www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Omloop Review: Johan Dekens met motorpech aan de kant
09.09.2012 - 21:19, persbericht

Na een editie van de Ypres Historic Rally 2012 om snel te vergeten was het afgelopen weekend, na een lange rustperiode in het BK, in en rond Roeselare te doen. De Omloop van Vlaanderen, de 6e manche van het BK rally. Wegens drukke beroepsbezigheden de afgelopen maanden bleef de Porsche vrij lang aan de kant staan na Ieper. De afgelopen weken werd de motor en bak uitgebouwd om een nieuw type koppeling te monteren. Tijdens de demontage bleek dat een gebroken gaffel voor de bediening van de druklager de problemen had veroorzaakt in Ieper. Na het inbouwen van de nieuwe koppeling en gaffel bleek uit een testrit dat de versnellingsbak ook schade had opgelopen door de koppelingsproblemen. Dus de bak werd ook nog in allerijl hersteld.

Aangezien we bijna niet met de wagen gereden hadden na het inbouwen van de bak en koppeling was het dus even aanpassen aan de nieuwe koppeling. De eerste start vrijdagavond was voorzichtig aanvoelen hoe de wagen zou reageren bij een start van een KP. Meteen hadden we een goed gevoel in de koppeling en dat bleek ook uit onze tijd op de eerste KP, slechts 4 sec. trager dan Deveux die met een veel krachtigere Porsche rijdt.

De start van de tweede KP (Beveren) was quasi perfect. Tijdens de start zagen we McRae achter ons verschijnen die aan zijn tweede rondje begon. Op dat moment was er slechts 1 doelstelling, de Ascona van deze rallylegende voor blijven, iets wat ons als bij wonder zeer goed lukte. Bij het ingaan van de volgende ronde was er net een Engelse MK2 gestart (Seabridge, nr. 224), al meteen werd duidelijk dat deze ons niet wilde laten passeren alhoewel we duidelijk sneller waren. De piloot trachtte ons zelfs 2 à 3 keer van de baan te rijden als we langs hem kwamen (onboardbeelden bewijzen dit). Na verschillende pogingen hebben we dan toch een gaatje gevonden en konden we hem passeren. Als we de tijden op Beveren vergelijken tussen ons en de Engelse MK2 dan zien we dat we ongeveer 1 min. sneller zijn op deze KP.

We konden de vrijdagavond zeer tevreden afsluiten, goed resultaat en een perfect lopende auto. Zaterdagmorgen werd er misschien iets te voorzichtig gestart maar een paar gladde rempunten die ons een beetje verrast hadden waren hier de oorzaak van. Op de derde KP van de dag (Zilverberg) namen we de start zonder problemen maar meteen bij het opschakelen naar tweede versnelling merkten we dat er iets mis was, vermogenverlies en een cilinder die niet meer mee wilde... de oliedruk leek goed te blijven dus dachten we eerst aan een kapotte bougie maar toen er een paar bochten verder een enorme rookpluim achter de wagen op dook wisten we dat er meer aan de hand was en werd de motor meteen stil gezet om meer schade te voorkomen.

We zullen de komende weken dus alles in het werk moeten stellen om de motor te repareren zodat we in Sankt-Vith toch nog wat punten kunnen scoren voor ons kampioenschap.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws