www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

EBR Review: Leerrijke rally voor Jelle Vermeire
02.10.2013 - 18:25, persbericht

De EBR rally was voor Jelle Vermeire een rally om in de eerste plaats veel bij te leren. Maar toch in het achterhoofd een mooi resultaat te behalen. Jammergenoeg kon vaste co-piloot Joeri Peeters er niet bij zijn. Dan opteerde het team om een andere co te zoeken met enige rallyervaring. Om toch met een goed gevoel van start te kunnen gaan. Dit is dan Ive Van der Aa geworden die met vol enthousiasme instemde op de vraag.

Na een stevige en zeer grondige verkenning op vrijdag hadden we het volle vertrouwen in de nota’s om er op zaterdag vol tegenaan te gaan vanaf KP 11. Dit was echter nog wat aftasten hoe de wagen zou reageren op het parcours. De 1ste kp ging vrij vlot, maar ik had het gevoel dat het nog sneller kon. Kp3 ‘Amel’ lag ons als het ware op het lijf geschreven. Het ging zeer hard met een warm momentje op het onverhard. Eens over de flying finish hadden we een 15de tijd algemeen in het Criterium. Top tijd dus met de standaard Peugeot 106 GTI. Na de service en veel bemoedigingen van het XLT-Team gingen we terug van start voor nog een rondje van 2 klassementsproeven. Op kp 4 ging het op de eerste waaiers al bijna fout. Iets te diep gaan snijden en de wagen vloog met de 4 wielen van de grond. Goed geschrokken dus. En dan kwam het grote moment. De jump, die namen we niet vol op het gas. Omdat we niet konden voorspellen hoe de wagen zou reageren tijdens de landing. Maar nader inzien ging het toch gelukt zijn. De landing was zeer goed. Eens terug in de service kregen we te horen dat we op een 22ste plaats algemeen stonden. Het XLT-Team sprak ons met duidelijk woorden toe, dat uitrijden belangrijker was dan aanvallen. En zo starten we KP 6 met in het achterhoofd de woorden van het Team. Daar rijden we nog eens 10 sec sneller als de 1e passage. Op naar KP 7. Doordat de avond viel werd het rubber op de KP hard en glad. Daardoor verloren we 5 sec op de vorige passage. De laatste proef was terug ‘Amel’, eens we daar aankwamen stond er een lange rij aan te schuiven aan de start. Een wagen was van de baan gegaan. Het werd aanzienlijk frisser. En de baan werd zeer koud. Uiteindelijk konden we van start gaan. Het eerste stuk ging vrij goed en we hadden niet de indruk dat het glad lag. Maar op de 1e korte situatie brak de wagen opeens fel uit op de achterwielen. Daar werden we met de neus op het feiten gedrukt. We hebben de proef zonder risico uitgereden wat toch nog resulteerde op een 18e tijd algemeen.

Eens over het podium kregen we te horen dat we een 19e plaats algemeen hadden gereden en daarbij nog een klasse overwinning hadden. Dit was de kers op de taart. Het was een zeer mooie leerrijke rally. En een mooie afsluiter voor Ive Van der Aa zijn seizoen. Toch nog een woordje van dank aan hem. Want zonder Ive was uitrijden mij ongetwijfeld niet gelukt. Bedankt aan Garage XLT om alles in goeie banen te leiden. En aan alle sponsors die het mede mogelijk gemaakt hebben om te kunnen van start gaan. Volgende afspraak op de 6u van Kortrijk.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws