www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Het Criterium is dood, leve het Criterium
14.04.2015 - 19:37, tekst jeroen d'hulster - foto's f bonte, t hollebeke, s panis

Bent u afgelopen weekend naar de TAC Rally geweest? Wellicht wel. En heeft u ook één of meerdere passages van het RACB Rally Criterium meegepikt? De kans is klein… We begrijpen u: het is even wachten, het past niet altijd goed in de timing en het deelnemersveld was niet meteen indrukwekkend te noemen. Toch blijft het een leuk kampioenschap dat zeker een bestaansrecht heeft, maar wat extra promotie vanuit de federatie zou zeker niet misstaan.

Het Criterium lijdt al een tijdje aan bloedarmoede. Vorig jaar werden de 4x4 turbo’s al geweerd, wat het Criterium tot een leuk BMW-festival maakte. Maar door oa. een gebrek aan media-aandacht trokken de meeste BMW-rijders vanaf dit seizoen richting M-Cup in het BK, met als gevolg nog minder Criterium-deelnemers en bijgevolg nog minder aandacht van zowel toeschouwers als pers. Ook in Tielt blijft het aantal Criterium-deelnemers jaar na jaar dalen. Aanvankelijk stonden bijna 40 teams op de inschrijvingslijst, maar in laatste instantie gaven oa. Lootens, Dereu en Hoorne forfait. Meteen drie grote favorieten en tegelijk smaakmakers in hun BMW’s verdwenen, terwijl Losfeld in extremis naar de nationale wedstrijd overstapte.

De wedstrijd zelf dan. Heeft u al ergens een wedstrijdverslag gelezen, behalve de opsomming van de top-3? Wellicht niet. Een beetje jammer dat we dit als deelnemer zelf moeten schrijven, maar het moet ongeveer zoiets zijn: favoriet Stefaan T’Joens (Renault Mégane RS) moest na een sortie op de eerste proef al meteen de strijd staken. Bjorn Renier (Renault Clio R3) reed daarentegen een kanontijd op de tabellen op de Oosthoek want Chris Dobbelaere (Opel Kadett) moest als dichtste achtervolger al meteen 30” toegeven. Met bijna een minuut voorsprong maakte Renier een foutje in de regen op de Poelberg maar zijn leidersplaats kwam niet in gevaar. Uiteindelijk kon de Wervikaan, één van de trouwste Criterium-rijders van de laatste jaren, met 45” voorsprong zijn eerste algemene overwinning vieren. Thuisrijder Dobbelaere, ook al op het podium in de Rally van Haspengouw, neemt na zijn tweede plek de leiding in het kampioenschap over. Na de late opgave van Xavier Alliet (BMW E30, versnellingsbak) pakte Olrik Hanegreefs (Peugeot 206 RC) de derde podiumplaats mee naar Limburg.

Terwijl er van een Junior-strijd in het BK niet echt sprake was, brachten enkele jongeren daarentegen wel animo in het Criterium. Jeroen Catelin, Bjorn Deruyter en Christophe Panis, drie 27-jarigen die zich al geregeld getoond hebben op diverse niveaus en de officiële ‘Junior-leeftijd’ net voorbij zijn, maakten zich voor de start op voor een heuse Citroën Saxo Challenge. Deruyter moest na de eerste proef echter al aan de kant na een breuk bij het couperen. Tussen Panis - bijgestaan door ondergetekende - en Catelin leek een mooi duel in de maak, tot laatstgenoemde op de derde proef anderhalve minuut verloor door remproblemen en een daarop volgende sortie. Oké, als co-piloot is het niet helemaal objectief maar het is wellicht niet gelogen als we zeggen dat Christophe Panis zich uiteindelijk tot één van de revelaties van de wedstrijd ontpopte door ei zo na het podium te halen met een Saxo op straatbanden, de wagen van Philcars waar hij nota bene pas voor het eerst mee reed. Catelin maakte in zijn thuiswedstrijd nog een mooie remonte naar de vijfde plaats. Hij ging in de slotproeven nog voorbij Johan Lyphout, die na acht jaar inactiviteit een geslaagde comeback maakte met de BMW M3 van Heyrick. Voor eigen volk reed Frederick Deruyck, die er ook even tussenuit was geweest, zijn VW Golf II naar de zevende stek. Vermelden we ook nog de mooie chrono’s van Frederik Vrolix (Toyota Yaris) vooraleer hij zich liet verrassen op de Oosthoek alsook de leuke strijd in klasse E10 aan de rand van de top-10 waar Michaël Pittellioen (Peugeot 106) het met 20” haalde van Jony Vande Walle (Opel Corsa).

Kortom, alvast geen gebrek aan strijd en opkomend talent in het Criterium maar... het blijft helaas vaak onderbelicht. Een apart persbericht, naast dat van de algemene strijd, de Juniors en de Historics, zou een kleine extra moeite zijn vanwege de BK-promotor die via de snelle ‘copy-paste’ verspreiding op internet al een groot verschil zou maken. Een aparte ‘Criterium Award’ om de meeste opvallende prestatie in het Criterium te belonen met een gratis inschrijving voor de volgende manche zou ongetwijfeld ook voor wat extra return kunnen zorgen. Met oa. Renier, Dobbelaere, T’Joens, Hanegreefs en Catelin gaan we nog een boeiende titelstrijd tegemoet maar wat extra promotie voor de leuke prijzenpot zou nog meer titelkandidaten kunnen aantrekken. Onder de top-3 in het kampioenschap worden immers zes BK-deelnames verdeeld, een initiatief dat trouwens uitgaat van de organisatoren zelf en ook door hen wordt bekostigd. Daarnaast is het tevens jammer dat het aparte Junior-kampioenschap waarin oa. Polle Geusens ooit werd opgemerkt werd afgevoerd.

In elk geval hopen we dat het Criterium volgend jaar niet sneuvelt in de hervormingen die er in het BK zitten aan te komen. Het is voor veel piloten een relatief betaalbare manier om te kunnen meegenieten van hun eigen streekwedstrijd of het parcours van diverse BK-wedstrijden te ontdekken. In Tielt reed je 113 km KP voor 350 € inschrijving, dat is zelfs goedkoper dan een gelijkaardige VAS-wedstrijd. Bovendien vormt het Criterium voor vele organisatoren een welkome of soms noodzakelijke extra bron van inkomsten. Nu nog hopen op wat gesleutel vanuit de Aarlenstraat in Brussel om deze leuke nevenwedstrijden terug wat nieuw leven in te blazen. De eerste hints hebben we al gegeven...

  Resultaten TAC Rally Criterium

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws