www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Ypres/Wervik Review: Uitstekend tweeluik voor Bjorn Renier
02.07.2012 - 19:40, persbericht

Juni is de maand waarin de 2 belangrijkste wedstrijden vallen van het ganse seizoen, namelijk onze thuisrally de 12 uren van Wervik en 2 weken daarna de Geko Ypres Rally, waar europese topteams het tegen alkaar opnemen. Om te beginnen was er de rally in Wervik, verreden in mijn achtertuin. Ambitie was om de nieuwe motor onder de knie te krijgen, de wagen heelhuids aan de meet te brengen en toch een goed resultaat neer te zetten. Samen met Steven Santy, die voor de eerste maal kon proeven van een echte rally, hebben wij een 24ste plaats behaald, 3de plaats Div 1/2 (na EVO 9 en Impreza) en de overwinning in onze klasse. Voor Steven de eerste grote test in het lezen van nota's, op de juiste momenten klokken en correct volgen van het roadbook, met glans geslaagd dus dikke proficiat! Aangezien het kwalitatieve deelnemersveld kon de uitslag niet veel beter en dus zijn wij heel tevreden met deze prestatie.

Vol vertrouwen kon het aftellen naar de grootste afspraak beginnen. Op dinsdag 19 en woensdag 20 juni stonden de verkenningen op het programma, op donderdag de technische keuring met 's avonds dan de gekende shakedown te Nieuwkerke. Dankzij de goeie zorgen van Peter Vandenbroucke voor het klaarzetten van de Clio en gelegenheidsco Filip Collez kenden wij een probleemloze aanloop richting start op vrijdag in de late namiddag. Vrijdagavond stonden de proeven Dikkebus en Mesen 2 x op het programma terwijl Westouter en Langemark 1 x. Gezien deze proeven ongeveer idem waren als in 2011 streden wij mee voor de 2de plaats in onze klasse en konden we toch een tiental sneller wagens achter ons houden. Enkel op Langemark in het donker waar we door een foutje en het feit dat de verstralers niet optimaal stonden we een goeie halve minuut verloren op onze teamgenoten Lynneel - Dejonghe. Maar al bij al waren de tijden behoorlijk goed en gezien wij op goedkope banden rijden is de grip op het asfalt minder dan bij onze concurrenten.

Na een nachtje slapen konden we de wagen ophalen in het nachtpark voor een lange dag met ongeveer 220 km tegen de chrono op proeven die ik nooit eerder op snelheid verreden had. Zonder parcourskennis is het aangeraden om een zekere marge in te bouwen, een strak tempo aanhouden, geen foutjes te maken, lekke banden vermijden en de vele valstrikken te omzeilen. Als 64ste mochten wij over de proeven en elke KP lagen telkens 2 à 3 wagens langs de weg, de meeste met veel carrosserieschade en anderen mechanische problemen. Zoals elk jaar was deze editie opnieuw een waar slagveld. De wagen was perfect, de servicebeurten uitstekend, Filip die mij heeft bijgestaan en de sfeer in de auto en met het volledige team was optimaal. Met al deze argumenten lag het enkel aan mezelf om aan een strak tempo de finish te halen, dat is dan ook gelukt met een 48ste plaats algemeen en een 3de plaats in onze klasse. Ik heb me in ieder geval geamuseerd, veel bijgeleerd, enkel jammer van de opgaves van onze teamgenoten. Toch kijk ik heel tevreden terug op deze 2 wedstrijden en vooraf had ik dit scenario gehoopt. Langs deze weg grote dank aan VDBSport, Filip en de sponsors om bij te dragen aan deze nieuwe ervaring.

De eerste helft van het seizoen zit erop en van de 4 wedstrijden haalden we telkens de finish met enkele mooie ereplaatsen als gevolg. Nu volgt er eerst en vooral een welverdiende rustperiode om dan de 2de helft van het seizoen op 15 augustus aan te vatten met de Rally van Staden om dan via de Hemicuda Rally te Koekelare het seizoen met de TBR Rally te Roeselare af te sluiten. Weliswaar zijn verrassingen nooit uitgesloten maar om budgettaire redenen behoren bijkomende en/of nationale wedstrijden niet tot de mogelijkheden

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws