Er werd weken naar uitgekeken maar de 'heilige week' was opnieuw in een mum van tijd voorbij. De 50ste jubileumeditie van de Geko Ypres Rally mag gerust een topeditie genoemd worden, met een uitstekend deelnemersveld, mooi weer en veel publiek dat met merkelijk minder linten even gedisciplineerd bleef. Freddy Loix mocht al voor de negende keer zegevieren, maar hij was verre van de enige blikvanger in Ieper dit weekend. Wie reed er zich nog in de kijker?
****
Kevin Abbring: Na een pechreeks in het ERC leek Abbring eindelijk op weg naar zijn eerste grote overwinning. De 25-jarige Nederlander nam een verschroeiende start, met op vrijdag zes besttijden op zeven proeven, goed voor een bonus van 25” op Freddy Loix. Zaterdag bleef de Peugeot-rijder relatief comfortabel op kop, ondanks de aanvalslust van Fast Freddy. Helaas deed de voorlopig onbetrouwbare Peugeot 208 T16 hem opnieuw de das om toen zaterdagnamiddag een motorprobleem opdook. Abbring stak er bovenuit maar werd niet beloond voor zijn prestatie, behalve dan met de Colin McRae Flatout Trophy. Er is duidelijk nog werk aan de R5-wagens van de PSA-groep want ook Breen, Tsjoen en Verschueren kenden allesbehalve een zorgeloos weekend.
***
Freddy Loix: De 43-jarige Limburger is op zijn best als hij gedwongen wordt op de limiet te rijden, wat afgelopen weekend zeker het geval was. Fast Freddy ging tot het uiterste en was op Abbring na de snelste man in koers, maar vooral ook de slimste. Loix bleef op een kleine spin na foutloos, reed nergens lek en kon vooral op een betrouwbare Skoda rekenen, met dank aan BMA. Met zijn negende Ieper-zege, verre van de makkelijkste, doet Loix ook een gouden zaak in het Belgisch kampioenschap. Wellicht was dit de laatste zege van een Super 2000 in Ieper, maar van Loix zijn ze lang nog niet verlost in de Kattestad. Op een tiende zege met een Fabia R5 in de editie 2015 durven we nu al een gokje wagen…
Cédric Cherain: Voor de TAC Rally hadden we onze bewondering voor Cherain al eens neergeschreven in dit bericht op Facebook, met de voorspelling dat hij dit seizoen nog wel eens zou verrassen. En kijk, de Luikenaar mocht onverhoopt mee op het podium op een dikke minuut van de winnaar. In Ieper slechts 0,2 sec/km moeten toegeven op ene Freddy Loix is ronduit uitstekend te noemen. Cherain verknalde al meerdere keren een topresultaat door zijn eigen onstuimigheid maar net in de zwaarste en meest verraderlijke rally van het seizoen bleef hij foutloos. Met meteen een tweede tijd op de eerste proef en een scratch in het slot van de wedstrijd toonde hij bovendien nog maar eens zijn snelheid op een hoog niveau.
Luca Rossetti: Zonder ritme meteen meedoen voor de prijzen op Europees niveau, het is er weinigen gegeven. Luca Rossetti toonde afgelopen weekend nog maar eens dat de Ieperse klassieker hem goed ligt. De Italiaan startte verrassend snel en was zelfs net voor Loix geklasseerd tot een lekke band in Wijtschate hem bijna vier minuten kostte. Dankzij een mooie remonte met enkele besttijden finishte de Skoda-piloot nog vijfde op… 3’44” van Loix.
**
Hermen Kobus: De Nederlander die ondertussen een halve Belg is geworden deed het weer prima in de Westhoek. Voor Kobus was het echter snel duidelijk dat zijn nieuwe Kumho ERC-banden, waarmee niet vooraf werd getest, niet de gewenste grip opleverden. Meermaals kon je de Fiesta S2000 zien uitbreken in het snellere werk, maar Kobus hield de wagen op de baan en strandde uiteindelijk op slechts 18” van Wiegand. Met een vierde plaats werden de ambities ruimschoots ingelost maar met ander schoeisel zat een podiumplaats er zeker in.
Kevin Demaerschalk: Na twee moeilijke seizoenen in het RACB National Team, waarin hij klasseflitsen afwisselde met sorties in de wispelturige DS3 R3T, gaf Kevin Demaerschalk alle criticasters lik op stuk. In zijn eerste rally met de Peugeot 208 R2 zat hij meteen in het spoor van het Franse rastalent Lefebvre, die lek reed op het eind van de eerste dag. Vervolgens controleerde hij het R2-gebeuren en reed hij de 208, ‘low budget’ gehuurd bij het Franse Pit Stop, naar een mooie 14de plaats. Dankzij zijn BRC Junior Award krijgt hij alvast een duwtje in de rug om ook aan te treden in de Omloop van Vlaanderen. In de R2-categorie zijn zeker ook de passages/chrono’s van Stéphane Lefebvre en de tijden van Victorien Heuninck voor zijn zware sortie het vermelden waard. Met oa. Thiry en Griebel aan het stuur viel ook de nieuwe Opel Adam R2 duidelijk in de smaak bij het publiek.
*
De West-Vlamingen in de top-10: Bij de streekrijders nam Andy Lefevere de beste start, maar na een minuut tijdsverlies door een lekke band vrijdagavond was hij zaterdag op achtervolgen aangewezen. De Stadenaar werd uiteindelijk mooi zevende en reed de Lancer Evo X naar de zege bij de productiewagens. Davy Vanneste (Peugeot 207 S2000) deed nog een plaatsje beter en toonde dat zijn prestatie van vorig jaar geen toevalstreffer was. Merkgenote Melissa Debackere was af en toe sneller dan Vanneste, maar verloor door een haperende motor op de laatste proef nog haar achtste plaats aan Didier Duquesne. De Kortrijkzaan maakte op zijn beurt een schitterend debuut met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport, met enkele knappe chrono’s in het slot van de wedstrijd.
Sepp Wiegand: “De jonge Duitser moet het eerder van de regelmaat hebben maar dat kan je in een slopende wedstrijd als Ieper ver brengen”, schreven we over Wiegand in onze voorbeschouwing. De Skoda-piloot reed voor het eerst in Ieper maar bleef in tegenstelling tot vele andere debutanten foutloos. Esapekka Lappi maakte heel wat meer indruk, maar na zijn eerste scratch op zaterdagmorgen ging de Fin hard van de baan in Krombeke-Vleteren. Wiegand reed zaterdagnamiddag nog een gedeelde besttijd en pakte met een mooie podiumplaats belangrijke EK-punten mee naar huis. In de categorie ‘verdienstelijke buitenlanders’ vermelden we ook nog de tiende plaats van de Tsjech Jaroslav Orsak (Fabia S2000) en de twaalfde stek van de Hongaar Tibor Erdi (Lancer Evo 9), vooral dan omwille van het geleverde spektakel.
Steven Dolfen: De eerste BK-campagne van Dolfen begon met drie opeenvolgende opgaves door mechanische pech, maar de Peugeot 206 RC van ASD herpakte zich op de Monteberg en in Oostrozebeke. De traiteur tankte er vertrouwen met mooie prestaties en kon in het eigen Wervik nog wat extra ritme opdoen met de Alltec Seys-Clio. Dolfen lag lange tijd in een mooie strijd verwikkeld met oa. Coene (Lancer Evo X) en de R2’s van Ingram en Griebel, maar een haperende versnellingsbak en motor deden hem op het eind nog wat tijd verliezen. Een 21ste plaats mag echter nog steeds een uitstekend resultaat genoemd worden, zeker met de zege in klasse RC3 als bonus.