zo van alle druk verlost en kon rustig naar zijn eerste Omloop-zege rijden. Voor 'Big Bernie' was het al van de Boucles de Spa '99 geleden dat hij nog eens won. Een verrassende maar verdiende zege van de naar Wallonië uitgekeken Kortrijkzaan, die trouwens aan de leiding staat in het Frans kampioenschap onverhard.
Net als voor de zege werd ook voor de derde - en later tweede - plaats voor elke seconde gestreden. Bernd Casier had een vette kluif aan Manu Guigou, de snelle Fransman met zijn Oreca-Clio. Casier ging met twee tellen voorsprong de laatste ronde in en won uiteindelijk de Super 1600-klasse met 9" voorsprong. De Punto-rijder eindigde tweede algemeen en werd door zijn zege ook de nieuwe Belgische kampioen Super 1600, meteen ook de tweede titel voor Fiat na Larry Cols vorig jaar. Na zijn opgave van gisteren nam Cédric Verhees vanmorgen opnieuw de start, hij werd 12de in het klassement van de tweede wedstrijddag. Ook Bruyneel onderwierp zijn Fiesta aan een nieuwe testsessie, maar moest terug aan de kant met het probleem dat hem gisteren al parten speelde, nl. een geblokkeerde versnellingsbak.
Een uitstekende vierde plaats was er voor thuisrijder Andy Lefevere, die voortdurend sneller was dan de Super 1600's maar gisterenavond tijd verloor, door KP De Ruiter zonder lichten te rijden. Paul Lietaer, de smaakmaker van het weekend met zijn BMW M3, werd vijfde en won groep R, waarin Bert Bosmans trouwens zeker is van de titel. In A8 haalde Yannick Bodson (Audi S2) het van Bart Du Jardin (Lancer Evo 6) in de strijd voor de zevende plaats. Marc Duez (Porsche GT3 RS) werd vandaag tweede in het dagklassement na het draaien van enkele scratchtijden.
Mooie overwinning in de standaardklasse èn een zesde plaats voor Kris Princen in zijn Renault Clio Ragnotti. Vanmorgen kon Princen op veilig beginnen rijden nadat Steve Matterne met turboproblemen te kampen kreeg. Matterne werd nog tweede algemeen in groep N voor de Lancers van Barbier en Pyck. Het dagklassement werd gewonnen door Bob Colsoul voor Princen en Barbier.
:: Resultaten
:: Foto's: Filip Supply
:: Meer nieuws volgt deze week! Deelnemers van zowel de moderne als de Historic-wedstrijd mogen altijd een wedstrijdverslag doormailen naar info@shakedown.be.
:: Foto's en filmpjes zo snel mogelijk on-line.
De leiding na de eerste wedstrijddag is zoals verwacht in handen van Pieter Tsjoen. Timothy Van Parijs, net als Tsjoen in een Toyota Corolla WRC, was van in het begin al op achtervolgen aangewezen. Een lekke band vergrootte zijn achterstand tot meer dan twee minuten, waardoor hij voor de tweede plaats moest strijden tegen Munster. De Subaru-piloot finishte het snelst en sluit dag 1 af als tweede, met 10" voorsprong op Van Parijs.
Niet enkel strijd voor de tweede plaats morgen, maar ook die voor de vierde plaats - en tevens de leiding in Super 1600 - zal spanning opleveren. Bernd Casier heeft in deze positie slechts 7" bonus op Emmanuel Guigou, de snelle Fransman met zijn fabrieks-Clio. Collard viel al vroeg uit, net als Verhees, die op KP 1 al aan de kant stond met een defect differentieel op de VW Polo. Dominique Bruyneel hield het iets langer uit in zijn kennismaking met de nieuwe Ford Fiesta, maar haalde het einde van de eerste dag niet door een in vierde geblokkeerde versnellingsbak. Morgen zou hij wel terug starten.
Super 1600 en groep N worden gescheiden door de BMW's van Lefevere en Lietaer. Andy Lefevere lag een heel einde vierde met zijn snelle BMW, maar viel op KP 13 (De Ruiter) terug toen hij in het donker zonder lichten viel. M3-rijder Paul Lietaer kon zo naderen tot op een 7-tal seconden. De plaatsen twee, vier en zes zullen morgen dus felbevochten zijn.
In groep N staat Kris Princen aan de leiding. De Truienaar heeft met zijn Renault Clio een minuut voorsprong op Bart Du Jardin in zijn Lancer Evo 6. Bouche viel vanmorgen al vroeg uit, terwijl Bob al vanaf KP 1 problemen kende. Steve Matterne kon zo de leiding nemen, maar moest die vanavond - nog na de finish van de laatste KP - overlaten aan Princen. De derde plaats in de standaardklasse is voor Barbier, voor Pyck en Cooper. Olivier Cartelle kon zich lang meten met Princen maar verloor heel wat tijd door twee lekke banden.
Het debuut van de Porsche GT3 RS is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het Duitse beest droei tijden in de top-5, maar kon een goed klassement wel vergeten door een lekke band. Banden die trouwens snel slijten, merkte Duez op. Door het verwijderen van de ABS in de wagen moet de piloot ook erg opletten bij het remmen. In de slotronde kwam Duez aan trage snelheid in een gracht terecht. De Porsche zat vast en door de lage ligging van de wagen raakte dan nog de radiator beschadigd. Morgen zou de wagen van Future World normaal weer rijden.
De leiding in de C2 Challenge is in handen van Stéphane Boelens. Ondanks een kleine sortie leidt hij de Citroën-promotiecup met een 20-tal seconden voorsprong op Stéphane Petitjean. Marnic Van Lancker ging het snelst van start maar viel terug door een lekke band.
In de Historic-wedstrijd leidt Gaby Goudezeune na de eerste wedstrijddag. De Kemmelnaar heeft met zijn Transeurope slechts 8" voorsprong op Escort-piloot Stefaan Stouf. De derde plaats is voor de Engelsman Lloyd (Escort), voor Vermeulen (Ascona) en Browne (Escort).
Morgen staan nog 3x4 KP's op het programma voor de moderne, terwijl de Historics nog twee ronden van vier proeven rijden. Met het SupeRally-systeem, waardoor heel wat uitvallers van vandaag morgen terug kunnen starten, belooft het nog een mooie strijd te worden voor de punten van de tweede dag en die van het eindklassement.
:: Stand moderne na dag 1
:: Stand Historic na dag 1
:: Foto's: Koen Demeyere
Er zou al veel moeten mislopen om een Corolla WRC van een vijfde opeenvolgende zege te houden in Roeselare. Future World en Vergokan brengen net als in de TAC Rally een Toyota in stelling voor Pieter Tsjoen en Timothy Van Parijs. Tsjoen kan in Roeselare zijn titel verlengen, terwijl Van Parijs graag zijn Sezoens-zege wil herhalen. Rekening houdend met de evoluties op hun wagens, komt Pieter Tsjoen het best bewapend aan de start. Future World mag ook uitpakken met de eerste wagen in de nieuwbakken N-GT-klasse, de Porsche GT3 RS. Marc Duez mag het monster - met 381 pk onder de motorkap - proefrijden, spektakel verzekerd! Misschien wordt de Porsche wel een speelkameraad voor de groep A's van Munster en Bodson? In A8 wordt het verder uitkijken naar de BMW van thuisrijder Lefevere, de Sierra Cosworth van Vermeirsch en de Impreza's van de Engelsen Lloyd, Fowden en Nichols. Mis ook zeker de passages van spektakelpiloten Ceenaeme (BMW 325) en Demeyere (Mercedes) niet.
