Na onze aparte terugblik op de TAC Rally geven we dit keer onze geheel eigen kijk mee op de Rallysprint van de Monteberg van afgelopen zondag, waar Paul Lietaer zich de naam van ‘the Best in the West’ opnieuw alle eer aandeed.
1) Less is more
Sinds vzw SuperStage aan het roer staat van de Ypres Rally en Monteberg-rallysprint waait er een frisse wind door beide evenementen. De internationale rallysprint, vroeger op zondag en later op zaterdag, kampte al jaren met bloedarmoede waarna vorig jaar werd beslist om nog één wedstrijddag over te houden. Met het schrappen van de achterhaalde verkenningen met wedstrijdwagen kregen de deelnemers ook een wedstrijdronde meer voorgeschoteld. Verder werd het rallycentrum compacter gemaakt door het servicepark naar het centrum van het dorp te verhuizen, wat de sfeer ten goede kwam. Het blijken de juiste beslissingen, want de deelnemerslijst raakte – ondanks de concurrentie van de TBR Rally volgende week – snel volledig gevuld en het publiek lijkt weer de weg te hebben gevonden naar Dranouter, mee geholpen door het mooie weer. De massa’s van weleer zullen we wellicht nooit meer zien maar een kleine revival lijkt ingezet. De Britten die de Monteberg trouw blijven maken niet langer de wedstrijd maar zorgen nu voor een leuk extraatje. Taylor reed zijn originele Subaru Forester trouwens naar een zevende plaats algemeen terwijl ook Bennett (Escort MK 2, 11de) zich in de kijker reed.
2) Paul Lietaer met overschot
Net als in Moorslede maakte Lietaer ook in Dranouter zijn favorietenrol waar. Met een bliksemstart zette de Polle de concurrentie meteen op bijna acht seconden, een eeuwigheid op een proef van 8 km. En net als in Moorslede mag er dan al eens iets verkeerd lopen. In plaats van een inklokfoutje van de gelegenheidsco-pilote dreigde dit keer een lekke band roet in het eten te gaan gooien. Toch verloor Lietaer hierdoor slechts vier tellen op naaste belager Bart Maes. Met de Subaru zou Lietaer ook volgende zondag als topfavoriet van start gaan maar ‘Mister TBR’ kiest in Roeselare voor de Ford Escort MK 2.
3) Mies en de Monteberg, een geslaagd huwelijk
Oorspronkelijk was Dirk Vermeirsch bij de de Historics ingeschreven maar uiteindelijk haalde hij toch nog eens zijn Sierra Cosworth 4x4 van stal om in Divisie 3 mee te strijden. De meervoudige ex-winnaar wist zijn mannetje te staan tussen het modernere geweld en mocht uiteindelijk mee op het podium met twee WRC-piloten. Ook neef Bert Cornelis heeft iets met de Monteberg. Hij behaalde er in 2009 zijn eerste algemene zege en mocht ook vorig jaar zegevieren met de Subaru. Met het oog op verhuur kwam Cornelis met succes de Opel Monza promoten. De garagist won overtuigend het Historic-luik, finishte bovendien als zesde algemeen en maakte zo het feest bij Mies Racing compleet.
4) Lorenzo Bossu achtervolgd door het verleden
Net als bij zijn kennismaking in Moorslede reed Lorenzo Bossu de ex-Van Gennip Lancer Evo 7 naar een vierde plaats. Een podiumplaats was echter mogelijk geweest want Bossu strandde op net geen twee seconden van Vermeirsch terwijl - net als voor Filip Pyck, vijfde met zijn Evo 9 groep N - meerdere seconden verloren gingen bij het passeren van de gestrande Nederlander Meersschaert, die met zijn BMW M3 een paal had geraakt. De M3 E46 lijkt niet echt Monteberg-gezind want twee jaar geleden kwam diezelfde wagen al eens onzacht in aanraking met een paal, toen bestuurd door… Lorenzo Bossu. Voor een echt exploot van de garagist uit Zarren is het wachten op een rally met regen en laat er nu net wisselvallig weer voorspeld zijn voor de TBR Rally van komende zondag…
5) Brecht Hoorne meteen competitief met snellere BMW 130i
Onze suggestie na de TAC Rally was blijkbaar niet in dovemansoren gevallen. Met het oog op verkoop mocht Brecht Hoorne de snellere 3.2 BMW 1-serie van Schmid Racing besturen, waarmee hij zich opnieuw zich tot één van de smaakmakers van de dag ontpopte. Een foutje in de openingsronde verknalde echter het eindklassement maar daarna toonde Hoorne duidelijk het potentieel van de wagen, met oa. een derde en tweede chrono. Bovendien werd daarbij het spektakel niet geweerd: de passages van de 130i op de flanken van de Monteberg waren van de beste die we zondag te zien kregen.
6) Divisie 1-2: 4x4’s geen partij voor de Clio van Denys
Voor eigen volk reed Nico Denys naar een klinkende zege bij de standaardwagens. De 4x4’s hadden geen verhaal tegen de kleine Clio van een foutloze Denys. Geert Bertier (Lancer Evo 8), tweede na de eerste ronde, ging in de tweede ronde van de baan in zijn jacht op de leider. Xavier Lannoo (Subaru Impreza) moest als tweede uiteindelijk 15” toegeven. Denys finishte bovendien op een knappe 12de plaats algemeen, op minder dan 1”/km van F2-winnaar Steven Dolfen (Peugeot 206 RC), die op zijn beurt vertrouwen tankte met een 9de plaats en klassewinst. Een welkome opkikker na een tegenvallende start van zijn BK-campagne waarin hij al drie keer moest opgeven met mechanische pech.
7) Een Saxo groep A is nog steeds competitief
Een goeie ouwe Citroën Saxo groep A in de juiste handen kan nog steeds zijn mannetje staan in de klasse, zo bewezen Nikias Priem en Jeroen Catelin. Eerstgenoemde verkoos voor zijn traditionele Ieper-opwarmer de Philcars-Saxo boven een R2 maar wist toch opnieuw klasse F te winnen. Ondanks een minder zuivere rijstijl klopte het Ieperse dj-duo de Fransman Perrard (Fiesta R2) met drie seconden. Catelin moest finaal zes seconden toegeven op de klassewinnaar terwijl de piepjonge Arthur Tanghe (Fiesta R2) het als vierde ook verre van onaardig deed.