www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Sezoensrally Review: Top-15 voor de Polo van Belgian VW Club
20.05.2013 - 13:24, persbericht

De strijd in de Sezoens Rally, bekend voor zijn plattelandswegen maar nog meer voor de vele stukken onverhard in de buurt van Bocholt, bleek dit jaar bijzonder delicaat. Op de proeven die er door de vele regen in de dagen voor de wedstrijd heel glad bij lagen, kwam het er in de eerste plaats op aan geen fouten te maken. Een opdracht waarin Guillaume Dilley en Geoffrey schitterend slaagden! Met de VW Polo GTI van de Belgian VW Club eindigde het duo op een knappe 14de plaats. Na enkele heel goede chrono’s eindigden Peter Hopmans en Nico Weyens als 24ste ondanks enkele problemen die hen in de loop van de dag ongeveer 2 minuten hadden gekost.

Toen hij voor de laatste maal op zaterdag uit zijn VW Polo GTI kroop, was Guillaume Dilley een en al glimlach. Terecht, want samen met copiloot Geoffrey Brion had hij een foutloos parcours afgewerkt in een nochtans moeilijke editie van de Sezoens Rally, het gevolg van de weersomstandigheden in de dagen voor de wedstrijd. Door als 14de algemeen te eindigen, 2de in de klasse 12, achter de ongrijpbare Patrick Snijers in een BMW en 4de bij de voorwielaangedreven wagens (achter drie wagens uit de R2-categorie), bracht het Belgian VW Club duo ruimschoots wat van hen werd verwacht.

"Geen kras te bespeuren, niet een stuk vervangen en een heel betrouwbare wagen", blikte een tevreden Guillaume terug. "En nochtans lag het parcours er erg zwaar bij voor de wagens! Met onze tijden hebben we nogmaals getoond dat onze Polo GTI niet hoeft onder te doen voor de rallywagens uit de R2-klasse, terwijl hij toch een stuk minder kost om mee te rijden. Het onderstel van de Polo is echt fantastisch, goed uitgebalanceerd ook, waardoor we met veel vertrouwen rijden. Op dit heel erg snelle parcours kwam ook de motor goed tot zijn recht. Ik denk dat deze 14de plaats echt een heel goed resultaat is!"

Na als 24ste het podium te hebben overschreden, kon er ook bij Peter Hopmans een glimlach vanaf, hoewel… "We hebben ongeveer 2 minuten verloren", preciseert hij. "Ik was vanochtend nog niet goed wakker en ik maakte een klein foutje. Daardoor zaten mijn velgen vol zand waardoor ik kreeg af te rekenen van heel wat vibraties. Het was zelfs zo erg dat ik me tijdens een chronorit even opzij heb gezet om me ervan te vergewissen of ik geen lekke band had. Het hele incident heeft ons toch al gauw een minuut gekost. Wat later brak dan een motorsteun. Het moet gezegd dat de wagen op de stukken onverhard echt afzag. Dankzij de mecaniciens konden we onze weg toch verderzetten maar de herstellingen die twee maal langer duurden dan toegestaan, leidden tot 50 seconden straftijd. Zonder dit probleem hadden we in de buurt van de top 20 gestaan. Maar ondanks alles ben ik best tevreden. Samen met Nico Weyens, mijn copiloot, heb ik me goed geamuseerd en ook enkele prima chrono’s laten optekenen. Zo moest ik bijvoorbeeld een keer slechts 1 seconde toegeven op Matthias Boon en was ik ook eens nauwelijks 5 seconden trager dan Polle Geusens… Tijden die ik niet had verwacht! In de proeven waar ik geen problemen kende, verloor ik minder dan 1 seconde per kilometer op Guillaume. Hij is echt wel snel en dus is dit best wel een goede referentie. Geen twijfel mogelijk, wat de prestaties betreft, hebben we grote stap vooruit gezet."

Ook Secretaris-Generaal van de Belgian VW Club, Charles-Henri Bonnet, toonde zich heel tevreden na afloop van de rally. "Met onze wagen in de top 15 eindigen, is een prachtprestatie en bewijst opnieuw de goede verhouding prijs/kwaliteit van onze low-cost wagen", herhaalt hij. Ik wil Guillaume en Geoffrey feliciteren met hun zo goed als perfecte prestatie maar ook Peter en Nico met hun knappe chrono’s. Ze verdienden zeker beter dan de 24ste plaats. Maar als je weet met welke problemen ze hadden af te rekenen, is het uitrijden van de rally al een prestatie op zich. En dat hebben ze te danken aan de mecaniciens van RGMI. De jongens hebben schitterend werk geleverd in moeilijke omstandigheden en hebben hun uiterste best gedaan de tijdstraf te beperken. Petje af!"

Na deze wedstrijd, die best wel veeleisend was voor de mecaniciens, zullen de VW Polo GTI’s volledig worden gereviseerd door de ploeg van RGMI van René Georges en klaargestoomd voor een van de hoogtepunten van het Belgische rallyseizoen, de Geko Ypres Rally. Afspraak dus in de Westhoek van 27 tot 29 juni.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws