Er werd lang naar uit gekeken en eindelijk was het zover, de Omloop Van Vlaanderen. Christophe en Lode gingen van start met een Citroën C2 R2 Max, een wagen die een pak sneller is dan de gekende oranje Philcars Peugeot. Er kon helaas niet echt getest worden op voorhand waardoor het plan was om op vrijdag terug wat ritme op te doen zonder onnodige risico’s te nemen. Op KP De Ruiter ging het voortreffelijk, maar jammergenoeg bleef het bij deze ene KP op vrijdag door de annulatie van KP Beveren. Vooral jammer omdat we de supporters op deze proef hadden uitgenodigd.
Na een korte nacht gingen we weer behoorlijk goed van start op KP Passendale. Het was uiteraard nog wat aftasten maar de tijden waren bevredigend. In het ritme komen was echter niet zo simpel omdat de volgende proef ook weer werd afgelast… Toen Christophe een tandje hoger trachtte te schakelen ging de C2 twee keer rond in een haakse bocht, duidelijk iets te enthousiast… Nadien begon een opeenvolging van pechmomentjes. Eerst ging op de verbinding de kabel van de koppeling stuk, en dit vlak na een servicebeurt. We moesten daardoor telkens met de motor stilgelegd aan de proef beginnen waardoor we vele seconden verloren. Iets later kwamen daarbij nog motorstoornissen waardoor een pak vermogen wegviel. Genieten was niet meer aan de orde en veel tijd ging verloren. Bij de volgende service werd alles weer hersteld en gingen met nieuwe moed naar de Zoning. Daar haperde de motor nog even maar nadien op de lange proef Oekene-Ledegem was alles naar wens en kon eindelijk een mooie tijd gerealiseerd worden, tussen enkele meer ervaren R2-toppers zoals Radoux, Boon, Collignon, Cracco,.. De Peugeots 208 waren echter oppermachtig en lijken de nieuwe referentie in de klasse.
Het was ons dagje niet want een proef later brak de steun van de versnellingspook waardoor opschakelen nog nauwelijks ging… Team Heuninck leverde goed werk en herstelde de pook waardoor we de laatste 3 proeven konden aanvatten. Maar net voor de start van KP Zoning hoorden we een onheilspellend geluid. Voor de ogen van het talrijke publiek aan het rondpunt op de proef viel plots de motor uit en bleek de versnellingsbak stuk, de opgave was onvermijdelijk. Teleurgesteld keerden we huiswaarts, maar het mag gezegd worden dat we ondanks het gebrek aan ritme (slechts onze 8ste rally, eerste keer nationaal) toch getoond hebben dat we ons mannetje kunnen staan tussen het R2 geweld. Natuurlijk zouden we dit graag zo snel mogelijk bevestigen met een resultaat, maar budget is zoals bij velen ook onze grootste spelbreker. Hopelijk tot binnenkort!
Graag willen wij de supporters bedanken die ons in grote getale kwamen aanmoedigen, fantastisch! Niet te vergeten, ook een woordje van dank aan onze partners die deze deelname mogelijk maakten. Starten in een wedstrijd naast mannen als een Loix, Snijers,… dat hadden wij nooit durven dromen. Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.