Op zondag 13 oktober organiseert Team Bassin Roeselare opnieuw de TBR Rally. Deze klassieker op de VAS kalender stevent in zijn 33ste editie terug op een vol huis af, waarbij kwaliteit en kwantiteit gewaarborgd zijn.
Lietaer als topfavoriet
Vorig jaar moest hij nog in extremis verstek geven door mechanische problemen, maar dit jaar tekent hij terug present: Paul Lietaer, met twaalf overwinningen de onbetwiste recordhouder van deze wedstrijd. De 'vliegende snor' verschijnt op het toneel met zijn heropgefriste Subaru Impreza WRC S6. Hoewel hij voorlopig de enige WRC in het gezelschap is, zal het geen walk-over worden voor Lietaer. Met de komst van het snelle Nederlandse Paradigit duo Piet van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4) en Arjen De Koning (Mitsubishi Lancer Evo 7) zal hij zich geen foutje kunnen veroorloven.
Uit eigen land moet Lietaer vooral de Mitsubishi Lancer Evo X R4 van Claude Bal, recent nog winnaar van de Hemicuda Rally, vrezen. Een gelijkaardige Mitsubishi Lancer Evo X R4 wordt bestuurd door streekrijder Bert Coene. De G&V piloot is net als Lorenzo Bossu (Mitsubishi Lancer Evo 6) op sportieve revanche uit nadat ze hun winstkansen in 2012 door foutjes de nek omwrongen, terwijl Filip Barbier van plan is om zijn winst van 2012 te bevestigen met een nieuw topresultaat. Of zorgt thuisrijder Jimmy Taveirne (Mitsubishi Lancer Evo 9) voor de verrassing? In 2012 waren de weergoden minder gunstig gestemd en dat bracht een pak modder en glijpartijen met zich mee. Dit jaar zijn de voorspellingen iets beter en dat kan wel eens spek voor de bek zijn van het legioen BMW M3's dat aan de start komt. Kurt Braeckevelt, Stefaan Prinzie, Wim Soenens, Cris Algoedt, Thierry Cokelaere, Xavier Alliet, ... allen hebben ze een vinnige zescilinder onder de bips. Marnic Van Lancker (Schmid Racing BMW 130i) en Dirk Vermeirsch (Ford Sierra RS Cosworth) brengen op hun beurt wat diversiteit in het rijtje outsiders.
In de officieuze F2-categorie is Koen Lauwaert (Renault Clio R3) de grote referentie. Voor thuisrijder Hans Depla (Clio R3) en Grégoire Coulembier (Ford Puma S1600) wordt het een serieuze uitdaging om de chrono's van de Ichtegemnaar te benaderen. In Div 1-2 gaat Stijn Vandaele (Mitsubishi Lancer Evo 6,5) op zoek naar zijn derde zege van het seizoen, maar de streekrijder zal een vette kluif hebben aan Stefaan Tjoens (Subaru Impreza) en Brecht Hoorne (BMW 325i E30), de twee grote titelkandidaten. Xavier Lannoo (Subaru Impreza), Bjorn Renier en Nico Denys (beide Clio) zijn hier de outsiders.
In de West-Vlaamse wedstrijden zijn de Historics traditioneel goed vertegenwoordigd en met een veertigtal inschrijvingen is dit ook in de Rodenbachstad het geval. Het belooft alvast een interessante wedstrijd te worden met meerdere kandidaat winnaars. Daarbij denken we oa. aan de snelle Ford Escorts van Chris Debyser (MK2 BDA), Geert Vandoorne (MK1 BDA), Carl Lagae (MK2 BDG), de Opels van Tobi Vandenberghe (Kadett GTE), Bert Cornelis (Monza), de BMW's van Danny Kerckhof (E21) en Wim De Reu (E21) of de Porsche 911 van Fredericq Delplace, ... Kortom de podiumplaatsen zullen duur verdiend zijn. Een volledige deelnemerslijst wordt woensdagavond bekend gemaakt na het toekennen van de startnummers.
Een licht gewijzigd parcours met nieuwkomer Beselare
Door wegenwerken kon de klassementsproef De Zilten dit jaar niet verreden worden. Team Bassin Roeselare kwam echter met een gepaste oplossing in de vorm van de klassementsproef Beselare. Deze nieuwe proef is meteen de opener van de rally en bevat voor iedereen wils: snelle en technische stukken wisselen elkaar af met het betere bochtenwerk. Het grote spektakelpunt bevindt zich aan de dubbele chicane ter hoogte van de baan Beselare - Moorslede. Daarna gaat het richting Kp Moorslede, die licht gewijzigd werd aan de start. De proeven Euroshop (Rumbeke) en de Zoning worden in dezelfde configuratie gereden als vorig jaar. Alle klassementsproeven staan viermaal op het menu. Samen goed voor 157 km tegen de klok, het hoogste aantal in het VAS kampioenschap.
Baanposten, een knelpunt in de rallysport
Om al deze klassementsproeven in goede banen te leiden zijn voldoende baanposten nodig en dat is tegenwoordig een pijnpunt in de rallysport. Ook de TBR Rally heeft hiermee te kampen, maar de organisatie maakt zich sterk om een gepaste oplossing te vinden. Toch is men nog steeds op zoek naar zoveel mogelijk veiligheidsmensen. Wie zich geroepen voelt om komende zondag dienst te doen als baancommissaris mag altijd contact opnemen via info@rallytbr.com.
Expohallen als zenuwcentrum
Het rallycentrum bevindt zich net als voorgaande jaren in de Expohallen van Roeselare, Diksmuidsesteenweg 400. De servicezone en regroup zijn op de nabijgelegen parking gevestigd. De eerste wagen vertrekt hier zondagmorgen om 7u 45, terwijl de winnaars op het podium zullen gehuldigd worden omstreeks 17u30. Wie zo lang niet wil wachten, kan zaterdag reeds de sfeer komen opsnuiven tijdens de technische keuring. Deze gaat door in de Expohallen van 13u 30 tot 19u.