www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

Classic Legends

GL Projects

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

De sterren van de Monteberg Short Rally
09.05.2017 - 18:20, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

Afgelopen zondag waren de VAS-piloten aan hun eerste rally van het seizoen toe. De nieuwe Monteberg Short Rally wist een pak (buitenlands) volk te lokken, maar de Britten regeren al lang niet meer over het Heuvelland. Het was een sterk Nederlands trio dat de Monteberg, Alpe d’Huez-gewijs, helemaal oranje kleurde.

Een klassieker als de Rallysprint van de Monteberg in een nieuw jasje gieten is geen sinecure, maar door er een oude Ieper-proef op de Brandhoek tegenaan te gooien wist Super Stage een erg aantrekkelijke short rally voor te schotelen. De nieuwkomer wist dan ook een pak deelnemers te lokken: 146 om precies te zijn, een resem forfaits niet meegerekend. De organisatie kende o.a. hierdoor nog enkele logische groeipijnen, al werd ze anderzijds ook niet gespaard van enkele tijdrovende sorties. Verder is er misschien nog wat gesleutel mogelijk - lees: podium, speaker, (warme) tent - om de sfeer in het nieuwe rallycentrum te bevorderen, maar het parcours, het deelnemersveld én de sportieve strijd maakten veel goed. De meeste opmerkelijke prestaties van de dag hebben we sterrengewijs als volgt samengevat.

****
Hans Weijs Junior kende op zijn zachtst gezegd niet de ideale voorbereiding. Omdat zijn wagen zaterdag nog verhuurd was in een Duitse rally en hij ’s nachts de verplaatsing moest maken, had de Nederlander amper geslapen en verkend. Een begrijpelijk foutje op de openingsproef stond garant voor een spannend wedstrijdverloop, want de Fiesta-rijder moest tot het uiterste gaan om Piet van Hoof bij te benen en vervolgens achter zich te houden. De passages van Weijs waren bij momenten indrukwekkend - de laatste waaier op Busseboom is een aanrader - maar wat Van Hoof uit zijn ‘oude’ Lancer Evo 4 haalde was ook straf te noemen.

***
Net als oom Piet blijkt ook Sander van Hoof zich uitstekend in zijn sas te voelen op de West-Vlaamse wegen. Ondanks een gebrek aan wedstrijdritme reed hij zijn Lancer Evo X naar een prima derde plek en zorgde hij voor een compleet Nederlands podium in Wijtschate. Paul Lietaer toonde zich dan weer veruit de beste bij de tweewielaangedreven wagens. Hij werd al vroeg verlost van zijn dichtste tegenstanders en reed daarna naar een ruime zege bij de Historics. De huilende Escort was opnieuw goed voor enkele fel gesmaakte doortochten. Idem dito voor BMW-rijder Brecht Hoorne, die helaas een straffe zevende plek verloor na motorstoringen.

**
Revelatie Simon Puype was goed op weg naar een schitterende tweede plaats bij de Historics en een 15de plek algemeen, tot een koprol op de laatste proef het vroegtijdige einde betekende van zijn sterke optreden. In elk geval verdient de Ascona-rijder de volgende wedstrijden een beter startnummer. Hetzelfde geldt voor Tanguy De Mulder (Ford Fiesta R200), wiens debuut we al hadden opgemerkt in Tielt. De Oost-Vlaming zat voortdurend in het spoor van de beste voorwielaangedreven wagens en finishte uiteindelijk 22ste. De Mulder heeft trouwens een verleden op twee wielen en dat is meestal een goed teken. Denk maar aan Verschueren, Braeckevelt, Vandenberghe en… Xavier Beel. Deze voormalige motorcrosser, pas twee jaar bezig in de rallysport, reed de ex-Cappelle Subaru ondanks haperende motor naar een twaalfde plaats. Twee sterren ook voor jonkie Lewis Vansteenkiste (Citroën Saxo), die in pas zijn tweede rally de sterk bezette klasse C wist te winnen.

*
Het podium haalde hij net niet, maar toch wist thuisrijder Steve Bécaert een paar keer dicht in de buurt van Weijs te komen. Merkgenoot Steven Dolfen werkte dan weer een hoopgevend R5-debuut af. Jeoffrey Lerminez mocht terug één van de wagens van co Danny Markey besturen en toonde daarbij opnieuw zijn vlot aanpassingsvermogen. Het debuut met de mooie Subaru Impreza groep A sloot de Houthulstenaar af met een negende plek. Bij de BMW-rijders bevestigde Anthony Caron zijn sterke chrono’s van Moorslede, al viel hij door straftijd nog van een 12de naar een 20ste plek terug. Pieter Taillieu reed zijn E30 naar een knappe 17de stek en werd daarbij net geklopt door Corentin Tondeurs, de Waalse winnaar in Divisie 1-2. Met zijn groep N-Clio kwam hij slechts enkele seconden te kort om Jeroen Catelin van de winst in de Clio Challenge te houden. Catelin werd op zijn beurt nipt verslagen door Bjorn Deruyter (Peugeot 208 R2) in de strijd om de officieuze F2-zege. Nog bij de voortrekkers wist Freek Vanbeveren (Peugeot 208 R2) enkele fraaie chrono’s te noteren in zijn derde wedstrijd ooit. En tot slot nog een vermelding voor twee opmerkelijke Kadett-piloten bij de Historics. Spektakelman Danny Vancoillie pakte vlak achter Degeyter de derde plek, terwijl Glenn Rogiers zijn mooie progressie van de laatste wedstrijden beloond zag met een vijfde plaats.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws