Terwijl Volkswagen een succesvolle comeback viert met de nieuwe Polo R WRC, de wagen waarmee Sébastien Ogier en Julien Ingrassia net nog de Rally van Zweden wisten te winnen, keert ook de Belgian VW Club terug naar de rallysport. In aanwezigheid van Sven Smeets, de teammanager van VW Motorsport (net terug uit Scandinavië, met een exemplaar van de Polo R WRC in zijn reiskoffer), werden de eerste teams bekend gemaakt die dit seizoen met de VW Polo GTI aan de slag zullen gaan.
Jammergenoeg moesten de doelstellingen na verloop van tijd wat worden bijgesteld... “Oorspronkelijk was het onze bedoeling om de drie taalgemeenschappen van ons land te vertegenwoordigen”, aldus Charles-Henri Bonnet, de Secretaris-Generaal van de Belgian VW Club. “Maar de crisis is een feit en we hebben jammer genoeg moeten vaststellen hoe moeilijk het vandaag wel is voor piloten om een budget van 35.000€ te verzamelen. We zijn er echter van overtuigd dat het team RGMI van René Georges en de piloten snel zullen bewijzen dat onze kleine Polo GTI de rallywagen is die een oplossing biedt aan piloten die niet over onuitputtelijke geldbronnen beschikken. De Polo staat garant voor een perfecte verhouding tussen prijs en prestaties.”
Wie in ieder geval van de partij zal zijn dit jaar is Guillaume Dilley (22 jaar). Samen met zijn co-piloot Geoffrey Birion, viel de Brusselaar vorig seizoen op met enkele indrukwekkende chrono’s in de categorie R2 en boekte hij constant vooruitgang. Hij hoopt in ieder geval de kwaliteiten van de VW Polo GTI in de verf te kunnen zetten. Wie we ook aan het werk zullen zien in deze “low cost” rallywagen is de snelle Jonas Langenakens (27 jaar) en diens copiloot Lennert Salmon. Ook Jonas, vice-kampioen van België 2011, voelt de crisis, maar komt zeker aan de start van de Haspengouw Rally op zaterdag 23 februari. Hij is daarenboven kandidaat nummer 1 om ook de rest van het seizoen met de Club af te werken.
Wat de derde wagen betreft, is het nog wat koffiedik kijken. “De interesse was groot en we ontvingen heel wat kandidaturen, maar al snel bleken opnieuw de gevolgen van de crisis duidelijk en slaagde er niemand in het budget rond te krijgen”, gaat Charles-Henri Bonnet verder. “Vandaag hebben we dus enkel zekerheid over wie met de Polo GTI aan de start komt in Landen.” Met een gereputeerde naam uit het kampioenschap en een van de genomineerden voor de titel van “Belofte van het Jaar” eind 2012, zal de Belgian VW Club in ieder geval kunnen rekenen op goede referenties alvorens zijn zoektocht verder te zetten.
Met acht rally’s op de agenda in het kader van het BFO Belgian Rally Championship en een wagen die qua prestaties dicht aanleunt bij wagens uit de R2-categorie, wordt dit een van de hoogtepunten van het program