www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Negen conclusies na de Ypres Rally
26.06.2018 - 18:12, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

De Ypres Rally kende dit jaar een droomaffiche. Voor het eerst in de geschiedenis kwam de WK-leider naar Ieper afgezakt en dat lokte een pak volk. Thierry Neuville, onze nu al meest succesvolle rallyrijder ooit, trok alle aandacht naar zich toe en zette de wedstrijd volledig naar zijn hand. Maar wat onthouden we nog van de zesde BK-manche?

1) Rally ondergaat Neuville-effect
Vanaf de eerste teamvoorstelling tot het eindpodium was het duidelijk: de komst van Thierry Neuville lokte een massa volk naar Ieper. De rally had duidelijk niet te lijden onder het WK voetbal. Neuville wordt ook in Vlaanderen steeds populairder, zoveel is zeker. Hopelijk neemt de media-aandacht verder toe naarmate zijn kansen op de wereldtitel stijgen. En aan het eind van het seizoen een top 3 nominatie of de titel van 'Sportman van het Jaar'? Laten we hopen!

2) Gedroomde winnaar kent geen ‘walk in the park’
Met Thierry Neuville kende de Ypres Rally zijn gedroomde winnaar. De grootste rally van België staat mooi op zijn nu al indrukwekkende palmares, maar hij kreeg de zege zeker niet cadeau. Neuville had tijd nodig om te wennen aan de i20 R5 en moest duidelijk pushen om de iets performantere en vooral stabielere Fabia’s achter zich te houden. Het maakte ook duidelijk dat het niveau in het BK erg hoog ligt. Als Hyundai het volgend jaar terug wil opnemen tegen de nieuwe generatie R5-wagens, voorziet het toch best een evolutie.

3) Verschueren en Princen tillen elkaar naar hoger niveau
Het was een aandoenlijk beeld, vlak voor de wagens zaterdagavond de Grote Markt opreden. Een uitgeputte Vincent Verschueren, onderuit gezakt in zijn kuipzetel, was duidelijk diep geweest in het duel met zijn titelrivaal. “Princen is giene gewuun...”, pufte de Oost-Vlaming, die de Limburger finaal met maar negen seconden klopte. Het duo tilde elkaar in Ieper opnieuw naar een hoger niveau. De titelstrijd is nog lang niet gestreden, maar Verschueren pakte in Ieper weer vier punten bonus die nog erg belangrijk kunnen worden in de eindafrekening.

4) Abbring en Demaerschalk tonen potentieel van de Citröen C3
De nieuwe Citroën C3 R5 had al zijn potentieel getoond in het WK, maar gaf ook blijk van enkele kinderziektes. In Ieper zagen we hetzelfde beeld. Kevin Abbring en Kevin Demaerschalk waren meteen vooraan te vinden, tot ze beiden de strijd moesten staken met een afgebroken wiel. Hoewel de C3 goed geboren lijkt, verklaarden beide piloten ook dat er nog wat afstelwerk nodig is voor de Belgische wegen. Het sterke wedstrijdbegin van Demaerschalk, die zonder veel ritme aan de start kwam, doet ons in elk geval uitkijken naar de tweede seizoenshelft in het BK.

5) Sébastien Bedoret primus van de Junior R5-klas
Ieper was een serieus tussentijds examen voor de Belgische jongeren in de R5-categorie. Met Freddy Loix als gedroomde leermeester slaagde Sébastien Bedoret alvast met brio. Ook Adrian Fernémont, lange tijd in strijd met Bedoret voor zijn elektrische problemen, kon opnieuw een uitstekend rapport voorleggen. Voor Achiel Boxoen en PJM Cracco geldt eerder ‘met de hakken over de sloot’ (of soms erin). Peugeot-rijder Guillaume de Mévius staat dan weer een herexamen te wachten na de zomer.

6) Belgische dominantie
Een volledig Belgische top-6 in Ieper, dat was al geleden van… 1991! Met Abbring en Bouffier verloren we vrijwel meteen twee buitenlandse favorieten en ook de outsiders konden zich niet handhaven in de top 5. Hermen Kobus werd anoniem zevende, Ole Christian Veiby liet zich vangen in Hollebeke en Rhys Yates kon het tempo van Wervik nooit volhouden. Keith Cronin leek opnieuw beste Brit te worden, maar nadat ook hij enkele foutjes maakte, ging de Britse zege naar een met vlagen snelle Matt Edwards.

7) Gilles Pyck laat zich opnieuw opmerken
In je eerste Ieper en met een minimum aan R2-ervaring meteen meedoen voor de prijzen, het is weinigen gegeven. Gilles Pyck zorgde voor één van dé prestaties van het weekend door meteen de maat te nemen van Joachim Wagemans en James Williams, respectievelijk de Belgische en Britse referentie. Met de R2-zege binnen handbereik moest de streekrijder opgeven met een defecte waterpomp, maar we mogen in de toekomst zeker nog mooie dingen verwachten van Pyck Junior. Maakten ook een verdienstelijk Ieper-debuut: Glenn Snaet en Freek Vanbeveren.

8) Bloemen aan de meet
Ieper was andermaal een ware slijtageslag. Op diverse fronten waren daardoor niet altijd de snelste namen aan het feest. Claudie Tanghe pakte de zege in GT nadat Snijers problemen kende met zijn koppeling, terwijl Grégoire Munster de Junior-zege als het ware in de schoot kreeg geworpen na de late opgave van Pyck. De haperende Ford Sierra Cosworth van Stefaan Stouf zorgde bij de Historics voor een zoveelste zege van Paul Lietaer. De afvallingskoers bij de oudjes bracht ook enkele onverwachte namen op het podium.

9) Ypres Historic Rally op kantelpunt
Het was dé hamvraag van het weekend voor de Historic-rijders: Ieper of Boezinge? De meningen leken verdeeld. Het podium stond mooi opgesteld aan de Menenpoort, maar het servicepark wist maar moeilijk volk te lokken. Er lijken nog enkele extra ingrepen nodig om het dalende deelnemersaantal een halt toe te roepen. De Historics ook even over de Grote Markt laten passeren en het inschrijvingsgeld laten zakken – 950 € voor 150 km KP is relatief veel in vergelijking met de moderne rally – zijn misschien al twee stappen in de goede richting.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws