Kris Princen liet al eerder uitschijnen dat hij zijn pijlen terug ging richten op het BFO-BRC. Het was natuurlijk nog de grote vraag met welke wagen. Gisterenavond deden Kris en copiloot Patrick Segers hun plannen voor 2013 uit de doeken in St-Truiden.
"De afgelopen jaren hebben we vooral gereden in het buitenland. Het was voor ons een unieke kans die we niet konden laten schieten. We hebben prachtige rally's leren kennen en dankzij de interessante voorwaarden van Renault Sport konden we met een "redelijk" budget rijden over de landsgrenzen. Strijden met gelijkaardige auto's voor iedere seconde is een uitdaging voor iedere piloot. Maar helaas is de Clio op het einde van zijn evoluties waardoor Renault Sport geen kampioenschap meer organiseert en al hun energie steekt in een nieuwe rallywagen," aldus Kris.
Toch bleef de piloot uit Borlo niet bij de pakken zitten want in alle stilte werd er gewerkt aan een project voor 2013. Er waren verschillende pistes mogelijk. Door een toevallige samenloop van omstandigheden kwam Kris in contact met Patrick Segers. "Omdat we beiden zaakvoerder zijn kwamen we met elkaar in contact. We besloten om samen eens rond de tafel te gaan zitten en bekeken wat mogelijk was. Zo hadden we voor de Rally van Haspengouw verschillende plannen op tafel liggen. Gaande van een WRC tot de vertrouwde Clio," vertelde Patrick. "Maar het zijn moeilijke tijden momenteel. Het is overal crisis en het is niet makkelijk om de dag van vandaag bedrijven over de streep te trekken. Eén ding stond wel vast: we moesten in ideale omstandigheden kunnen starten. Daarom zijn we heel blij met ons project want we rijden onze thuisrally met een Mitsubishi Lancer EVO X uit de ateliers van Guy Colsoul," voegt Kris er aan toe.
Als we vragen naar de ambities van het duo blijven ze zeer nuchter. "Als ik ergens aan de start kom wil ik gewoon zo snel mogelijk zijn. Ook in Landen willen we zo hoog mogelijk eindigen. Ik ben van de streek en weet wat ons te wachten staat. Bij mijn vorige deelnames met de Clio verloor ik veel terrein op de lange rechte stukken door een lagere topsnelheid, maar met de Lancer is dat geen probleem meer. Die haalt zonder problemen 200km/u. Het is wel al een tijdje geleden dat ik nog met een 4x4 reed maar daar maak ik mij niet veel zorgen om. Ook voor onze trouwe supporters zal het terug leuker zijn want zij konden ons de laatste jaren moeilijk volgen," zegt Kris.
Ook Guy Colsoul was gisterenavond een zeer tevreden man. "Natuurlijk ben ik blij dat Kris met onze wagen gaat rijden. Hij heeft in het verleden al bewezen wat hij kan met een Mitsubishi."
Als we vragen hoe de rest van het seizoen eruit zal zien is Kris eerder voorzichtig. "Ik denk dat onze plannen ambitieus en realistisch zijn. Het is de bedoeling dat we het volledige BFO-BRC rijden met deze Lancer. Toch is het budget nog niet helemaal rond. We moeten voor elke rally nog wat extra budget vinden maar ik heb er het volste vertrouwen in. Ik wil dan ook al onze partners bedanken voor hun steun want zonder hen zou dit zeker niet mogelijk zijn. Ik kijk al uit naar volgende week," besluit Kris.