De Rally van Luxemburg, de vijfde van de zes manches op de kalender van de Citroën Racing Trophy Belux, werd volledig geanimeerd door de smaakmakers van deze wedstrijd in de wedstrijd, maar ook door Thierry Neuville, magistraal met zijn persoonlijke Citroën C2-R2 Max. De Belgische piloot van het Citroën Junior World Rally Team in het Wereldkampioenschap Rally bleef de ganse wedstrijd stevig op de tweede plaats in het algemeen klassement.
De piloot die recent vierde werd in de Rally van Frankrijk en zijn co-piloot Nicolas Gilsoul hielden de tweede plaats vast tot de finish van de allerlaatste proef. Thierry Neuville besliste vervolgens om zijn wagen niet in het gesloten wagenpark te zetten, zodat hij niet in de officiële uitslag zou worden opgenomen: "Ik wil de andere Citroën-piloten geen premies en punten afnemen door Groep R te winnen. Ik heb twee schitterende dagen beleefd aan het stuur van deze C2-R2 Max. Het deed me plezier om nog eens met deze wagen te rijden. Het parcours van deze rally is prachtig. Ik heb me kunnen uitleven, al moest ik in het begin wel terug de automatismen van het rijden met een voortrekker terugvinden."
Van bij de start nam Bruno Thiry het commando bij de Citroën DS3 R3T's in het spoor van Thierry Neuville. Eens te meer bevestigde Bruno Thiry dat hij nog niets van zijn snelheid verloren heeft. "De proeven zijn hier nog gladder dan in de Condroz," lachte Bruno zaterdagmiddag bij zijn terugkeer in het servicepark. "Na de regen van gisterenavond lag er vanochtend veel modder. Het kan nog een spannende strijd worden met Kevin, maar ik heb net wat voorsprong genomen."
Vastbesloten om Bruno Thiry te verslaan, was Kevin Demaerschalk met het mes tussen de tanden gestart. Misschien iets te snel zelfs. "Ik wilde zwaar aanvallen op de eerste proef om Bruno te passeren. Een klein foutje deed ons in een greppel belanden. Dat is rally."
De vier proeven van zaterdagnamiddag zouden onverbiddellijk zijn voor de smaakmakers van de Trophy in de categorie DS3. Drie proeven voor het einde moest Bruno Thiry de handdoek in de ring gooien door problemen met de benzinedruk. Op dezelfde proef liet Armand Fumal zich verrassen op het parcours dat steeds gladder werd, ondanks de opklaringen. Met een beschadigde radiator zat de wedstrijd er voor Armand meteen op. En, het was nog niet gedaan. Op de laatste proef, geteisterd door een felle regenbui, werd Kevin Demaerschalk 200 meter voor de finish, op het moment dat hij gewonnen spel had, verrast door watergladheid. Demaerschalk ging van de baan.
"We reden die twee laatste proeven gewoon om te finishen, zonder risico's te nemen. Indien ik hier mijn tweede overwinning kon behalen in de Trophy, na mijn zege in de Omloop van Vlaanderen, dan maakte ik nog een goede kans in de Belux Trophy. Alles zou dan beslist worden in de Condroz. Dit is verschrikkelijk...," vertelde de piloot van het RACB National Team aangeslagen.
Caren Burton, derde in het peloton van de Trophy op vier proeven van de finish, kreeg de overwinning in de schoot geworpen. En meteen ook de titel, want hij kan niet meer bijgebeend worden in het klassement van de DS3 Trophy! "Wat een knotsgekke finale! De weersomstandigheden waren verschrikkelijk op de laatste proef. Ik wist dat het een lange wedstrijd zou worden en dat er veel kon gebeuren, maar dit had ik zelfs niet durven voorspellen," vertelde Caren voor de viering van zijn overwinning en titel. Een titel die overigens verdiend is voor de trouwe deelnemer aan de Trophy.
Ook in de categorie C2-R2 Max kende de Rally van Luxemburg een spectaculair verloop. De leider in de tussenstand voor de start van de wedstrijd, Victorien Heuninck, ging op de allereerste proef al van de baan. Op dezelfde proef brak Quentin Collignon een rotule, waardoor hij beroep moest doen op SuperRally om de volgende ochtend weer te starten.
Ronny Foxius liet de kans niet liggen. De Luxemburger domineerde twaalf proeven lang voor eigen publiek. Guillaume Dilley, nog in strijd voor de titel in de categorie C2-R2 Max, betreurde wel de opgave van zijn Franse titelrivaal: "Het is erg jammer voor Victorien, die gewoon moest finishen om kampioen te worden. Zelf had ik veel moeite om het vertrouwen te vinden op dit uiterst moeilijke parcours. Telkens wanneer ik het tempo wilde verhogen, had ik een spannend momentje."
Guillaume Dilley, tweede in de Trophy in Luxemburg, profiteerde van de gelegenheid om opnieuw in de running te komen voor de titel met een erg mooie negende plaats algemeen. Voor eigen publiek bevestigde Ronny Foxius zijn overwinning van vorig jaar in de C2-R2 Max categorie, met als bonus een erg knappe zesde plaats algemeen: "Bij de C2's was Thierry ongenaakbaar, maar daar maakte ik me niet druk over, want ik wist dat Thierry buiten de Trophy reed. Ik ben heel blij met deze zege in mijn thuisrally, want ik had dit jaar nog niet veel geluk."
De finale van de Citroën Racing Trophy Belux wordt binnen iets minder dan een maand verreden in het kader van de Condroz Rally. De Kampioen bij de DS3's is gekend, maar in de categorie C2-R2 Max blijft het spannend. Afspraak in Hoei!
Tussenstand Citroën Racing Trophy Belux 2012
Cat. DS3 R3: 1. C. Burton 25; 2. G. Vander Schelden 14; 3. M. Arzeno (F) & K. Demaerschalk 10; 5. J-S. Vigion (F) 6; 6. A. Fumal, M. Maurage (F) en C. Riedemann (D) 5.
Cat. C2-R2 Max: 1. V. Heuninck (F) 30; 2. G. Dilley 24; 3. R. Foxius (L) 18; 4. Q. Collignon 14; 5. P. Geusens 10; 6. E. Stratieva (BG) 6.