Super 1600: Drie nieuwkomers
De Super 1600-klasse wordt gekenmerkt door drie nieuwkomers, zijnde Dominique Bruyneel, Emmanuel Guigou en Cédric Verhees. Eerstgenoemde komt de spliksplinternieuwe Ford Fiesta Super 1600 voorstellen. De door Floral Racing opgebouwde wagen maakt zijn werelddebuut op asfalt, zodat het in het begin vooral nog op testen en afstellen zal aankomen. Emmanuel 'Manu' Guigou komt voor het eerst in België rijden om Renault aan de merkentitel te helpen. De snelle Fransman heeft in Philippe Droeven alvast een goede leermeester om de typisch West-Vlaamse wegen te leren kennen. Cédric Verhees op zijn beurt maakt zijn debuut met een VW Polo uit de stal van René Georges. Benieuwd of deze nieuweling evenveel talent zal tentoon spreiden als met zijn N2-Polo.
In afwezigheid van Bruno Thiry, die met zijn C2 dit weekend de Tofas Rally rijdt, kan Bernd Casier zijn voorsprong in het kampioenschap verder vergroten. De favoriet heeft de Punto ondertussen onder de knie, terwijl de tegenstand minder sterk zal zijn als in Ieper. Tot slot is er nog Olivier Collard, die uit zijn parcourskennis en ervaring kan putten om vooraan mee te spelen met zijn minder geëvolueerde Saxo.
Groep N: Bouche en Colsoul tegen de streekpiloten
Weinig vertrouwde namen dit keer in de standaardklasse. Xavier Bouche, leider in het groep N-kampioenschap, mag het opnemen tegen Bob Colsoul en Steve Matterne, zonder evenwel streekrijders Du Jardin en Barbier te vergeten. Pyck, Dekeyser en Neyrinck willen eveens schitteren in eigen streek met een Lancer, terwijl 'Jake' Boury terug zal instaan voor het spektakel met zijn Mercedes.
Clio-rijder Kris Princen zal ongetwijfeld tussenin bovenstaand groepje Lancers terug te vinden zijn. In N3 heeft hij omzeggens geen concurrentie, al wordt het er wel uitkijken naar de prestaties van youngsters Cartelle en Dewulf. In N2 melden we nog het forfait van Hans Vancampenhoudt (Honda Civic).
Groep R: The battle of the Beamers
Smaakmaker in groep R wordt ongetwijfeld Paul Lietaer, die na een reeks provinciale rally's zijn M3 eens kan meten met de toppers uit het BK. Peter Desmet brengt ook zijn M3 aan de start, al is het maar zeer de vraag of hij Lietaer kan volgen. Bert Bosmans, leider in groep R, neemt deel met zijn BMW E30, een garantie voor spektakel, met daarbij de verwennerij van uw en onze trommelvliezen.
C2 Challenge: Van Lancker favoriet
De C2 Challenge is in Roeselare aan zijn derde wedstrijd toe. Marnic Van Lancker is na zijn zeges in Bocholt en Ieper favoriet. Zowel jonge wolven als oudgedienden liggen op de loer, denken we maar aan Boelens, Servais, Romain, Petitjean, Cherain en Boesmans. Benieuwd wie de strijd zal overleven.
Focus Tour - A7: Vanhees tegen de streekrijders
In de Focus Tour zal alle aandacht uitgaan naar het duel Vanhees-Perneel. Inzet is de leiding in de tussenstand, die voorlopig wordt aangevoerd door thuisrijder Perneel. De Ford-piloten zullen het in A7 mogen opnemen tegen ondermeer Pyck (Megane), Desimpel (Astra KC) en Christiaens (Clio).
Historic Omloop van Vlaanderen: Engelse invasie
Tenslotte is er nog de Historic Omloop van Vlaanderen. Deze wedstrijd wordt al voor de derde maal georganiseerd en kent, net als in Ieper, steeds meer succes. Ditmaal nemen zo'n 80-tal teams de start, waaronder een 40-tal duo's uit Engeland die punten komen sprokkelen voor het Armanjaro en het HCHR-kampioenschap. Benieuwd of één van hen vooraan kan meespelen. In afwezigheid van Paul Lietaer wordt de favorietenrol doorgeschoven naar Gaby Goudezeune. Al zal hij moeten uitkijken voor de Porsche van Droogmans, de Escorts van Vandoorne, Stouf en Vancoillie en de Opels van Vermeulen, Vandorpe en Tack. Spannend zal het zeker worden!
