Volgend weekend is het BK met de Ypres Rally aan zijn onbetwiste hoogtepunt toe. De hele Westhoek leeft al weken toe naar deze wedstrijd, waarin de vertrouwde gezichten uit het BK het opnemen tegen de toppers uit het EK en zelfs WK. Eén van die vaste waarden uit het kampioenschap is Vincent Verschueren, de Oost-Vlaming die al jaren de kleuren van het West-Vlaamse Godrive verdedigt. “De Belgische piloten zullen zich mengen in de strijd vooraan.”, voorspelt Vincent.
Het seizoen van Vincent Verschueren is er tot nu toe één van ups en downs. Met de Citroën DS3 R5 scoorde hij in Landen en Bocholt een tweede plaats, maar in Spa en Tielt liep het minder goed af. “Ik onthoud vooral het positieve.”, opent de poulain van Gaby Goudezeune. “Zelfs de uitsluiting in Spa was in die zin een positieve ervaring, want ik heb er veel uit geleerd op menselijk vlak. We hebben verder veel progressie gemaakt in de loop van het seizoen. Het gat met de koplopers wordt steeds kleiner. De auto wordt steeds beter en zelf voel ik me ook alsmaar beter aan het stuur. In de regen wil ik de wagen wel nog graag wat verbeteren, want dan voelt hij moeilijk aan. Hopelijk kunnen we dit nog aanpakken in een laatste test voor Ieper.”
Met nog vier rally’s te gaan lijkt de titel van vice-kampioen, na een ongenaakbare Loix, momenteel het hoogste haalbare. “Freddy was al een maat te sterk en nu zal hij ook nog eens over een R5 beschikken. Het wordt ook afwachten wat Princen zal doen na Ieper, maar we gaan in elk geval nog zo ver mogelijk proberen te geraken in het kampioenschap. We zijn nog steeds van plan om alle resterende BK-wedstrijden af te werken, zodat we nog negen bonuspunten kunnen verdienen. Daarnaast ben ik nog extra budget aan het zoeken om de Rallysprint van Oudenaarde te rijden. Een wedstrijd op slechts acht kilometer van mijn deur, daar wil ik zeker bij zijn. Met Pieter Tsjoen en Bernd Casier aan de start belooft het er alvast een leuke R5-strijd te worden.”
In het atelier van Godrive in Kemmel wordt ondertussen de laatste hand gelegd aan de DS3 met het oog op komend weekend. De wagen werd zoals voor elke wedstrijd volledig nagekeken, maar voor Ieper werden kosten noch moeite gespaard. “We proberen de auto steeds zo betrouwbaar mogelijk te houden, door zelfs nog voor het voorziene aantal kilometers onderdelen te vervangen. Zo gaan we in Ieper met een nieuwe motor en versnellingbak van start. Gaby wil niets aan het toeval overlaten. Op technische ondersteuning van Citroën Sport hoeven we niet echt te rekenen. Rudy Leblon heeft ons al enorm geholpen met het afstellen van de differentiëlen, zijn zoon Joren leerde me al veel bij over de elektronica waardoor ik de auto beter begrijp. Op het vlak van ophanging was de inbreng van Fabio Lazzerini van R-Tec belangrijk, maar we hebben ook veel zelf moeten uitzoeken en leren. Of we volgend jaar naar een Fabia overstappen? We hebben ons gewoon even geïnformeerd, zoals er zoveel zijn die dat doen. (lacht) Voorlopig is er zeker niets meer dan dat.”
Dure inschrijving
Godrive gaat komend weekend een thuismatch tegemoet, een wedstrijd die ook voor Vincent een speciale betekenis heeft gekregen. “Gaby woont letterlijk op het parcours en de garage hier, waar ik veel tijd doorbreng, ligt er middenin… Je kan dus wel zeggen dat Ieper een thuiswedstrijd is geworden voor mij. Veel geluk kende ik er echter nog niet, net als Gaby vroeger trouwens. Toen ik in 2008 debuteerde in de Historic-rally moest ik aan de kant met motorpech, maar een jaar later won ik wel de nationale wedstrijd met de Ascona. Vanaf toen reed ik telkens de moderne wedstrijd. In 2010, het seizoen met de Subaru groep N, eindigde onze rally in een gracht. In 2011 won ik de Fiesta Trophy, de laatste keer dat ik de finish zag. Met de Polo moesten we in 2012 opgeven met een afgebroken wiel op de laatste proef terwijl we in 2013 op vrijdag al van de baan gingen in de regen. Vorig jaar moesten we op zaterdag de strijd staken door problemen met de benzinetoevoer op de DS3. Maar die twee keer dat ik wel aan de finish geraakte, won ik wel.”
Ieper is altijd een dure rally geweest, maar wie dit jaar met de EK-toppers wil meespelen moet wel erg diep in de buidel tasten. Vincent is niet te spreken over het hogere inschrijvingsgeld. “Qua inschrijving betalen we € 4400 meer in vergelijking met vorig jaar, een echte schande. Op die manier maken ze de rallysport kapot. Voor dat bedrag kun je al heel wat banden kopen. Maar je als vooraan wil meestrijden, kan je helaas niet anders dan dat bedrag neertellen. Met startnummer 50 rij je op vrijdag in het donker en krijg je meteen twintig seconden aangesmeerd.”
In de regionale krant heeft zijn mecenas het over ambities voor de top-4, maar Vincent spreekt zich liever niet uit over een bepaalde eindnotering. “We zullen gewoon zo hoog mogelijk proberen te finishen. Het is eerst afwachten hoe de kaarten worden verdeeld, daarna zien we wel wat er nog mogelijk is in het klassement. Ik ben er wel van overtuigd dat het een Belgische strijd zal worden vooraan, want het niveau in het BK ligt jaar bijzonder hoog. De Belgen zullen zich tussen de buitenlandse piloten mengen. In de eerste plaats is er natuurlijk Loix, maar ook Cherain en vooral Princen zullen snel zijn. Misschien wordt Bernd Casier terug een leuke speelkameraad voor ons. Tijdens onze vorige confrontaties, in Wervik, Ieper en Kortrijk vorig seizoen, vochten we steeds voor elke seconde. Met de Fiesta beschikt hij ook over een goede wagen in de regen. In die omstandigheden zijn de Peugeots en Citroëns iets minder efficiënt. Ik hoop vooral op droog weer, dat is voor iedereen leuker.“, besluit de piloot uit Gavere.
Meer foto's van ons bezoek aan Godrive vind je op de Facebook-pagina Tom Hollebeke - Photographer