Enkele dagen na de bekendmaking dat ik de Peugeot 208 R2 als openingswagen zal besturen in de Rallye du Condroz belde Peugeot Sport om me uit te nodigen deze wagen te testen in Frankrijk. Uiteraard heb ik geen seconde getwijfeld om op hun fantastisch aanbod in te gaan.
Allereerst werd ik verwacht bij Peugeot Sport in Vélizy om kennis te maken met het team. Yann Goraguer, projectverantwoordelijke voor de 208 R2, gaf me een rondleiding in de werkplaats en achteraf bestudeerden we de ideale zitpositie achter het stuur. De volgende dag was er een testsessie voorzien op het testparcours van Peugeot Sport, gelegen in Montlhéry. Het is trouwens daar waar de videoclip van Ken Block's Gymkhana 3 werd opgenomen. Met zijn grote verscheidenheid van bochtencombinaties was het dé perfecte locatie om de limieten van de 208 R2 te ontdekken. We probeerden meerdere afstellingen om uiteindelijk tot een aanvaardbare set-up te komen. Als kers op de taart kon ik de tweede testdag niet enkel de 208 R2 besturen maar ook de 208 Racing Cup én de RCZ-endurance (beide circuitwagens), een uitzonderlijke ervaring!
Enkele dagen later reisde ik met Peugeot BeLux naar Italië voor de befaamde Sanremo Rally. Bryan Bouffier mocht er als eerste een echte wedstrijd met de 208 R2 rijden en met de overwinning in de klasse 6, Bryan reed alle snelste tijden bij de R2's, ging het debuut alvast niet onopgemerkt voorbij. De wagen kende het ganse weekend niet het minste probleem (zelfs niet op de 44km (!) lange nachtproef) en Bouffier had aan de finish meer dan 1m30 voorsprong op zijn eerste achtervolger.
Daags na de rally stond er een persdag op het menu. Bryan Bouffier stuurde de 208 over een typische Sanremo-proef om de genodigden de kans te geven kennis te maken met het nieuwe rallywapen van de leeuw. Als voorbereiding op de Rallye du Condroz stelde Peugeot Sport me voor om samen met Bryan de proef enkele keren af te werken. Zowel Bryans rijstijl als de wegligging van de 208 waren fenomenaal! Zo’n soepel en stabiel chassis is opmerkelijk voor een R2. De tractie bij het accelereren en de grip van de achtertrein in snelle bochten maken van deze wagen echt een topper in zijn klasse. De manier waarop Bryan de wagen door de proef loodste overtuigde me nog meer van de capaciteiten van deze 208 R2. Peugeot Sport mag terecht fier zijn op het geleverde werk.
Ik kijk er reikhalzend naar uit om, samen met Peugeot BeLux en Peugeot Sport, het potentieel van deze 208 R2 te tonen aan de Belgische rallyfans tijdens de 39e Condroz rally! Afspraak op 2 november in Ben-Ahin voor de shakedown.