www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Haspengouw: Eerste GT-overwinning voor Van Woensel
27.02.2011 - 19:46, persbericht

In het Vlaams-Brabantse Landen ging het BFO Belgian Rally Championship 2011 van start met de Rally van Haspengouw, een wedstrijd met een rijk verleden. Het parcours lag er uitermate glad en verraderlijk bij, maar Chris Van Woensel en Filip Goddé lieten zich niet verrassen. Ze behaalden de zege in hun klasse, voorbehouden voor GT's. De eerste zege van de Nissan 370Z is binnen!

Chris Van Woensel werkte twee weken geleden in Erquelinnes een doorgedreven testsessie af met de Nissan 370Z.

"Vorig jaar bleek dat we moeilijk tractie vonden. Vandaar dat we op een glad parcours hebben getest. De schokdempers kregen een zachtere setting en er werden veren met meer souplesse gemonteerd. Dat moest ons meer tractie opleveren in Haspengouw. De tractiecontrole hebben we nog niet geïnstalleerd. Ik wil eerst de Nissan verder laten evolueren door de juiste afstelling voor de ophanging te vinden. Die tractiecontrole kan daarna nog gebruikt worden om de wagen nog efficiënter te maken."

Vrijdag werden de proeven van de Rally van Haspengouw verkend. Chris wist meteen dat de 4x4's ongenaakbaar zouden zijn: "Het zal voor ons erg moeilijk worden, want er ligt veel modder op de baan en dat zal alleen maar erger worden na de passage van ettelijke rallywagens die diep in de koorden snijden. En dan is er nog de proef van Zepperen. Een heel mooie proef, maar met 80% onverhard en heel wat hernemingen zullen we het erg moeilijk hebben om tractie te vinden…"

Zaterdag was Chris al snel verlost van zijn enige rivaal in de categorie voor GT's, toen Henri Schmelcher over de kop ging. Vanaf dat moment was finishen en de 10 punten voor de overwinning veilig stellen het enige doel van Chris en Filip: "Zoals verwacht, was het verschrikkelijk moeilijk om het vermogen van onze V6 via de achterwielen aan de grond te krijgen. Op bepaalde stroken zag je het asfalt niet meer liggen onder de modder en in Zepperen was het gravelpad in de slotronde dubbel zo breed omdat iedereen erg diep sneed in de bochten, wat alleen maar meer modder opleverde. We gebruikten de ganse dag winterbanden met een zachtere compound en een profiel dat de modder beter evacueert, maar het was toch vooral een kwestie van overleven. Zelfs op rechte stukken brak de wagen regelmatig uit. Ik ben dan ook blij dat we de finish gehaald hebben en dat we de zege scoren in GT. Meer dan de 12de plaats algemeen was niet haalbaar, want we hebben geen fouten gemaakt, behoudens een kleine schuiver rechtdoor. Hopelijk blijft het in de TAC Rally droog…"

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws