www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Andy Lefevere kroont zich tot regenkoning
03.06.2015 - 17:46, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

Dat Andy Lefevere zich in zijn sas voelt in de regen is ondertussen wel duidelijk. Na een podium in Tielt en een zege op de Monteberg mocht de Stadenaar nu ook de ORC Rally aan zijn palmares toevoegen. Paul Lietaer kon de Lancer-piloot niet bedreigen met zijn WRC. De druilerige zondag in Oostrozebeke werd verder gekenmerkt door enkele sorties en vooral een nieuwe ‘TK-rel’.

Het moet gezegd: in Oostrozebeke zijn we een beter deelnemersveld gewoon, al waren we er de laatste jaren misschien teveel verwend. Van nationale ‘kleppers’, recente WRC’s, GT3 Porsches, een Super 2000 of R5 was dit keer weinig of geen sprake. Bovendien had de organisatie ook de weergoden eens niet aan hun kant, want na acht edities met bijna telkens mooi weer viel er nu quasi de ganse dag nattigheid uit de lucht. Het parcours werd zo nog verraderlijker dan gewoonlijk, met een resem sorties en vervelende ‘gaten’ tot gevolg. Je moest al een echte diehard zijn om het van de eerste tot de laatste proef uit te houden langs het parcours.

Ook op sportief vlak was deze 9de ORC Rally niet meteen een hoogvlieger. Van een echte strijd vooraan kwam niet veel in huis want Andy Lefevere toonde meteen dat hij en zijn Lancer Evo X R4 superieur zijn in natte omstandigheden. Zelfs Paul Lietaer, die zijn Legacy-debuut nog maar eens moest uitstellen, was geen partij voor de autohandelaar. Eer de Polle zijn Impreza terug goed en wel gewoon was had Lefevere al een comfortabel kloofje geslagen. Nadat hij vorig jaar met één luttele seconde de duimen moest leggen voor Snijers kon Lefevere nu eindelijk wel zegevieren in Oostrozebeke. Lietaer, mogelijk voor het laatst aan het werk met de WRC, moest uiteindelijk 37” toegeven.

Victorien Heuninck, voor de gelegenheid met de ex-Pyck Lancer Evo 9 van Pevatec, verzekerde zich al vrij snel van de derde plaats. Na een moeilijke start haalde Bert Coene het in een onderlinge Evo X-strijd van Stéve Becaert. In een M-Cup 'light' moest thuisrijder Kurt Braeckevelt nipt de duimen leggen voor Tobi Vandenberghe, die het de ganse dag zonder nota’s moest stellen. Wat onthouden we verder van de wedstrijd in de Divisie’s 1, 2 en 3? Misschien wel de bulderende Escort Cosworth van de Brit Campling waar qua geluid geen R5 tegenop kan, het BMW E30-spektakel van o.a. Hoorne en Spillebeen en de Lancer Evo 7 van Vanden Abeele die snel maar nog altijd niet betrouwbaar lijkt.

Co-piloten opnieuw lesje geleerd
De echte uitschieters waren eerder bij de Historics te vinden. Thomas Vauterin leek terug op weg naar een knalprestatie met zijn Escort maar een defecte versnellingsbak dwong de Kortrijkzaan al vroeg tot opgave. Wim Decock (Porsche 911) ontpopte zich daarna tot man van de wedstrijd door het Historic-gedeelte te domineren en zelfs de moderne BMW’s voor te blijven. De snelste bakker van het land had ondanks een schuiver een mooie zesde plaats algemeen in handen en werd aanvankelijk ook als Divisie 4-winnaar gevierd op het podium… tot na het verschijnen van de officiële uitslag bekend raakte dat hij samen met 11 collega’s vijf minuten straftijd had opgelopen door een inklokfout. Danny Kerckhof kon dankzij co-piloot Kristof Dejonghe als eerste de valstrik te ontwijken en wist uiteindelijk het Historic-gedeelte te winnen voor Kurt Olivier en Robin Maes.

Na de gemiste TK in Spa en het te laat inklokken in de Rallye de Wallonie was er deze keer commotie rond het… te vroeg inklokken. Voor de start van de laatste proef had de tijdwaarnemer in kwestie enkele Historic-deelnemers vroeger laten pointeren om zo wat vertraging weg te werken. Een praktijk die geregeld wordt toegepast en op zich geen probleem mag vormen op de tijdskaart, zolang de ideale tijd wordt ingevuld en niet de effectieve tijd, zoals hier wel was gebeurd. Vijf minuten verschil leverden zo meteen vijf minuten straftijd op. De misser van de tijdwaarnemer had grote gevolgen voor de copiloten die de fout ingevulde tijd niet hadden opgemerkt, want zij zijn te allen tijde verantwoordelijk voor wat er op hun tijdskaart wordt ingevuld. Al begrijpen we uit eigen ervaring ook de getroffen teams: de tijd tussen TK en start was in dit geval korter dan de voorziene drie minuten en dan heb je, bij het haastig insnoeren en klaarmaken, al eens minder oog voor het controleboekje, zeker na een lange en vermoeiende dag.

Het leidde tot verhitte discussies achteraf, met wat moddergooien richting tijdwaarnemer, organisatie en VAS maar de conclusie bleek uiteindelijk opnieuw een les voor de copiloten. Achteraf rees de vraag of sommige deelnemers - èn medewerkers - misschien geen (betere) opleiding kunnen krijgen met voldoende aandacht voor de reglementen. Ervaring, ook de som van al je fouten genoemd, is misschien wel de beste leerschool al gaat dat soms ten koste van een mooi resultaat. Het belang van een alerte copiloot werd in elk geval meer dan duidelijk de voorbije wedstrijden. Een TK missen door het roadbook niet volledig te verkennen, te lang ‘vieren’ na de finish of verkeerd ingevulde tijdskaarten… we zien het de komende wedstrijden niet meteen opnieuw gebeuren. Iedereen die een rechterzitje bemant staat weer op scherp.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws