Juho Hänninen (Skoda Fabia S2000) heeft de 48ste Geko Ypres Rally op zijn naam geschreven. De Fin was 46" sneller dan Freddy Loix (Peugeot 207 S2000), Pieter Tsjoen (Skoda Fabia S2000) werd derde op 2'14" van de winnaar en verstevigt zijn leidersplaats in de BK-tussenstand.
Regerend IRC-kampioen Andreas Mikkelsen reed vrijdagnamiddag de eerste scratch op de tabellen maar bleef opnieuw niet foutloos in Ieper. De Noor verloor in Mesen-Sauvegarde een minuut in een gracht en ging zaterdag, vanop de vierde plaats, opnieuw in de fout in Heuvelland met een kapotte radiator tot gevolg.
Teamgenoot Juho Hänninen reed wel een vlekkeloos parcours. Meer nog, hij zette topfavoriet Freddy Loix vrijdag al op 26" en kon op zaterdag zijn voorsprong steeds verder uitbreiden. Op de meer technische proeven wist Loix gelijke tred te houden maar de Fin maakte vooral het verschil op Heuvelland, met een hogere topsnelheid op de vele lange rechte stukken. Hänninen pakte uiteindelijk met 46" voorsprong op Loix zijn eerste Ieper-zege, met speciale dank aan zijn West-Vlaamse ingenieur Yannick Willockx.
Na het foutje van Mikkelsen nam Pieter Tsjoen al vrij snel de derde podiumplaats in. De zevenvoudige Belgische kampioen zat bij zijn debuut met de Skoda Fabia S2000 vrijwel meteen in het spoor van Loix en Hänninen en moest aan de finish 2'14" toegeven. Tsjoen hield Patrick Snijers (Mini JCW S2000), net als vorig jaar vierde, met 41" achter zich en zet zo een belangrijke stap richting een achtste Belgische titel.
De Pool Michaël Solowow (207 S2000), ondertussen vertrouwd met het parcours in Ieper, reed op regelmaat naar een mooie vijfde plaats, voor Ieper-debutant Patrik Flodin (Fiesta S2000) die zaterdagmiddag tijd verloor door een cardanbreuk. Daarachter leek Vincent Verschueren op weg naar een uitstekende zevende plaats maar de Polo-rijder zag op de allerlaatste proef een wiel afbreken. Mathias Viaene, getroffen door een lekke band op zaterdag, ging in de slotronde nog voorbij teamgenoot Jonas Langenakens. De NCRS-Peugeots maakten de top-8 compleet, voor R4-winnaar Andreas Aigner (Subaru Impreza) en Skoda-rijder Antonin Tlustak.
In Klasse 3 (groep N) moesten Boon en Bruyneel op vrijdag al vroeg de handdoek werpen. De Cecco (Lancer Evo X) en Princen (Mégane RS) maakten er een mooie strijd van vooraan, met slechts 6" verschil in het voordeel van de Luikenaar na de eerste wedstrijddag. Op de eerste zaterdagproef gingen ze echter allebei van de baan waardoor Bob Colsoul (Lancer Evo X) vrij makkelijk naar de overwinning kon rijden.
In de Citroën Racing Trophy werd uitgekeken naar de strijd tussen de jonge wolven in hun DS3's maar daar kwam niet veel van in huis. Demaerschalk, Arzeno en Gilbert doken al vroeg van de baan en ook Riedemann verloor minuten na een sortie. Melissa Debackere ontweek alle valstrikken en finishte als eerste DS3 maar omdat ze niet met Pirelli's reed ging de Trophy-zege naar Riedemann. De DS3's moesten in Klasse 5 (R3) wel de duimen leggen voor de verrassende Est Martin Kangur in zijn Honda Civic.
Bij de R2's in Klasse 6 ging de zege naar Davy Vanneste in zijn Citroën C2 R2 Max, tevens knap 16de algemeen. De Wervik trad niet aan in de Citroën Racing Trophy, waar de zege naar Ieper-debutant Polle Geusens ging. In de Fiesta Sport Trophy reed Xavier Baugnet van start tot finish aan de leiding, al moest BFO Award-winnaar Thibault Radoux maar 32" toegeven. Thuisrijder Nikias Priem werd derde voor Geoffray Defays en Nico Vanherzeele.
De GT-wagens werden opnieuw goed 'weggemoffeld' achter de IRC-deelnemers. Tim Van Parijs (Porsche 911 GT3) en Guino Kenis (BMW Z4) maakten er een mooi duel van tot de Porschist vrijdagavond van de baan ging in Dikkebus. Zaterdagmorgen moest ook Carlo Mylle (Porsche 911 GT3) opgeven zodat Kenis naar een eenzame overwinning reed.