:: De deelnemerslijsten en timings van beide wedstrijden zijn terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.
:: Live rallyradio via Radio Contact op frequentie 93.6 FM.
"De ontgoocheling in Ieper was bijzonder groot voor ons maar nog veel meer voor onze sponsors. Niet dat we uitvielen met mechanische pech, want dat is eigen aan de sport, maar de manier waarop de wedstrijdleiding alles in het werk stelde om de groep N te torpederen heeft kwaad bloed gezet. Als de wedstrijd zonder onregelmatigheden was verlopen had onze wagen het misschien wel uitgezongen tot het einde zonder problemen, wie zal het zeggen.", zegt Van Woensel.
Ondertussen werd een nieuwe aanvraag om een GT in te zetten geweigerd door de RACB. "Eerder dit jaar zagen we onze plannen voor volgend jaar met de Nissan 350Z in de N-GT klasse in rook opgaan na een weigering van de RACB. Recent nog hebben we opnieuw een project ingediend voor de N-GT, dit keer met een Renault V6. Het antwoord van de RACB was al iets duidelijker nu: 'de categorie N-GT in het Belgisch Kampioenschap Rally is gecreëerd om er de wagens N-GT te verwelkomen in het kader van de Challenge monomerken en dit op initiatief van een automobielmerk OF door een toegekende preparateur EN gesteund door een automobielmerk'. Misschien is de term 'Challenge Monopoly' beter geschikt voor het select clubje dat in aanmerking komt om iets in deze klasse te betekenen net zoals de alleenheersers in de WRC's de afgelopen jaren. Dit alles heeft ons doen besluiten de strijd in het Belgian Rally Championship te staken en de rest van het seizoen ons budget en onze energie te stoppen in de Benelux Rally Trophy."
De bandenhandelaar uit Schriek denkt al aan volgend seizoen. "Voor volgend seizoen zijn er al verschillende denkpistes. De N-GT klasse vergeten we maar want daar hebben we blijkbaar niet de juiste lidkaart voor maar het Frans Rallykampioenschap asfalt of onverhard met de Mitsubishi zegt me wel iets. Nog een denkpiste is de groep R met een BMW M3 maar we zien nog wel wat de rest van het seizoen brengt."
De Omloop-site vermeldt wel dat de lijst met startnummers niet on-line verschijnt, dit om de verkoop van programmaboekjes te stimuleren. De startlijsten zullen wel uithangen in het clublokaal taverne 'De Brouwery' langs de Rumbeeksesteenweg te Rumbeke.
Verrassing na de eerste ronde bij het zien van de tijden: de scratch gaat naar Pyck, met een minieme voorsprong op Vermeirsch en een tweetal tellen op Jeffry Dewulf in zijn Renault Clio. Dirk Vermeirsch viel door turboproblemen in de tweede ronde ver terug in het klassement, maar kwam door een scratch in de slotronde nog terug naar een 17de plaats. Filip Pyck, die bezig is aan een pechvol seizoen, was zo van zijn belangrijkste concurrent verlost en kon zich, door telkens iets sneller te gaan dan Dewulf, verzekeren van zijn eerste algemene rallyzege. Een zeker niet onverdiende overwinning, bovendien behaald in omzeggens zijn thuiswedstrijd. Oververdiend was zeker de tweede plaats van Jeffry Dewulf op een zevental seconden. Zijn Renault Clio bleek uiterst geschikt voor dit technische parcours en mede door zijn evolutie in de laatste wedstrijden (oa 5de tijd in Staden) leek deze topprestatie er aan te komen. Ook Willy Cools haalde terug alles uit zijn oude Kadett en werd hiervoor beloond met een podiumplaats. Het verschil met Dewulf bedroeg amper twee seconden.
Net buiten de top-3 maar toch ook zeker eervol: Bernie Ozeel, vierde op 12" met zijn Citroën Saxo. Hij haalde het nipt van Tony Schepers in zijn Subaru Impreza. Dirk Vermeulen eindigde als zesde met zijn RWD Escort Cosworth op 17" voor een tweede peloton op ongeveer een halve minuut. Daarin werd thuisrijder Alain Vermeulen, die zich kwam opwarmen voor de Historic Omloop, zevende met zijn Opel Ascona. Pieter Taillieu werd mooi achtste in zijn BMW 325, voor thuisrijder Frank Pauwelyn en Clio-piloot Dimitri Christiaens. Verder in de top-15: Louies (motorproblemen in de laatste ronde), Declerq (spin in de laatste ronde), Declerck, Claesen en Lyphout. Tot slot vermelden we nog de opgaves van Victor (koprol), Crombez (motor), Dereu (benzinepomp), Pynebrouck (pont), Van Keer (sortie en daarna buiten tijd) en Boury (versnellingsbak).
Uitslag (officieus):
1.Pyck/Lampaert - Mitsubishi Lancer Evo 6
2.Dewulf/Dewulf - Renault Clio + 7"38
3.Cools/Eelbode - Opel Kadett +9"25
4.Ozeel/Lippinois - Citroën Saxo + 12"00
5.Schepers/Suffeleers - Subaru Impreza + 12"64
6.Vermeulen/Deruytter - Ford Escort Cosworth + 17"43
7.Vermeulen/Ruyssen - Opel Ascona + 27"06
8.Taillieu/Detand - BMW 325 + 30"58
9.Pauwelyn/Artois - Ford Sierra Cosworth +32"96
10.Christians/Maveau - Renault Clio +35"70
:: Officiële uitslag morgen on-line op www.ypresrally.com.
:: Filmpjes en foto's zo snel mogelijk on-line! (foto's verslag: Koen Demeyere)
:: Deze week nog meer nieuws uit Reningelst.
:: Reacties mogen altijd doorgemaild worden naar info@shakedown.be.
Op de deelnemerlijst geen Andy Lefevere terug te vinden. De BMW-rijder, momenteel leider in het VAS-rallysprintkampioenschap, stoomt momenteel zijn wagen klaar voor de Omloop van Vlaanderen, waar hij duidelijk zijn mooie prestatie van vorig jaar wil herhalen. Normaal gezien ging Lefevere in Reningelst deelnemen met de Saxo Kit Car van Depuydt, maar de plannen werden uiteindelijk van tafel geveegd. In afwezigheid van Lefevere wordt de favorietenrol dan maar overgenomen door Dirk Vermeirsch in zijn Ford Sierra Cosworth, die zijn wagen nog snel even komt proefrijden voor de Omloop van Vlaanderen. Als hij al tegenstand zou hebben, zou die moeten komen van Pyck en Pauwelyn. Thuisrijder Frank Pauwelyn komt aan de start met zijn Sierra, al kon hij dit seizoen nog maar weinig competitieritme opdoen wegens pech. Ook Filip Pyck kende dit jaar nog niet veel geluk met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.
Het parcours heeft in tegenstelling tot Staden weinig rechte stukken, want in het voordeel speelt van de minder pk-sterke wagens. Voorbeelden hiervan zijn Cools (Kadett), Deleersnijder (Manta), Louies (Kadett) en Swerts (Kadett). Vermeulen (Escort), Van Hove (Subaru), Schepers (Subaru) en Vermeulen (Ascona) zijn eveneens kandidaten voor een top-10 plaats, terwijl er ook zeker rekening zal moeten worden gehouden met de snelle F2's van Barbier (Astra), Seys (Clio), Christiaens (Clio), Dewulf (Clio), Deboyser (R5) en Ozeel (Saxo). Tot slot zal er met Boury (Mercedes), Dereu (BMW), Ceenaeme (Ascona, niet met BMW), Taillieu (BMW), Gryson (Mercedes), Maroy (Escort), Lyphout (Kadett), Declerck (Ascona), Prinzie (Escort), Devos (Kadett), Barbez (Kadett) en de Corolla's uit klasse I aan spektakel geen gebrek zijn.
Zaterdag kun je in Reningelst al terecht voor de technische controle in de loods van Voeders Pauwelyn langs de Vlamertingseweg en dit van 16u30 tot 23u00. Zondag start het spektakel om 8u35 voor de eerste officiële verkenningsrit. De tweede verkenning vangt aan om 10u35. De wedstrijdronden zelf beginnen om 12u00, 14u30 en 16u30. Tegen 18u weten we dus wie deze 1ste RS Targa Florio op zijn naam mag schrijven.
De servicezone ligt langs de baan Reningelst-Vlamertinge. De start van de KP ligt aan café Boerenhol, op het kruispunt van de Feutenaarsstraat met de Driegoenstraat. Aan de start is een tent en een ruime parking voorzien. Klik hier voor een plannetje met de situering van de spektakelpunten op het parcours (5,8 km lang), de start en stop van de KP en de servicezone. De toegangsprijs bedraagt 6 €.
Voor meer info verwijzen we naar de website van de organisatie: www.ypresrally.com.
:: Voorlopige deelnemerslijst BK
:: Voorlopige deelnemerslijst Historic
:: L&M Racing Team: "Onze tweede deelname aan de Leptines Rally verliep terug heel goed. Bij een laatste test voor de rally bleek er nog iets stuk aan de motor. Een klepstoter was kapot, het was al te laat om deze te vervangen. We gingen het proberen zonder te vervangen. Vrijdagavond vertrokken we al voor ons Waals uitstapje. De zaterdag begonnen we met de verkenningen. Het parcours was veel veranderd: enkel KP 1 was hetzelfde gebleven. Zondagmorgen mochten we starten voor de vier boucles van drie KP`s. Er waren 13 teams ingeschreven in onze klasse waaronder twee Kit Cars. Didier Duquesne maakte een heel veelbelovend debuut met de Saxo Kit Car van Caen Rallysport. Hij klopte overtuigend Pascal Mineur met zijn vertrouwde Saxo Kit Car. Het was onmogelijk om de Kit Cars te volgen, maar in de ASAF-rally`s krijgen de eerste drie een beker. Zo gingen we proberen derde in de klasse te worden, maar we waren de enige niet die dit wilden. We moesten rekening houden met de snelle Beernaert in zijn Peugeot 106. Andere deelnemers waren Ghillemyn, Bostyn, Raucroix,... Aan de finish van de eerste KP gleden we tegen een borduur achteraan en zo braken we een as in de achteras. Dit konden we niet vervangen op de service en zo besloten we maar met een krom wiel te rijden. De tijden bleken toch mee te vallen, we stonden derde in de klasse na de Kit Cars. We hebben de volledige rally op ons ritme gereden en zo eindigden we achtste in divisie 4, derde in de klasse en 15de algemeen."
Het rallycentrum bevindt zich dus in Reningelst, met de servicezone langs de baan Reningelst-Vlamertinge. De start ligt aan café Boerenhol, op het kruispunt van de Feutenaarsstraat met de Driegoenstraat. Aan de start is een tent en een ruime parking voorzien. Klik hier voor een plannetje met de situering van de spektakelpunten op het parcours (5,8 km lang), de start en stop van de KP en de servicezone.
Tot slot vermelden we nog dat de toegangsprijs 6 € bedraagt. Morgen volgt een volledige voorbeschouwing over de wedstrijd. Voor meer info kunt u altijd terecht op de website van de organisatie.
"In de eerste ronde moest ik de versnellingsbak leren kennen en was het zoeken naar de rempunten, maar veel tijd had ik niet nodig om de gebruiksaanwijzing van de wagen onder de knie te krijgen", vertelde een tevreden Duquesne na de wedstrijd. "Indrukwekkend hoe hard je met een dergelijke wagen kunt gaan! In de laatste twee ronden slaagden we er zelfs al in om het ritme van winnaar Van Laerhoven met een Escort Cosworth en Guillemin met de Porsche (tweede) te volgen. We gaan dan ook vol vertrouwen naar Roeselare."