www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Waarom u de Aarova Rallysprint niet mag missen
16.09.2015 - 18:54, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar dit weekend is er eindelijk nog eens rallyactie te beleven in Oost-Vlaanderen. SuperStage, de organisatie achter de Ypres Rally, wist vlakbij industriezone ‘De Bruwaan’ in Oudenaarde een gloednieuwe rallysprint uit de grond te stampen. Het deelnemersveld mag er meer dan wezen voor een eerste editie: o.a. Tsjoen, Van Woensel, Verschueren en Debackere geven de wedstrijd al meteen een nationaal tintje. We geven u zes goede redenen waarom deze nieuwkomer de verplaatsing zeker waard is.

1) Een gegarandeerde secondenstrijd met topmateriaal
Met een resem WRC- en R5-wagens aan de start en slechts 36 km tegen de klok mag in Oudenaarde een spannend wedstrijdverloop worden verwacht. Op het snelle parcours vertrekken de WRC-piloten als favoriet, met op kop Chris Van Woensel en zijn pas gereviseerde Mitsubishi Lancer WRC ’05. Een tegenstander van formaat voor Pieter Tsjoen, die voor de gelegenheid nog eens de Ford Focus WRC van stal haalt. Afwachten in hoeverre zijn parcourskennis het gebrek aan competitieritme zal compenseren. Wie ook al een tijdje niet meer in een WRC zat is Melissa Debackere, die we nog eens aan het werk zien in de Subaru Impreza WRC S12.

2) Gemotiveerde schaduwfavorieten
Naast Tsjoen staan met Vincent Verschueren en Timothy De Bock (aka Van Parijs) nog twee thuisrijders aan de start die azen op een podiumplek. Aan ritme en vertrouwen geen gebrek bij Verschueren na zijn sterke prestatie in de Omloop van Vlaanderen, maar de piloot uit Gavere moet het wel met de reservemotor doen in zijn Citroën DS3 R5. Van Parijs heeft dan weer de hoge topsnelheid van zijn Porsche 997 GT3 als troef en ook het voorspelde droge weer speelt in zijn voordeel. Met zijn Ford Fiesta R5 mogen we ook Davy Vanneste niet uit het oog verliezen. Yves Bruneel komt met de Citroën DS3 R5 van J-Motorsport de 6u van Kortrijk voorbereiden terwijl Bruno Parmentier zijn R5-maidentrip zal beleven aan het stuur van de Renties-Fiesta.

3) Een aantrekkelijk Historic-veld
Wanneer Paul Lietaer met een Ford Escort MK 2 aan de start komt is de Historic-affiche al voor de helft geslaagd. ‘De Polle’ is de grootste kanshebber van een peloton dat zo’n 25 namen telt, met o.a. Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), Danny Kerckhof (BMW E21), Patrick Mylleville (Porsche 911), Tom Tytgat (Opel Kadett) en Stefaan Prinzie (Opel Ascona A). Daarnaast bemerken we nog de ‘comeback’ van Stephen Vankemmel (Opel Ascona A) en het debuut van Peter Demeyere in de ex-Vermeulen BMW E21.

4) Enkele blikvangers in F2
Een andere leuke ‘wedstrijd in de wedstrijd’ om volgen wordt deze bij de voorwielaangedreven wagens. Claudie Tanghe, afgelopen weekend nog knap tweede in de Rallye de Béthunois, vertrekt als favoriet bij zijn test met de nieuwe Ford Fiesta R2 Ecoboost. Steven Dolfen wordt bij zijn debuut met een Renault Clio R3 een te duchten tegenstander. Geoffrey Vander Schelden (Fiesta R200) zal zich ongetwijfeld ook willen tonen voor eigen volk, net als Fréderic Miclotte, die als piloot debuteert met een Ford Fiesta R2. In de F2-categorie zien we verder nog de deelname van o.a. Mathias Colman (Citroën C2 R2 Max), Jeroen Catelin (Citroën Saxo) en Christophe Panis (Peugeot 207 R3T).

5) Een uitdagend parcours
Het tracé van 8,89 km tussen Oudenaarde en Lede is niet meteen technisch te noemen, met vooral snelle betonwegen die doen denken aan de Rally van Haspengouw. Toch krijgen de deelnemers de nodige uitdagingen voorgeschoteld, met onder meer een snelle jump en een veelbesproken strook van bijna twee kilometer kasseien aan het eind van de proef. Liefhebbers van het betere handremwerk kunnen terecht aan de haarspeld vlak na de start. Bekijk hier het parcours in detail: onboardplan.

6) Een compact evenement met randanimatie
Het servicepark in industriezone ‘De Bruwaan’ is op een steenworp gelegen van het parcours, wat deze rallysprint een wel erg compact evenement maakt. Ook de technisch controle op zaterdagnamiddag is gelegen in het servicepark, meerbepaald in Peugeot-garage Tack. De pre- en afterparty 'Rally-Dream' in de Pruimelstraat (zijstraat Bruwaan) zal zeker voor de nodige ambiance zorgen. Wie tot slot de honger wil stillen kan terecht in Doorn12, het restaurant van sponsor Aarova gelegen tussen het servicepark en de start van de proef.

Deelnemerslijst en praktische info via www.arsrally.com.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws