De Condroz Rally, de slotmanche van het Belgian ConXion Historic Rally Championship 2012, is uitgedraaid op een demonstratie van Robert Droogmans. Big Attack bewees zo nog maar eens dat er op zijn stuurmanskunsten geen sleet zit.
Het verwachte duel tussen Robert Droogmans (Ford Escort MK2 Gr4) en de Porsches van de tenoren uit het BRC Historic 2012 bleef afgelopen weekend uit in Hoei. Drievoudig Belgisch kampioen Droogmans opende sterk met drie besttijden op evenveel ritten en bereikte als eerste leider de service. Voor Chris Debyser (BMA Porsche 911), tweede op 50 seconden, en Glenn Janssens (Tuthill Porsche 911), derde op 55 seconden was dan al duidelijk dat ze zich weinig illusies moesten maken op een overwinning in Hoei. Ook op de resterende ritten bleef Droogmans de wet dicteren, zodat hij zaterdagavond met een bonus van maar liefst 4 minuten en 48 seconden mocht gaan overnachten. Achter de leider viel er meer te beleven. Zo verdween kampioen Janssens na vier proeven uit de wedstrijd met een defecte aandrijfas en één proef eerder was ook ex-winnaar Paul-Henri Fagot (Escort MK1) met mechanische pech van het toneel verdwenen. Ook Chris Debyser deelde in de malaise… Aangedampte ruiten herleidden het zicht van de ConXion zaakvoerder tot quasi nihil gedurende de felle regenbuien en in de slotlus van de openingsdag dreigden schakelproblemen definitief roet in het eten te gooien. Het BMA team wist hun piloot in koers te houden, maar ze konden niet verhinderen dat Debyser naar de 3de plaats zakte op 50 seconden van streekrijder José Lareppe (SMS Ascona B).
Omdat aanvallen nog steeds de beste verdediging is, bleef Droogmans ook zondag grossieren in besttijden. Enkel Debyser slaagde er tweemaal in om de reeks van Big Attack te doorprikken. Exact 20 jaar na zijn laatste deelname in 1992 aan de Condroz Rally (een editie die hij trouwens won) knoopt Robert Droogmans opnieuw aan met een succes in Hoei. “Ik ben heel tevreden en heb me goed geamuseerd. Eigenlijk hebben we het volledige weekend gewoon goed tempo gereden, wat perfect verliep voor ons,” glimlacht winnaar Robert Droogmans die bovendien knap 23ste algemeen werd tussen de moderne wagens en eerste achterwielaangedreven wagen voor diverse BMW’s en GT’s. Verrast door dit algemene resultaat? “Neen zeker niet, men mag niet vergeten dat Patrick Snijers, Marc Duez en ik 30 jaar geleden reeds met dergelijke wagens tot in de slotmeters streden om de seconden. Wij zijn het gewoon om constant hard te gaan in gladde condities. Dit was nog eens een Condroz zoals vroeger … extreem vettig! Wanneer je schrik hebt op dit soort parcours, verlies je tijd en daar maken wij dan het verschil.” Zien we Robert Droogmans ook volgend jaar terug? “We gaan binnenkort samenzitten met de eigenaar van het Astrum Retro Team, maar de bedoeling is om er de wedstrijden uit te pikken waar de organisatoren ons willen steunen, want Astrum is geen bedrijf en iedere vorm van steun zal welkom zijn.”
Voor de resterende ereplaatsen steeg de spanning ten top. Chris Debyser hervond zondagmorgen zijn zelfvertrouwen in de BMA Porsche met een betere bandenkeuze en beter afgestelde remmen en bovenal een andere versnellingsbak met een kortere verhouding en dat was te merken aan zijn chrono’s. Tijdens de eerste lus pakte hij bijna 40 seconden terug op José Lareppe. De bandenspecialist uit Héron gaf zich niet zomaar gewonnen en hield Debyser knap af. Het gevecht werd pas in de slotmeters beslecht in het voordeel van Debyser die een ‘Munstertje’ deed tijdens de laatste doortocht in Wanzoul (7,88 km). Of anders… een kanontijd neerzetten op de slotproef en een achterstand van 9 seconden ombuigen in een voorsprong van 7 seconden. Toch was Lareppe niet ontevreden over zijn eerste deelname aan zijn thuisrally sinds 1997. “Het was mijn eerste snelheidsrally dit jaar en het was niet gemakkelijk om meteen het goede ritme te vinden. Maar we hebben een foutloze rally gereden en voor mij was dit het maximum met deze wagen.”
Na de opgaven van Janssens en Fagot en een schuiver van de Duitser Heinz-Walter Schewe (Porsche 930) met een beschadigde ophanging (wat later ook leidde tot een opgave) tot gevolg, was Johan Dekens (Porsche 911) opgerukt naar de vierde plaats. De garagehouder uit Hasselt had het bij zijn eerste deelname in Hoei moeilijk om de juiste bandenkeuze te maken en beperkte zich tot rustig uitrijden. Dekens was na de vroege opgave van Christophe Kerkhove (mechanische pech op verbinding naar de eerste proef) snel zeker van de tweede plaats in de eindstand van het BRC Historic 2012 en de titel in categorie C. Ook Marijn Hoens (Escort MK1) was opnieuw van de partij voor zijn vaste afspraak met de Condroz. Na een afwachtende openingsronde klom de Oost-Vlaming ondanks enkele hachelijke momenten in het donker op naar een vijfde plaats voor spektakelman en merkgenoot Bjorn Hamiaux (Escort MK2). De rangen werden gesloten door de originele VW Kever van Denis Gravy. De piloot uit Chimay beleefde een zeer moeilijke kennismaking met de nationale proeven wat gepaard ging met meerdere kleine probleempjes en twee lichte schuivers. Op de slotproef viel de wagen ook nog eens even in panne, maar tevreden werd toch het einde bereikt. Een avontuur dat naar meer smaakt… Volgend jaar een beperkt BRC Historic programma?
Verder noteren we ook een vroege opgave voor vader en zoon Dirk en Tom Van Rompuy. De achterbrug van beide Ascona’s verteerde de onverharde stroken van Lavoir (Kp 2) niet goed en ging stuk. De Antwerpse piloten kregen in het opgavenpark al snel het gezelschap van Dominique Wery (Manta).