www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Interview: Bjorn Ramboer, de regionale revelatie van 2018
29.12.2018 - 11:26, tekst jeroen d'hulster - foto's david mares, bjorn ramboer

Wie was dit jaar de meest opvallende nieuwkomer in het VAS-kampioenschap? Een week lang konden jullie stemmen voor de regionale revelatie van afgelopen seizoen. De keuze viel uiteindelijk op Bjorn Ramboer. De 43-jarige Ichtegemnaar domineerde dit jaar de populaire klasse C. Het leverde hem de klassetitel en een tweede plaats in Divisie 1-2 op.

Om tegelijk het VAS-kampioenschap en enkele nieuwkomers wat meer aandacht te geven besloten we bij wijze van seizoenafsluiter op zoek te gaan naar de regionale revelatie van 2018. Met Kurt Boone, Damon Noyelle, Bjorn Ramboer en Bjorn Syx vonden we vrij makkelijk enkele nieuwe namen terug die zich elk op de één of andere manier in de kijker wisten te rijden. De poll was nauwelijks geopend of de eerste campagnes op sociale media werden opgezet. Bjorn Syx nam de beste start, maar moest al vrij snel Bjorn Ramboer voor zich dulden. Uiteindelijk haalde de Saxo-piloot het met acht stemmen verschil van zijn naamgenoot.

De beloftevolle jongere werd nipt geklopt door een late roeping. Ramboer begon pas op zijn 41ste met rally. “De interesse in auto’s en motoren was er wel van jongsaf aan,” opent de autohandelaar. “Misschien wel nog meer dan bij mijn oudere broer Steven. Toen hij begon als copiloot bij Ronny Declerck heb ik hem steeds van nabij gevolgd. Ik heb al die tijd ook zin gehad om zelf te beginnen maar het was er nog nooit van gekomen, tot vorig jaar. Dat mijn vriendin me volledig steunt in mijn hobby is zeker het vermelden waard. 2017 was een jaar om te proberen. We kenden wat pech en maakten ook een sortie. Zonder veel erg weliswaar, maar je mist toch een uitslag. Afgelopen winter hebben we de kinderziektes van de wagen aangepakt en dat had effect. Dit seizoen moesten we maar één keer aan de kant met een klein cardanprobleem.”

Ervaren copiloot
De Citroën Saxo groep N van Ramboer werd dit jaar niet alleen betrouwbaarder, maar kwam ook een stuk sneller voor de dag. “Dat we sinds dit jaar op competitiebanden rijden maakte een verschil, maar vooral de Rallysprint van Moorslede zorgde voor heel wat evolutie. Daar heb ik veel bijgeleerd door samen met mijn broer te rijden. Eens een ervaren copiloot aan je zijde hebben is uitstekend voor het vertrouwen. Daarna hebben we rustig het kampioenschap verdergezet: wedstrijd per wedstrijd, zonder meteen aan de titel te denken. Pas toen die mogelijk bleek, zijn we er volledig voor gegaan.”

Ramboer pakte na drie podiumplaatsen vier opeenvolgende zeges in klasse C. “Klasse C is een beginnersklasse die ik iedereen zou aanraden. Het niveau valt echter zeker niet te onderschatten. Er is een leuke onderlinge strijd met gelijke wapens, waardoor je als piloot echt het verschil kan maken. Bovendien is de sfeer vriendschappelijk. We hebben zelfs een eigen Facebookgroep, waarin ook opgeroepen werd om voor mij te stemmen. Het leuke is aan deze verkiezing is vooral dat de kleinere klassen, waar anders weinig of niet over wordt gepraat, ook eens aandacht krijgen.”

Saxo groep A
Hoewel de klassetitel mathematisch nog niet helemaal zeker was, stapten Ramboer en copiloot Lode Ameel in de Hemicuda Rally over op een nieuw strijdwapen. “In de loop van het seizoen botste ik toevallig op de ex-Vanderhauwaert Citroën Saxo, een groep A met sequentiële bak. We hebben de wagen herspoten en van een nieuwe Phase 2-neus voorzien. Eigenlijk was het niet de bedoeling om er dit jaar al mee te rijden, maar omdat onze titel bijna zeker was en de Hemicuda Rally een thuisrally is hebben we er het toch op gewaagd. Om niet vooraan tussen snellere wagens te moeten starten, schreef ik me bewust in klasse C in. Ik wou de wagen rustig ontdekken en in het begin zeker niet naar de tijden kijken. Omdat ik op de eerste proef al mijn voorganger inhaalde deed ik dat stiekem toch en die eerste chrono’s verbaasden me wel. Daarna dreven we het ritme op en uiteindelijk eindigden we onverhoopt 18de algemeen. De Saxo ligt me in elk geval goed.”

In 2019 zal de bescheiden Ichtegemnaar op twee fronten actief zijn. “In samenwerking met Mica Autosport, het team van Caine Minne, gaan we twee wagens te huur aanbieden: de ex-Deckmijn Peugeot 106 groep A en een Citroën Saxo groep N. Het klikt goed met Caine en zijn team, waar echt een leuke sfeer hangt. Ons amuseren is en blijft ook volgend seizoen het belangrijkste. Met onze Saxo groep A gaan we opnieuw VAS-wedstrijden afwerken, maar het precieze aantal zal afhangen van de drukte in de zaak. In klasse F moeten we onze tegenstanders nog wat ontdekken. In de Hemicuda Rally eindigden we tweede na Jelle Vermeire, wiens 208 R2 toch een pak recenter is. Er zijn maar weinig R2-piloten zijn die een volledig VAS-seizoen rijden, dus misschien kunnen we op regelmaat scoren in het kampioenschap. Ik bedank in elk geval graag nog alle sponsors die dit mee mogelijk maken“, aldus Bjorn Ramboer.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws