De Rallysprint van Moorslede opende afgelopen zondag traditiegetrouw het VAS-kampioenschap. Iets meer dan honderd deelnemers ontdekten er onder de eerste lentezon een vernieuwd parcours. Dat Bernd Casier het veld overvleugelde was geen verrassing, maar wie zorgde er nog voor opmerkelijke passages en dito chrono’s?
Bernd Casier
Bernd Casier is ondertussen al meer dan vijftien jaar actief als piloot, maar afgelopen zondag reed hij pas voor het eerst in zijn carrière een rallysprint. De Kortrijkzaan toonde meteen dat hij een maat te sterk was voor de concurrentie en schonk gelegenheidsco Brian Renier een mooie thuiszege. Casier zien we helaas weinig aan het werk in België dit jaar, maar zijn Fiesta R5 zien we wel enkele keren in handen van Adrian Fernémont.
Timothy Van Parijs
Ex-winnaar Van Parijs kwam net als vorig jaar aan de start met Moorsledenaar Nick Degryse. De Casier-Fiesta werd dit keer ingeruild voor de Degro-Porsche 997 GT3. Het werd een ideale testsessie voor de wagen in aanloop naar de Spa Rally, waar Marc Duez het stuur neemt. Casier volgen was logischerwijs onmogelijk, maar met het nodige spektakel reed Porsche-referentie Van Parijs zich naar een mooie tweede plaats.
Vincent Vermeeren
In afwezigheid van de geblesseerde Bert Coene zag Vincent Vermeeren zijn kans schoon om de titel van eerste Moorsleedse piloot in de wacht te slepen. Met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 legde hij van bij de start beslag op de vierde plaats, een prima resultaat in dergelijk startveld. Dezelfde plek evenaren of verbeteren wordt moeilijk dit seizoen, want in elke VAS-wedstrijd mogen we wel meerdere wagens uit de categorie R4 en R5 verwachten.
Paul Lietaer
‘De Snor’ wordt dit jaar zestig, maar de leeftijd lijkt amper vat te hebben op zijn rijkunsten. Paul Lietaer stuurde zijn Ford Escort MK 2 naar een vijfde plek en een overtuigende zege bij de Historics. Een uitstekende start van zijn West-Vlaamse campagne waarbij hij de Escort opnieuw met de Legacy zal afwisselen. De Polle was ook een serieuze kanshebber voor de spektakelprijs, maar die beker ging opnieuw, geheel verdiend, naar Didier Spillebeen.
Steven Dolfen
Bij de voorwielaangedreven wagens zagen we o.a. een sterke Vanderhauwaert en een knap Clio-debuut van Jeroen Catelin. Niemand was echter opgewassen tegen RC4-kampioen Steven Dolfen, die de 208 R2 naar plek zeven reed. De snelle beenhouwer toonde opnieuw dat hij nog maar weinig te bewijzen heeft in een R2 en lijkt duidelijk klaar voor een volgende stap. Hopelijk krijgt hij het budget samen om zich eens tonen in de nieuwste aanwinst van Pevatec: een Peugeot 208 R5.
Anthony Caron
Eén van de verrassingen halfweg wedstrijd was ongetwijfeld de tiende plek van BMW-rijder Anthony Caron. Moorslede ligt Caron blijkbaar goed want ook vorig jaar kwam hij er sterk voor de dag. Net als toen werd hij echter opnieuw door pech geplaagd. Door een defecte gaskabel kon de Ieperling zijn progressie – en die van zijn verbeterde BMW – nog niet verzilveren. Misschien lukt het wel in de Short Rally van de Monteberg of de M-Cup.
Rik Vannieuwenhuyse
De Escort-rijder uit Moorsele kennen we als één van de habitués uit de Pinto Cup. Afgelopen zondag verkoos hij echter Moorslede boven de eerste afspraak van de Cup in Hannuit. De BDA-Escorts en M3’s waren uiteraard geen partij voor zijn Pinto, maar Vannieuwenhuyse toonde zich ‘the best of the rest’ bij de Historics en klopte de Opels van Tytgat en Vancoillie. Hij werd niet enkel derde in Divisie 4 maar ook mooi 14de algemeen.
Gilles Pyck
Gilles Pyck mocht vorig jaar al eens proeven van de Renault Clio V6 van vader Bart, maar stak zijn neus pas echt aan het venster in de 6 Uren van de Kortrijk. Met een Opel Adam R2 zat hij toen vrijwel meteen in de tijden van Jelle Vermeire. In Moorslede reed hij de originele Clio naar een knappe 16de plek. Wanneer de 21-jarige Poperingenaar later dit jaar terug in de Adam kruipt – mogelijk ook in het Junior BRC – moet hij beslist in de gaten worden gehouden.
Jeffrey Decock – Lewis Vansteenkiste
De voorbije twee jaar verzamelde Jeffrey Decock een resem overwinningen in klasse A met zijn Peugeot 106. De overstap naar een hogere klasse met een snellere wagen drong zich dus op. De Wervikaan ontgoochelde allerminst met zijn nieuwe Honda Civic, want hij werd tweede in Divisie 1-2 en won de populaire klasse C. Decock had echter de handen vol met de jonge Lewis Vansteenkiste. Met de Citroën Saxo van Rino Beernaert strandde debutant Vansteenkiste op slechts zes seconden van klassewinst.