Komende zaterdag wordt in het gezellige Bocholt de vierde manche van het BFO Belgian Rally Championship gereden. De Sezoens Rally is met zijn 25% onverhard een buitenbeentje in het kampioenschap en alle toppers, waaronder Chris Van Woensel, willen maar al te graag van de maaskiezel proeven.
Chris Van Woensel stond nog niet vaak aan de start van de Sezoens Rally door het breekbare karakter van de wedstrijd. De Nissan GT, die de voorbije jaren dienst deed, ligt nogal laag bij de grond en dat is niet ideaal voor de zware ondergrond van Bocholt. Dit jaar werd een andere richting ingeslagen met de BMW 130i van Heli Racing. Een wagen en een team, waarbij Chris Van Woensel een goed gevoel heeft.
“Ik heb enorm veel vertrouwen in mijn team dat alles vakkundig oplost. De ophanging op Uniball, die ons tijdens de Rallye De Wallonie parten speelde, is achteraan vervangen door een compleet nieuwe ophanging van een BMW M3. Ook motorisch werden nog enkele afstellingen aangepast, waardoor we het vermogen beter kunnen benutten. Ik heb de wagen nog niet getest na de vorige rally, maar de BMW wordt iedere wedstrijd beter,” vertelt Chris Van Woensel.
Wat is er zo speciaal aan het onverhard van Bocholt? “De maaskiezel is eigenlijk geen typische onverhard, maar eerder losse kiezelsteentjes. Bovendien trotseer je die op slicks, want de Sezoens Rally wordt slechts voor een beperkt gedeelte op onverhard gereden. Op echt onverhard heb je altijd een gevoel van tractie, maar op die maaskiezel moet je de wagen vaak zijn weg laten zoeken en dan op het gas gaan. Om het nog moeilijker te maken zijn er nog de diepe sporen die ontstaan na één of meerdere doortochten.”
Bij gebrek aan een vaste concurrent in zijn klasse richt de bandenhandelaar uit Schriek zich dit seizoen vaak op de chrono’s van Tim Van Parijs. De Porschist is er ditmaal niet bij, maar Chris wil toch schitteren en een referentiepunt zoeken. “We vinden altijd wel een speelkameraad en dat maakt het rijden zo leuk. Iemand die net voor ons of achter ons staat. De wagen speelt daarbij geen rol. Misschien wordt het ditmaal een Gr N … Het is moeilijk te zeggen, want met onze achterwiel aangedreven BMW verliezen we op de hernemingen op onverhard altijd tijd tegenover de 4x4 wagens. Met oa. een klassementsproef die voor de helft uit maaskiezel bestaat, is dat niet evident. Ik zou graag in de top 10 eindigen en bij voorkeur in het spoor van de top 5,” besluit Chris Van Woensel.
Chris Van Woensel en Justine Demeestere kregen van de organisatie het startnummer 8 toebedeeld.