www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Condroz Review: Ophanging doet Kenis vroegtijdig opgeven
07.11.2012 - 19:03, persbericht

Guino Kenis vertrok donderdagmiddag naar Huy met maar één doel, meer ervaring opdoen in de Condroz Rally en zondagmiddag over het finishpodium rijden. Het weekend voor de Condroz Rally waren navigator Filip Goddé en Guino op de zaterdag en zondag aan het verkennen om de notes van 2011 te wijzigen en aan te passen naar die van dit jaar. Hoe dichter het rallyweekend van de Condroz naderde, hoe slechter de weersverwachtingen werden en konden de equipes en de toeschouwers zich gaan voorbereiden op een ‘ouderwetse’ Condroz Rally, de regen kwam met de bakken omlaag op de vrijdag en ook de zaterdagmorgen bleef niet droog. Het werd een Condroz rally met veel wind, regen en de condities op de proeven werden door de groeiende modderpoelen ook met de minuut slechter. Ondanks het slechte weer wisten toch veel toeschouwers de proeven te vinden en verschillende equipes hebben daar op de zaterdag veelvuldig gebruik van moeten maken.

Guino en Filip vertrokken naar de start van de eerste klassementsproef met regenbanden zoals eigenlijk het gehele veld. Net voor de start van de proef begon het te regenen en je zag dat nog velen het rustig aan deden en niet meteen de limiet opzochten. Ook Guino en Filip deden het rustig aan en kwamen als 33e over de finish terwijl hun directe concurrent Henri Schmelcher met de Porsche GT3 binnen kwam op plek 72. Guino had zich voorgenomen om maar één rijder in de gaten te houden en dat was Chris van Woensel met de BMW 130i die meteen een 4e tijd draaide, hij wist van te voren ook dat Chris een maatje te groot was.

De eerst boucle werd afgereden zonder veel risico’s te nemen en met een vertrouwd en goed gevoel ging het richting service waar de mannen van G & A Racing alleen maar het noodzakelijke aan de BMW hoefde te doen. Daarna ging het richting de tweede boucle waar Guino en Filip constant top 20 tijden draaiden en zijn directe concurrent Schmelcher achter in het veld rond reed. Na de 4e proef moest Guino ook ontdekken dat zijn ‘mikpunt’ en grote vriend Chris Van Woensel de rally had verlaten, Chris had namelijk een kleine off gehad en zijn BMW zo beschadigd, ophanging was geheel afgebroken, wat een vroegtijdige exit betekende.

Voor de equipe Kenis / Goddé zag het er dus al naar 4 proeven goed uit en was het de taak aan Guino en Filip om de dag door te komen en dan aan de zondag te beginnen. Ze reden constante tijden en namen niet al te veel risico’s en dat resulteerde erin dat ze op plek 23 stonden toen ze voor de tweede keer naar het service gingen. De BMW liep goed en de mannen van G & A Racing hoefde alleen maar de banden te controleren en de wagen wat kilootjes lichter maken door er de modder vanaf te halen, Guino gaf ook opdracht om alvast de lampenbar te monteren.

De 7e proef werd zonder problemen gereden en toen gingen ze naar Lavoir, aan deze proef zullen zal de equipe niet met plezier terugdenken. De eerste off kwam bij het inhalen van Cherain die met een lekke band over de proef reed. Guino ging hem voorbij, maar bij de volgende bocht naar rechts ‘verslikte’ Guino zich totaal zodat zij rechtdoor gingen het weiland en de modder in. Door het gas erop te houden wist Guino de BMW toch nog uit het weiland te krijgen en kon hij zijn weg vervolgen. Echter niet voor lang, een paar kilometer verder kwamen Filip en Guino veel te snel aan bij een bochtencombinatie en het gevolg was blokkerende voorremmen, de BMW ging over het greppeltje het weiland in en stond direct vast in de modder. Door hulp van de vele toeschouwers die “gelukkig” op dat punt stonden kwamen ze na verloop van tijd toch weer terug op het parcours en werd de weg weer vervolgd.

Al vlug kwam Guino erachter dat de BMW ergens schade had opgelopen en zo kwamen ze dus op plek 140 over de finish van de proef. Op proef Wanze werd weer de 26e tijd gereden waarna het weer richting service ging, maar de BMW liep niet meer zoals het moest zijn en tijdens de service werd er besloten om de laatste 3 proeven toch nog te rijden. Proef 10 werd gecancelled vanwege een paar incidenten en zo ging het naar proef 11. Op 100 meter voor de finish brak links achter de ophanging, toch kwam het team als 21e over de finish. Dit betekende wel meteen het einde van de Condroz Rally voor equipe Kenis / Goddé en de mannen van G & A Racing. De service werd opgeruimd en de BMW Z4 werd ingeladen.

Dan willen Guino Kenis en Filip Goddé via dit persbericht ook nog eens de toeschouwers bedanken die hebben geholpen om de BMW weer terug op de baan te krijgen op KP8 Lavoir… Volgende rally voor het G & A Racing is de RAC Rally in Engeland waar equipe Kenis /Goddé zal starten met de BMW 2002 uit 1969.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws