www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Rallysprint van de Monteberg: Tien die zich lieten zien
28.04.2015 - 18:16, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

Afgelopen weekend vond naast Luik-Bastenaken-Luik nog een klimklassieker plaats: de Rallysprint van de Monteberg. Ontstaan uit de vroegere klimkoers is de wedstrijd een vaste waarde geworden op de VAS-kalender. Door het regenweer kregen de meer dan 120 deelnemers een extra verraderlijk parcours voorgeschoteld, wat dan weer extra spektakel opleverde voor de toeschouwers. Wie viel ons op langs het parcours en in de uitslag? We maakten deze tienkoppige selectie.

Andy Lefevere
Uiteraard kunnen we niet rond de winnaar van de dag heen. De autohandelaar kwam als topfavoriet aan de start, zeker met het voorspelde regenweer. Vol vertrouwen en ritme na zijn schitterende podiumplek in Tielt zette de Evo X-piloot meteen een overtuigde scratch neer. Nadat dichtste belager Bossu zich liet verrassen in de tweede ronde had Lefevere meteen een relatief comfortabele voorsprong in handen, die hij zonder veel moeite verdedigde tot het eind.

Lorenzo Bossu
De ‘best of the rest’ en misschien wel man van de wedstrijd was Lorenzo Bossu. In zijn gekende, spectaculaire stijl reed de Lancer-piloot meteen een tweede tijd, maar na een foutje in de tweede ronde moest hij nog flink trappen om terug voorbij Vermeirsch te raken. Het lukte uiteindelijk dankzij een scratch in de slotronde, een chrono die nog scherper kon zijn zonder secondenverlies na een tragere Taveirne. Na een achtereenvolgens vijfde, vierde en derde plaats vorig jaar verbeterde Bossu zijn beste algemene resultaat opnieuw en lijkt een eerste zege er vroeg of laat eens aan te komen.

Dirk Vermeirsch
We schreven het vorig jaar al: de Monteberg ligt Mies Racing goed. Met zijn onverslijtbare Ford Sierra Cosworth reed Vermeirsch zich ook nu weer op het podium in Dranouter. Even leek hij nog beter te kunnen doen dan zijn derde plaats van vorig jaar maar uiteindelijk moest hij in de slotronde toch buigen voor Bossu. Dit keer reed hij nog in Divisie 3 maar de Sierra is klaar om aan tweede jeugd te beginnen bij de Historics.

Steven Dolfen
Bevoordeeld door zijn vroege startpositie in droge omstandigheden wist Steven Dolfen meteen een derde chrono neer te zetten. Maar ook toen de regen zijn intrede had gemaakt bleven broer en zus Dolfen in strijd voor een notering in de top-5. De 208-piloot viel in de laatste ronde nog terug naar de zesde plaats, maar gepasseerd worden door Jasper Van den Heuvel en Patrick Snijers is geen schande. Dolfen lijkt in elk geval klaar om te pieken in Ieper, de afspraak van het jaar voor de streekrijder.

Victorien Heuninck
“Je kan met niets later remmen dan met een Citroën C2”, hoorden we een bekende F2-piloot ooit zeggen. Vic Heuninck had bij zijn kennismaking met de Renault Clio R3 van Bjorn Renier duidelijk nog de C2-automatismen want zijn freinages waren steeds op het randje of soms erover. Het bezorgde hem een klassezege en een mooie zevende plaats, op 11” van F2-winnaar Dolfen. De Fransman hoopt tegen Ieper over een Peugeot 208 te beschikken om terug de strijd aan te gaan in de R2-categorie.

Jens Sinnaeve
De tuinaannemer uit Langemark is nog niet lang bezig in de rallysport maar begint zich steeds meer te laten opmerken met zijn ‘oude’ Mitsubishi Lancer Evo 6 groep N. Na een nipte Divisie 1-2-zege in Moorslede versloeg hij Stefaan T’Joens (Subaru) dit keer met 16 seconden. Met dank aan de weersomstandigheden reed hij zijn 4x4 bovendien naar een eerste algemene top-10 plek.

Christophe Pittelioen
Nadat hij vorig jaar al goed op dreef was met zijn Peugeot 106, die ondertussen werd verkocht, liet Christophe Pittelioen zich in Moorslede opmerken met de Renault Clio van Pevatec. Bijgestaan door broer Michaël liet de streekrijder opnieuw mooie tijden noteren. Een klasse-overwinning zat er dit keer niet in maar een plaats in de top-10 wellicht wel. Die ging mogelijk in de laatste ronde verloren nadat de broers gehinderd werden door een tragere deelnemer.

Nico Denys
Eén van de attracties van de wedstrijd was ongetwijfeld de Renault Mégane Kit Car in handen van Nico Denys, een wagen die hij eenmalig van een bevriende verzamelaar mocht gebruiken. De thuisrijder schuwde het spektakel niet en reed tegelijk ook aardige chrono’s op de tabellen, al werd met dit ‘museumstuk’ zeker nog enige marge ingebouwd. Stiekem hopen we op een vervolg van dit one-shot maar Denys heeft in elk geval getoond dat hij ook met sneller materiaal dan zijn vertrouwde groep N-Clio goed overweg kan.

Tom Calcoen
Na een aantal jaren afwezigheid maakten vader en zoon Calcoen hun comeback in de rallysport. Met het oog op de Ypres Historic Rally werd hun nieuwe Ford Escort MK 1 met succes getest. Benadeeld door een wel erg hoog startnummer gingen in de eerste ronde ettelijke seconden verloren achter een tragere deelnemer, maar daarna zette Calcoen een mooie remonte in met oa. een Historic-scratch tijdens de derde ronde. De Nieuwpoortenaren finishten uiteindelijk mooi derde bij de Historics, op 7” van Danny Kerckhof (BMW E21) en 56” van dorpsgenoot Stefaan Stouf (Porsche 911).

Dieter Declerck
Je hebt geen sequentiële bak of dikke motor nodig om je in de kijker te rijden. Met zijn bescheiden Opel Astra kon Dieter Declerck van het droge weer in de eerste ronde profiteren om een mooie 13de tijd neer te zetten, tussen Denys en Deruyter (Fiesta R2) in die in vergelijkbare omstandigheden reden. In de volgende rondes zakte de Koekelarenaar daarna begrijpelijkerwijs wat weg in het klassement, maar ondanks een leegloper en drie spins door een haperende remtang finishte hij toch nog op een aardige 27ste plaats algemeen.

  Resultaten

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws