Zaterdag al zagen Erik en co Gert Pauchet letterlijk en figuurlijk de bui hangen. Indien het op Zzndag ook zou regenen, zou het enorm moeilijk zijn voor hen om de 4x4 wagens echt te kunnen bekampen. Om in deze door de regen supervettige wegen de wagen op de baan te houden is alle aandacht en de nodige stuurmanskunst nodig. Dat het bovendien voor Erik reeds meer dan 6 maand geleden was dat hij in de M3 gereden had, maakte het tijdens de eerste proeven uiteraard toch extra moeilijk.
Bij het aanschuiven aan de start bij KP 1 begon het zachtjes te regenen. Erik was nog niet ver in de proef of het reeds deftig te regenen. Wie de baantjes aldaar kent, weet wat hij mag verwachten. Als je dan met een krachtige achterwielaangedreven auto op slicks erdoor moet, dien je echt op “eieren” te rijden. Zowel de ‘Historic’ wagens als de wagens gestart voor Erik konden nog profiteren van een droger wegdek en dat zag je uiteraard aan de gereden tijden. Na een ‘ voorzichtig ‘ afgewerkte eerste ronde werden de trouwe Hankook intermediumbanden ondergelegd voor het vervolg. Met twee top-4 en twee top-5 tijden werden de twee daaropvolgende echt natte ronden afgewerkt. Bij ronde 4 was het eindelijk gestopt met regenen en kon het tempo iets hoger gelegd worden met een 3de en een 4de tijd tot gevolg. Uiteraard waren alle bochten nog steeds “tricky” met vettige toestanden waar een achterwiel aangedreven auto nog steeds in het nadeel verkeert. De laatste ronde was nog iets droger en dat resulteerde in een sterke 2de en een 3de tijd algemeen.
Erik dus toch een heel tevreden man: “Als je na 6 maanden inactiviteit zonder ook maar enig voorafgaandelijk testwerk gedaan te hebben in een auto stapt waar toch belangrijke wijzigingen aan gebeurd zijn en dan in zulke extreme vettige omstandigheden steeds bij de top 5 kunt rijden, kan je niet anders dan tevreden zijn. Als dan bovendien tijdens de hele wedstrijd de auto zelf geen krimp geeft en de tijdens de lange tussenstop gedane verbeteringen hun efficiëntie bewijzen, kan je terecht héél tevreden zijn. Als ik dan zie dat we in functie van ons doel voor dit jaar, zijnde het VAS Kampioenschap, een mooie uitgangspositie ingenomen hebben, kan een mens dan toch ook nog eens super tevreden zijn, niet ? We weten nu ook dat we, indien het in Linter droog moest geweest zijn, aan de 4x4 wagens meer strijd en weerwerk konden geleverd hebben. Het was ook aanpassen aan de auto en ik moest ook terug wat meer wedstrijdritme opdoen zodat we terug onze “oude” snelheid kunnen terugvinden. Nu hield ik toch nog een ruime marge. Dat is leuk om uit te zien naar het vervolg van het jaar. We gaan dit jaar trouwens proberen van het VAS-kampioenschap ons hoofddoel te maken. Door de drukke werkzaamheden in mijn zaak kan ik onvoldoende tijd vrijmaken voor meer. Nog mijn ‘special thanks’ voor co Gert voor de optima samenwerking, ‘Mecano-crew’ Roeland, Benny en Kevin voor het werk aan de Beemer en aan ‘Den Schuur & co’ voor de ‘extra fun bijdrage’ in het ‘zompige’ Linter”