www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Omloop Historic: Lietaer wint na helse achtervolging
08.09.2013 - 19:35, persbericht conXion bhrc

De 12de Historic Omloop Van Vlaanderen zal de geschiedenis ingaan al een zeer bewogen editie, waarbij sorties schering en inslag waren. Het was dan ook vaak lang wachten op de doortocht van de Historics. De zege ging zoals verwacht naar Paul Lietaer, al ging dit niet zonder slag of stoot.

Niemand scheen voor de start te twijfelen aan een nieuwe overwinning van Paul Lietaer (Ford Escort MK2 BDA). De verbazing was dan ook groot toen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) als leider de openingsdag afsloot. Topfavoriet Paul Lietaer was wel de snelste op het modderige parcours, maar door een probleem met de benzinepomp verloor hij kostbare tijd op verbinding. De Polle kwam daardoor te laat aan de tijdscontrole en kreeg 1min 40 straftijd aan de broek. Ook John Morgan, auteur van de tweede chrono op de openingsproef, kende problemen met de benzinetoevoer. Om schade aan de motor te vermijden zette de Brit de Sierra Cosworth aan de kant.

Zaterdag volgde dan het echte werk met 14 klassementsproeven. Voor Chris Debyser zat de wedstrijd er meteen op. De thuisrijder miskeek zich op het gladde asfalt van Passendale en parkeerde zijn Ford Escort MK2 BDA in de gracht. Voor Debyser betekent dit wellicht het einde voor zijn titelkansen. Philip Cracco (Ford Escort MK2 BDA) volgde het voorbeeld van de ConXion topman en ging op dezelfde plaats van de baan.

Ondertussen was Paul Lietaer aan een helse achtervolging begonnen. De 'vliegende snor' grossierde in besttijden en rukte als een bezetene op in het klassement. Enkel op Kp 6 Zilverberg 1 liep het even mis toen hij een remzone miste en rechtdoor schoot. Het bleek slechts een kiezeltje op het zegepad van Lietaer die nadien alle besttijden voor zijn rekening nam. De beloning liet niet op zich wachten, want op vier proeven van het einde nam hij het commando definitief over. Voor Lietaer is dit de zevende eindzege bij de Historics in Roeselare.

In het gevecht om de tweede plaats moest Tobi Vandenberghe op het droge parcours buigen voor de power van Wouter Lievens. De piloot uit Oekene strandde met zijn Porsche 911 SC uiteindelijk op 35 sec van Lietaer. Beide piloten namen vrede met dit resultaat, want ze hadden het maximum gegeven, maar Lietaer was een klasse te sterk.

Patrick Mylleville (Porsche 911) kreeg nog even de derde plaats in het vizier, maar de piloot uit Zonnebeke moest aan zijn kampioenschap denken en berustte in zijn vierde plaats. Christophe Kerkhove (Porsche 911) probeerde zijn enige overgebleven titelconcurrent nog onder druk te zetten, maar na twee kleine stuurfoutjes op de voorlaatste proef legde hij zich neer bij de vijfde plaats.

Dirk Deveux (Escort MK2) ontpopte zich na een voorzichtige start tot een leuke speelkameraad voor de Porschisten tot hij in 'Hooglede 2' ruim tien minuten verloor met vastgelopen remmen. Een dertiende plaats was dan ook niet het beoogde resultaat, maar de projectontwikkelaar was wel tevreden met het opgedane vertrouwen na de crash eerder dit jaar in Bocholt.

De Schot Jimmy McRae kwam ditmaal aan de start met een Ford Escort MK2 BDA die afgesteld was voor het Britse onverhard. Samen met Chris Browne (Escort MK1 BDA) maakte hij het de Belgische titelkandidaten knap lastig, maar een lekke band kostte McRae twee minuten. Browne eindigde ondertussen in de grachten van Oekene, zodat McRae de Britse eer redde met een zesde plaats.

Ook voor de resterende ereplaatsen regende het opgaves. Geert Vandoorne (Escort MK1 BDA, motor), Thomas Vauterin (Escort MK2, koppeling), Frank Baert (Opel Manta, motor), Patrick Bastiaens (Talbot Lotus, mechanische pech), ... allen moesten ze er één voor één uit. Christophe Lagache (Ascona B) profiteerde hiervan om op te rukken naar een zevende plaats, maar bij het invallen van de duisternis viel hij nog twee plaatsen terug.

Voor Johan Delaere (BMW 2002ti) begon de rally met onstekingsproblemen, maar een onverhoopte zevende plaats was een mooie compensatie. Danny Kerckhof (BMW E21) eindigde op 18 sec van zijn merkgenoot, maar na een opeenvolging van problemen (tweemaal de versnellingsbak gewisseld waarbij één in 15 min, een lekkende koppakking, vering, ...) was de Euro Shop zaakvoerder een gelukkig man. Graham Samuel (Escort MK2 BDA) sloot de top 10 af. Een resultaat dat er voor thuisrijder Frankie Geldhof (Ascona B) net niet inzat door een afgebroken motorsteun en problemen met de versnellingsbak.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws